Gå til innhold

Kommentar: – Fjernkontrollen er døden nær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at det er svært lite trolig at et nettbrett klarer å overta fjernkontrollens posisjon foran tv'n i stua. Selv om fjernkontroller har endret seg lite i både teknologisk og i utforming de siste 20-30 årene så er dem de enkleste verktøyene folk bruker for å behandle tv, stereoanlegg, tunere med mer. "keep it simple" ordtaket gjelder veldig med fjernkontroller, nettopp fordi selv tekniske analfabeter klarer å behandle dem. Mens nettbrett tilhører den yngre garde og/eller teknisk interesserte i alle aldre. Folk som er villige til å prøve nye teknologier og løsninger ønsker gjerne å bruke f.eks mobilen til å håndtere alt..

 

Jeg vil ta eksempel i min egen slekt: Min mormor på 74 irriterer seg at hun ikke kan surfe på nett med tv'n sin pga at hun har parabol og at tv'n ikke støtter annet hva tv'er gjorde for 10 år siden. Ergo hun bruker sin egen laptop til å gjøre daglige mål og lete etter nye ting og leke seg med. (hun skriver like fort på tastaturet som jeg gjør med touch metoden hehe).

 

Og så har man morfaren min, som fremdeles ikke skjønner hvordan Text TV funker etter 31 år med muligheten til å lære seg å enkelt bla frem og tilbake..

En annen sak er at de har en dødtreg tuner fra Sagem som gjør at kanalswitchingen går tregt. Min morfar vet at NRK1 er på kanal 1, men han har så dårlig tålmodighet at han alltid ender opp på kanal 1111 (som er en jalla kanal fra midtøsten) og blir like forstyrret hver gang han havner opp der...

 

En av de to vil forsstå hvordan man behandler en tv med andre gadgets enn en fjernkontroll.

 

Konklusjonen er at fjernkontroller fremdeles vil eksistere i mange år enda. Dette fordi det er mange der ute som min morfar som trenger en fjernkontroll med dedikerte knapper.. Som en annen tidligere sa, skap heller litt kjappere tunere som klarer å håndtere oppgaven de er skapt for å utføre..

Lenke til kommentar

Tror nok forfatteren her har glemt den eldre generasjonen. Morra mi sliter nok med å huske hvilke kanaler som er hvor når hun bytter tv og fjernkontroll. Hun fikk en boks fra GET med diverse kanaler på som hun aldri noensinne har brukt fordi da måtte hun bruke en ekstra fjernkontroll.

 

Å tro at hun kommer til å bruke ett netbrett av noe slag til å betjene tv'en er latterlig.

Lenke til kommentar

Dette har jeg ikke tro på. Fjernkontrollen er liten og lett og har MYE bedre taster enn en touch-skjerm.

 

Gi meg heller en TV/HiFi enhet som kan lese tankene mine, da snakker vi om endring, ikke før.

 

Og alle de produsentene som lager Surround-Receivere med LAN, "please" gi oss et web-basert configurerings verktøy så vi slipper "1000" trykk på fjernkontrollen for å sette alt opp. (Altså, slik en router er)

Endret av morten_b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg bruker telefonen til styring av HTPC (lyd og film) og en Logitech sak til TV/Get boks. "Unified Remote" på Android funger greit. Snekret et program som styrer stereo vi Moxa/RS232 etter input fra mobil (volum, kanalvelger, bitrate etc).

 

Jeg er dessuten enig med tidligere taler at fysiske taster er et must mht. TV titting, akkurat den fjernkontrollen bør en kunne unngå å se på under bruk. Bruker en Logitech sak til TV+GET boks.

Lenke til kommentar

Man kan jo heller ikke glemme at det koster litt ekstra å kjøpe seg en tablets for å bruke den til fjernkontroll og man risikerer øyeblikkelig at det vil oppstå konflikter som for eksempel :

 

*En fjernkontroll er jo myntet til å brukes til fjernstyring av tv , en tablet kan jo brukes til så mye annet, dermed så er det fort åpent for diskusjoner fra barna som ønsker å spille med den og kona som ønsker å sjekke Facebook mens du sitter og styrer Fotballkampene på Tv'en med den.

