Gå til innhold

- Onsdag slår Nokia knockout på iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter litt med å se hvordan WP skal ta igjen Android - eller iOS.

 

Jeg skal gjøre et forsøk på forståelse :)

 

- Andelen som enda ikke har smarttelefon, men vil kjøpe det, er enormt.

- Windows har det beste merkevarenavnet.

- Windows er hva de fleste er kjent med fra datamaskinen.

- Billigmodeller, markedet i Asia og Afrika.

 

Legg til at de har samarbeidet med Nokia, så har man en situasjon hvor det nærmest er ønsketenkning (fra Android- eller iOS-tilhengere) å tro at Windows ikke kommer til å gjøre et gigantisk innpass i markedet.

 

De vil slite med de brukerne som har brukt iOS eller Android over lengre tid, uavhengig av hvor god eller dårlig Windows blir. Dette fordi vaner er vonde å vende, man vet hva man har men aldri hva man får osv.

 

Derfor er det - rent faglig - veldig enkelt å se hvorfor man forventer at Microsoft slår til. Android brukte knapt et par år på å fosse forbi iOS, noe som også ble spådd av fagfolk (men der gikk det raskere enn antatt)

 

Selvfølgelig kan det slå feil, men det vil være usannsynlig.

 

Håper det kan gjøre det hele litt lettere å forstå hvorfor slike analyser kommer til slike konklusjoner :)

 

Dette er ikke første forsøk på windows operativsystem på telefon. WP er ikke i nærheten av det momentumet Android viste fra starten av. Android (og iPhone) fikk drahjelpen fra hardware og dingse-intresserte som er overrepresentert på forumet her - jeg er en av dem. Denne får ikke WP. De må konkurrere på samme hardware.

 

Om WP oppnår en kritisk masse, og dermed gjør det naturlig å utvikle apps for WP også, og klarer å få like mange 3. part produsenter til å tilpasse håndsettene sine til WP også, så har WP en sjanse til å ta vesentlige markedsandeler.

 

Om hele strategien handler om at Nokia skal være ett flaggskip, der det kommer mer eller mindre halvhjertede lanseringer av håndsett fra LG/HTC, så har Badu like store muligheter for å ta vesentlige markedsandeler.

 

Om analysen skal ha rett og Nokia+WP ta mer enn 20% av smarttelefonmarkedet når vi skriver januar 2014 så er det mye som skal gå rett for dem. Jeg tviler sterkt på at Apple faller under den markedsandelen de har nå. På samme måte hadde vi sett en betydelig økning for Apple om markedsandelen skulle steget betydelig fremover. Slik jeg ser det handler kampen om de siste 30%'ene. Og da tviler jeg på at WP kommer mye over 10% når vi kommer til 2014. Da følger det også at Nokia har vert gjennom en god del nye runder med kutt.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er ikke første forsøk på windows operativsystem på telefon. WP er ikke i nærheten av det momentumet Android viste fra starten av. Android (og iPhone) fikk drahjelpen fra hardware og dingse-intresserte som er overrepresentert på forumet her - jeg er en av dem. Denne får ikke WP. De må konkurrere på samme hardware.

 

Momentumet deres er at de som skal kjøpe smarttelefon i fremtiden sier de ønsker Windows. 99% er tross alt ikke geeks som oss, som følger med på alt. Det viser seg at når de får spørsmålet så er Windows svaret. De aner ikke forskjellen, men de kjenner igjen navnet.

 

Nevn Badu og 99,9999999% av de som kjøper smarttelefon i fremtiden aner ikke hva det er. Utviklingshistorie viser oss at det ikke er det beste som velges, men det mest kjente.

 

Hva gjelder markedsandeler har Apple vært i fritt fall både på nettbrett og mobil. De selger fortsatt flere enheter, men grunnet den store stormen av "hvermansen-kjøpere" så krymper deres markedsandel dag for dag. Vi så mye på denne trenden ved UiB i fjor vår, den har styrket seg ytterligere utover året.

 

De vil bli langt mindre de kommende årene, selv om de paradoksalt nok vil selge flere enheter de kommende årene.

 

Windows er og forblir en joker. Merkevarenavnet deres sikrer dette. Vi får se hvilken muskler de har opp mot Google. Sistnevnte blir en hard nøtt for både Microsoft og Apple å knekke all den tid så mange store mobilprodusenter benytter seg av deres løsning.

Lenke til kommentar

Dette er ikke første forsøk på windows operativsystem på telefon. WP er ikke i nærheten av det momentumet Android viste fra starten av. Android (og iPhone) fikk drahjelpen fra hardware og dingse-intresserte som er overrepresentert på forumet her - jeg er en av dem. Denne får ikke WP. De må konkurrere på samme hardware.

 

Momentumet deres er at de som skal kjøpe smarttelefon i fremtiden sier de ønsker Windows. 99% er tross alt ikke geeks som oss, som følger med på alt. Det viser seg at når de får spørsmålet så er Windows svaret. De aner ikke forskjellen, men de kjenner igjen navnet.

 

Nevn Badu og 99,9999999% av de som kjøper smarttelefon i fremtiden aner ikke hva det er. Utviklingshistorie viser oss at det ikke er det beste som velges, men det mest kjente.

 

Hva gjelder markedsandeler har Apple vært i fritt fall både på nettbrett og mobil. De selger fortsatt flere enheter, men grunnet den store stormen av "hvermansen-kjøpere" så krymper deres markedsandel dag for dag. Vi så mye på denne trenden ved UiB i fjor vår, den har styrket seg ytterligere utover året.

 

De vil bli langt mindre de kommende årene, selv om de paradoksalt nok vil selge flere enheter de kommende årene.

