Gå til innhold

Tredje uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

3G/UMTS ser jeg ikke helt poenget med, et par tasteklikk på telefonen så er tethering aktivert, problemet løst.

 

Mobiltelefoner trenger enten batteri, eller en kabel. Å bruke mobil som unnskyldning til man ikke har UMTS i laptopen, er som å si at mus fungerer greit, bare fordi man ikke har touchpad. Plutselig skulle ikke små finesser være godt nok?

 

Smartkortleser? Hvorfor? Hva skal man med ExpressCard og eSATA når man har Thunderbolt? (Greit, må gi det litt tid før det kommer produkter til en fornuftig pris, men det er kun et lite tidsspørsmål).

 

I hvilken verden bruker man Thunderbolt? Dette er nok et valg der Apple har rotet seg borti futuristiske ting som 95% aldri kommer til å bruke.

 

Et annet eksempel på slik bort-roting er iPhone 4 som ikke trengte Flash (eSata) fordi HTML5 (Thunderbolt) var fremtiden. iPhone 4 er nå fortid, og Flash er fortsatt ettertraktet på mobiltelefoner. Beklager off-topic, men synes det var passende til å illustrere situasjonen til Thunderbolt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mobiltelefoner trenger enten batteri, eller en kabel. Å bruke mobil som unnskyldning til man ikke har UMTS i laptopen, er som å si at mus fungerer greit, bare fordi man ikke har touchpad. Plutselig skulle ikke små finesser være godt nok?

 

Jeg skrev jeg ikke ser poenget med 3G/UMTS integrert i laptopen. For meg som forbruker hadde jeg aldri funnet på å fremme det som et krav. Unødvendig å vri på ordene mine.

 

Touchpad er essensielt, det er overhodet ikke integrert UMTS. Sammenlikningen din er i overkant dramatisk.

 

 

I hvilken verden bruker man Thunderbolt? Dette er nok et valg der Apple har rotet seg borti futuristiske ting som 95% aldri kommer til å bruke.

 

Et annet eksempel på slik bort-roting er iPhone 4 som ikke trengte Flash (eSata) fordi HTML5 (Thunderbolt) var fremtiden. iPhone 4 er nå fortid, og Flash er fortsatt ettertraktet på mobiltelefoner. Beklager off-topic, men synes det var passende til å illustrere situasjonen til Thunderbolt.

 

Thunderbolt åpner for mange interessante muligheter.

 

Kall gjerne Thunderbolt et nisjeprodukt, det er esata også. Bare med ufattelig færre muligheter.

Lenke til kommentar

På biletet har personen Macbooken rett i fanget. Det er ikkje maskina laga for å tåle! Dette blei eg fortalt av Apple sine eigne servicefolk at dei ikkje er laga for. Ja, eg blei sjokkert eg og då eg høyrde at ein ikkje kan ha ein Macbook i fanget, i sofaen eller i senga utan å risikere ei eit øydelagt viftelager etter 2-3 års normal bruk (true story). Det stod kanskje i manualen, men likevel.

 

Macbook-serien har sine fordelar (touchpad, stil), men den har jammen meg sine håplause manglar og, som sine konkurrentar. Forskjellen er vel at Apple kallar det ein feature og skryt av kor innovative dei er :p

Sitter og skriver dette med min MacBook Pro i fanget, kan gjøre det i flere timer pr dag, og ser ikke noen enormt problem med slik bruk så lenge maskinen ikke belastes så hardt at den blir ubehagelig varm mot lårene. Dette er nok mindre problematisk enn med de fleste bærbare PCer, siden MBP ikke har bunnplaten full av luftinntak som lett kan blokkeres når man har maskinen på fanget, slik det er vanlig hos de fleste andre bærbare.

Den forrige bærbare Macen min brukte jeg på samme måte i 6 år - aldri noe problem med vifter eller noe.

 

Hva syns du om Lenovo Thinkpad X1 da?

