Gå til innhold

Ubuntu faller ned fra Linux-tronen


Anbefalte innlegg

 

Det du spør om er jo litt som "Er det mulig å slå av alt som er nytt i Windows 7? Jeg savner Windows 98 så mye"

 

Eller "Kan jeg fjerne alle de nye featurene i Windows 8, så det ser klin likt ut som Win7 jeg kjører allerede?"

 

Sier seg selv at utviklerne ikke legger inn verktøy for å ta vekk alt som er nytt i en ny distro.

 

For å si det som Allan på Linux Action Show (Han er egentlig BSD mann, men har eget datacenter.)

"Jeg bryr meg ikke om at UIet er nytt og / eller ser pent ut, det som betyr noe er hvor mye arbeid jeg får gjort."

Med andre ord, det er mindre produktivt og du sliter veldig, personlig prøvde jeg gamle Win 98 i VMWare og vet du hva? Hadde OSet hatt like rask teknologi og stabilitet som idag, så er jeg MYE mer produktiv i 98 enn i XP eller Win 7, og XP har jeg brukt lengere enn Win 98...

 

Men, Unity og Gnome 3 er rullet ut mest for å henge med nettbrett revolusjonen, dessverre egner ikke nettbrett teknologi seg på en desktop, og ett nettbrett vil ALDRI kunne erstatte en desktop maskin.

 

Jeg ser den, Windows 8 er også rettet hovedsaklig mot nettbrett med en "startmeny" som består av gigantiske, touchscreen-kjekke ikoner. Funker ikke spesiellt bra på desktop det, blir litt som å ha iOS på PC'n hjemme.

 

Men jeg syns ikke vi skal nekte å prøve nye ting heller. Jeg ser folk snakke om å avinstallere nye features allerede før de har prøvd dem selv. Det er litt over kanten.

 

Jeg var også Win98 bruker, og mosto XP så lenge som mulig, men fikk etterhvert en filosofi om at jeg skal prøve å lære meg de nye tingene uansett, ikke nekte. Og den filosofien har jeg fulgt ved hver ny Windows-release. Bare "tvinger" meg selv til å lære å bruke det som er nytt, så jeg ikke faller 10 år etter i utviklingen og blir en typisk bitter gammel mann som går rundt og mumler "Vi hadde ikke SMS når jeg var ung, hvorfor skal jeg gidde å bruke det nå?" og "hva skal jeg med epost, vi har jo fortsatt telefoner!"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Distrowatch gir ikke en indikasjon på antall brukere*. Vi har tidligere sett at PC Linux har ligget høyere enn Ubuntu, uten at det betydde så mye.

 

Linux Mint har omkring 2 mill brukere*, mens Ubuntu har 20 mill*.

 

Google Trend gir en bedre pekepinn("mint" relaterer seg til flere ting, så tallet for Linux Mint er lavt).

 

Når det gjelder Unity så tror jeg det med tiden blir veldig bra (og det har blitt bedre), både utviklere fra Gnome Do og Docky samt Avant Window Navigator jobber med Unity, og dem har jeg troen på ut fra hva de har prestert tidligere.

 

 

* ifølge dem selv.

Lenke til kommentar

Jeg ser den, Windows 8 er også rettet hovedsaklig mot nettbrett med en "startmeny" som består av gigantiske, touchscreen-kjekke ikoner. Funker ikke spesiellt bra på desktop det, blir litt som å ha iOS på PC'n hjemme.

Mener å tro at Windows 8 kommer til å ha to "desktops" i den form at du kan gå ut/inn av det ordinære desktop'et som vi er kjent med fra vista/win7, eller være i noe á "nettbrett-mode". Ser for meg at det kan bli løst på samme måte som Windows Media Center OSet som var kombinert med XP(?).

Lenke til kommentar

Orker man ikke overgangen til noe nytt, så bruk heller Ubuntu 10.04 LTS (med backports), eller Debian, eller en annen distro som har langt mellom hver stabile versjon. Ifølge Ubuntu LTS wiki vil 10.04 LTS motta støtte og oppdateringer like lenge som 11.10.

