Gå til innhold

[Løst] Bør vi ta vare på norsk kultur?


MKL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ Baltazar:

 

Jeg har aldri helt fått med meg hvilke "beviser" som finnes for at nordmenn (og andre europeiske folkeslag) egentlig er israelere? Såvidt jeg vet tyder hverken lingvistikk, genetikk eller mytologi særlig mye på dette, så jeg kan ikke skjønne annet enn at man må ha utrolig lyst til å tro på teorien for å få det til å virke sannsynlig i det hele tatt.

Hvorfor ikke bare være stolt av hvem vi faktisk ER, istedenfor å skulle ha oss til å bli de "virkelige jødene", av alle ting?

Dette er bare nok et symptom på de identitetsproblemene innføringen av kristendommen har skapt.

Plutselig skulle så mye oppmerksomhet rettes mot forhistorien til et fjernt, fremmed ørkenfolk istedenfor mot våre egne myter og vår egen historie.

Greit for meg om du finner styrke i elementer fra den europeiserte kristendomstradisjonen, men jeg vil helt seriøst foreslå at du legger vekk det gamle testamentet (utdatert jødisk-sentrisk historiebok med den sinte jødiske stammeguden Jahwe som viktig komponent), istedenfor å prøve å gjøre det til noe det ikke er.

Endret av Wyrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

islam har heller ikke noe forbindelse med norrøn mytologi, som var basert på Israels gamle religion i GT.

Det er Israels folks gamle religion i GT som senere ble til kristendom, og derfor er kristendom osgå en naturlig utvikling fra norrøn mytologi.

 

Nrrøn mytologi ble til fordi Israels stammer ble forvist fra sitt land pga ulydighet mot Gud, men de hadde ennå svake minner om sin religion, og det var dette som ble til norrøn mytologi.

Skal vi vende tilbake til vår opprinnelige kultur, så vil det si kristendom som faktisk har dominert norsk kultur og formet hele vårt verdisystem.

Kristendom og norrøn mytologi eksisterte jo lenge side ved side i landet, det ser vi bla på stavkirkene våre som er utsmykket med figurer fra myttologien, men likevel er kristne kirker.

 

Kan du henvise til noen kilder på påstanden din om at Norrøn mytologi stammer fra det du kaller "Israels folks gamle religion"?

Lenke til kommentar

@ Baltazar:

 

Jeg har aldri helt fått med meg hvilke "beviser" som finnes for at nordmenn (og andre europeiske folkeslag) egentlig er israelere? Såvidt jeg vet tyder hverken lingvistikk, genetikk eller mytologi særlig mye på dette, så jeg kan ikke skjønne annet enn at man må ha utrolig lyst til å tro på teorien for å få det til å virke sannsynlig i det hele tatt.

Hvorfor ikke bare være stolt av hvem vi faktisk ER, istedenfor å skulle ha oss til å bli de "virkelige jødene", av alle ting?

Dette er bare nok et symptom på de identitetsproblemene innføringen av kristendommen har skapt.

Plutselig skulle så mye oppmerksomhet rettes mot forhistorien til et fjernt, fremmed ørkenfolk istedenfor mot våre egne myter og vår egen historie.

Greit for meg om du finner styrke i elementer fra den europeiserte kristendomstradisjonen, men jeg vil helt seriøst foreslå at du legger vekk det gamle testamentet (utdatert jødisk-sentrisk historiebok med den sinte jødiske stammeguden Jahwe som viktig komponent), istedenfor å prøve å gjøre det til noe det ikke er.

 

Vel skal man finne tilbake til røttene, dvs hvor vi kom fra, så nytter det ikke å stoppe på halvveien.

Vi må enten akseptere at vi blir kulturløse og en minoritet i eget land, evt konvertere til islam, eller gå helt tilbake og akseptere hvor vi opprinnelig kom fra.

Å gå over 1200 år tilbake i tiden og bygge videre på den hedenske åsatroen, går ikke. Det er galt, og det blir uansett et ufullstendig lappverk.

Det er heller ikke tilstekelig med folk som deler denne hedenske troeni til å ha noe å si.

 

At vi er etterkommere etter Israels stammer er godt dokumentert fra flere kilder, det er også funnet dna som bekrefter det.

Du finner også klare hentydninger i Bibelen om dette, s personlig så forstår jeg ikke helt hvordan så mange kristne personer i Norge har klart å overse dette.