Vet det ikke var ment til meg, men må bare si at jeg synes den ligner på en gammel pc pappa hadde på jobben(bare gjort tynnere og mer "moderne"). Er det noen som bruker den lille rød dotten i midten som mus lenger? synes og huske at den var veldig vond og bruke:/ eller synes jeg ikke designet var noe spesielt fint. En av grunnene til at jeg liker designet til MBP er at jeg får følelsen av at den er forseggjort, med det mener jeg at det ikke er unødvendige ting som stikker ut for eksempel. noe som irriterte meg på min game laptop at det kom skitt mellom sprekkene eller at plast dekselet løsnet litt:/

 

Er ingen appel eller windown fanboy, har begge deler selv og bruker det til forskjellige ting, som ps, skole osv på mac og gaming på windows pc'n med to skjermer :)

Jeg skjønner det, jeg var bare nysgjerrig på hva folk mener om en laptop som har byggekvalitet og robusthet av en helt annen verden enn det en Mac har. Thinkpads er markedsført for å tåle praktisk talt alt, og i tillegg ha den industrielle looken. Ikke bare det, men de har også grei maskinvare og et overlegent keyboard.

 

Dette viste jo egentlig mest at design selger bedre enn faktisk nytteverdi.

 

 

Det er jo smått utrolig hvordan folk blankt klarer å overse det som for flere av oss er grunnen til at vi kjøper MacBook Air, MacBook Pro eller hva det måtte være. Disse maskinene kjører Mac OS X.

 

For min del så har jeg MacBook Pro 17" av disse grunnene (i noenlunde rangert rekkefølge).

 

- Mac OS X Lion

 

- 1920x1200 (16:10) skjerm, som har et av de beste TN-panelene på markedet

 

- Touchpad som ikke bare er større og føles bedre enn noe jeg har noengang hvert borti på Windows fronten, men den er hundreganger bedre og tettere integrert med operativsystemet så den faktisk kan brukes til noe annet enn å bare bevege musepekern. Personlig hatet jeg touchpad og sverget til trackpoint inntil jeg fikk en MacBook Pro.

 

- Opplyst tastatur av høy kvalitet, selv om jeg fremdeles foretrekker tastaturet på skikkelig ThinkPad modeller men disse mangler jo baklys.

 

- Maskinen har god byggekvalitet, Apple har lav feilprosent og ikke minst er den ganske så kompakt, lett og fin til å være en 17".

 

 

Grunnen til at jeg skaffet en MacBook Air 13" til studiene er mye av de samme grunnene:

 

- Mac OS X Lion

 

- 16:10 skjerm av god kvalitet

 

- Touchpad, se ovenfor

 

- Opplyst tastatur av høy kvalitet

 

- Maskinen har veldig gode spesifikasjoner til å være en 13", har da modellen med Intel Core i7, 4GiB RAM og 256GB SSD.

 

- Maskinen har god byggekvalitet, lav feilprosent og er utrolig tynn, men samtidig solid og utrolig lett å ha med seg på grunn av vekt og batteri levetid som passer meg ypperlig.

 

 

 

Nå har jeg alltid vært og vil alltid være en stor fan av ThinkPad serien og dets tidløse design (er vell en av få som faktisk liker utseende?), de er bein solide, har trackpoint (som jeg foretrekker i mangelen av skikkelig touchpad på Windows maskiner). Men etter å ha vært igjennom ThinkPad SL300, T400s og W510 hvor alle sammen hadde problemer iløpet av de første 4mnd hvor SL300 hadde defekt skjermkort, T400s hadde et kabinett (utrolig nok med ThinkPad?) som sprakk opp og samtidig hadde en maskinvare feil som gjorde at den skrudde seg av spontant og W510 hadde en skuffende dårlig skjerm til tross for at jeg gikk for den med "ekstra høy kvalitet" og full-HD modellen, samtidig som batteriet tok kvelden ut av det blå etter noen måneder så ble jeg såpass lei at det var på dette punktet jeg skaffet min aller første Mac, nemlig en MacBook Pro 17" 2010 modell og jeg har ikke sett meg tilbake siden når det kommer til bærbare maskiner.

 

Hovedproblemet mitt med ThinkPad per i dag er at det er ikke lenger den samme kvalitetskontrollen som det var under IBM, det er helt tydelig. Samtidig så har nesten samtlige ThinkPad modeller utrolig blasse og dårlige skjermpaneler, alle utenom X220 som har mulighet for IPS-skjerm.

