Gå til innhold

Ubuntu faller ned fra Linux-tronen


Anbefalte innlegg

Er det enkelt å slå av Unity i Ubuntu?

Det er desverre ikke noe å slå av. Unity er UI shellet Ubuntu bruker, fjerner du det sitter du igjen med en TTY og X-server uten GUI. Du må installere et alternativt shell eller DE for å ungå det. I 11.04 kunne du ved login velge "Classic desktop", men i 11.10 fjernet de det alternativet og Unity er eneste tilgjengelig som default.

 

pokker...

 

Det du spør om er jo litt som "Er det mulig å slå av alt som er nytt i Windows 7? Jeg savner Windows 98 så mye"

 

Eller "Kan jeg fjerne alle de nye featurene i Windows 8, så det ser klin likt ut som Win7 jeg kjører allerede?"

 

Sier seg selv at utviklerne ikke legger inn verktøy for å ta vekk alt som er nytt i en ny distro.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som sier seg selv er nok kanskje mer relativt enn som så... Jeg føler den tankegangen gir litt mer mening for en mac-bruker enn for en linuxbruker. De fleste forbinder linux med større valgmuligheter (i hvert fall gjør jeg det!), ikke mer nedlåsthet. JEG tipper grunnen til at de ikke gir noe valg er for å få plass på en CD. De har jo alltid stresset med akkurat dette - selvom det ser ut til at 12.04 LTS kommer på 1.5 GB...

 

Edit: De fjerner jo ikke valget ved å installere noe annet. Du kan fint installere gnome-shell for å få tilgang til Gnome 3.2. Du kan installere KDE eller whatever hvis du har lyst til det. Det ligger bare ikke inne som default.

Endret av bjaanes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke denne trangen til å prøve å finne opp kruttet på nytt igjen, Gnome 2 var både velfungerende og oversiktlig, og det er det VANLIGE folk er ute etter. For meg ser det ut til at det er nettbrett TV o.l som Unity/Gnome3 grensesnittet er myntet på. Dette har en forsåvidt fått bekreftet de siste dagene med målsettningen mot Ubutnu 14++ er å få den inn på mest mulig enheter. Etter min mening så er det helt andre ting de burde konsentrere seg om en brukergrensesnittet, bedret funksjonalitet i form av programvare og maskinvare kompabilitet er det jeg savner.

 

 

Bruke ikke Ubuntu 11.10 i mange dager før jeg heiv det ut igjen, gikk over til Linux Mint LXDE og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Er det enkelt å slå av Unity i Ubuntu?

Ja, bare installer det desktop miljøet du vil istedet. Du får jo også ferdige installasjon CD'er med diverse alternative miljø.

Er det enkelt å slå av Unity i Ubuntu?

Det er vel bare å velge desktopmiljø under login så vidt meg bekjent.

Nettopp, bare installer det du vil ha. Du har følgende pakker for de vanligste desktop-miljøene:

gnome-panel : Gir klassisk Gnome 2, og du finner den under Gnome classic når du logger inn

gnome-shell : Gir den nye Gnome 3

kubuntu-desktop : Gir KDE

lubuntu-desktop : Gir LXDE

xubuntu-desktop : Gir XFCE

 

Skulle du bli nostalgisk, og ønske gamle gode KDE 3, så installerer du det fra ppa:

http://trinitydesktop.org/installation.php

Endret av Del
Lenke til kommentar

Dette handler nok hovedsaklig om at Mint 12 "Lisa" har blitt annonsert, men de har ikke gitt en nøyaktig releasedato. De har gjort den genistreken å si at den kommer en dag i November. Dermed er det masse folk som sjekker Mint-siden hos Distrowatch hver eneste dag for å se om det har skjedd noe siden dagen før. Jeg tipper at straks Mint 12 er kommet ut vil denne overrepresentasjonen av Mint-treff stupe. Men jeg gleder meg veldig til Mint 12 kommer ut, den skal definitivt testes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er desverre ikke noe å slå av. Unity er UI shellet Ubuntu bruker, fjerner du det sitter du igjen med en TTY og X-server uten GUI. Du må installere et alternativt shell eller DE for å ungå det. I 11.04 kunne du ved login velge "Classic desktop", men i 11.10 fjernet de det alternativet og Unity er eneste tilgjengelig som default.

Det var jeg ikke klar over - har kun prøvd xubuntu 11.10 ...

 

Unity sliter jeg med å bli vant til - der synes jeg Gnome 3 ser noe bedre ut.

Lenke til kommentar

Dette handler nok hovedsaklig om at Mint 12 "Lisa" har blitt annonsert, men de har ikke gitt en nøyaktig releasedato. De har gjort den genistreken å si at den kommer en dag i November. Dermed er det masse folk som sjekker Mint-siden hos Distrowatch hver eneste dag for å se om det har skjedd noe siden dagen før. Jeg tipper at straks Mint 12 er kommet ut vil denne overrepresentasjonen av Mint-treff stupe. Men jeg gleder meg veldig til Mint 12 kommer ut, den skal definitivt testes.

