Gå til innhold

Hvorfor smaker vannet i Oslo så jævlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg bodde på Torshov la jeg merke til at dersom jeg laget isbiter av vannet, samlet det seg brune klumper nederst.

Dette legger man ikke merke til når man bare drikker et glass vann.

 

Vannet i Oslo både smaker dritt, og er fullt av dritt.

Jeg har bodd i Oslo i "en mannsalder", og vannet er like jævlig i alle bydelene jeg har bodd i.

Jeg drikker konsekvent ikke springvannet, og kjøper heller Farris.

 

I Nord-Norge smaker vannet gjerne friskt og godt.

Noe er galt med Oslo-vannet, og ingen gidder å klage. Jeg tror folk rett og slett er vant til at vannet skal smake dritt, og er fornøyde når vannet smaker rumpe.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det smaker, men Kommunevatnet hvor jeg bor smaker litt myrvann. Dette kommer av rensingen, og vi spurte han som styrte "kommunebrønnen" (eller hva det nå blir kalt), og da kom smaken av at det faktisk var så rent.

 

Vi har heldigvis egen brønn, så vi slipper det problemet. :)

Lenke til kommentar

Det finnes mange grunner til at vann kan smake dårlig, men de aller fleste kan få betraktelig bedre vannkvalitet ved å oppgradere de ofte eldgamle vannrørene som går inn til huset og også de som går inni huset. Disse kan smaksette vannet noe voldsomt.

 

Eller må den kommunale Vann og Avløp seksjonen ofte tilsette klor i vannet der bakteriespredning har blitt påvist i en vannprøve (ettersom UV-lysene som egentlig skal drepe bakteriene ikke fungerer tilstrekkelig). Det skal dog sies at dette er hvordan det normalt fungerer for husstander i Troms, man skal ikke se bort ifra at Oslo vannet må (i likhet med andre storbyer) filtrere skittent vann for å skaffe drikkevann (i forhold til direkte fra kilden). Jeg merket at flere byer i Tyskland brukte en slik prosesss noe som fjernet bakteriene og partiklene, men etterlot en litt sur smak på vannet (noe man venner seg til hvis man bosetter seg der). Født og oppvokst i Oslo? Kommer ikke til å legge merke til vannkvaliteten. :)

Endret av Kjetil..
Lenke til kommentar

Jeg har bodd mange steder rundtomkring i landet, og Oslovannet er ikke dårlig. Renseanlegget er svært effektivt, og det er veldig lite klor i vannet. Dere som evt. er vant til brønnvann kan nok synes Oslovannet smaker annerledes, men det vil jeg tippe har med kalkholdighet å gjøre. Vannet i Oslo er omtrent så bløtt som vann kan bli.

Lenke til kommentar

Vannet i gardeleiren regner jeg med er likt som alt annet vann i Oslo, og det vannet var faktisk veldig godt :)

 

men blir det et brunt belegg om ett glass får tid til å stå ifred over natta?

Så aldri noe til det da jeg tjenestegjorde, selv om jeg typisk var blant de første inn i messa da den åpnet (og blant de første ut ;) )

Godt mulig det var litt bedre rør, vannet smakte utmerket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...