Gå til innhold

Tredje uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Har selv akkurat byttet ut min 5 år gamle HP laptop med en MacBook Air. Hjemme bruker jeg stasjonær så lagringskapasitet på laptopen er ikke et must for meg. Den store fordelen med Air er at den har høyere oppløsning enn 13" pro. Dama har den, men til mitt bruk så synes jeg pixeltallet blir for lavt. Airen har faktisk akkurat samme oppløsning som den gamle 17"-en min, så det betyr at bilder og tekst blir skarpere, men jeg kan få like mye inn på skjermen som før. Airen har også SSD i standardkonfigurasjon slik at man kommer langt rimeligere unna enn om man kjøper en vanlig 13" og så setter i en SSD, for 5400rpm disker er virkelig kjipt når man har behov for filtilgang.

 

Synes også at ytelsen på Airen er helt OK, ~5500 poeng i geekbench i forhold til hva slags maskinvare som er montert i den. I praksis så yter den langt bedre enn alle harddiskutstyrte laptoper jeg har prøvd, har selvsagt ikke samme ytelse på tallcrunching, men det er ikke det primære bruksområdet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Airen har også SSD i standardkonfigurasjon slik at man kommer langt rimeligere unna enn om man kjøper en vanlig 13" og så setter i en SSD, for 5400rpm disker er virkelig kjipt når man har behov for filtilgang.

 

 

En vanlig 13-tommer med tilsvarende ytelse koster hva da? Litt over halvparten av en air? Jeg kan vanskelig se hvordan det kan bli "langt rimligere" med en air på noen måte. Man betaler masse for størrelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde vert underholdene å sett reaksjonen til en Mac bruker når han/hun har fått prøvet en skikkelig pc. Som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645720#extra? :innocent:

Bortsett fra brekninger, og sannsynligvis allergisk utslett, hvis noen holdt en pistol mot tinningen min og tvang meg til å bruke dette plastikkskrotet du kaller en "skikkelig PC"? Da ville reaksjonen vært generell fortvilelse, over å måtte bruke et dårligere OS, over elendig design, manglende funksjonalitet og betydelig dårligere hardware på alle områder sammenlignet med det jeg er bortskjemt med fra min bærbare Mac. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vert underholdene å sett reaksjonen til en Mac bruker når han/hun har fått prøvet en skikkelig pc. Som http://www.komplett....u=645720#extra? :innocent:

Bortsett fra brekninger, og sannsynligvis allergisk utslett, hvis noen holdt en pistol mot tinningen min og tvang meg til å bruke dette plastikkskrotet du kaller en "skikkelig PC"? Da ville reaksjonen vært generell fortvilelse, over å måtte bruke et dårligere OS, over elendig design, manglende funksjonalitet og betydelig dårligere hardware på alle områder sammenlignet med det jeg er bortskjemt med fra min bærbare Mac. ;)

 

Med andre ord så er du like trangsynt som en fundamentalistisk Jesus-fanatiker. Det er lite som skiller religion og fanboyisme.

 

Bytt ut navnet ditt med Jehova, avataren din med steintavlene til Moses og Apple med Jesus/Gud.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vert underholdene å sett reaksjonen til en Mac bruker når han/hun har fått prøvet en skikkelig pc. Som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645720#extra? :innocent:

 

Den var direkte grell å se på, og hardwaren var ikke noe spesielt med, så vidt jeg kan se. Det å sammenligne pc og mac synes jeg er som å sammenligne hammer og elektrisk drill. Forskjellige verktøy til forskjellig arbeid og forskjellige brukergrupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vert underholdene å sett reaksjonen til en Mac bruker når han/hun har fått prøvet en skikkelig pc. Som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645720#extra? :innocent:

 

Den var direkte grell å se på, og hardwaren var ikke noe spesielt med, så vidt jeg kan se. Det å sammenligne pc og mac synes jeg er som å sammenligne hammer og elektrisk drill. Forskjellige verktøy til forskjellig arbeid og forskjellige brukergrupper.