 

Jeg har gått over til Ubuntu 11.10 og det er både oppsider og nedsider ved Unity. Den økte skrivebordsplassen er velkommen og det fungerer greit i et dualskjerm oppsett. Men det føles mer tungvint/tregere å finne frem til programmer og skifte mellom vinduer enn det var i Gnome2 med compiz. Men trolig vil dette bli forbedret til 12.04 LTS.

 

sudo apt-get install gnome

Ved å installere pakken gnome får man både gnome-classic og gnome3 som valg ved innloggingen. gnome-classic er imidlertid et gnome3 skall som er satt opp til å ligne på gnome2, det kommer nok ikke til å falle i smak hos gnome2 fans.

 

Personlig innser jeg at Gnome2 er dødt. Det kommer ikke til å motta særlig mer utvikling. Uansett distrovalg, må jeg velge nytt skrivebordsmiljø. Jeg har ikke bestemt meg ennå om det blir Gnome3, Unity, KDE4 eller xfce.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke denne trangen til å prøve å finne opp kruttet på nytt igjen, Gnome 2 var både velfungerende og oversiktlig, og det er det VANLIGE folk er ute etter. For meg ser det ut til at det er nettbrett TV o.l som Unity/Gnome3 grensesnittet er myntet på. Dette har en forsåvidt fått bekreftet de siste dagene med målsettningen mot Ubutnu 14++ er å få den inn på mest mulig enheter. Etter min mening så er det helt andre ting de burde konsentrere seg om en brukergrensesnittet, bedret funksjonalitet i form av programvare og maskinvare kompabilitet er det jeg savner.

 

 

 

Jeg er totalt uenig med deg.

Ubuntu har allerede en svært god kompatibilitet med hw og sw. Endringer skjer likevel hele tiden via linux kjernen slik at ubuntu teamet ikke trenger legge svært mye fokus og ressurser på en slik oppgave.

 

Er jo ikke noe galt i at Ubuntu har ambisjoner om å kunne brukes i alt fra netbooks til håndholdte og tabs. En ennå større brukermasse vil nok gagne Ubuntu og vil sikkert bidra til økte ressurser både i form av klingende mynt og menneskelig kapital.

 

Om en ikke liker unity så står en jo fritt frem til å velge et annet skrivebordsmiljø. Ubuntubrukerne kan akkurat som før selv bestemme hvilke skrivebordsmiljø som passer best. Eneste forskjellen nå er at disse valgene ikke er en del av installasjonen.

 

sudo apt-get install.......

Lenke til kommentar

Jeg er totalt uenig med deg.

Ubuntu har allerede en svært god kompatibilitet med hw og sw. Endringer skjer likevel hele tiden via linux kjernen slik at ubuntu teamet ikke trenger legge svært mye fokus og ressurser på en slik oppgave.

 

Svært god er vel å ta hardt i, og hvist du har "loddet stemningen" på Ubuntu sitt eget forum så er det mange enheter som i.f lista skal fungere som ikke gjør det. Dette gjeller særlig WLAN kort osv... At det fungerte i forrige release er ingen garantier for at det funker i neste, osv. Har selv en laptop med intel wlan kort som sluttet å fungere ca annenhver release av Ubuntu, det fungerte i 7.04 men ikke i 8.10 osv.

 

 

Er jo ikke noe galt i at Ubuntu har ambisjoner om å kunne brukes i alt fra netbooks til håndholdte og tabs. En ennå større brukermasse vil nok gagne Ubuntu og vil sikkert bidra til økte ressurser både i form av klingende mynt og menneskelig kapital.

 

Det er litt forskjell på å ha ambisojoner og skyte over mål, hvist de ønsker seg inn i tv`er og og nettbrett så kunne de hold det utenom det andre. Masseflukt fra Ubuntu er et direkte bevis på at de ikke gjør ting riktig, når selveste Linus Thorvalds hater Gnome3/Unity så sier det det meste.

 

 

Om en ikke liker unity så står en jo fritt frem til å velge et annet skrivebordsmiljø. Ubuntubrukerne kan akkurat som før selv bestemme hvilke skrivebordsmiljø som passer best. Eneste forskjellen nå er at disse valgene ikke er en del av installasjonen.