Jeg er ikke så sikker på det. Tallene for Mint har vokst jevnt og trutt lenge.

 

Og grunnen til er nok at det er veldig mange som ikke ser vitsen med Unity, men liker resten av Ubuntu. KDE og XFCE er ikke rett medisin for alle, og da er Mint det mest naturlige valget.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Artikkelen spør:

 

> Hva mener du? Er Linux Mint veien å gå dersom man vil teste Linux for første gang?

 

Ja, det mener jeg. Og jeg skal forklare hvorfor jeg mener det, i noen få hovedpunkter nedenfor.

 

1. Mint har fra første stund hatt fokus på å levere en mer komplett distribusjon enn Ubuntu, som den bygger på, ved at kodeker og drivere for multimedia og slikt er inkludert standard. Det vil si at brukeren får en enklere jobb å komme opp til det nivået der distroen faktisk er brukbar. Med Ubuntu får man besked om at den og den plugin mangler, mens i Mint er den der i utgangpunktet. Noen ganger gir ikke Ubuntu beskjed engang og man må selv finne ut av hva som er galt og fikse det. Førstegangsbrukere av Linux vil få en mye mer smertefri start med Mint, siden det meste av det man trenger er installert ferdig allerede.

 

Så Mint er lettere å begynne å bruke enn Ubuntu.

 

2. Mint fokuserer på å forbedre Ubuntu på flere områder. Menysystem, desktop, verktøy, oppdateringsrutine, m.m. er forbedret fra Ubuntu og tilsammen gir disse forbedringene en bedre brukeropplevelse, etter min mening.

 

3. Mint-prosjektet hører på brukerne, og velger de riktige retningene for fremtiden. Dette vises bl.a. i de siste måneders utvikling, der Ubuntu og Mint går hver sin vei - d.v.s. Ubuntu går en annen vei, mens Mint mer eller mindre beholder status quo. Mint lar ikke brukerne i stikken ved å totalt skifte brukergrensesnittet, slik Ubuntu har gjort med Unity. Mint beholdt Gnome 2 i versjon 11 ("Kataya") og de vil søke å beholde Gnome 2 enda en stund, gjennom MATE [1], samtidig som de vil tilby Gnome 3 fra neste versjon ("Lisa").

 

En del brukere har klaget på at Gnome 3 er blitt for enkel og uoversiktelig, og Mint har hørt på dem her også. Mint vil i versjon 12 ("Lisa") innføre Mint Gnome Shell Extentions (MSGE) [1], som fikser noe av svakhetene med Gnome 3. Folk som kommer fra Gnome 2 vil føle seg mer hjemme i Gnome 3 med MSGE. Disse MSGE-modulene kan forøvrig slåes av og på enkeltvis av brukeren.

 

Mint tenker også på dem som ikke har siste nytt i maskinvare, og som dermed ikke har kraftig nok PC til å kjøre maskinvareaksellerert grafikk i Gnome 3, og innfører i "Lisa" en 'fallback mode' [1]. Dette gjør at folk med gammel maskinvare allikevel kan kjøre Gnome 3.

 

4. For dem som ikke er så begeistret for Ubuntu, tilbyr Mint en versjon basert på Debian (som Ubuntu også er basert på i utgangspunktet). Linux Mint med Debian [2] i bunnen er såkalt 'rolling release' - rullende versjon . d.v.s. en distro som oppdaterer seg hele tiden, dag for dag, istedet for å lansere en ny versjon hvert halvår (med påfølgende oppdateringer). Denne rullende Debian-versjonen tilbyr også det nyeste fra Debian hele tiden, for dem som vil være i første rekke med de siste nyhetene.

 

Dette punktet er dog ikke beregnet for nybegynnere, siden kodebasen til den rullende versjonen er ny og utestet, og vil inneholde mer feil enn de andre, vanlige, versjonene.

 

5. Men den viktigste grunnen til å velge Mint er kanskje denne: de mener alvor med å være brukerstyrt! Prosjektlederne og utviklerne er tilgjengelig og tilstede i fora [3] og debatter, og de hører på brukerne sine [4]. Gründeren Clem er en dyktig administrator og programmerer, som ser ut for meg å holde en høy standard og kvalitet på ting han gjør - både programmeringsteknisk og i strategiske beslutninger. Han har mange dyktige folk i prosjektet sitt til å hjelpe seg også.

 

Mint er nærmere brukerne enn Ubuntu, som i sin tur har blitt kritisert for å være toppstyrt og ignorere brukerønsker. Mint har bevist gang på gang at de hører på brukerne og gjør noe med det! Det er derfor ingen overraskelse at brukerne strømmer fra Ubuntu og over til Mint.

 

Summa summarum er Mint en bedre Linux enn Ubuntu, spesielt for nye brukere av Linux.