 

http://bmonline.no/download/Norronafolket.pdf

 

Israels stammer var aldri "jøder" en av Israels stammer var Judah stamme. Men ingen hadde en religion som ble kalt jødedommen.

 

Dagens "jøder" er kun jøder fordi religionen deres heter jødedommen. De er ikke i slekt med Israels stammer i det hele tatt, men de er edomitter og khazarer som kaller seg jøder.

Det er mange grunner for dette, men en av dem er at de vil ha oss til å tro at de er "Gods utvalgte folk"

 

Kristendommen har forøvrig ikke skapt noen identitetskrise i Norge, det er det sosialismen som har gjort med sin kamp mot kristendommen som i over 1200 år har vært en dominerende del av norsk kultur.

 

Bibelske henvisninger til de 12 Israels stammer

 

http://www.innsyn.com/artikler/israels-ti-stammer/bibelske-henvisninger-til-de-12-israels-stammer

Lenke til kommentar

islam har heller ikke noe forbindelse med norrøn mytologi, som var basert på Israels gamle religion i GT.

Det er Israels folks gamle religion i GT som senere ble til kristendom, og derfor er kristendom osgå en naturlig utvikling fra norrøn mytologi.

 

Nrrøn mytologi ble til fordi Israels stammer ble forvist fra sitt land pga ulydighet mot Gud, men de hadde ennå svake minner om sin religion, og det var dette som ble til norrøn mytologi.

Skal vi vende tilbake til vår opprinnelige kultur, så vil det si kristendom som faktisk har dominert norsk kultur og formet hele vårt verdisystem.

Kristendom og norrøn mytologi eksisterte jo lenge side ved side i landet, det ser vi bla på stavkirkene våre som er utsmykket med figurer fra myttologien, men likevel er kristne kirker.

 

Kan du henvise til noen kilder på påstanden din om at Norrøn mytologi stammer fra det du kaller "Israels folks gamle religion"?

 

Norrøn mytologi stammer ikke direkte fra denne religionen,men da Israels stammer ble forvist fra sitt land pga ulydighet mot Gud og avgudsdyrkelse, så tok de likevel med seg minner om sin gamle religion, men også minner om gammel avgudsdyrkelse.

Norrøn mytologi er bygget på blandingen av minnene om den gamle religionen og minnene om avgudsdyrkelsen

Lenke til kommentar

Vel skal man finne tilbake til røttene, dvs hvor vi kom fra, så nytter det ikke å stoppe på halvveien.

Vi må enten akseptere at vi blir kulturløse og en minoritet i eget land, evt konvertere til islam, eller gå helt tilbake og akseptere hvor vi opprinnelig kom fra.

 

Jeg har lest endel om de folkevandringene som har formet Europa, og har ikke sett noe som tyder på at vi nedstammer fra hebraere eller semitter.

 

 

Å gå over 1200 år tilbake i tiden og bygge videre på den hedenske åsatroen, går ikke. Det er galt, og det blir uansett et ufullstendig lappverk.

Det er heller ikke tilstekelig med folk som deler denne hedenske troeni til å ha noe å si.

 

Jeg mener det er mange verdier fra indoeuropeisk tradisjon vi som folk kunne tene på å styrke i vår kultur, våre idealer og vår identitet.

Noen kopi av det nordiske samfunnet for over 1000 år siden vil det ikke bli, da det må skreddersys til dagens situasjon. Om man ser på det hinduistiske samfunnet, har det neppe stagnert i en kopi av hinduistisk religion og tenkemåte nøyaktig slik den var for 2000 år siden, men essensen er den samme.

Hva slags kristendomstradisjon er det du vil styrke i Norge? Den ekstremt dogmatiske og intolerante inkarnasjonen som førte til bl.a. heksebrenning, ekstrem frykt for å komme til Helvete, frykt for fri-tenkning, hatefullt kvinnesyn, besatthet av alt som har å gjøre med "synd", oppfordring til svakhet, ydmykhet og underkastelse istendenfor styrke, stolthet og heroisk vilje, etc. etc.?

Eller hva med å bli riktig old-school abrahamitt og forby all vakker, billedlig fremstilling av JHVH's "skaperverk", slik jødene har gjort i lange tider, slik de første, tidlige kristne ville, og slik Islam gjør den dag idag?