 

 

Også er det jo det at jeg finner Mac OS X mye enklere og mer effektivt å forholde seg til enn Windows7, spesielt på min MacBook Air 13" hvor skjermplass er et lite problem til tider så syntes jeg at jeg klarer å løse dette langt bedre på OS X enn Windows og kjæresten er av nøyaktig samme oppfatning og vi har begge gått fra Windows7 til OS X på alle våre bærbare maskiner iløpet av de siste 1.5 året. Og vi ser oss ikke tilbake, selv om jeg fremdeles har en ThinkPad hvor jeg tester ut Windows 8 Developer Preview.

 

 

På min stasjonære som brukes som filserver og gaming maskin derimot, der forblir det nok Windows i lang tid fremover for her ser jeg ikke helt nytteverdien med Mac OS X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mobiltelefoner trenger enten batteri, eller en kabel. Å bruke mobil som unnskyldning til man ikke har UMTS i laptopen, er som å si at mus fungerer greit, bare fordi man ikke har touchpad. Plutselig skulle ikke små finesser være godt nok?

 

Jeg skrev jeg ikke ser poenget med 3G/UMTS integrert i laptopen. For meg som forbruker hadde jeg aldri funnet på å fremme det som et krav. Unødvendig å vri på ordene mine.

 

Touchpad er essensielt, det er overhodet ikke integrert UMTS. Sammenlikningen din er i overkant dramatisk.

 

 

Jeg synes helt ærlig ikke han vrir på ordene dine, det er ganske stor forskjell på "dette er ikke noe poeng for meg" og "jeg ser ikke poenget med denne funksjonen", sistnevnte tolkes vanligvis som at man ikek skjønner vitsen med en funksjon, hverken for seg selv eller andre. Så om det ikke var det du prøvde å si, så er det ikke så rart han misforsto deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Også er det jo det at jeg finner Mac OS X mye enklere og mer effektivt å forholde seg til enn Windows7, spesielt på min MacBook Air 13" hvor skjermplass er et lite problem til tider så syntes jeg at jeg klarer å løse dette langt bedre på OS X enn Windows og kjæresten er av nøyaktig samme oppfatning og vi har begge gått fra Windows7 til OS X på alle våre bærbare maskiner iløpet av de siste 1.5 året. Og vi ser oss ikke tilbake, selv om jeg fremdeles har en ThinkPad hvor jeg tester ut Windows 8 Developer Preview.

 

Det er litt interessant hvor forskjellig man ser på det, personlig synes jeg OSX fungerer dårlig på små skjermer, det sløses feks bort store mengder plass på verktøylinja. Når det er sagt synes jeg personlig at win7 og osx er relativt likeverdig os, med kanskje en liten knapp på win7, osx har stagnert endel. Men det som er hovedforskjellen for meg er at windows har et mye bedre utvalg av bra software. Begge OSene har blitt såpass bra at dette er et mer sentralt poeng enn OSet i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er litt interessant hvor forskjellig man ser på det, personlig synes jeg OSX fungerer dårlig på små skjermer, det sløses feks bort store mengder plass på verktøylinja. Når det er sagt synes jeg personlig at win7 og osx er relativt likeverdig os, med kanskje en liten knapp på win7, osx har stagnert endel. Men det som er hovedforskjellen for meg er at windows har et mye bedre utvalg av bra software. Begge OSene har blitt såpass bra at dette er et mer sentralt poeng enn OSet i seg selv.

 

AtW

Jeg er egentlig helt uenig og mer enig med forfatter av artikkelen. Nå er det mer og mer program til begge OS'ene, så for meg er det heller selve OS-et som gjør forskjellen. Funksjoner, ease of use, ytelse, pris osv. Selv har jeg etter å ha vært storbruker av App Store og Android Market blitt avhengig av App Store i OSX. Har prøvd og brukt App Store mange ganger på Linux, men det kan ikke sammenlignes med den Apple bruker. Jeg elsker å ha alle programmene, oppdateringer, betalinger osv på ett sted. Nå forholder jeg med stort sett til to plattformer for å oppdatere og hente alt av programvare. App Store og Apple's egen operativsystem-oppdateringsting som oppdaterer Firmwares og slikt. Det har aldri vært så enkelt å finne et program som gjør akkurat det jeg vil på den måten jeg vil etter App Store på OSX.