 

Personlig har jeg mer tro på at mindre aparater som feks telefonene våre kan lett bli med å ta litt over for bruken av tv'ene våre og være med på fjernstyringa av andre aparater i hjemmet , de er rett og slett ikke for store men samtidlig har nok størrelse til at man får fanget opp den informasjonen man behøver for å benytte seg effektivt av de redskaper man har i hjemmet :

 

*Slå på robotstøvsugeren og velge hvilke rom som skal støvsuges.

*Gi melding til kaffetrakteren om at det er på tide med en dobbel kaffe latte.

*Slå på vaskemaskina rett fra godstolen akkurat når det passer og som har blitt fylt opp av robot butleren.

 

Pytt pytt, spiller ingen rolle at mye av dette har vi ikke pr dags dato, med en iPad (sic) så er det mulig...

Lenke til kommentar

Ifølge nå avdøde Steve Jobs, er ikke dette et teknologi-problem, men et markedsproblem. Når folk får TV-sendingene fra et utall forskjellige kabel-tv-leverandører, parabol, fiber, bakkenett, internett eller whatnot, så er det dekoderen som avgjør. Og disse selskapene kommer ikke til å bry seg om grensesnittet før de evt. har et incentiv, og selv om de bryr seg er få av de flinke nok til å lage noe bra.

 

http://gigaom.com/video/steve-jobs-google-tv-will-go-the-way-of-tivo-and-roku/

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hvor villig folk er til å bytte ut en liten hendig fjernkontroll med en stor klumpete pad. Det har jo vært gjort tidligere forsøk på å lage pad-lignende fjernkontroller, men de har aldri tatt av. Trolig fordi de virket for store og tungvinte.

Man kan jo bruke den størrelsen man vil. Harmony Link, kan f.eks brukes med Android og IOS.

Det betyr at man kan både bruke mobiler og tablets for å styre.

 

Man skal huske på at målet vil være å få opp TV-program og at mobil/pad så vil velge kanal.

Det blir derfor mer en interface a'la Facebook enn en fjernkontroll med kanaltaster...

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg tror det er TV-kanalene som kommer til å dø ut.

Forsåvidt. Kanalene/mediahusene vil nok fortsette og produsere, men distribusjonen vil nok bli endret. Dog ikke uten kamp fra kabelselskapene.

Lenke til kommentar

Brukerkontoer! Så lenge tablets ikke støtter flere brukerkontoer skjer ikke dette.

 

"Bare bruk tableten direktelinket til VISA-kortet mitt, som synker direkte med alle epostkontoene mine og som inneholder alle mine bookmarks og session-cookies til å bytte kanal på TV-en".

 

Dette er et godt eksempel på hvorfor fjernkontrollen vil overleve i lang tid, akkurat som papiravisen (den døde visst ikke i 2001 allikevel...).

 

Her har vi da JohndoeMAKT, en høyst kompetent kar innen alt som har med teknologi og IT. Han etterspør noe fordi det tilhører hans vaner. Akkurat som vår eldre generasjon fortsatt foretrekker papiravis fremfor nettavis ("jeg kan bla i den, og drepe fluer!")

 

Vi er vanedyr. Jeg prøvde en gang å prakke på min far en universalkontroller som erstatning for hans fire og for to dager siden forsøkte jeg vise min storebror de store fordelene med å lese fagbøker på nettbrett. Hvermansen driter en lang marsj i når jeg forsøker å vise dem noe nytt (som jo er frustrerende, siden jeg studerte nye medier i noen år). Nytt = komplisert og uønsket for de fleste over 18.

 

Fånyttes, for vanene de har fra før er så innarbeidet at man erstatter de ikke med noe nytt, er man heldig tar man det til seg som supplement.