 

sudo apt-get install.......

 

Heldigvis så er der andre som Linux Mint m.m som tilbyr et alternativ til disse menneskene. Det er et fåtall som gidder å fikle med apt-get for å få ting slik de ønsker, da bytter de heller distribusjon i stede.

Lenke til kommentar

Jeg er totalt uenig med deg.

Ubuntu har allerede en svært god kompatibilitet med hw og sw. Endringer skjer likevel hele tiden via linux kjernen slik at ubuntu teamet ikke trenger legge svært mye fokus og ressurser på en slik oppgave.

 

Svært god er vel å ta hardt i, og hvist du har "loddet stemningen" på Ubuntu sitt eget forum så er det mange enheter som i.f lista skal fungere som ikke gjør det. Dette gjeller særlig WLAN kort osv... At det fungerte i forrige release er ingen garantier for at det funker i neste, osv. Har selv en laptop med intel wlan kort som sluttet å fungere ca annenhver release av Ubuntu, det fungerte i 7.04 men ikke i 8.10 osv.

 

 

Er jo ikke noe galt i at Ubuntu har ambisjoner om å kunne brukes i alt fra netbooks til håndholdte og tabs. En ennå større brukermasse vil nok gagne Ubuntu og vil sikkert bidra til økte ressurser både i form av klingende mynt og menneskelig kapital.

 

Det er litt forskjell på å ha ambisojoner og skyte over mål, hvist de ønsker seg inn i tv`er og og nettbrett så kunne de hold det utenom det andre. Masseflukt fra Ubuntu er et direkte bevis på at de ikke gjør ting riktig, når selveste Linus Thorvalds hater Gnome3/Unity så sier det det meste.

 

 

Om en ikke liker unity så står en jo fritt frem til å velge et annet skrivebordsmiljø. Ubuntubrukerne kan akkurat som før selv bestemme hvilke skrivebordsmiljø som passer best. Eneste forskjellen nå er at disse valgene ikke er en del av installasjonen.

 

sudo apt-get install.......

 

Heldigvis så er der andre som Linux Mint m.m som tilbyr et alternativ til disse menneskene. Det er et fåtall som gidder å fikle med apt-get for å få ting slik de ønsker, da bytter de heller distribusjon i stede.

 

 

Masseflukt fra Ubuntu???

 

Fåtall som gidder fikle med apt-get????

Lenke til kommentar
når selveste Linus Thorvalds hater Gnome3/Unity så sier det det meste.

Nei, det sier kun en ting: Linus Torvalds hater gnome3/Unity. Han har da aldri vært noe UI-ekspert eller noe som skulle tilsi at hans mening betyr noe mer enn naboen din sin i forhold til dette.

 

Jeg bruker ikke Unity selv, men synes det fungerer greit nok - spesielt på små skjermer. Men så synes jo jeg standard gnome2 (og windows for den del) er håpløst også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, det er et fåtall som gidder - det er et fåtall som KLARER !

Å bruke kommandoinstruksjoner er jo det programmvaren skal gjøre - ikke vi !

Glemmer man det, og ikke forstår så elementære brukerønsker, så har man ikke ambisjoner til å nå andre enn de som forstår hva data er - (og ikke trenger programmer til å foreta disse instruksene).

Og det hadde iallfall jeg håpet at Ubuntu hadde.

 

Så er det helt sikkert som mange her mener - bare tull å si at Ubuntu har mistet tronen - fordi ingen distroer er så brukervennlige at det bare er å sette igang for hvemsomhelst. Dessverre.

Derfor er det jo bare et fåtall som har funnet fram til de som er mest brukervennlige - det er bare de som har datakunnskaper over det vanlige som klarer.

 

Så er det vel også slik at de fleste ikke bruker datamaskinen til så mye utover å sørfe litt å bruke sosiale medier og mail.

Og det kan de likegodt på nesten enhver distro.

Så hvorfor gjør de det ikke ?

Lenke til kommentar

Joda, det er et fåtall som gidder - det er et fåtall som KLARER !

Å bruke kommandoinstruksjoner er jo det programmvaren skal gjøre - ikke vi !