For eksempel har jeg googla i det vide og det brede etter et skikkelig filmkonverteringsprogram hvor jeg bare kan trykke "iPhone 4", "iPad", "PS3", "PSP", "Xperia ARC" osv. og så gjør programmet resten av jobben. Var umulig å finne noe jeg ble skikkelig fornøyd med hverken i OSX eller i Windows 7. På App Store brukte jeg 4 minutt før jeg fant det perfekte.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at pekeflaten på macbook er ganske god, og skulle gjerne hatt en slik på min windows laptop.

Etter hva jeg ser, er det en del ting som er ustabilt og henger seg opp på mac.

Selv om det blir beskrevet som å være mer stabilt enn windows.

Personlig merker jeg veldig sjeldent at ting krasjer/henger i windows.

 

En annen ting kan muligens være at pc produsenter (toshiba, dell osv) legger med utrolig mye unødvendige programmer og tull på nye laptoper, noe som faktisk gjør de trege, og gir en veldig dårlig brukeropplevelse sammenlignet med macbook, som ikke kommer med mye bloat.

Lenke til kommentar

På biletet har personen Macbooken rett i fanget. Det er ikkje maskina laga for å tåle! Dette blei eg fortalt av Apple sine eigne servicefolk at dei ikkje er laga for. Ja, eg blei sjokkert eg og då eg høyrde at ein ikkje kan ha ein Macbook i fanget, i sofaen eller i senga utan å risikere ei eit øydelagt viftelager etter 2-3 års normal bruk (true story). Det stod kanskje i manualen, men likevel.

 

Macbook-serien har sine fordelar (touchpad, stil), men den har jammen meg sine håplause manglar og, som sine konkurrentar. Forskjellen er vel at Apple kallar det ein feature og skryt av kor innovative dei er :p

 

Nå er det vel ikke at man ikke kan ha en laptop i fanget, sofaen eller senga, men at ved å bruke laptopen på områder hvor man kan blokkere for luftingen vil man redusere levetiden på vifter og lager pga av at de må jobbe mer. Dette gjelder både mac og PC. ;)

 

Ja, det var det eg også trudde. Men Eplefolka fortalte meg at ein Macbook _ikkje_ er ein laptop, men ein portable. Ergo, ein kan ikkje (bør ikkje?) ha den i fanget. Eg blei litt paff fordi det virka som dei kallar Macbooken, som sikkert alle trur er ein laptop, for ein portable, slik at designvalget deira med tanke på innsug kan vere der det er. Klart det er fine maskiner, mykje finare enn å ha innsug på sida, men det er utruleg upraktisk.

 

Newton: klart ein kan vere heldig med vifta og. Men saken vert ikkje bedre for Apple av den grunn...

Lenke til kommentar

På biletet har personen Macbooken rett i fanget. Det er ikkje maskina laga for å tåle! Dette blei eg fortalt av Apple sine eigne servicefolk at dei ikkje er laga for. Ja, eg blei sjokkert eg og då eg høyrde at ein ikkje kan ha ein Macbook i fanget, i sofaen eller i senga utan å risikere ei eit øydelagt viftelager etter 2-3 års normal bruk (true story). Det stod kanskje i manualen, men likevel.

 

Macbook-serien har sine fordelar (touchpad, stil), men den har jammen meg sine håplause manglar og, som sine konkurrentar. Forskjellen er vel at Apple kallar det ein feature og skryt av kor innovative dei er :p

 

Nå er det vel ikke at man ikke kan ha en laptop i fanget, sofaen eller senga, men at ved å bruke laptopen på områder hvor man kan blokkere for luftingen vil man redusere levetiden på vifter og lager pga av at de må jobbe mer. Dette gjelder både mac og PC. ;)

 

Ja, det var det eg også trudde. Men Eplefolka fortalte meg at ein Macbook _ikkje_ er ein laptop, men ein portable. Ergo, ein kan ikkje (bør ikkje?) ha den i fanget. Eg blei litt paff fordi det virka som dei kallar Macbooken, som sikkert alle trur er ein laptop, for ein portable, slik at designvalget deira med tanke på innsug kan vere der det er. Klart det er fine maskiner, mykje finare enn å ha innsug på sida, men det er utruleg upraktisk.

