Gå til innhold

Fraråder butikkene å selge Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

detter er allemaskunnskap :)

Kanskje er det allmennkunnskap. Men da foretrekker jeg Google sin modell der jeg selv kan se hvilken rettigheter hver app krever av tilganger på mobilen så kan jeg selv velge om jeg vil laste ned den appen eller ikke ut i fra de rettighetene appen krever og hvilken info den har mulighet til å sende til f.eks reklamebyråer om meg.

 

Hos apple og itunes har jeg ikke den muligheten. Der må jeg bare stole på at apple vet hva som er best for meg. Og den artikkelen i WSJ viser at apple har et annet syn på hva som er OK å utlevere av info fra mobilen enn det jeg har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

detter er allemaskunnskap :)

Kanskje er det allmennkunnskap. Men da foretrekker jeg Google sin modell der jeg selv kan se hvilken rettigheter hver app krever av tilganger på mobilen så kan jeg selv velge om jeg vil laste ned den appen eller ikke ut i fra de rettighetene appen krever og hvilken info den har mulighet til å sende til f.eks reklamebyråer om meg.

 

Hos apple og itunes har jeg ikke den muligheten. Der må jeg bare stole på at apple vet hva som er best for meg. Og den artikkelen i WSJ viser at apple har et annet syn på hva som er OK å utlevere av info fra mobilen enn det jeg har.

 

Man har vell ikke denne muligheten på apps fra Ovi Store heller ?

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Man har vell ikke denne muligheten på apps fra Ovi Store heller ?

Joda. Symbian Series 60 har hatt rettigheter som applikasjonene måtte be om og som ble vist til bruker før bruker installerte lenge før iPhone i det hele tatt var tiltenkt ;)

 

Regner med att det er tilsvarende som Symbian har nå med sertifikatsjekk osv. på apps. man installerer ?

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

 

Hva er allmennkunnskap?

 

AtW

 

skreiv litt feil men allmennkunnskap er noe som nesten alle vet / kan. kan du ikke google?

 

Jeg vet hva ordet betyr, men det framgår ikke akkurat klart HVA du mener er allmennkunnskap, det er snakket om mye i denne tråden, hvilken konkret informasjon er det du mener er allmennkunnskap?

 

AtW

Lenke til kommentar

Regner med att det er tilsvarende som Symbian har nå med sertifikatsjekk osv. på apps. man installerer ?

Japp. Er lenge siden jeg drev med Symbianutvikling, men jeg mener å huske at man ber om rettigheter når man signerer applikasjonen.

 

Det ble introdusert sammen med series 60 3rd edition/symbian 9.1, noe som betyr at det skjedde rundt 2005.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet hva ordet betyr, men det framgår ikke akkurat klart HVA du mener er allmennkunnskap, det er snakket om mye i denne tråden, hvilken konkret informasjon er det du mener er allmennkunnskap?

 

AtW

 

hær har du svaret :)

 

Både sikkerhet og funksjonalitet er i skuddlinjen når analyselskapet Gartner hevder at Android ikke er godt nok sammenliknet med konkurrentene. Gartner trekker frem Nokias Symbian-produkter og Apples iOS som bedre enn Android.

 

allmennkunnskap

 

– Android ligger langt etter

– Generelt ser vi at Android er dårligere enn sine konkurrenter. De ligger langt etter i både funksjonalitet og sikkerhet

 

allmennkunnskap

 

Måten Android behandler passord trekkes frem som en del av den dårlige sikkerheten.

Gartner mener dessuten at det er for mange som ikke får brukt siste utgave av Android. Fordi det bare er Googles egne Nexus-modeller som alltid skal ha siste utgave av Android blir andre brukere sittende igjen med et gammelt produkt

 

allmennkunnskap

 

men analytikeren mener det hadde vært enklere for brukerne dersom Android-produsentene var like raske som Apple og Nokia på oppdateringsfronten.

 

allmennkunnskap

 

Google må gjøre det enklere å være oppdatert

 

allmennkunnskap

Lenke til kommentar
Både sikkerhet og funksjonalitet er i skuddlinjen når analyselskapet Gartner hevder at Android ikke er godt nok sammenliknet med konkurrentene. Gartner trekker frem Nokias Symbian-produkter og Apples iOS som bedre enn Android.

 

allmennkunnskap

 

– Android ligger langt etter

– Generelt ser vi at Android er dårligere enn sine konkurrenter. De ligger langt etter i både funksjonalitet og sikkerhet

 

allmennkunnskap

Bortsett fra at både iOS og spesielt Symbian er tildels svært langt bak Android på funksjonalitet, joda, da er det sikkert allmenkunnskap. :roll:
Måten Android behandler passord trekkes frem som en del av den dårlige sikkerheten.

Gartner mener dessuten at det er for mange som ikke får brukt siste utgave av Android. Fordi det bare er Googles egne Nexus-modeller som alltid skal ha siste utgave av Android blir andre brukere sittende igjen med et gammelt produkt

 

allmennkunnskap.