 

Jeg er ikke enig, svært mange som bruker mac bruker det omtrent til det samme folk bruker windows-pcer til, eller tilogmed kjører windows. Jeg ser rett og slett ikke at det er noen særlig forskjell i arbeidet eller brukergruppene, unntatt i spesialtilfeller. (og i den grad det er forskjellig, så er det pga manglende software til OSX i noen segmenter)

 

AtW

Lenke til kommentar

På biletet har personen Macbooken rett i fanget. Det er ikkje maskina laga for å tåle! Dette blei eg fortalt av Apple sine eigne servicefolk at dei ikkje er laga for. Ja, eg blei sjokkert eg og då eg høyrde at ein ikkje kan ha ein Macbook i fanget, i sofaen eller i senga utan å risikere ei eit øydelagt viftelager etter 2-3 års normal bruk (true story). Det stod kanskje i manualen, men likevel.

 

Macbook-serien har sine fordelar (touchpad, stil), men den har jammen meg sine håplause manglar og, som sine konkurrentar. Forskjellen er vel at Apple kallar det ein feature og skryt av kor innovative dei er :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På biletet har personen Macbooken rett i fanget. Det er ikkje maskina laga for å tåle! Dette blei eg fortalt av Apple sine eigne servicefolk at dei ikkje er laga for. Ja, eg blei sjokkert eg og då eg høyrde at ein ikkje kan ha ein Macbook i fanget, i sofaen eller i senga utan å risikere ei eit øydelagt viftelager etter 2-3 års normal bruk (true story). Det stod kanskje i manualen, men likevel.

 

Macbook-serien har sine fordelar (touchpad, stil), men den har jammen meg sine håplause manglar og, som sine konkurrentar. Forskjellen er vel at Apple kallar det ein feature og skryt av kor innovative dei er :p

 

Nå er det vel ikke at man ikke kan ha en laptop i fanget, sofaen eller senga, men at ved å bruke laptopen på områder hvor man kan blokkere for luftingen vil man redusere levetiden på vifter og lager pga av at de må jobbe mer. Dette gjelder både mac og PC. ;)

Lenke til kommentar

Hadde vert underholdene å sett reaksjonen til en Mac bruker når han/hun har fått prøvet en skikkelig pc. Som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645720#extra? :innocent:

Jeg har en windows 7-maskin stående bak meg. Den har et trippelskjermoppsett og er generelt langt kraftigere enn laptopen du linket til. Den brukes dog utelukkende til spill - alt annet gjør mac-en (eller linux-maskina på jobb) langt bedre - til tross for vesentlig dårligere specs. Windows er rett og slett for klønete og tungvindt for min del.

 

Det fleste mac (og linux)-brukere har nok vært borti Windows; mange er nødt til å jobbe med det f.eks. Andre veien er mer sjeldent, noe hele artikkelen jo også beviser.

Lenke til kommentar

Hadde vert underholdene å sett reaksjonen til en Mac bruker når han/hun har fått prøvet en skikkelig pc. Som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645720#extra? :innocent:

Bortsett fra brekninger, og sannsynligvis allergisk utslett, hvis noen holdt en pistol mot tinningen min og tvang meg til å bruke dette plastikkskrotet du kaller en "skikkelig PC"? Da ville reaksjonen vært generell fortvilelse, over å måtte bruke et dårligere OS, over elendig design, manglende funksjonalitet og betydelig dårligere hardware på alle områder sammenlignet med det jeg er bortskjemt med fra min bærbare Mac. ;)

Hva syns du om Lenovo Thinkpad X1 da?

Lenke til kommentar

Syntes folk skal glemme kostnader her, for det er veldig individuelt. Jeg får fint utnyttet 13,3" skjerm, så 27" er ikke ett krav for de fleste. Men det avhenger igjen av personlige preferanser, og hva man driver med.

Min MacBook Pro, versjonen som koster 9,990,- fungerte helt ypperlig rett fra fabrikk, med snurredisk og 4GB minne.