 

Newton: klart ein kan vere heldig med vifta og. Men saken vert ikkje bedre for Apple av den grunn...

 

Alle dagens MacBook maskiner har da vifte utgangene i underkant av skjermen, altså det blåses opp ved bunnen av skjermen så det er jo ingenting å blokkere for verken under eller på sidene?

Skjønner egentlig ikke helt hva du snakker om hmm.gif

Lenke til kommentar
Ingen ting der som kan måle seg med min MBP med Quad-core CPU, hybrid GPU-løsning, unibody alu-kabinett, en svær multitouch styreflate i glass, bakbelyst tastatur, en skjerm som er vesentlig bedre på alle områder, mindre viftestøy, 2-3 ganger så lang batteritid, osv, osv.
Mens andre vektlegger 3G/UMTS, USB3, Smartkort-leser, ExpressCard, eSATA og drenering i tastaturet. ;)

Kjekt for meg at jeg har en MacBook Pro med ExpressCard slot innebygget da...altså null problem med 3G/UMTS, USB 3.0 eller eSATA, om jeg en gang skulle få behov for noe av dette- noe jeg egentlig ikke ser for meg. Du trekker her fram et par ting som ekstremt få PC-brukerne benytter sag av, men greit nok det...har faktisk aldri sett eller hørt om noen IRL som bruker eSATA.

Eneste minuset vi har kommet fram til så langt er da at jeg bør holde innholdet i kaffekoppen på betryggende avstand fra tastaturet for å spare forsikringsselskapet mitt for utgifter... ;)

Lenke til kommentar

Maskinen kan henge seg opp og må tenke seg litt om, Flash krasjer støtt og stadig og enkelte faner i Chrome kan plutselig slutte å svare, er det flere som opplever det samme og kanskje vet hva dette kommer av.

Hvis du bruker Lion er det flere som har samme problem og dette vil nok utbedres over tid. Mange sammenligner Lion med Vista, som på en side er å dra det litt langt (Vista var ubrukelig før SP2), men på den annen side sier det noe om mangden features som er implementert siden forrige operativsystem. Jeg har ingen slike problemer i Snow Leopard.

 

I tillegg har jeg de samme problemene som deg på Chrome i Windows også. Chrome er en knallbra nettleser, men har det av og til med å havne i zombie-modus der det av og til hjelper å lukke en fane og åpne den igjen, men av og til må man ty til "svenskeknappen" og starte hele nettleseren på nytt. Med "Reopen the pages that were open last" aktivert er det heldigvis ingen destruktiv affære å restarte nettleseren (lenger).

 

En vanlig 13-tommer med tilsvarende ytelse koster hva da? Litt over halvparten av en air? Jeg kan vanskelig se hvordan det kan bli "langt rimligere" med en air på noen måte. Man betaler masse for størrelsen.

MacBook Air koster fra 7.890,- med 64GB SSD, 2GB RAM, 1.6 GHz Core i5, og Intel HD 3000. Hvilke PC-er får du med tilsvarende spesifikasjoner til rundt 4.000 kr?

 

Det er litt interessant hvor forskjellig man ser på det, personlig synes jeg OSX fungerer dårlig på små skjermer, det sløses feks bort store mengder plass på verktøylinja.

Verktøylinja? Mener du docken? Den kan både skjules og gjøres mindre. Gjør et Google-søk. Tenker du på program-menyen tar den faktisk mindre vertikal plass enn menylinjene i Windows. Forskjellen er at i Windows ligger program-menyen inni selve applikasjonsvinduet, mens i OS X er den fast øverst i vinduet, slik at det er lettere å treffe med musa.

 

Hvordan kan du mene at dette tar mer plass enn taskbar eller menylinjer i Windows?

 

Når det er sagt synes jeg personlig at win7 og osx er relativt likeverdig os, med kanskje en liten knapp på win7, osx har stagnert endel.

Stagnert? Hva baserer du dét på? Med Windows 7 synes jeg Microsoft klarte å ta igjen noe av forspranget til OS X 10.6 Snow Leopard, men det mangler fortsatt mange av de innebygde funksjonene i OS X som jeg ikke klarer meg uten, som Time Machine, Spaces, osv. Med Lion tok Apple et kvantesprang fra Microsoft og har implementert en rekke features som ikke kommer til Windows før i versjon 8 og mange som ikke Microsoft en gang har tenkt på.

