Gå til innhold

Neste generasjons skjermkort.


Lappyo

Anbefalte innlegg

Radeon HD 7970 2-way Crossfire performance

Noe jeg bemerker meg er at kortet stort sett yter best mot forgjengerene når det er snakk om spill som ikke kjørte særlig bra tidligere som Crysis 2 og Metro 2033, mens i spill som allerede kjører veldig bra som Far Cry 2 og Call of Duty vil forbedringen fra forrige generasjon være mindre. Kanskje arkitekturen yter best når det er snakk om få bilder i sekundet, eller så er det bare at de store forbedringene er i dx11-spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si det er litt tortur og vente nå. Sitter med alt nytt utenom skjermkort. Jeg vil heller ikke ha de første som kommer pga bråkete kjøleløsning. Når tror dere Gigabyte, Asus, MSI osv klarer å komme med sine versjoner? Hva har vært vanlig på 580feks tidligere?

 

Gtx8800 holder ytelsen igjen for å si det sånn :/ Funker til COD da...

Lenke til kommentar

Må si det er litt tortur og vente nå. Sitter med alt nytt utenom skjermkort. Jeg vil heller ikke ha de første som kommer pga bråkete kjøleløsning. Når tror dere Gigabyte, Asus, MSI osv klarer å komme med sine versjoner? Hva har vært vanlig på 580feks tidligere?

 

Gtx8800 holder ytelsen igjen for å si det sånn :/ Funker til COD da...

tre måneder etter lansering er vanlig

Lenke til kommentar

Amd sine kort kan bare ikkje komme fort nok. :dribble:

 

Trur det blir ein crossfire løsning med enten 7870 eller 7950 kommer litt ann på prisen. :whistle:

Hadde ikke kjørt CFX med noe svakere enn HD 7890, du vil ha de 32 ROPene om du skal kjøre flest mulige piksler i sekundet.

 

Det er også helt uakuelt for min del. Men det er jo forstålig, det tar jo tid å lage kjøleløsningene og få de i produksjon.

 

Da skal jeg jaggu meg sitte på komplett.no 24/7 til det går ann å bestille.

Natt til 9. januar er det ikke snakk om å sove nei ;)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det er nok ingen med vettet i behold som hadde kjøpt GTX590 foran HD 7970. 7970 er en Ên kjerne, dvs mindre problemer, mindre varme, klokker bedre, og ytelsen hvis du klokker litt er vel ikke langt unna om ikke over GTX590.

 

Dessuten, om du vil ha et kort til, da er kjipt å sitte med et GTX590.

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det blir priset til rundt 5000 så er vel gtx590 et bedre kjøpe? Ser på de testene som er at det 7970 ligger ca 10fps over 580.

 

Må si det er rart at pc oppsett til 15k klarer fortsatt bare rundt 60 fps i Crysis :p

Ingen med vettet i behold ville foretrukket AFR, grafikkfeil, varmeproblemer, dårlig overklokking og dårlig driverstøtte mot 20% "ekstra" ytelse som vil oppleves dårligere siden Alternate Frame Rendering er det "beste" alternativet for å gi maks fps i benchmarks.

For ikke å nevne at HD 7970 tydeligvis lar seg overklokke over 30% med litt spenningsjustering mot GTX 590 som du vil være heldig å få 10% ut av uten at det sier takk for seg.

Lenke til kommentar

Har skjønt at de kortene som lanseres av AMD 9. januar kommer med stock kjøleløsninger.

Hvordan er det i forhold til de som asus/xfx etc produserer, og kan de byttes ut senere med bedre kjøleløsninger, evt til hvilken pris ca da?

Mitt 4850 synger veldig på siste vers med 85grader på idle, så trenger sårt noe nytt.

-wamp

 

edit: tillegsspm, det når 110grader under spilling på bf3, burde jeg unngå å spille frem til jeg har skaffet meg et nytt et?

Endret av wampster
Lenke til kommentar
edit: tillegsspm, det når 110grader under spilling på bf3, burde jeg unngå å spille frem til jeg har skaffet meg et nytt et?

 

Først å fremst, når rengjorde du sist vifta på kortet for støv? og har du god kjøling i kabinettet?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Rengjorde det (blåste på/i/gjennom det) idag. Har ikke tatt det fra hverandre eller noe slikt. Burde jeg prøve på det?

Har decent kjøling tror jeg, den består av:

Kabinett, Fractal Design XL med de medfølgende viftene, + en ekstra forran og en ekstra i siden og en noctua nh-d14 cpu kjøler. Til sammenligning viser cpu tempen mens jeg spiller 35grader mens MB tempen viser 30grader.

Lenke til kommentar

110c vil nok ikke ta livet av GPUen din innen 7970 er på markedet, men det er ikke bra på noen som helst måte.

 

Skru fra hverandre ta en tur på jernia/biltema e.l, kjøp en boks komprimert luft så renser du kortet godt og sørger for å få skrud alt godt sammen igjen. Du bør se på en 20 grader lavere temp for en 20-30 min arbeid.

Lenke til kommentar

110c vil nok ikke ta livet av GPUen din innen 7970 er på markedet, men det er ikke bra på noen som helst måte.

 

Skru fra hverandre ta en tur på jernia/biltema e.l, kjøp en boks komprimert luft så renser du kortet godt og sørger for å få skrud alt godt sammen igjen. Du bør se på en 20 grader lavere temp for en 20-30 min arbeid.

 

Tror personlig at jeg ikke hadde brukt kortet inntil problemet var løst, 110c er ille for et Amd kort, spesielt om det begynner å bli noen år.

Sannsynligvis så kan det være problemer med viftehastigheten og at goopen mellom gpu og kjøleren har størknet fullstendig.

 

Har selv et 4870 der det ble byttet kjøleløsning og temperaturendringene var enorme , fra ca 95C load til 75C load nå på lav viftehastighet kontra 100%. Rett og slett stillegående.

Kortet blir nok byttet ut mot et 7850 antar jeg.

 

 

Kremt, back on Topic :

 

Noen som har en god antagelse på når ca Mid og Low range kortet blir klare? Har hørt at det er estimert release ca feb / mars?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har nå skrudd det fra hverandre og blåst/satt på ny kjølepasta og fjernet en god del støv.

Gikk fra 85 idle til 72. Under spilling ligger det nå på 90grader, er det akseptabelt?

 

edit: Tenker på å oppgradere til 7950, muligens 7970 hvis økonomien tillater det. Vil jeg, fra et 4850, merke stor økning i fps i spill som bf3?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...