Gå til innhold

[Løst] Bør vi ta vare på norsk kultur?


MKL

Anbefalte innlegg

ok, men poenget mitt er i grunn bare at med tanke på at vi bosatte oss her for 9000 år siden, og jeg sammenligner det med bibelske data om jødene (Abraham, jødenes stamfar, 1800 f.Kr.) så har de i allefall ikke noe å gjøre med gammal norsk bosetting (slik det hevdes tidligere i tråden)

 

Ang. det moderne menneskets opprinnelse og tilhørende vandring, så ser det slik ut på wikipedia;

 

800px-Human_spreading_over_history.png

 

Helt ut av det blå...

 

Hvor ble vi hvite på denne reisen mot nord ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller hvorfor gikk noen gjennom hele Kina, Bering-stredet, Alaska, til USA, videre over mellom-amerika, og til syd-amerika? "ut på tur, aldri sur"?

 

Dessuten var det mye utrivelige rovdyr på den tiden.. I tillegg visste de ingen ting om geografien eller hva som møtte dem i is-ødet. Da virker det en smule hazard å legge ut på noe slikt. Var det ikke bra der de var?

 

Den båt-ruta virker også usansynlig for å si det mildt (for 50 000 år siden..)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

ok, men poenget mitt er i grunn bare at med tanke på at vi bosatte oss her for 9000 år siden, og jeg sammenligner det med bibelske data om jødene (Abraham, jødenes stamfar, 1800 f.Kr.) så har de i allefall ikke noe å gjøre med gammal norsk bosetting (slik det hevdes tidligere i tråden)

 

Ang. det moderne menneskets opprinnelse og tilhørende vandring, så ser det slik ut på wikipedia;

 

 

Helt ut av det blå...

 

Hvor ble vi hvite på denne reisen mot nord ?

 

Vi var brune, eller alle var relativt brune, og vi ble bleikere som følge av mindre lys, og afrikanerne ble mørkere som følge av langt mer lys. Det skjedde gjennom hele prosessen og foregår ennå.

 

Du tenker på at de har kjørt nærmere land?

 

Uansett så er jeg skeptisk.

 

Min teori er at det muligens heller var slik at menneske utviklet seg samtidig flere steder enn bare afrika.

 

Feks. i sør-amerika, iran/asia, og australia. Etterhvert vandret noen av disse nordover.

 

Dude, folkevandringene gikk ikke fra A til Å med en gang. De beveget seg hele tiden med korte stopp underveis, helt frem til våre dager. De dro ikke fra afrika til sør-amerika på fem år og har vært der siden, de kom frem for noen få tusen år siden.

 

Jeg begynner å skjønne hvorfor du ikke tror på denne teorien; du skjønner den ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Vi var brune, eller alle var relativt brune, og vi ble bleikere som følge av mindre lys, og afrikanerne ble mørkere som følge av langt mer lys.

Hvorfor ble kineserne "gule"?

 

Selv om hudpigmenteringen forandret seg, hvorfor forble vi ikke "hvite negre", altså i kroppsform og karakteristika ellers?

 

 

Dude, folkevandringene gikk ikke fra A til Å med en gang. De beveget seg hele tiden med korte stopp underveis, helt frem til våre dager. De dro ikke fra afrika til sør-amerika på fem år

Nei selvsagt ikke, det har (hvis det er sant) tatt lang tid.

 

Ifølge > wiki antas det at de vi kaller indianere (native americans) kom for ca. 12 000 år siden.

 

Det jeg spør meg om da, er hvorfor det ikke var masse kinesere i USA når Columbus kom dit i 1492? Det kinesiske samfunnet var jo høyt utviklet for 4-5000 år siden og kunnskapen om at det angivelig gikk reiseruter over alaska eller sjøveien til et "annet land" bør de ha visst om.

 

 

Jeg begynner å skjønne hvorfor du ikke tror på denne teorien; du skjønner den ikke godt nok.

