Gå til innhold

[Løst] Bør vi ta vare på norsk kultur?


MKL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet da hva kultur er, i alle fall om vi snakker om kultur innen humanistisk-historiske fagfelt. Men det er vel vanlig i slike oppgaver å åpne med å definere hva en drøfter? Avgrense litt liksom.

 

Jeg ville nok fått inn flatfylla i helgene og den norske litt kalde innadvente usosiale oppførselen til nordmen (sett i forskjell til f.eks. sydligere strøk av europa hvor en snakker med fremmede på busstoppet) som motargumenter/deler av norsk kultur som er lite vits i å bevare. Ellers er vel den dugnadsånden som vel må sies å ha vært en stor del av norsk kultur i etterkrigstiden i ferd med å forsvinne allerede. Og folk tenker vel generelt stort sett bare på seg selv i større grad nå (i så stor grad at ingen engang bruker blinklys i trafikken lengre). Dette kan jo være noe å ta med?

 

Dette var det første jeg tenkte på, levert rotete og usammenhengende.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kultur overlever bare så lenge det er folk som praktiserer og lever etter det. Man kan liksom ikke "tvangsstyre" dette ovenfra. Antageligvis har mediapåvirking, globalisering, og levekårsforbedring mye større påvirkingskraft på mannen-i-gata enn hva politikere evt. bevilger til kultur-formål osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi skal se på hva Norske myndigheter bevilger penger til så er hvisst kultur opera, teater, abstrakt kunst, ol. Mens folk som driver med bil eller datamaskin eller drar til Strømstad på skjærtorsdag er hvisst ikke kultur.

 

Hvorfor er ikke kulturministeren på offisiellt besøk å åpner gatebilfestivalen hvor tusenvis av Nordmenn utøver sin kultur og gir støtte til denne og gir støtte til å opprette flere baner?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

norsk kultur? og la andre kulturer overta vår egen kultur? det er vell det som skjer, og staten bare lar det hende. vi endrer lover osv for at våre nye landsmenn skal være fornøyd, voldtektsmenn går fri? hva skjedde med oss, vi var barbariske vikinger som ikke lot noen leve, vi banket livskiten ut av britene, vi tok over land, vi var ikke redde for noe? men nå er vi faen meg redde for og sende ut en pusling terrorist ved navnet mulla krekar som er forvist fra dette LANDET! vi er blitt noen pingler og aksepterer alt.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

Nei men staten bør ikke kutte i landbruket for å få penger til norsk kultur :)

Hvorfor skal vi i det heletatt bruke norske arbeideres skattepenger på å kunstig holde i live bedrifter som ikke klarer å drive seg selv uten store subsidier fra staten?

 

kommer jo helt an på hva det dreier seg om da. En kino i en liten by gir ungdom noe å gjøre på fritiden, og vil bidra til at enkelte kanskje ikke faller utenfor. Om kinoen legges ned vil det kanskje koste mere å hjelpe ungdom til å komme på rett kjør, enn det kostet å ha kinoen. Alt går på den totale samfunnsmessige verdien.

 

Et stort profilert bygg i Oslo vil kanskje bidra til økt turisme, og selv om vi ikke tjener penger på bygget i seg selv, så vil turismen øke den totale økonomiske inntekten - ikke ulikt mersalg i en butikk, der enkelte varer selges med tap for å få nye kunder eller gamle til å kjøpe mer og dermed øke brutto fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei men staten bør ikke kutte i landbruket for å få penger til norsk kultur :)

Hvorfor skal vi i det heletatt bruke norske arbeideres skattepenger på å kunstig holde i live bedrifter som ikke klarer å drive seg selv uten store subsidier fra staten?

 

kommer jo helt an på hva det dreier seg om da. En kino i en liten by gir ungdom noe å gjøre på fritiden, og vil bidra til at enkelte kanskje ikke faller utenfor. Om kinoen legges ned vil det kanskje koste mere å hjelpe ungdom til å komme på rett kjør, enn det kostet å ha kinoen. Alt går på den totale samfunnsmessige verdien.

 

Et stort profilert bygg i Oslo vil kanskje bidra til økt turisme, og selv om vi ikke tjener penger på bygget i seg selv, så vil turismen øke den totale økonomiske inntekten - ikke ulikt mersalg i en butikk, der enkelte varer selges med tap for å få nye kunder eller gamle til å kjøpe mer og dermed øke brutto fortjeneste.

 

Ja det gjør jo det.

Det har du rett i ;)

Lenke til kommentar

Nei men staten bør ikke kutte i landbruket for å få penger til norsk kultur :)

Hvorfor skal vi i det heletatt bruke norske arbeideres skattepenger på å kunstig holde i live bedrifter som ikke klarer å drive seg selv uten store subsidier fra staten?

 

kommer jo helt an på hva det dreier seg om da. En kino i en liten by gir ungdom noe å gjøre på fritiden, og vil bidra til at enkelte kanskje ikke faller utenfor. Om kinoen legges ned vil det kanskje koste mere å hjelpe ungdom til å komme på rett kjør, enn det kostet å ha kinoen. Alt går på den totale samfunnsmessige verdien.

 

Et stort profilert bygg i Oslo vil kanskje bidra til økt turisme, og selv om vi ikke tjener penger på bygget i seg selv, så vil turismen øke den totale økonomiske inntekten - ikke ulikt mersalg i en butikk, der enkelte varer selges med tap for å få nye kunder eller gamle til å kjøpe mer og dermed øke brutto fortjeneste.

Ehh så du hva jeg hadde sitert?

Har uthevet det for deg nå...

Lenke til kommentar

Hva er norsk kultur?

spør google eller vent på svar for jeg gidder ikke å forklare hva kultur er for noe så seint på fredagskvelden

 

I tråden så langt er det vel to forskjellige definisjoner av hva kultur er. F.eks. er det en som hevder at en ikke bør kutte i støtten til landbruk fremfor å bruke det på kultur. Slik jeg forstår uttrykket "norsk kultur" vil jeg heller påstå at å støtte norsk landbruk er det samme som å støtte/ta vare på norsk kultur. Forstår du nå hvorfor jeg spurte hva norsk kultur er?

Lenke til kommentar

Nei men staten bør ikke kutte i landbruket for å få penger til norsk kultur :)

Hvorfor skal vi i det heletatt bruke norske arbeideres skattepenger på å kunstig holde i live bedrifter som ikke klarer å drive seg selv uten store subsidier fra staten?

Nei, la oss fjerne all støtte til underskuddsbedrifter. La oss begynne med alle skoler og universiteter. De må da kunne skaffe inntektene sine selv. Og hvorfor skal vi subsidiere sykehusene? Sikkelig dårlig buttik. For ikke å snakke om Den norske kirke. Et bunnløst skattepengesluk. Nei, få opp noe reklame bak prekestolene rundt omkring, og la dem tjene pengene selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...