Gå til innhold

Fraråder butikkene å selge Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har også pentagon nylig tatt i bruk Android. Media har lov å være kritisk til det som publiseres.

Ja, det hadde vært greit om amobil ikke ukritisk videreformidlet det de kom over av pressemeldinger, men kunne lagt litt mer tid i å analysere og vurdere det de kommer med.

 

Da sikter jeg ikke bare til denne saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig i dette. Et lukket system er selvfølgelig mer sikkert enn et åpent et, det er jo ikke noe vanskelig å skjønne det.

 

Det der er fri fantasi. Jada, det ser plausibelt ut, men plausibilitet er ikke noe mål på sikkerhet. OpenBSD har f.eks. gjennom hele sin historie vært langt sikrere enn mer lukkede systemer som Windows og for den saks skyld iOS, selv om det er fullstendig åpent og med all kildekode fritt tilgjengelig for alle som vil se.

 

At Google har elendig kontroll på hva som gjøres tilgjengelig i butikken deres er en annen sak. Det er hovedproblemet for sikkerheten på Android, ikke åpenhet eller lett utdaterte OS-versjoner.

Endret av Cretinous Git
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Dagensit er tydeligvis ikke oppdatert. Å bruke X10 Mini Pro som eksempel er ikke veldig relevant. Sony Ericsson har skjerpet seg de siste månedene og er nå veldig raskt ute med oppdateringer for de nyeste modellene. Blir det samme som å si at man må holde seg unna iPhone fordi den ikke har støtte for MMS.

 

Dette. Sony Ericsson, nå bare Sony, var også blant de første som uttalte at nåværende toppmodeller kommer til å bli oppdatert med ICS ganske tidlig. I motsetning til LG som fører kundene sine bak lyset gang på gang.

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til att bedrifter holder seg til Nokia (og Iphone de siste årene) hvor sikkerhet er høyt prioritert.Vil tro att Iphone faktisk er mer vanlig hos bedrifter enn Nokia idag..

 

Det var no rart at en i Statoil bruker Android telefoner som jobb telefon. iPhone levere ikke selskapet ut pga for høge strålingsverdier.

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til att bedrifter holder seg til Nokia (og Iphone de siste årene) hvor sikkerhet er høyt prioritert.Vil tro att Iphone faktisk er mer vanlig hos bedrifter enn Nokia idag..

 

Det var no rart at en i Statoil bruker Android telefoner som jobb telefon. iPhone levere ikke selskapet ut pga for høge strålingsverdier.

 

Selvsagt finnes det unntak, helt klart... Men att Nokia har dominert bedriftsmarkedet i veldig lang tid er det ingen tvil om ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Overasker meg at en som burde ha godt kjennskap til markedet annbefaler butikker å ikke selge Android telefoner da de er den største konkurenten til Apple...

 

Ingen markeder uansett produkt er tjent med en ensom stor tilbyder.. Det ville påvirke utvikling, pris og variasjon av tilbud sterkt.

 

Ellers så bar vel utalelsen hans mye preg av dårlig begrunnete synsinger.. Men det er vel det som ligger i å være analytiker.. De trenger egentlig ikke å forsvare no av det de sier..

 

Skal ikke ta stilling til hva som er best av Android og Apple.. Men vi kan vel konstantere at vi alle er godt tjent med at begge leirer ligger å kniver om å tilby oss det beste og mest oppdaterte innenfor telefoner..

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til att bedrifter holder seg til Nokia (og Iphone de siste årene) hvor sikkerhet er høyt prioritert.Vil tro att Iphone faktisk er mer vanlig hos bedrifter enn Nokia idag..

 

Jeg jobber i helpdesk i en bedrift på ca 900 ansatte, og jeg er ansvarlig for mobilsupporten. Som dere kan se fra profilbildet er Android favoritten, men når folk spør meg om hva som er "best" eller hva de burde velge tar jeg av fanboy-hatten. Jeg anbefaler Iphone fordi den er enklest å bruke for folk flest, men samtidig advarer jeg mot at glasset på den knuser svært lett, at ekstrautstyr ikke alltid er kompatibelt og at dekningen kan forsvinne.

Disse rådene og advarslene baserer jeg på erfaring med over 400 Iphones i bedriften, og hvordan vanlige folk bruker de. Sikkerhet i OS-et er omtrent det vi har minst fokus på, vi bruker tredjeparts løsninger som tar seg av Exchange-syncen og fungerer på nært alle plattformer. (DME av Excitor)

 

Men det er mange vanlige folk her som syns skjermen på Iphone er for liten, at den ikke har nok funksjoner eller at de syns det er forbanna irriterende å ikke kunne drag'n'droppe filer til og fra minnet. Da anbefaler jeg Android; dvs. SGSII, HTC Sensation eller SE Xperia Arc :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal ikke si om det er Amobil som gjengir uttalelsene ute av kontekst, eller om analyseselskapet har tabbet seg fullstendig ut, MEN:

 

-Android er milevis foran Symbian når det gjelder funksjonalitet. Det er også foran iOS per idag, iOS5 var too little too late, spåesielt for ikke-engelsktalende.

