Gå til innhold

[Løst] Bør vi ta vare på norsk kultur?


MKL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ha en drøfteprøve neste uke, hvor jeg var så "utrolig" heldig å få temaet; bør vi ta vare på norsk kultur?

 

Kultur er ikke noe du "tar vare på" for da tvinger du folk til å leve på en annen måte enn hva de selv ønsker.

 

Kultur er alltid et resultat av hva folk selv ønsker, og dersom du ønsker å bevare en "tilstand" må du slutte å importere mennesker som ønsker å leve annerledes.

 

Enkelt og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal ha en drøfteprøve neste uke, hvor jeg var så "utrolig" heldig å få temaet; bør vi ta vare på norsk kultur?

Jeg må argumentere mot, men vil gjerne høre deres tanker rundt dette - både for og mot.. Anyone?

 

Det burde jo være en selvfølge at vi skal gjøre.

Dette er Norge, hvorfor skal vi ikke da ta vare på norsk kultur ?

Selve spørsmålet er latterlig dumt, og burde aldri vært stilt.

Lenke til kommentar

Kultur er ikke noe du "tar vare på" for da tvinger du folk til å leve på en annen måte enn hva de selv ønsker.

 

Kultur er alltid et resultat av hva folk selv ønsker, og dersom du ønsker å bevare en "tilstand" må du slutte å importere mennesker som ønsker å leve annerledes.

 

Enkelt og greit.

 

Spørsmålet blir da, bør vi skjerme norsk kultur fra andre kulturer?

 

Vårt ønske er ikke nødvendigvis innvandrerens ønsker, men stadig ser vi at staten må bukke under for disse. Et eksempel er burka saken i politiet, selv om dette ble stoppet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da, bør vi skjerme norsk kultur fra andre kulturer?

 

Vårt ønske er ikke nødvendigvis innvandrerens ønsker, men stadig ser vi at staten må bukke under for disse. Et eksempel er burka saken i politiet, selv om dette ble stoppet.

 

Folk tar til seg deler av andres kulturer som de vil ha. Når du tar inn et for stort antall individer av fremmede kultur så vil det oppstå en motkultur som vil påvirke den allerede eksisterende.

 

"Kultur" er kultur uansett folk og fe, men vil alltid være et resultat av en sammensetning innenfor et geografisk område.

 

Jeg er i prinsippet motstander av å nekte innvandrere å praktisere deres kultur på samme måte som jeg er motstander av at noen andre kan dyrke sin kultur.

 

Jeg er pluralist og ikke for multikulturisme, men forkjemper for at alle skal ha rett til å være seg selv.

 

Skal vi invitere noen inn her så må vi anerkjenne at vi også vil endre kulturen.

 

Et moderat antall vil ikke skape endringer i kulturen, men heller være krydder som beriker en annen. For mange vil alltid skape konflikt, uansett kultur.

Lenke til kommentar

Vel, for å fremme et eksempel. Flere skoler har fjernet skinke fra deres kantiner/lunch fordi minoriteter ikke kunne spise dette, av kulturelle årsaker.

 

Vi er vel enig i at slikt er et overtramp på norsk kultur? At ufrivillig vi må endre vår levemåte, fordi minoritets-kulturer skal bevares.

 

Det er en naturlig utvikling ved at den kulturelle bakgrunnen hos elevene endres.

 

I stedet for å sutre over slikt så må en heller spørre seg hvorvidt det var så smart å slippe dem inn i første omgang.

 

Har man først åpnet døra må man akseptere resultatet.

 

Kultur kjenner ingen nasjonalitet eller tradisjon. Den endres over natten om det er hva folk vil.

Lenke til kommentar

Det er overhodet intet naturlig ved det, vi har unaturlig sluppet inn fremmed-kulturelle, de har blitt aggressive, og vi må bøye oss etter deres kultur, selv om de ikke en gang utgjør noe mer noen få prosent av befolkningen. Mange skole elever er fortsatt misfornøyde med at skinke ikke serveres på skoler.

 

Har man først åpnet døren, må man ikke akseptere noe som helst. Når jeg slipper noen inn i mitt hjem, kan jeg garantere deg at jeg ikke bare må "akseptere" at de skal ta seg til rette i mitt hus. De skal ikke komme inn i mitt hus, og fortelle meg at jeg må innrette meg etter dem. Det samme går for landet vårt.

 

Kultur kjenner ingen nasjonalitet eller tradisjon. Den endres over natten om det er hva folk vil.

 

Uenig. Forskjellige land og geografiske områder, har forskjellige kulturer, ofte kan man se store kontraster ved landegrenser.

Lenke til kommentar

Det er overhodet intet naturlig ved det, vi har unaturlig sluppet inn fremmed-kulturelle, de har blitt aggressive, og vi må bøye oss etter deres kultur, selv om de ikke en gang utgjør noe mer noen få prosent av befolkningen.

 

Det er en naturlig reaksjon å motsette seg kulturendring (eller de som fører den med seg).