"Sannheten" er jo ikke hogd i granitt enda. Leser man rundt på nettet, er det mye "tror" og "antar" eller "omdiskutert". Man finner stadig noe nytt, feks. gamle skjellet som gjør at man revurderer teorier osv.

 

Jeg er ikke bombastisk hverken i ene eller andre rettningen, men synes det er interessant å filosofere over det

Lenke til kommentar

Selv om hudpigmentering GENERELT har med lysstyrken å gjøre, så betyr ikke det at det er den eneste løsningen. Bare se på "indianerne" i USA, de hadde mørkere hud enn europeere selv om de levde på samme breddegrad.

Utseendet vårt har forandret seg på grunn av begrenset genepool, rett og slett. Når man går rundt i en flokk på noen tusen individer så tar det ikke mange generasjoner før genene møter seg selv i døra.

Lenke til kommentar

Elever måtte ta av seg nisseluene

 

"Torsdag i forrige uke ble alle elevene i femteklasse ved Øren barneskole invitert til juleavslutning. Alle barna hadde pyntet seg og gledet seg stort til en koselig kveld sammen med klassevenner og familie. Flere av barna hadde også pyntet seg med nisseluer og julekjoler. Det falt ikke i god jord.

 

– Datteren vår fikk klar beskjed om å ta av seg nisseluen fordi hun måtte ta hensyn til alle med en annen kultur og tro. Da er det litt rart at man i det hele tatt inviterer til juleavslutning, sier Vibeke Alm Thoen."

 

Hurra for det fantastiske multikulturelle samfunnet vi har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurra for det fantastiske multikulturelle samfunnet vi har i dag.

Det er vel ikke multikulturellt å nekte barn å bruke nisselue på juleavsluttning? Hva er det du mener egentlig?

 

Nei det er slettes ikke multikulturellt, det er skandaløst, det er derimot en konsekvens av dagens multikulturelle samfunn. Venstresiden stakkarsliggjør minoriteter og sørger for at de får rollen som ofrer i dagens samfunn. Er det dette som kalles integrering? "De skal ikke tilpasse seg oss, men vi skal tilpasse oss dem." er en følelse mange får. Hvordan ville situasjonen sett ut om noen hadde bedt muslimer ta av seg religiøse plagg under deres feiring av Eid?

Endret av Simenrf
Lenke til kommentar

"De skal ikke tilpasse seg oss, men vi skal tilpasse oss dem."

Hvis du googler saken, vil du finne ut at det var rektor som bestemte dette etter eget forgodtbefinnende.

 

Ingen innvandrer foreldre har krevd slikt nisselue-forbud på skolen

 

Det er nettopp det bildet som kommer opp når slike hendelser som dette skjer. At ingen innvandrer foreldre har krevd nisseforbud på skolen er helt korrekt, faktisk er det mange innvandrere som er grådig lei av all denne stakkarsliggjøringen. Muslimsk Ap-leder i Drammen ut mot nisselue-forbud

 

De fleste muslimer selv har ikke noe i mot vår julefeiring, men allikavel er det enkelte venstrevridde kulturrelativister som mener de tar skade av det, eksempel: denne rektoren.

Slike hendelser som dette er jo bare en av mange hvor bildet "Vi skal tilpasse oss dem, ikke motsatt" dukker opp.

Hva fører dette til? Det fører selvsagt til en økende polarisering i samfunnet.

Jeg undrer fortsatt på hvordan reaksjonene hadde vært, hvis det hadde vært en minoritetsgruppe som måtte ta seg av religiøse plagg fordi det ville virke støtende på de andre. Da ville det blitt et dramaskrik uten like.

Men selvfølgelig når dagens regjering har sørget for en slik mentalitet, hvor man blir stemplet som rasist hvis man under noen omstendigheter retter kritikk mot minoriteter, så kan det i mange tilfeller oppstå motsatt integrering som i denne hendelsen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet for min del er: hva er norsk kultur? Tidligere var det en stor del av kulturen vår med låvedanser, harddingfeler osv.