 

Men det som er hovedforskjellen for meg er at windows har et mye bedre utvalg av bra software. Begge OSene har blitt såpass bra at dette er et mer sentralt poeng enn OSet i seg selv.

Min erfaring er nøyaktig den motsatte. All software jeg bruker på OS X er av langt høyere kvalitet enn på Windows. Utvalget er kanskje større på Windows, men gud hjelpe meg så ufattelig mye drit som eksisterer. At Apple har en HIG som i veldig stor grad følges av de aller fleste utviklere, gjør de aller fleste Mac-applikasjoner en fryd å bruke. Det samme kan ikke sies om Windows, der ikke en gang Microsoft klarer å forholde seg til sine egne retningslinjer.

 

Sier bare Sony Vaio Z-series jeg. De andre er ikke konkurrenter en gang! De bare deltar om en sammenligner her :p

Sony Vaio koster like mye som MacBook med tilsvarende spesifikasjoner, du får ikke OS X og du får en råtten byggekvalitet i billig Fisher Price-plast. The entire panel feels shallow and the plastic keys somewhat mushy. Designet er dessuten langt bak MacBook. Den er full av sprekker, skjøter, hull og kanter som ikke gir noen designmessig mening og som alle Windows-PC-er blir den levert full av billige klistremerker.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar

MBP som jobbmaskin er helt fantastisk! Sitter nå på en 2008modell i påvente av bestilt 15", og kan ikke si at det er en eneste ting jeg savner på denne maskinen(merk at det er den gamle utgaven jeg snakker om) kontra Thinkpad T410 som jeg har hatt frem til nå.

 

Med Totalterminal(gamle Visor - anbefales!) og RDP har jeg alt jeg trenger. Ser frem til Displayport på ny maskin, slik at jeg endelig kan få brukt TripleHead2Go DP edition, fremfor den lusne DualHead2go som jeg bruker nå. Jobber på en 15" + 2*24", og jeg har aldri hatt behov for en større skjermflate heller..

 

Jeg savner ikke:

-eSata

-3G modul

-Lys mot tastaturet(!)

-Styrepinne + ekstra museknapper

-Tåpelig plassert ctrl-knapp(ja, jeg vet du kan endre på det)

-Designet

-Lydkvaliteten

-Windows :-)

 

Jeg savner/kommer til å savne:

-Docking som lar meg bruke maskinen i tillegg til eksterne skjermer

-Utskiftbare batterier

 

Er ikke fanboy, men som et jobbverktøy er MBP overlegen alt annet jeg har prøvd(Jeg har vært innom Dell Latitude E6410(samme som artikkelforfatter), E4300 og nå senest Thinkpad T410). Jeg snakker da om hvor rask maskinen oppleves, hvor solid den føles, samt den generelle brukeropplevelsen av OS/maskin. Si hva du vil - Mac funker uansett hva du driver med - selv i rene Windowsmiljøer.

Lenke til kommentar

Husker tilbake til min tredje uke som Mac-bruker. Kom rett fra ubuntu og hadde forelsket meg så smått i noen av funksjonene, men savnet veldig mye og hadde mistet lysten til å bruke timesvis på å sette ting opp som jeg ville. Da jeg kjøpte den første iPhonen(betalte 1800,- for den forøvrig) var det starten på å selge sjela mi til Apple da jeg fant ut hvor bra ting samarbeidet med hverandre.

 

Har i etterkant vært innom mange andre operativsystem på mobil og PC og det har bare fått meg til å elske OS X og iOS mer. Det stikker litt i meg, for jeg har solgt sjela mi til noe jeg ikke kan sette opp nøyaktig som jeg vil, men du og du så deilig det er at det meste funker uten at jeg trenger å knote med å sette opp. Så da er det verdt å miste noen valg og funksjoner in my opinion! Skremmende hvor godt det føles å betale 16 kroner for en dritbra IRC-applikasjon jeg får på 2 minutt kontra bruke en time på å bli fornøyd via google.

Lenke til kommentar

 

 

En vanlig 13-tommer med tilsvarende ytelse koster hva da? Litt over halvparten av en air? Jeg kan vanskelig se hvordan det kan bli "langt rimligere" med en air på noen måte. Man betaler masse for størrelsen.