 

Det er en nedarvet refleks som ligger i oss alle.

 

I dag blir denne undergravd i et samfunn som dyrker snillisme og som av en eller annen grunn foretrekker å ødelegge eksisterende kultur for å hjelpe andre enkeltmennesker.

 

Det er like unaturlig som at vi mer og mer er avhengig av teknologi for å i det hele tatt overleve, eller like naturlig som at man kan nå hvilket land som helst bare ved å sitte noen timer på et fly.

 

hva som er naturlig sånn rent menneskelig sett settes til side og kalles heller rasisme.

Lenke til kommentar

Jeg leste en rimelig interessant artikkel med tanker rundt dette med kultur i første volumet av journalen "Tyr: Myth - Culture - Tradition", i en artikkel av dr. Stephen Edred Flowers som har forsket endel på bl.a. germanske og indoeuropeiske kulturelle spørsmål.

Der drøfter han et konsept han kaller "the integral culture", eller den integrerte kulturen, kan det vel bli oversatt til norsk.

 

Han har kommet frem til at en helhetlig kultur består ihvertfall av fire hovedkomponenter, som alle er viktige:

 

  • Ethnic (corporal vehicle)

  • Ethical (ideology: religious, political, economic etc.)

  • Material (manufactured objects)
  • Linguistic (language and symbolic codes)

 

I f.eks. gamle, paganistiske indoeuropeiske samfunn hadde vi en meget sterk, tradisjonsrik, alltomfattende folkekultur som påvirket alle aspekter av livet og samfunnet.

I det moderne europeiske samfunnet er kultur degradert til for det meste å handle om kunst, musikk, klesdrakt, mat og kanskje religion i den private sfære.

Derfor mener man bl.a. at det kan rettferdiggjøres at alle folkeslag og "kulturer" rundt omkring i verden skal adoptere de samme grunnleggende verdiene , mens man gjerne får beholde "kultur" på hobbynivå.

Såkalt "sekularisering".

Det kan forøvrig nevnes at dette også er hva man mener med et "flerkulturelt" samfunn.

Du må gjerne kalle deg selv en "muslim", gå i moskeen og spise pakistansk mat, men her skal det stoppe.

Mange essensielle komponenter i en organisk kultur skjæres bort, og et tomt skjelett blir stående igjen - i det moderne vestens tilfelle mange tomme skjeletter, siden vi liksom er "multikulturelle". :roll:

 

Vårt moderne vestlige samfunn, tross endel fremskritt og innovasjoner som i grunn er bra og kreative, er mer verdiløst, tomt, atomisert, fragmentert, rotløst, historieløst og antikulturelt enn det noe kjent samfunn har vært tidligere.

Faktum er at vi har mistet vår kultur. Vi befinner oss i et land ruinenes land.

Kristendommens universalisme og fjerning av religionen som et organisk komponent i det folkelige og det kulturelle, og innføringen av den absolutte sannhet som radikalt adskilt fra disse forholdene markerte starten på ødeleggelsen av den holistiske folkekultur.

Den moderne sekulariseringen av disse verdiene har ført til videre atomisering av samfunnet og oppriving av røtter.

 

Det er mye i norsk og europeisk kulturarv som er verdt å bevare, men vi må innse at det kulturelle har vi allerede mistet.

I et samfunn hvor TV, underholdning, konsumering, penger og nytelse betyr alt, kan man ikke lenger snakke om noen integrert kultur hvor vi unge virkelig kan finne mål, mening og tilhørighet.

De høyeste verdiene hos mange unge nordiske er å være "kul" og "hip", basert på dekadent amerikanskinfluert media osv.

Det som behøves er en radikal styrking av identitet.

Vi må sette oss i forbindelse med vårt opphav og gjenopprette en helhetlig folkekultur som er tilpasset det vi nå har av teknologi osv., gjerne kombinert med en styrking av det mer tradisjonelt regionale og landlige, da det ikke gavner vårt folk å la denne jordkontakten dø helt ut.

Derfra kan vi se fremover, som et trygt, stolt, forent og målorientert folk.

 

Edit: tastefeil og litt ymse

Endret av Wyrd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med Wyrd her. Vi er i ferd med å miste den norske kulturen i tradisjonell forstand. Om vi bør ta vare på den blir vel i bunn og grunn opp til hver enkelt individ, gitt at ikke politikerne legger opp til å beholde den.

 

Da må en stemme nei til innvandring og deportasjon av dem som ikke har fått opphold. For hver dag så forsvinner en liten bit av det dere vil bevare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Wyrd her. Vi er i ferd med å miste den norske kulturen i tradisjonell forstand. Om vi bør ta vare på den blir vel i bunn og grunn opp til hver enkelt individ, gitt at ikke politikerne legger opp til å beholde den.

 

Da må en stemme nei til innvandring og deportasjon av dem som ikke har fått opphold. For hver dag så forsvinner en liten bit av det dere vil bevare.

 

Jepp. Tipper FRP vil gjøre et brakvalg i 2013.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...