Direkte, uomtvistelig faktafeil.
men analytikeren mener det hadde vært enklere for brukerne dersom Android-produsentene var like raske som Apple og Nokia på oppdateringsfronten.

 

allmennkunnskap

Direkte latterlig. Nokia har vært elendige på oppdtaeringer på så godt som samtlige telefoner bortsett fra N900 - som blir holdt i live av rivillige community-medlemmer...

 

Google må gjøre det enklere å være oppdatert

 

allmennkunnskap

Misforståelse: Telefonprodusentene må ta det ansvaret. Google gjør det allerede ekstremt enkelt.

 

Du skulle skrevet på engelsk, ville være fint for Gartner-fyren å se at det ikke bare var han som var forvirret. :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst folkens, DON'T FEED THE BLOODY TROLL! Burde være allmennkunnskap for forumbrukere.

 

Og når det gjelder iPhone sikkerhet :

 

http://news.cnet.com/8301-27080_3-10446402-245.html

 

Several iPhone apps have been pulled from the App Store after being found to be harvesting user data, intentionally or unintentionally.

 

A game called Aurora Feint was uploading all the user contacts to the developer's server, and salespeople from Swiss road traffic information app MogoRoad were calling customers who downloaded the app.

 

Game app Storm8 was sued last fall for allegedly harvesting customer phone numbers without permission, but it later stopped that practice.

 

And users also complained that Pinch Media, an analytics framework used by developers, was collecting data about customer phones.

 

Og et fint eksempel på at skjulte funksjoner kan komme igjennom Apple sine sjekker:

http://en.wikipedia.org/wiki/Handy_Light

Lenke til kommentar
Android er ikke i nærheten påsoftware funksjoner som iPhone 5 har. uten widgeter da xD
Jasså? Jeg kommer bare på Siri.

 

Stemmer ikke; iPhone 5 eksisterer ikke :-) På Android er det "Iris" som er tilsvarende Siri. At iPhone skulle vært alene med en app som Siri er en ting, hvis det hadde vært tilfelle, men IOS 5 mangler forsatt en haug med funksjoner kontra Android.

Lenke til kommentar

Stemmer ikke; iPhone 5 eksisterer ikke :-) På Android er det "Iris" som er tilsvarende Siri. At iPhone skulle vært alene med en app som Siri er en ting, hvis det hadde vært tilfelle, men IOS 5 mangler forsatt en haug med funksjoner kontra Android.

 

Jadda, jeg kjenner til at iOS mangler en del, men det er ikke spørsmålet her. Spørsmålet er hva det har som Android mangler, utover Siri, og å svare at Iris tilsvarer Siri er dessverre bare tåpelig fanboi-vas. Litt som om noen skulle snakke om at Barcelona har et greit fotballag, men har byen noe mer å by på? og så kommer du trekkende med at Ålesund også har et fotballag, som om det skulle være det samme.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Dette handler jo om flere ting. Et åpent system med en åpen relativt ukontrollert appstore betyr at folk kan legge inn programmer og spill med malware eller som krasjer andre ting.

Når man ikke har kontroll på hva som legges ut, hva folk laster ned osv så vil flere bli rammet enn hos f.eks apple`s lukkede univers.

 

Dernest lager jo hver enkelt produsent sitt skal oppå android, så man kan ikke bare hente siste versjon og legge inn men er avhengig av at den enkelte produsent lager tilpassede versjoner til den enkelte modell. Iphonebrukere får siste versjon når ios er tilgjengelig, og må ikke vente på at apple lager en spesialversjon til hver enkelt modell.

 

Manglende funksjoner handler vel mest om hva som finnes på telefonen rett ut av esken, ikke nødvendigvis hva man kan legge til. Nokia har f.eks gitt ut gratis kart lenge, windows mobilene har office. Mange har fått NFC brikke (Igjen var nokia først) og strekkodeleser har også vært tilgjengelig ut av esken på endel modeller.

 

Det handler vel også med at konkurrentene til android har bredere utvalg av segmenter. Nokias E72, E6-7-8 osv har fokus på bedrifter med enklere epostoppsett, antivirus ut av esken osv. Blackberry har satset på sikkerhet. Noen ønsker taster noen ønsker touch. Android har hovedskalig dreid seg om touch på en stor skjerm (med unntak av f.eks SE sine mikromobiler). Ekstra solide mobiler med android har også tatt tid å komme.

 

Man spør seg også om skype blir tilgjengelig på android fremover nå som microsoft har kjøpt skype, og nye menyprinsipper (som nokias n9 uten startskjerm) og windows 7 telefonene med sine fliser gjør at ting fort ser gammelt ut.

 

Grunnleggende sett er det snakk om ulike filosofier med ulike fordeler og ulemper. De som velger apple kjenenr til både fordeler og ulemper, og det samme gjør androidbrukerne. Et stort konsern baserer kanskje ikke konsernet på et åpent system som android men velger et lukket system som blackberry eller iphone. Det var f.eks en grunn til at stortinget valgte ipad isteden for samsung sin galaxy pad.

 

Hadde håpet det kom tester som gav en oversikt over de ulike osene med tanke på sikkerhet, støtte, løsninger osv

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...