Gå til innhold

Neste generasjons skjermkort.


Lappyo

Anbefalte innlegg

Heisann, har drevet å tenkt litt på oppgradering av pc'en i det siste, men tenkte kanskje jeg skulle vente litt til de nye skjermkortene er ute. Har sett litt rundt på forumet men funnet lite info om når de kommer og hvordan de blir. Dette er sikkert grunnet at det er kommet lite info om det foreløpig.

 

Men siden jeg ikke fant noen lignende tråd tenkte jeg, jeg kunne opprette en tråd hær hvor folk kan poste nyheter og info fortløpende om de nye skjermkortene som kommer rundt nyåret.

 

MVH Lappi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen detaljinfo (har ikke holdt meg oppdatert så mye i det aller siste), men sist jeg leste opp på det så snakker vi om Q4 i år for AMD sine nye kort og Q1 2012 en gang for Nvidia - ved mindre noe der har endret seg.

 

Når det gjelder info om specs og slikt tror jeg det enda er tilnærmet null info om dem. Slikt har en tendens til å ikke bli tilgjengelig før release er meget nærmt når det gjelder skjermkort - ihvertfall om du ikke medregner rykter.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Lurer selv også på om vi kan forvente noe særlig?

 

Nvidia GTX 570, er det noe særlig for meg å oppgradere til GTX670 slik det ser ut i dag?

Vet ikke om vi kan forvente minst 50% ytelsesøkning så da spørs det om det er noe særlig vits å oppgradere, eventuelt om GTX 590 faller i pris og er muligens noe?

 

Vet noen om DirectX 11.1 vil bli noe særlig bedre i windows 8, så det neste vi venter på er DX 12 som er nok en stund til. selv skjermkortet jeg har burde støtte DX 11.1

Lenke til kommentar

Her er en oversikt over nye 600 serien til Nvidia. Ta det med en klype salt, da det er gammel info som ikke er bekreftet fra Nvidia.

Jeg kan se på et raskt øyekast at dette er 100% fabrikert for pagehits:

90-modellene har aldri vært enkeltGPU, ut fra spesifikasjonene ville det påståtte 690 yte dårligere enn dagens 590, selvmotsigende fra Nvidia.

 

2GB VRAM går ikke sammen med en 448-bit minnebuss, 1GB VRAM går ikke med 192-bit minnebuss.

 

Nvidia lanserer aldri kort med lavere modellnummer med flere shadere: "655" har 576 shadere, "660" har 528

Lurer selv også på om vi kan forvente noe særlig?

 

Nvidia GTX 570, er det noe særlig for meg å oppgradere til GTX670 slik det ser ut i dag?

Vet ikke om vi kan forvente minst 50% ytelsesøkning så da spørs det om det er noe særlig vits å oppgradere, eventuelt om GTX 590 faller i pris og er muligens noe?

 

Vet noen om DirectX 11.1 vil bli noe særlig bedre i windows 8, så det neste vi venter på er DX 12 som er nok en stund til. selv skjermkortet jeg har burde støtte DX 11.1

Rykter jeg har lest sier at Nvidia først skal gjøre en krympning av GF104-brikka i begynnelsen av 2012, med 600-serien OEM-only. For så å lansere 700-serien for hele markedet.

Lenke til kommentar

Forsåvidt er det usikkert om Amd kommer til å lansere 7xxx HD serien i det hele tatt i Q4 , selskapet har flere ganger klaget på dårlige yields hos TSMC så man bør ikke forvente at det skjer noen mirakler. Om noe kan det bli en papirlansering.

 

Det mest interessante med neste generasjon fra amd er nok :

 

"The latter series will use the Next Generation Core (NGC) architecture that we have covered in a series of previous articles. The key aspect of this architecture is that it will improve the performance and functionality of GPGPU computing.In addition to the new architecture, AMD has reveled a couple of weeks ago, that Tahiti GPUs will use a new cooling system that replaces the usual vapor chambers with a more advanced technology based on a liquid chamber design."