Om Europa hadde adoptert en 100% ren abrahamittisk kristendom, ville vi aldri hatt så mye vakker, europeisk kunst gjennom historien som det vi faktisk har. Den paganistiske arven vår ville annerledes.

Den kristne tradisjonen som lever i Norge idag, er akkurat like mye et "ufullstendig lappverk" som det kunnskapsrike folk kjenner til av vår paganistiske arv.

Nesten alt estetisk skjønt fra den europeiske kulturen har vi ikke som et direkte resultat av innføringen av kristendommen, men på tross av den.

Det eneste virkelig abrahamittisk-kristne i Europa er den rene ideologien og verdensanskuelsen basert på de bibelske tekstene, og slik dette har påvirket menneskenes sinn og på den måten også historiens gang på visse områder.

Det er ikke vanskelig å rekonstruere like mye kunnskap om gammel før-kristen indoeuropeisk tankegang, verdensanskuelse, idealer og synet på det hellige som det vi kan utrede av Bibelen når det gjelder abrahamittisk-kristen tankegang.

Jeg mener at om de europeiske folk og nasjoner igjen skal komme seg opp av gørra, og få en samlet, kulturell stjerne å styre kursen etter, en som gir både mening og folkelig stolthet, da trenger vi en radikal kulturell renaissance og gjenoppvåkning.

En rent politisk forandring er ikke nok, da vår nåværende krise på mange måter skyldes selve den retningen vår kultur har utviklet seg på.

Du sier det er for få som seriøst tror på den germanske tradisjon. Vi er helt klart et mindretall, ja, men ikke glem at færre og færre virkelig tror på alt det som har utgjort kristendommen.

Kirken står mer og mer igjen som et tomt skjelett, og det er ikke uten grunn!

Hvor mye man velger å tro på noe høyere (personlig tror jeg på noe høyere som ikke kun er materie) får så være. Men man trenger ikke egentlig å være dypt troende for å følge kristne eller indoeuropeiske idealer, verdier, symbolspråk osv.

Om vi er misfornøyde med dagens kulturelle situasjon i Europa, hva har vi som alternativ, som kan gi våre land en ny retning, en stø, sterk og mektig kurs, og verdige idealer som våre unge kan leve opp til og som slik gir dem en høyere prioritering og verdier som overgår ens personlige, kortsiktige, egoistiske lyster etter komfort, nytelse, materiell sløsing, pengehunger etc?

Hva kan gjøre våre folk sterkest, stoltest og mest heroisk og selvoppofrende på vegne av folket og kulturen, for ikke å glemme styrke den livsnødvendige og solide identitetsfølelsen som må til om et folk skal stå noenlunde samlet over lengre tid, og sikre langsiktig overlevelse og integritet?

Slik jeg ser det, har vi to stabler med hoved-byggesteiner som vi kan velge å bruke om vi syns dagens moderne, "kulturelle" grunnlag blir for svakt:

Den abrahamittisk-kristne (abrahamittisk siden også det Gamle Testamentet inngår), og den Indo-Europeiske (for oss hovedsakelig Nordisk-Germanske).

 

 

 

At vi er etterkommere etter Israels stammer er godt dokumentert fra flere kilder, det er også funnet dna som bekrefter det.

 

Kan du gi meg noen kilder på det med DNA'et/genetikken?

 

 

Du finner også klare hentydninger i Bibelen om dette, s personlig så forstår jeg ikke helt hvordan så mange kristne personer i Norge har klart å overse dette.

 

http://bmonline.no/download/Norronafolket.pdf

 

Kan du kort oppsummere noe av hoveddokumentasjonen i den der, da jeg ikke orker å lese en hel bok fra 50-tallet for å lete etter solide beviser akkurat nå?

 

]

Israels stammer var aldri "jøder" en av Israels stammer var Judah stamme. Men ingen hadde en religion som ble kalt jødedommen.

Dagens "jøder" er kun jøder fordi religionen deres heter jødedommen. De er ikke i slekt med Israels stammer i det hele tatt, men de er edomitter og khazarer som kaller seg jøder.

Det er mange grunner for dette, men en av dem er at de vil ha oss til å tro at de er "Gods utvalgte folk"

 

Det der kan faktisk godt hende; mener å ha sett litt ok dokumentasjon på at Askhenazi-jødene har en god del Khazar-avstamning tidligere.

Har derimot aldri sett noen solid dokumentasjon på at VI skulle være det Askhenaziene "hevder" å være.