 

 

Fotnoter:

 

1: http://blog.linuxmint.com/?p=1851

2: http://blog.linuxmint.com/?p=1818 og http://www.linuxmint...wnload_lmde.php

3: http://forums.linuxmint.com/

4: http://community.linuxmint.com/

 

 

PS: Clem sier at de satser på å utgi en betaversjon av "Lisa" den 20. november, men han garanterer ikke at den datoen holder.

Endret av Prognatus
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Må jo si meg enig i svært mye her Prognatus.

Hele vitsen med Linux-prosjektet (ene) er vel å skape større frihet. Nettopp det bommer man på i Ubuntu. Legg det opp enkelt og oversiktlig. Ikke forsøk å tvinge noen til å bruke noe, selv om man synes det er bra - det vil man tape på.

 

Jeg har også testa Zorin OS litt, og det fremstår som morsomt å bruke.

Baserer seg vel på litt eldre Ubuntu-kjerner, men funker.

Lenke til kommentar

Mint har vel stort sett alltid blitt sett på som et enklere alternativ enn Ubuntu.

 

Er det enkelt å slå av Unity i Ubuntu?

Om du mener slå av som i å velge vanlig Gnome Shell, så er det ikke så vanskelig. I 11.10 så er det ikke noe problem å installere Gnome Shell og velge dette ved oppstart.

 

Både Unity og Shell har sine mangler, men foretrekker Shell på grunn av irritasjonsmomenter med Unity. Tror begge kan gjøre det bra om de får litt tid på seg, i mellomtiden er det mange andre skrivebordsmiljøer om man ikke ønsker å bruke Shell eller Unity.

 

Linux Mint jobber også med Mate, som vil gjøre at brukere av dagens Mint-versjon vil føle seg litt hjemme iallefall.

 

Kommende utgave av Ubuntu er LTS, og vil anta at de prøver på det sterkeste å få Unity til å bli så funksjonelt og tilfredsstillende som mulig innen 12.04.

Lenke til kommentar

Etter 5-6 år som Ubuntu bruker, vurderer jeg nå å bytte til Mint.

På Ubuntu 11.04 brukte jeg Gnome 3 og ble veldig fort vant til og likte dette.

På 11.10 har jeg prøvd å bli vant til Unity, men nei, jeg er ikke fornøyd.

Føler også at maskina er blitt betydelig tregere med Unity.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Personlig gikk jeg vekk fra Ubuntu når Unity versjonen kom. Deretter prøvde jeg Linux Mint en liten periode, før jeg gikk over til Fedora. Jeg må si at Fedora(15) er min klare favoritt av disse 3.

 

Fedora 16 som kom i går ser jo ut som Unity desk det også.

Ikke når en kjører KDE ;)

Lenke til kommentar

 

Det du spør om er jo litt som "Er det mulig å slå av alt som er nytt i Windows 7? Jeg savner Windows 98 så mye"

 

Eller "Kan jeg fjerne alle de nye featurene i Windows 8, så det ser klin likt ut som Win7 jeg kjører allerede?"

 

Sier seg selv at utviklerne ikke legger inn verktøy for å ta vekk alt som er nytt i en ny distro.

 

For å si det som Allan på Linux Action Show (Han er egentlig BSD mann, men har eget datacenter.)

"Jeg bryr meg ikke om at UIet er nytt og / eller ser pent ut, det som betyr noe er hvor mye arbeid jeg får gjort."

Med andre ord, det er mindre produktivt og du sliter veldig, personlig prøvde jeg gamle Win 98 i VMWare og vet du hva? Hadde OSet hatt like rask teknologi og stabilitet som idag, så er jeg MYE mer produktiv i 98 enn i XP eller Win 7, og XP har jeg brukt lengere enn Win 98...

 

Men, Unity og Gnome 3 er rullet ut mest for å henge med nettbrett revolusjonen, dessverre egner ikke nettbrett teknologi seg på en desktop, og ett nettbrett vil ALDRI kunne erstatte en desktop maskin.

Lenke til kommentar

Hits på Distrowatch er jo ikke akkurat det samme som mest populært. Veldig mange, kanskje også de fleste har vel neppe hørt om Distrowatch engang.

 

Hadde vært interessant å se download-counts for Ubuntu og Mint, og se hvem som har mest.

En bilanalogi av denne nyheten er: «Toyota faller ned fra personbiltronen! Ford Norge har flere "likes" på Facebook enn Toyota Norge. Toyota har i mange år vært den mestselgende personbilprodusenten i Norge, men nå er Ford mer populær.»

Distrowatch måler kun antall visninger på siden de har for hver distro, og representerer ikke antall personer som bruker en bestemt distro.

 

This.

 

Oversikten på Distrowatch er sikkert pålitelig nok den - for page hits på Distrowatch. Og siden Ubuntu topper listen på 12 måneder og hvert år fra 2005-2010, kan man diskutere hvilken distro som er mest populær, selv på Distrowatch.

 

Kjære hw.no, ikke bli helt itavisen.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...