MacBook Air koster fra 7.890,- med 64GB SSD, 2GB RAM, 1.6 GHz Core i5, og Intel HD 3000. Hvilke PC-er får du med tilsvarende spesifikasjoner til rundt 4.000 kr?

 

Det er litt interessant hvor forskjellig man ser på det, personlig synes jeg OSX fungerer dårlig på små skjermer, det sløses feks bort store mengder plass på verktøylinja.

Verktøylinja? Mener du docken? Den kan både skjules og gjøres mindre. Gjør et Google-søk. Tenker du på program-menyen tar den faktisk mindre vertikal plass enn menylinjene i Windows. Forskjellen er at i Windows ligger program-menyen inni selve applikasjonsvinduet, mens i OS X er den fast øverst i vinduet, slik at det er lettere å treffe med musa.

 

Hvordan kan du mene at dette tar mer plass enn taskbar eller menylinjer i Windows?

 

Når det er sagt synes jeg personlig at win7 og osx er relativt likeverdig os, med kanskje en liten knapp på win7, osx har stagnert endel.

Stagnert? Hva baserer du dét på? Med Windows 7 synes jeg Microsoft klarte å ta igjen noe av forspranget til OS X 10.6 Snow Leopard, men det mangler fortsatt mange av de innebygde funksjonene i OS X som jeg ikke klarer meg uten, som Time Machine, Spaces, osv. Med Lion tok Apple et kvantesprang fra Microsoft og har implementert en rekke features som ikke kommer til Windows før i versjon 8 og mange som ikke Microsoft en gang har tenkt på.

 

Men det som er hovedforskjellen for meg er at windows har et mye bedre utvalg av bra software. Begge OSene har blitt såpass bra at dette er et mer sentralt poeng enn OSet i seg selv.

Min erfaring er nøyaktig den motsatte. All software jeg bruker på OS X er av langt høyere kvalitet enn på Windows. Utvalget er kanskje større på Windows, men gud hjelpe meg så ufattelig mye drit som eksisterer. At Apple har en HIG som i veldig stor grad følges av de aller fleste utviklere, gjør de aller fleste Mac-applikasjoner en fryd å bruke. Det samme kan ikke sies om Windows, der ikke en gang Microsoft klarer å forholde seg til sine egne retningslinjer.

 

 

Javel? Hvilken 13-tommer air er det rent konkret jeg får for 7890? "Litt over halvparten" er da i den virkelig verden "litt over 5150 kr", noe man lett får en vanlig bærbar for med spesifikasjoner som er tilsvarende MBA https://prisguiden.no/produkt/fujitsu-lifebook-ah531-i5-2410m-4gb-151568 feks, koster bare 4k. MBA er et nisjeprodukt, det er ikke noe galt med det, men man betaler åpenbart ganske mye for størrelsen. Å påstå at "en vanlig 13-tommer" i praksis er dyrere å kjøpe er virkelighetsfjernt.

 

Ja, docken kan fjernes, greit nok, men det har seg sånn at folk gjerne ikke gjør det av en eller annen grunn, men greit nok, jeg kunne gjort det om jeg ønsket. Men det er ikke det eneste som gjør OSX dårligere fungere på en liten skjerm, og jeg ser ikke helt hva som skal gjøre det bedre fungerende på en liten skjerm heller.

 

Folk fleste evner å installere applikasjoner selv, OSX er bedre om man ikke ønsker å installere enn eneste applikasjon, men hvor reelt er det? Jeg hadde ikke brukt timemachine uansett, da feks chrasplan fungerer ganske mye bedre.Ellers baserer jeg påstanden på erfaring, oppgraderingene har vært små i mange år, og nyeste versjon er det jo ganske mange som ikke finner bedre enn forrige i det hele tatt.

 

Selvfølgelig eksisterer det mye drit, eksisterer det mye, så eksisterer det mye drit. Det gjør det på OSX og IoS også. Men jeg skal gi deg ett tips, ikke installer driten. Jeg holder meg til kremen av applikasjoner, og der er windows mye bedre i mine øyne. Media-håndtering har store hull i OSX, 3D-tegning har store hull. Mens andre ting er mer eller mindre på høyden, feks bildebehandling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...