Glemmer man det, og ikke forstår så elementære brukerønsker, så har man ikke ambisjoner til å nå andre enn de som forstår hva data er - (og ikke trenger programmer til å foreta disse instruksene).

Og det hadde iallfall jeg håpet at Ubuntu hadde.

 

Så er det helt sikkert som mange her mener - bare tull å si at Ubuntu har mistet tronen - fordi ingen distroer er så brukervennlige at det bare er å sette igang for hvemsomhelst. Dessverre.

Derfor er det jo bare et fåtall som har funnet fram til de som er mest brukervennlige - det er bare de som har datakunnskaper over det vanlige som klarer.

 

Så er det vel også slik at de fleste ikke bruker datamaskinen til så mye utover å sørfe litt å bruke sosiale medier og mail.

Og det kan de likegodt på nesten enhver distro.

Så hvorfor gjør de det ikke ?

 

Tja hva skal man si?

 

Om folk ikke klarer selv de enkleste ting i et OS med all hjelpen som idag enkelt nåes via google så er det vel like greit å bare beholde det operativsystemet som allerede kjører på maskinen?

 

Om dine databehov kun er å surfe, sjekke epost eller henge på facebook så trenger du kanskje ikke stresse med å skifte OS heller? Bruk heller litt ekstra på facebook så du har stålkontroll på hva alle dine venner gjør i kveld - det er jo totalt bortkastet tid å lære seg noe nytt?

 

når selveste Linus Thorvalds hater Gnome3/Unity så sier det det meste.

Nei, det sier kun en ting: Linus Torvalds hater gnome3/Unity. Han har da aldri vært noe UI-ekspert eller noe som skulle tilsi at hans mening betyr noe mer enn naboen din sin i forhold til dette.

 

Jeg bruker ikke Unity selv, men synes det fungerer greit nok - spesielt på små skjermer. Men så synes jo jeg standard gnome2 (og windows for den del) er håpløst også.

 

Word!

Lenke til kommentar

 

Heldigvis så er der andre som Linux Mint m.m som tilbyr et alternativ til disse menneskene. Det er et fåtall som gidder å fikle med apt-get for å få ting slik de ønsker, da bytter de heller distribusjon i stede.

 

 

Mye av motstanden mot Linux bunner i fravær av grunnlegende basiskunnskap.

Det er også mange myter knyttet til brukervennlighet ved feks win vs linux.

 

At det feks er enklere å installere programmer i windows enn i linux er jo totalt feil.

Pakkebrønnen skjøtter jo alt og passer på dependecies, passer på å oppgradere ved behov og du kan stort sett bare kjøre videre helt uten å tenke på om du har oppdatert versjon.

 

Veldig mange programmer kan du installere bare ved å kjøre følgende i terminal:

sudo apt-get install *programnavn*

 

Du kan se om installasjonen feilet eller var suksessfull. Etterpå tar den store lodne Linux pingvinen vare på maskinen din.

 

Enkelt og faktisk brukervennlig om folk bare gidder å bruke 5 fattige minutter til å lære seg basicen.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Jepp, alt som kan skaffes gjennom et standard repository er enkelt. Når man må begynne å adde andre så blir det litt vanskeligere, og om man kommer til punktet hvor man må bygge et program selv så gir de aller fleste opp. Men heldigvis er dette ikke så veldig vanlig Ubuntu og andre debian-baserte distributions.

Personlig så syns jeg det er helt på trynet hvordan man installerer ting på Windows. Slik som hvor det skal installeres og alt slikt er det nesten ingen som bryr seg om..

Lenke til kommentar

Jeg har helt siden begynnelsen av UNIX/Linux tiden fått ett inntrykk av at OS'et er designet for kvakksalvere og kverrulanter.

 

 

Man trenger ikke noe annet enn Windows, hvis man vet hva man skrur av og på i Windows da :)

 

Etter min erfaring går pcen min med linux raskere, er mer stabil og batteriet varer litt lengre. Dog kan det i enkelte situasjoner være litt mer knoting når jeg skal installere et bestemt program, og gaming fungerer ikke like bra. Men alt i alt, så foretrekker jeg linux langt over windows når jeg skal jobbe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...