Dette da til helt normale oppgaver som surfing, epost, skriving, Aperture 3, o.l. Photoshop er kjent for å være ett tungt program å kjøre, hadde noe problemer med det, med den gamle HP laptopen jeg hadde, men ganske like spesifikasjoner som MacBooken min. Har selv i ettertid oppgradert til 8GB minne, og SSD, mye pga at jeg hadde en SSD disk til overs, fra den gamle laptopen, og 8GB minne grunnet virtualisasjon.

 

- Mortis

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vert underholdene å sett reaksjonen til en Mac bruker når han/hun har fått prøvet en skikkelig pc. Som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645720#extra? :innocent:

Bortsett fra brekninger, og sannsynligvis allergisk utslett, hvis noen holdt en pistol mot tinningen min og tvang meg til å bruke dette plastikkskrotet du kaller en "skikkelig PC"? Da ville reaksjonen vært generell fortvilelse, over å måtte bruke et dårligere OS, over elendig design, manglende funksjonalitet og betydelig dårligere hardware på alle områder sammenlignet med det jeg er bortskjemt med fra min bærbare Mac. ;)

Hva syns du om Lenovo Thinkpad X1 da?

Vet det ikke var ment til meg, men må bare si at jeg synes den ligner på en gammel pc pappa hadde på jobben(bare gjort tynnere og mer "moderne"). Er det noen som bruker den lille rød dotten i midten som mus lenger? synes og huske at den var veldig vond og bruke:/ eller synes jeg ikke designet var noe spesielt fint. En av grunnene til at jeg liker designet til MBP er at jeg får følelsen av at den er forseggjort, med det mener jeg at det ikke er unødvendige ting som stikker ut for eksempel. noe som irriterte meg på min game laptop at det kom skitt mellom sprekkene eller at plast dekselet løsnet litt:/

 

Er ingen appel eller windown fanboy, har begge deler selv og bruker det til forskjellige ting, som ps, skole osv på mac og gaming på windows pc'n med to skjermer :)

Lenke til kommentar

Hva syns du om Lenovo Thinkpad X1 da?

Vet det ikke var ment til meg, men må bare si at jeg synes den ligner på en gammel pc pappa hadde på jobben(bare gjort tynnere og mer "moderne"). Er det noen som bruker den lille rød dotten i midten som mus lenger? synes og huske at den var veldig vond og bruke:/ eller synes jeg ikke designet var noe spesielt fint. En av grunnene til at jeg liker designet til MBP er at jeg får følelsen av at den er forseggjort, med det mener jeg at det ikke er unødvendige ting som stikker ut for eksempel. noe som irriterte meg på min game laptop at det kom skitt mellom sprekkene eller at plast dekselet løsnet litt:/

 

Er ingen appel eller windown fanboy, har begge deler selv og bruker det til forskjellige ting, som ps, skole osv på mac og gaming på windows pc'n med to skjermer :)

Jeg skjønner det, jeg var bare nysgjerrig på hva folk mener om en laptop som har byggekvalitet og robusthet av en helt annen verden enn det en Mac har. Thinkpads er markedsført for å tåle praktisk talt alt, og i tillegg ha den industrielle looken. Ikke bare det, men de har også grei maskinvare og et overlegent keyboard.

 

Dette viste jo egentlig mest at design selger bedre enn faktisk nytteverdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vert underholdene å sett reaksjonen til en Mac bruker når han/hun har fått prøvet en skikkelig pc. Som http://www.komplett....u=645720#extra? :innocent:

Bortsett fra brekninger, og sannsynligvis allergisk utslett, hvis noen holdt en pistol mot tinningen min og tvang meg til å bruke dette plastikkskrotet du kaller en "skikkelig PC"? Da ville reaksjonen vært generell fortvilelse, over å måtte bruke et dårligere OS, over elendig design, manglende funksjonalitet og betydelig dårligere hardware på alle områder sammenlignet med det jeg er bortskjemt med fra min bærbare Mac. ;)

 

Med andre ord så er du like trangsynt som en fundamentalistisk Jesus-fanatiker. Det er lite som skiller religion og fanboyisme.

 

Bytt ut navnet ditt med Jehova, avataren din med steintavlene til Moses og Apple med Jesus/Gud.