Om man med "Gud" mener det samme som jeg, tviler jeg litt på at noe sånt som "Guds utvalgte folk" i det hele tatt er mulig, enten vi snakker om jøder eller germanere/europeere.

Jahweh's "utvalgte folk" er vi ihvertfall ikke. Odin/Heimdal's om noe, da han ifølge en av våre forfedres myter blandet blod med oss for å forbedre våre ætter.

 

Kristendommen har forøvrig ikke skapt noen identitetskrise i Norge, det er det sosialismen som har gjort med sin kamp mot kristendommen som i over 1200 år har vært en dominerende del av norsk kultur.

 

Spørsmålet er om integreringen av kristendommen i Skandinavisk kultur har hatt en positiv virkning.

Det spørs om sosialismen i det hele tatt hadde kunnet oppstå om det ikke hadde vært i et klimaforhold påvirket av kristendommen...

Alain de Benoist og endel andre har påvist elementer i moderne ideologier som sosialisme, liberalisme, egalitarisme, marxisme/kommunisme, 'nazisme' (tysk nasjonalsosialisme) m.m. som er direkte påvirket av viktige komponenter i kristen tankegang.

For ikke å glemme at det moderne Vestens destruktive universalisme er som direkte hentet fra religiøs universalisme slik den har utviklet seg i kristen verdensanskuelse.

 

 

Norrøn mytologi stammer ikke direkte fra denne religionen,men da Israels stammer ble forvist fra sitt land pga ulydighet mot Gud og avgudsdyrkelse, så tok de likevel med seg minner om sin gamle religion, men også minner om gammel avgudsdyrkelse.

Norrøn mytologi er bygget på blandingen av minnene om den gamle religionen og minnene om avgudsdyrkelsen

 

Må innrømme jeg er litt skeptisk til en teori som innebærer at man må tolke hebraisk mytologi helt bokstavelig...

På en måte kan du nok si at jeg er "monoteistisk" på den måten at jeg erkjenner at alt inngår i den store, overordnede helheten, og at hele verden og alt som eksisterer på en måte strømmer utifra den samme kilden, den opprinnelige og høyeste realiteten.

Gudebildene i det tradisjonelle indoeuropeiske systemet kan sees på som ulike, pluralistiske manifestasjoner av den samme, absolutte kilden, og vil ergo ikke kollidere med en slik holistisk oppfatning av universet. (Hinduistene, som også har viktige indoeuropeiske elementer i sin tradisjon, forsår vel dette ganske bra).

Den forståelsen av det guddommelige som finnes i gamle hebraiske skrifter som Det Gamle Testamentet, er helt fremmed for meg, og gir ingen mening.

Selv om JHVH/Jahweh/Jehovah hevder at han er den "eneste" guden hebraerne skal tilbe, er "allmektig" osv, er han likevel radikalt adskilt fra vårt fysiske univers (ikke kun en annen dimensjon av vår verden, men adskilt). Han står utenfor hele vår verden, som et eget, adskilt vesen som har skapt (konstruert/bygd opp) vår verden fra ingenting. Han er ingen del av dette skaperverket (f.eks. ved at gud kan defineres som det altomfattende og totale, på ingen måte noen motsetning til vår verden, men dens ultimate, høyeste realitet), men kan likevel gripe inn i historiske hendelser.

Om jeg skal tolke Det Gamle Testamentets mytologi bokstavelig, må jeg også tro at dette allmektige, adskilte vesenet utenifra også ga fysiske tavler til Noah på fjelltoppen, eller at han bokstavelig talt formet Adam og Eva slik det står beskrevet i første Mosebok - begge deler blir etter min mening absurd.

Ditt snakk om "avgudsdyrkelse" når det gjelder de indoeuropeiske gudene vil kun gi noen mening om man tror på denne snevre gudsforståelsen som representeres av det tidlige abrahamske tankegodset.

Endret av Wyrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Baltazar:

 

Jeg har aldri helt fått med meg hvilke "beviser" som finnes for at nordmenn (og andre europeiske folkeslag) egentlig er israelere? Såvidt jeg vet tyder hverken lingvistikk, genetikk eller mytologi særlig mye på dette, så jeg kan ikke skjønne annet enn at man må ha utrolig lyst til å tro på teorien for å få det til å virke sannsynlig i det hele tatt.