 

Windows er og forblir en joker. Merkevarenavnet deres sikrer dette. Vi får se hvilken muskler de har opp mot Google. Sistnevnte blir en hard nøtt for både Microsoft og Apple å knekke all den tid så mange store mobilprodusenter benytter seg av deres løsning.

Kan ikke påstå å følge så alt for godt med, men kan du linke til noen kilder som viser at Apple har mistet andeler i smartmobil segmentet? Jeg hadde det for meg at den er ganske stabil, og at android tar andeler fra andre enn Apple.

 

 

Og det at de mister andeler på nettbrettsiden er kanskje ikke så rart, siden de i starten var bortimot alene på markedet, mens det nå kommer ut 10 android nettbrett i måneden. De trenger ikke selge mye hver for seg, men tilsamme blir det jo litt og da går det jo fort utover monopolet til Apple.

 

 

Lenke til kommentar

Men jeg tror dette blir bra. WP7 er et deilig system som ser bra ut og Nokia kan mobiler, og de kan dra flotte synergier av dette.

Hva er det som ser så bra ut å ha "avkutta sider"? De screenshots jeg ser av WP7 har enten ubrukt stripe på høyre side eller at innholdet er klipt, flyter over. Kan nesten ikke tenke meg noe mer irriterende utseendemessing. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Men jeg tror dette blir bra. WP7 er et deilig system som ser bra ut og Nokia kan mobiler, og de kan dra flotte synergier av dette.

Hva er det som ser så bra ut å ha "avkutta sider"? De screenshots jeg ser av WP7 har enten ubrukt stripe på høyre side eller at innholdet er klipt, flyter over. Kan nesten ikke tenke meg noe mer irriterende utseendemessing.

prøv det.. det er grisedeilig å bruke.. hadde ikke så store forventninger selv når jeg kikket på screenshots

Samme som både itavisen og dinside sa.. helt klart det mest sexy OS på markedet, Dinside gruet seg vel til å gå tilbake til kjedelige android..

 

Har selv 3gs, ipad2 og WP7.. wp7 er så vanvittig mye mer smooth =)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Nevn Badu og 99,9999999% av de som kjøper smarttelefon i fremtiden aner ikke hva det er.

 

99,9999999%.

 

99% sier at 1 av 100 vet.

99,9% - 1 av 1 000.

99,99% - 1 av 10 000.

99,999% - 1 av 100 000.

99,9999% - 1 av 1 000 000.

99,99999% - 1 av 10 000 000.

99,999999% - 1 av 100 000 000.

99,9999999% - 1 av 1 000 000 000.

 

Hvis vi antar at hver eneste person i verden kjøper smarttelefon - et veldig høyt estimat - vil det i følge din påstand være bare sju mennesker i verden som vet hva Badu er. Jeg anser meg for å være en av dem, Badu er Bada, bare feilstavet.

 

gartneraugust.JPG

 

Inntil Nokia får sin første Windows Phone ut på markedet, så er faktisk Bada større enn Windows Phone. Her ser man hvordan Bada har vokst siden i fjor, mens Windows-telefoner totalt har stupt. So much for verdien av Windows-brandet.

 

Folk kjøper ikke en Bada-telefon, de kjøper en Samsung Wave, og Samsung Wave har fått tidvis gode reviews.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Honestly ante jeg såvidt at det var windowsphone telefoner i norge i det hele tatt før inntil ca et par måneder siden. Ikke det at jeg har aktivt lett, men jeg er nå likevel såpass mobilinteressert at jeg gidder komme her på forumet.

 

Så deres PRpushing her til lands har neppe vært ENORM. Wave har jeg derimot hørt om.

 

 

Samme som både itavisen og dinside sa.. helt klart det mest sexy OS på markedet, Dinside gruet seg vel til å gå tilbake til kjedelige android..

 

Nå har DinSide mistet total kredibilitet hos meg etter N9 reviewen deres som inneholdt direkte feilinformasjon og svada, så hva de mener er jo blatandly irrelevant.

 

Men har hørt fra mer reliable sources at WP er veldig underrated som OS, at det er veldig veldig bra contary to salesnumbers.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Nå har DinSide mistet total kredibilitet hos meg etter N9 reviewen deres som inneholdt direkte feilinformasjon og svada, så hva de mener er jo blatandly irrelevant.

 

Men har hørt fra mer reliable sources at WP er veldig underrated som OS, at det er veldig veldig bra contary to salesnumbers.

 

hehe prøvde å ta noen kilder som folk kunne relatere til :p

 

Men ja jeg har tilgode å lese en negativ review av mango, og etter to uker som bruker er jeg svært imponert. Det blir ikke en ny iphone med det første det er sikker og visst, ikke at WP7 nødvendigvis er så jævla mye bedre, men det er konkurransedyktig. Om WP7 dør ut, så skjems jeg over forbrukerne, da har vi tapt.

Lenke til kommentar

Om WP oppnår en kritisk masse, og dermed gjør det naturlig å utvikle apps for WP også, og klarer å få like mange 3. part produsenter til å tilpasse håndsettene sine til WP også, så har WP en sjanse til å ta vesentlige markedsandeler.

 

Det er flere faktorer i bildet enn dette. iOS og Android er overbefolket av apps. Har man en passe god app, så vil det lønne seg å porte den til andre OS også, da den fort drukner i iOS og Android. På andre OS vil den få større oppmerksomhet. Eller for å si det på en annen måte, så er det mye enklere og raskere å porte en app enn å finne opp noe helt nytt. For eksempel så laget Opera plutselig en versjon for N900. Denne ble laget av 2-3 personer på fritida i løpet av et par uker. Dette er ikke Opera Mini, men Opera Mobile med alt det den har av funksjonalitet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...