Det er dine ord, men i motsetning til deg så gjorde jeg en vurdering ut fra fakta, og tenkte før jeg skrev mitt svar.

 

http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-LifeBook-S751-vPro-SSD-UMTS-Notebook.61382.0.html

 

Ingen ting der som kan måle seg med min MBP med Quad-core CPU, hybrid GPU-løsning, unibody alu-kabinett, en svær multitouch styreflate i glass, bakbelyst tastatur, en skjerm som er vesentlig bedre på alle områder, mindre viftestøy, 2-3 ganger så lang batteritid, osv, osv.

 

Derfor: ta de patetiske fornærmelsene dine og stapp dem opp der solen ikke skinner.

Lenke til kommentar

På biletet har personen Macbooken rett i fanget. Det er ikkje maskina laga for å tåle! Dette blei eg fortalt av Apple sine eigne servicefolk at dei ikkje er laga for. Ja, eg blei sjokkert eg og då eg høyrde at ein ikkje kan ha ein Macbook i fanget, i sofaen eller i senga utan å risikere ei eit øydelagt viftelager etter 2-3 års normal bruk (true story). Det stod kanskje i manualen, men likevel.

 

Macbook-serien har sine fordelar (touchpad, stil), men den har jammen meg sine håplause manglar og, som sine konkurrentar. Forskjellen er vel at Apple kallar det ein feature og skryt av kor innovative dei er :p

Sitter og skriver dette med min MacBook Pro i fanget, kan gjøre det i flere timer pr dag, og ser ikke noen enormt problem med slik bruk så lenge maskinen ikke belastes så hardt at den blir ubehagelig varm mot lårene. Dette er nok mindre problematisk enn med de fleste bærbare PCer, siden MBP ikke har bunnplaten full av luftinntak som lett kan blokkeres når man har maskinen på fanget, slik det er vanlig hos de fleste andre bærbare.

Den forrige bærbare Macen min brukte jeg på samme måte i 6 år - aldri noe problem med vifter eller noe.

Lenke til kommentar
Ingen ting der som kan måle seg med min MBP med Quad-core CPU, hybrid GPU-løsning, unibody alu-kabinett, en svær multitouch styreflate i glass, bakbelyst tastatur, en skjerm som er vesentlig bedre på alle områder, mindre viftestøy, 2-3 ganger så lang batteritid, osv, osv.
Mens andre vektlegger 3G/UMTS, USB3, Smartkort-leser, ExpressCard, eSATA og drenering i tastaturet. ;)
Lenke til kommentar
Ingen ting der som kan måle seg med min MBP med Quad-core CPU, hybrid GPU-løsning, unibody alu-kabinett, en svær multitouch styreflate i glass, bakbelyst tastatur, en skjerm som er vesentlig bedre på alle områder, mindre viftestøy, 2-3 ganger så lang batteritid, osv, osv.
Mens andre vektlegger 3G/UMTS, USB3, Smartkort-leser, ExpressCard, eSATA og drenering i tastaturet. ;)

 

3G/UMTS ser jeg ikke helt poenget med, et par tasteklikk på telefonen så er tethering aktivert, problemet løst.

 

Smartkortleser? Hvorfor? Hva skal man med ExpressCard og eSATA når man har Thunderbolt? (Greit, må gi det litt tid før det kommer produkter til en fornuftig pris, men det er kun et lite tidsspørsmål).

 

Når det kommer til tastaturet vil jeg heller si smak og behag. Personlig synes jeg tastaturet på macbook pro er fortreffelig.

 

Jeg er helt enig i at prisen på macbook pro er litt i overkant stiv. Fra basismodellen blir det fort 2000 kr ekstra for SSD + 8GB ram.

 

Det jeg savner mest fra Apples side, er en mulighet til å velge bort den optiske enheten til fordel for enda en harddisk. Det går fryktelig lang tid mellom hver gang jeg benytter meg av CD/DVD-plater. Det er riktignok mulig å kjøpe en såkalt OptiBay/Macaddy til $ ~30-100 avhengig av produsent, men likevel. Enda en utgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...