 

 

Tolker dette med andre ord som at ytelsen vil øke noe og man vil få noen nye funksjoner , kortene vil også ha en bedre kjøleløsning noe som kan bidra til høyere hastigheter og lavere støynivå.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en oversikt over nye 600 serien til Nvidia. Ta det med en klype salt, da det er gammel info som ikke er bekreftet fra Nvidia.

Jeg kan se på et raskt øyekast at dette er 100% fabrikert for pagehits:

90-modellene har aldri vært enkeltGPU, ut fra spesifikasjonene ville det påståtte 690 yte dårligere enn dagens 590, selvmotsigende fra Nvidia.

 

2GB VRAM går ikke sammen med en 448-bit minnebuss, 1GB VRAM går ikke med 192-bit minnebuss.

 

Nvidia lanserer aldri kort med lavere modellnummer med flere shadere: "655" har 576 shadere, "660" har 528

Lurer selv også på om vi kan forvente noe særlig?

 

Nvidia GTX 570, er det noe særlig for meg å oppgradere til GTX670 slik det ser ut i dag?

Vet ikke om vi kan forvente minst 50% ytelsesøkning så da spørs det om det er noe særlig vits å oppgradere, eventuelt om GTX 590 faller i pris og er muligens noe?

 

Vet noen om DirectX 11.1 vil bli noe særlig bedre i windows 8, så det neste vi venter på er DX 12 som er nok en stund til. selv skjermkortet jeg har burde støtte DX 11.1

Rykter jeg har lest sier at Nvidia først skal gjøre en krympning av GF104-brikka i begynnelsen av 2012, med 600-serien OEM-only. For så å lansere 700-serien for hele markedet.

 

Wordpress er søkeoptimalisert for google, men uansett godt jobbet sherlock.

Lenke til kommentar

Det er på tide at det begynner å dukke opp litt på ryktebørsen. Kan ikke huske et så stille skjermkort år, selv om vi har mange fine kort å velge i :)

 

 

Men det er vel posetivt at ingen er ute å lover 100% bedre ytelse til halv effekt. det bruker som regel å bety dårlige produkter.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Hvor mye bedre ytelse i forhold til dagens kort kan man forvente av neste generasjons skjermkort? Skjønner at det kan være vanskelig å spekulere seg frem til noe, men hvis man sammenligner med generasjonsskiftene tidligere, så går det vel an å estimere noe?

 

Tommelregelen er vel at du kan forvente (historisk sett) litt under en dobling mellom nåværende gen. toppkort og neste gen. toppkort. Rundt +80% eller så vil jeg si. Det er da ikke inkludert refresher/shrinker - eller "tock" syklusen i tick-tock strategien, men bare helt nye generasjoner.

 

Det er selvfølgelig et veldig røfft estimat - men det pleier å stemme sånn noenlunde.

 

EDIT: Dette tar dog ikke nødvendig med pris/ytelse ratio i beregningen - dette er kun når man sammenligner toppkortet (enkelt-GPU) fra generasjon til generasjon.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

TSMC's 28nm process node starts volume production

 

Sist gang vi hadde et lignende hopp i produksjonsteknikk var fra 90nm til 65nm, da hadde Nvidia 8800 Ultra som toppmodell, det som skjedde da var at 8800 ble krympet drastisk ned og fikk langt lavere strømforbruk mot ytelse og pris. Senere lanserte Nvidia GTX 280 på samme teknikk, og den leverte ca dobbel ytelse mot 8800GTX.

ATI var på den tiden i en del trøbbel med dårlig ytelse, men de fulgte en lignende utvikling:

2900 XT (80nm) -> krympet 3870 (55nm) -> HD 4870 (55nm). HD 4870 var en gamechanger, som ga vanvittig mye ytelse for penga, med et design som hadde som mål å levere mest mulig ytelse på minst mulig plass (Nvidia hadde en kraftigere brikke på 500mm^2, 4870 leverte 80% av ytelsen på 250mm^2)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...