 

Dette er og forblir gjengangeren med alt som er "nytt". Det hjelper ikke at noe nytt er "objektivt bedre". En vane er en utrolig viktig del av hva enkeltperson anser som nytteverdi. Spesielt vi som omgir oss med det nye glemmer at vår virkelighetsmodell ikke er representativ.

 

Dette er tommelfingerregel nummer en man må huske på hver gang man tror ny teknologi vil revolusjonere noe (dvs teknologideterminisme): Vaner er vonde å vende

 

(Men jeg skal helt klart sørge for at min Sony-TV er styrt via nettbrett. og JohnDoeMAKT har helt rett i hva han etterspør, evt. noe lignende :D )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vaner er vonde og vende, men slett ikke umulige, feks er jo analoge kameraer i praksis blitt faset helt ut, på relativt kort tid. Mp3-spilling har tatt over bærbar musikk fullstendig, osv. Er det nye produktet bra nok, så vil de fleste la seg omvende. (feks er jeg ikke enig i at det er store fordeler med å lese fagbøker på nettbrett per i dag, men når den dagen kommer, så vil ting endres fortere)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser ofte mange totalt idiotiske spådommer som dette - men denne er jeg helt enig med. Det er helt unødvendig med fjernkontroller etter at nettbrett er blitt noe alle har.

 

Det bør ihvertfall bli støtte for å styre diverse enheter fra det slik at de som bruker det vil kunne ta nytte av det. Jeg ser nok for meg at det vil ta 30+ år etter noe slikt introduseres før gamle fjernkontrollen evt. kan fases helt ut. Noen mennesker som aldri fikk med seg datarevolusjonen vil rett og slett nekte å bruke noe mer komplisert enn en enkel trykk-knapp. Det betyr selvfølgleig ikke at det ikke like greit kan være støtte for begge deler.

 

Med et nettbrett som kontroller åpner det seg utroig mange fine muligheter. Du kan til enhver tid ha full oversikt over alle programmer på alle kanaler - ha mer fancy og intuivive kontroller pga. du har masse plass å bruke og mulighet for intelligente menyer osv.

 

Det eneste problemet må være å standarisere et grensesnitt, samt å gjøre det billig. Blutooth er vel fremdeles litt dyrt å legge inn i enheter - men er vel noe mange nettbrett allerede har. En spesialisert RF sender er vel billigere å lage, men da må det implementeres i alle enhetene. Vet ikke helt hva som er beste løsningen der. Om blutooth blir enda billigere er det vel ideelt med tanke på kompatabilitet siden da kan essensiellt alle datamaskiner bruke det - og det er ofte enkelt å oppgradere til det om du ikke har det fra før via en enkel USB dongle. Til og med nettbrett har vel USB kontakter nå om dagen så det er gjerne ikke dumt.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er tommelfingerregel nummer en man må huske på hver gang man tror ny teknologi vil revolusjonere noe (dvs teknologideterminisme): Vaner er vonde å vende

Baby steps! Gjør som Apple, ikke nødvendigvis lag noe nytt eller bedre enn alternativene, bare sørg for at det er enkelt å bruke. Mennesker er notorisk late.

 

Det er ikke nødvendigvis latskap, det ligger nok noe fornuft bak det hele (evt. i DNA som overlevesesinnstinkt). Man vet hva man har, ikke hva man får.

 

Sett bort fra at fjernkontrollere er notorisk dårlig designet, så er ikke folk misfornøyd med fjernkontrollere. En god andel av dem som bruker dem husker fortsatt et liv uten fjernkontrollere.

 

I dag går utviklingen så fort at man blir bedt om å erstatte noe man er fornøyd med.

 

Siste Fringe-episode hadde et fantastisk sitat, som kom grunnet fjernkontroll som styrte gardinene:

 

"At what point does technology outpace it's usefullness?"