Hvorfor ikke bare være stolt av hvem vi faktisk ER, istedenfor å skulle ha oss til å bli de "virkelige jødene", av alle ting?

Dette er bare nok et symptom på de identitetsproblemene innføringen av kristendommen har skapt.

Plutselig skulle så mye oppmerksomhet rettes mot forhistorien til et fjernt, fremmed ørkenfolk istedenfor mot våre egne myter og vår egen historie.

Greit for meg om du finner styrke i elementer fra den europeiserte kristendomstradisjonen, men jeg vil helt seriøst foreslå at du legger vekk det gamle testamentet (utdatert jødisk-sentrisk historiebok med den sinte jødiske stammeguden Jahwe som viktig komponent), istedenfor å prøve å gjøre det til noe det ikke er.

 

At vi er etterkommere etter Israels stammer er godt dokumentert fra flere kilder, det er også funnet dna som bekrefter det.

Du finner også klare hentydninger i Bibelen om dette, s personlig så forstår jeg ikke helt hvordan så mange kristne personer i Norge har klart å overse dette.

 

http://bmonline.no/download/Norronafolket.pdf

 

Israels stammer var aldri "jøder" en av Israels stammer var Judah stamme. Men ingen hadde en religion som ble kalt jødedommen.

 

Dagens "jøder" er kun jøder fordi religionen deres heter jødedommen. De er ikke i slekt med Israels stammer i det hele tatt, men de er edomitter og khazarer som kaller seg jøder.

Det er mange grunner for dette, men en av dem er at de vil ha oss til å tro at de er "Gods utvalgte folk"

 

Kristendommen har forøvrig ikke skapt noen identitetskrise i Norge, det er det sosialismen som har gjort med sin kamp mot kristendommen som i over 1200 år har vært en dominerende del av norsk kultur.

 

Bibelske henvisninger til de 12 Israels stammer

 

http://www.innsyn.com/artikler/israels-ti-stammer/bibelske-henvisninger-til-de-12-israels-stammer

Det er bare ren ønsketenking fra noen at vi liksom "er" av jødisk avstamming fra israels 12 (10) stammer osv.

 

Faktum er at vi var et folk i Norden, lenge før disse stammene la ut på vandring.

 

Den norske befolkningen kommer opprinnelig fra Doggerland for ca. 9000 år siden. Et område som idag ligger under havoverflaten (det grunneste stedet nå er den såkallte doggerbank, man hører på fiskerimeldinga). Men en gang var havnivået 100-120 meter lavere.

 

Folk tok seg så over til Norge etterhvert som isen trakk seg tilbake.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Doggerland

http://arkeologi.blogspot.com/2007/10/doggerland.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er dog etterkommer av de samme folka som jødene er etterkommere av, og midt-østen er et av de første stedene folk slo seg ned når de først emigrerte fra Afrika for titusener av år siden.

Men den jødiske religionen, som kommer fra den zoroastriske religionen, kom såpass seint inn i bildet at de som skulle bli nordmenn nok hadde passert for lenge siden.

 

Jeg kan også avkrefte eventuelle påstander om at balty er jesus kristus: rollen ble nemlig besatt for rundt 2000 år siden, og er ikke lenger aktuell. Bare for å komme flere ville påstander i forkjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er dog etterkommer av de samme folka som jødene er etterkommere av, og midt-østen er et av de første stedene folk slo seg ned når de først emigrerte fra Afrika for titusener av år siden.

Det spørs hvilken teori man tror på. Jeg for min del lener meg til den såkallte multiregional hypothesis, som sier at mennesket utviklet seg samtidig flere steder i verden. (i motsettning til teorien at alle kommer fra afrika)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiregional_origin_of_modern_humans

 

Vi oppstod selvsagt ikke på Doggerland, men kom dit i sin tid fra Holland/Tyskland/Polen etc. (som i sin tur føre det, kom øst fra)

 

Denne trangen til liksom å knytte oss til "jøder" er åpenbart noe som norske kristene (israelvenner) og andre sionister forsøker seg på for at vi liksom skal føle loyjalitet med Israel.

 

Abraham forøvrig, som anses som jødenes stamfar, levde ca. 1800 f.Kr.

http://no.wikipedia.org/wiki/Abraham_(bibelsk_person)

 

Da hadde det som sagt levd folk lenge i norden allerede, og kan ikke ha noe med de utvandrede israelske stammene å gjøre, som skjedde mye senere.