Kulturen endrer seg, og det har den alltid gjort. Og dette er noe vi ikke gjør bevist.

 

Men samtidig så synes jeg det er utrolig godt med god norsk vestlandsmat som raspeballer. :)

 

Forøvrig ingen overraskelse at denne tråden har begynt å vri seg mot innvandring.

 

Min teori er at det muligens heller var slik at menneske utviklet seg samtidig flere steder enn bare afrika.

 

Feks. i sør-amerika, iran/asia, og australia. Etterhvert vandret noen av disse nordover.

Så fint som du spurte et par innlegg ovenfor; Eller hvorfor gikk noen gjennom hele Kina, Bering-stredet, Alaska, til USA, videre over mellom-amerika, og til syd-amerika? "ut på tur, aldri sur"?

 

Det er fremdeles snakk om store avstander du snakker om. Hvorfor gikk de såpass? "Ut på tur, aldri sur?"

Endret av Quote
Lenke til kommentar

At ingen innvandrer foreldre har krevd nisseforbud på skolen er helt korrekt, faktisk er det mange innvandrere som er grådig lei av all denne stakkarsliggjøringen. Muslimsk Ap-leder i Drammen ut mot nisselue-forbud

 

De fleste muslimer selv har ikke noe i mot vår julefeiring, men allikavel er det enkelte venstrevridde kulturrelativister som mener de tar skade av det, eksempel: denne rektoren.

 

Slike hendelser som dette er jo bare en av mange hvor bildet "Vi skal tilpasse oss dem, ikke motsatt" dukker opp.

Hva fører dette til? Det fører selvsagt til en økende polarisering i samfunnet.

Enig med deg om fakta i saken.

 

 

Kikket litt i nettavisenes kommentar-spalter, og der er det mye av "hvorfor kan dem ikke følge norsk kultur når dem kommer til norge" Dvs. selv om folk burde ha fått med seg at forbud mor nisselue overhodet ikke stammet fra innvandrere/muslimer, så er det alikevel denslags inntrykt som forsøkes skapt.

 

Det vil nok desverre alltid finnes kasus som bevisst forsøker å polarisere.

Lenke til kommentar

Hardingfela står sterkt på vestlandet fremdeles. Om den ikke er en fredagsfavoritt, så vet folk fremdeles hva den er.

 

Det gjør den, og jeg har nærmest vokset opp med harddingfela i nærheten siden min bestefar var "spelemann". Samtidig så ser man at den ikke er like populær som tidligere, ergo kulturen endrer seg ubevisst. Derfor mener jeg at spørsmålet "bør vi ta vare på norsk kultur", da norsk kultur er ikke annet enn det man gjør det til selv.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

At ingen innvandrer foreldre har krevd nisseforbud på skolen er helt korrekt, faktisk er det mange innvandrere som er grådig lei av all denne stakkarsliggjøringen. Muslimsk Ap-leder i Drammen ut mot nisselue-forbud

 

De fleste muslimer selv har ikke noe i mot vår julefeiring, men allikavel er det enkelte venstrevridde kulturrelativister som mener de tar skade av det, eksempel: denne rektoren.

 

Slike hendelser som dette er jo bare en av mange hvor bildet "Vi skal tilpasse oss dem, ikke motsatt" dukker opp.

Hva fører dette til? Det fører selvsagt til en økende polarisering i samfunnet.

Enig med deg om fakta i saken.

 

 

Kikket litt i nettavisenes kommentar-spalter, og der er det mye av "hvorfor kan dem ikke følge norsk kultur når dem kommer til norge" Dvs. selv om folk burde ha fått med seg at forbud mor nisselue overhodet ikke stammet fra innvandrere/muslimer, så er det alikevel denslags inntrykt som forsøkes skapt.

 

Det vil nok desverre alltid finnes kasus som bevisst forsøker å polarisere.

 

Ja, og hva så? Det kommer fra ei lærerheks på 55+. Et sånt kvinnfolk fra 68' generasjonen. Hun skulle vært kaldkvelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...