 

Fantastisk timing, nå som jeg tenker over det :wee:

Lenke til kommentar

Om den tradisjonelle fjernkontrollen skal "dø"; må man bundle nettbrett med tvapparatene. Før i tiden fikk man touch-fjernkontroller på highend recievere.

 

Jeg husker f.eks. Sony STR-DA50ES recieveren, den fikk man touchkontroll med. Det var jo på langt nær så bra som dagens touch, det var sorthvitt skjerm, men man kunne faktisk legge til en del enheter, samt man kunne stille diverse surround-relaterte greier (bla.a. veggtype, hard/myk), surroundmoduser,o.a. Man kunne også skjule ting fra visning i "rutemenyen".

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe meg galaxy tab 10.1, før jeg så transformer pad m. batteridock, før jeg så at tablet s har infrarød sender.

 

Jeg lander kanskje på tablet s fra sony, nettop pga. den infrarøde senderen. Jeg vet jeg kunne gjort det samme med logitech harmony 1100, men for å styre PS3 må jeg da ha en stygg blåtann-addon som koster 1000kr.

 

Tilleggsprisen er ikke det verste, men rett å slett at jeg da må ha nok en stygg sort boks i stuen. Jeg liker heller ei at man skal ha enda flere IR-greier... Jeg gleder meg til den dagen IR er dødt! Styre det via WIFI, blåtann eller what-not.

 

Jeg tror ikke tablet S har noe makrofunksjon, men det må vel komme, om den ikk ehar det. Litt av det jeg vil, er nemmelig funksjoner som jeg vet harmony 1100 kan (makro).

 

harmony 1100 kan også styre andre ting tror jeg, som lys, o.a., men selve enheten er visst litt treg, samt skjermen kan jo ikke måle seg med et nytt nettbrett. Nettbrettet kan man jo også surfe på, se film, ev. ta med seg på en hotellferie (for epost og ev en tvserie eller to om natten). Jada, jeg vet man kan ta med laptop eller en liten laptop, men det er mer knotete å bære på.. Jeg har selv en aspire one , men de er ubrukelig til annet enn det jeg bruker den til. Jeg bruker den bare til å flashe firmware med i recievere, justere motorstyring på bilen, etc. Trege RS232-ting altså :p

Lenke til kommentar

når ikke en universal fjernkontroll klarer helt å erstatte de originale fjernkontrollene hvordan kan da et nettbrett gjør det. slike ting må også programmeres til å passe samme med tv-en, dekoder og opptaker ( for de som har det i separate enheter ). hvor dere som er interesserte så kan jeg fortelle hvilke måte jeg ønsker at slikt skal fungere. jeg kan også foretelle noe om hvilke utfordringer man står overfor ( i hvertfall de jeg opplevde ) da jeg skulle sette opp min Harmony 555 ( omtrent det samme som 525).

Lenke til kommentar

Den klassiske fjernkontrollen er en billig, lett og alltid stand-by enhet som leverandørene vil fortsette å sende med TV-ene. De fleste forbrukere vil nok fortsette å forvente dette. Med menyer på TV-skjermen i de tilfellene det trengs trenger en kun 15-20 taster. Greit å ha en enhet _dedikert_ til TV-en

 

Finnes jo sikkert massevis av programmer allerede som du kan programmere inn en fjernkontrollfunksjon med. Kanskje mest aktuelt med IR port, men enkelte TV-er støtter vel også blåtann. Om folk syntes dette var så forferdelig praktisk ville det vel blitt gjort i større skala allerede.

Endret av kjaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeg kan også foretelle noe om hvilke utfordringer man står overfor ( i hvertfall de jeg opplevde ) da jeg skulle sette opp min Harmony 555 ( omtrent det samme som 525).

Min far gikk i anskaffelse av en slik, men vi fikk den aldri til å fungere tilfredstillende så den gikk i retur til butikken. Selv de mest elementære ting som å skru på TV-en ble en utfordring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...