 

(dette uavhengig om man tror på multiregional hypothesis, som jeg nevnte)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Da svarer du ikke på samme spørsmål. Mennesket utviklet seg selvsagt over hele verden - vi er fremdeles ikke ferdig. Men det som kom til å bli det moderne mennesket, altså min og din forfader, han kom fra Afrika. Godt mulig HANS forfader kom fra et annet sted igjen, og antageligvis kan vi gå helt tilbake til da HANS forfader igjen krøyp opp fra havet, men da er vi gått over til et annet spørsmål igjen. Poenget er at på et tidspunkt så levde absolutt alle individer i den rasen som kom til å bli mennesket i Afrika.

 

P.s, det er på dette tidspunktet tilnærmet lik sikkerhet blant historikere at Abraham aldri levde, men ble oppfunnet som en historisk figur ca. 4-500 f.kr. Men det er helt utenomsaklig.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Eeeeeh.... No idea. Men jeg vet at antallet stammer er up for question... Og jeg er rimelig sikker på at det originale navnet til Engelbert Humperdinch faktisk IKKE er Jerry Dorsey, som ofte blir fortalt av den løgneraktige engelske komikeren Eddie Izzard. Det faktiske fødselsnavnet blir utelatt som en øvelse til leseren. Og nå skal jeg sove...

Lenke til kommentar

ok, men poenget mitt er i grunn bare at med tanke på at vi bosatte oss her for 9000 år siden, og jeg sammenligner det med bibelske data om jødene (Abraham, jødenes stamfar, 1800 f.Kr.) så har de i allefall ikke noe å gjøre med gammal norsk bosetting (slik det hevdes tidligere i tråden)

 

Ang. det moderne menneskets opprinnelse og tilhørende vandring, så ser det slik ut på wikipedia;

 

800px-Human_spreading_over_history.png

 

En teori jeg er tvilende til. Men det kan vi evt. ta i en annen tråd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne trangen til liksom å knytte oss til "jøder" er åpenbart noe som norske kristene (israelvenner) og andre sionister forsøker seg på for at vi liksom skal føle loyjalitet med Israel.

 

Enig i at dette ser ut til å være tilfellet med veldig mange av dem som tror på ulike teorier om at diverse europeiske folkeslag egentlig er israelere (Britisk-Israel-teorien er vel den mest utbredte), men Baltazar er nok et unntak. Han er vel omtrent så lite fan av staten Israel, sionisme osv som det er mulig å bli... :p

 

Abraham forøvrig, som anses som jødenes stamfar, levde ca. 1800 f.Kr.

http://no.wikipedia.org/wiki/Abraham_(bibelsk_person)

 

Da hadde det som sagt levd folk lenge i norden allerede, og kan ikke ha noe med de utvandrede israelske stammene å gjøre, som skjedde mye senere.

 

(dette uavhengig om man tror på multiregional hypothesis, som jeg nevnte)

 

Om det stemmer at Abraham levde ca. 1800 f.Kr., som du sier, hadde de nordeuropeiske folkenes ulike forfedre allerede hatt en egen-eksistens temmelig lenge.

Våre gammel-europeiske jeger-sanker-forfedre hadde vært representert i nord-Europa siden klimaet begynte å tillate det igjen, og proto-indoeuropeerne hadde begynt å spre seg fra sitt "hjemland" sør i Russland og Ukraina før 3000 f.Kr.

Disses påvirkning på Europa medførte introduksjonen av indoeuropeisk språk, som utviklet seg til germansk, keltisk, balto-slavisk, romansk og hellensk...

Endret av Wyrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

men Baltazar er nok et unntak. Han er vel omtrent så lite fan av staten Israel, sionisme osv som det er mulig å bli... :p

ja, har fått med meg det. Derfor stusser jeg over at det er han av alle, som liksom forsøker å "jødifisere" oss.

 

(btw, jeg går ikke i krøll om jeg skulle hatt noen dråper jødisk blod for å si det sånn, men jeg tror teorien er historisk feil)

 

 

Våre gammel-europeiske jeger-sanker-forfedre hadde vært representert i nord-Europa siden klimaet begynte å tillate det igjen, og proto-indoeuropeerne hadde begynt å spre seg fra sitt "hjemland" sør i Russland og Ukraina før 3000 f.Kr.

Er jeg enig i

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...