 

-Android som OS er sikrere enn Symbian om du måler plattform mot plattform. Imidlertid er det flere produsenter som har levert Android-telefoner med gapende sikkerhetshull, spesielt der mobiloperatøren insisterer på å slenge inn ulike fromer for crapware. Det har man sett spesielt på en god del av HTC's USA-telefoner. Det kan selvfølgelig være et problem for amerikanere, men det angår ikke resten av verden.

 

Det som aangår resten av verden, er at det naturligvis er mye mer lukurativt å lage malware for Android enn Symbian, det er enkel "hvor mange kan jeg nå med malwaren min"-spørsmål.

 

I tillegg lar Android brukere installere applikasjoner lkastet ned fra hvorsomhelst, noe som helt klartl øker sjansen for at noen sniker inn noe snusk når det oppdages et sikkerhetshull - men iOS har og stygge historier med innsamling av telefonnumre uten brukerens vitende og vilje, gjennon apps fra AppStore, så man skal ikke tro at den kontrollen er et sikkerhetspørsmål, det er først og fremst en funksjonalitetskontroll og en "inneholder applikasjonen pupper eller noe annet som kan gjøre konservative amerikanere sinte"-sjekk.

 

 

Det viulle helt klart være en fordel for forbrukere om telefonen ble oppdatert oftere/raskere, men Gardner burde jo like gjerne anbefal folk å ikke kjøpe pc-er med windows, fordi du ikke fikk oppdateringer til nyere OS servert rett i fanget. Tenk å sitte med ræva, ubrukelige Vista i stedet for siste versjon av Ubuntu, lizzm...

Lenke til kommentar

Michael DeGusta lagde en fin oversikt over oppdateringshistorikken til Android i forhold til iPhone. Jeg la til Windows Phone i listen, men mest som en spøk.

Link til bildet: http://twitpic.com/76mz54

 

Problemet med Android er ikke mangel på features i gamle versjoner, men heller at det kan komme exploits for Android som for mange modeller aldri vil bli rettet.

 

 

For å trekke det litt lenger, tenk på Android som mobilversjonen av Windows. Det har flest brukere og bredest dekning i markedet. Det blir oppdaget et sikkerhetshull som kan stjele kontaktinfo eller lignende. Problemet nå er at kun 3 av 17 modeller* vil kunne oppdateres for å tette sikkerhetshullet.

* 3 av 17 er antallet Android modeller i bildet over som fortsatt får oppdateringer eller "support updates"

Lenke til kommentar

Enig i dette. Et lukket system er selvfølgelig mer sikkert enn et åpent et, det er jo ikke noe vanskelig å skjønne det.

Det er faktisk så feil som det kan få blitt. :) De sikreste systemene i verden, og de med høyest krav til oppetid, (i hvert fall de MED faktisk høyest oppetid) er server. og webdsitribusjonsplattformer som kjører på fullstendig åpen klildekode, nemlig BSD/linux-varianter, gjerne med åpen kildekode-webserveren apache, og enten ryby, python eller php som backend for innholdsadministrasjon - alle åpen kildekode-prosjekter.

 

Det er ikke noe vanskelig å skjønen at et åpent system som flertallet bruker, etster, videreutvikler og deler erfaring om, er sikrere enn et system der ett enkelt selskap har sett kildekoden, og hull har mye større sjanse for å ikke bli oppdaget, og i tillegg ikke er mulgi å fikse for brukeren selv, som må vente på en oppdatering fra produsent.

 

Androids problem er ikke at det er åpent, men at telefonprodusentene står fritt til å lukke det.

Lenke til kommentar

Overasker meg at en som burde ha godt kjennskap til markedet annbefaler butikker å ikke selge Android telefoner da de er den største konkurenten til Apple...

 

Den største konkurrenten til Apple er nok heller de små produsentene, ikke hver for seg men de tilsammen. De står for omtrent 50% av smartmobil-markedet idag og øker stadig.. Om de fortsetter i samme tempo kan disse ha nærmere 60% av markedet om 1 år...

Det tror jeg er en mye større trussel for Apple ;)

Lenke til kommentar

Eneste tlf jeg noensinne har fått virus på var en Htc Touch diamond2 med windows 6,5 det var et anti terrorist spill som prøvde å ringe et tlf nr i kina..hadde satt på sperre mot utenlandske nr..heldigvis,leste om en i England som fikk en svimlende tlf regning..nr tlf ringte til var et slags teletorg nr med meget høyt tellerskritt..har hatt andriod siden2008 ikke noe der

:-)

Lenke til kommentar

* 3 av 17 er antallet Android modeller i bildet over som fortsatt får oppdateringer eller "support updates"

Nå viser vel det bildet kun hvor mange versjoner de ligger bak i forhold til Froyo vs. Gingerbread, f.eks. Om det oppdages et kritisk sikkerhetsproblem vil de nok få en kjapp sikkerhetsoppdatering, selv om det bare skulle være å fjerne funksjonaliteten som skaper sikkerhetshullet, fordi de ikke gidder å ha mye jobb med oppdateringen.

 

red: I SUA (Sue 'ya) vil de jo sannsynligvis legge seg vidåpne for class actrion lawsuits om ikke dette fikses, i det aller minste i løpet av de to årene de fleste amerikanere har som bindingstid når de kjøper en ny telefon.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...