Gå til innhold

Tredje uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte den første iPhonen(betalte 1800,- for den forøvrig) var det starten på å selge sjela mi til Apple da jeg fant ut hvor bra ting samarbeidet med hverandre.

 

Har i etterkant vært innom mange andre operativsystem på mobil og PC og det har bare fått meg til å elske OS X og iOS mer. Det stikker litt i meg, for jeg har solgt sjela mi til noe jeg ikke kan sette opp nøyaktig som jeg vil, men du og du så deilig det er at det meste funker uten at jeg trenger å knote med å sette opp.

 

Vel, et lukket system vil som regel bli bra. Apple kjører sitt eget løp. De legger stadig inn hindringer for å sørge for at folk kjøper flere av sine produkter. Du kjøper en iphone. Så finner du ut at den snakker best sammen med en Macbook. Du kjøper den. Så finner du ut at du har lyst på en mellomting og vurderer en tablet. Siden du allerede har en iphone og en macbook innser du at de snakker best sammen med en ipad.

 

Disse enhetene finner du ut at ikke fungerer særlig bra med din router hjemme. Hva fungerer best? Jo, da blir det en Airport Extreme. Men samlingen er jo ikke komplett ennå. Du må jo koble til TV'en. Da må du ut for å kjøpe tilbehør. Kanskje ender du med en Apple TV? Eller du må kjøpe diverse adaptere for å kunne koble til TV'en. For HDMI-port mangler på macbooken.

 

Til slutt sitter du med et solid regnestykke. Apple gnir seg i hendene siden de da har klart å låse deg som bruker, og de selger sine produkter med solid fortjeneste.

 

Andre produsenter satser på åpne standarder. Forskjellen på Microsoft og Apple er at Apple også selger hardwaren, og de er eneste som selger hardware som støtter sitt operativsystem. Microsoft leverer bare operativsystemet og lar forbrukerne nyte godt av konkurranse mellom hardware-leverandørene.

 

Jada, det er absolutt fint at Apple-produktene fungerer sammen, for det gjør de jo. Men det er dyrt... Og som forbruker hater jeg slike monopolsituasjoner som skapes.

Det er jo bare å se hvor mye journalistens opplegg koster... Og alt han egentlig har fått er en Macbook med egentlig helt ordinær hardware, og en 27"-skjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, det er absolutt fint at Apple-produktene fungerer sammen, for det gjør de jo. Men det er dyrt... Og som forbruker hater jeg slike monopolsituasjoner som skapes.

Det er jo bare å se hvor mye journalistens opplegg koster... Og alt han egentlig har fått er en Macbook med egentlig helt ordinær hardware, og en 27"-skjerm.

Du har mange poeng, men du maler det veldig svart/hvitt. Har hatt windows sammen med android sammen med google sync sammen med ditt og datt. Det fungerer bare ikke akkurat som jeg vil. Jeg betaler gladelig litt mer for å få noe som fungerer godt sammen. Hvis du tror Apple er stygge og alle andre satser på åpne standarder for å være snille tar du feil. MS er også kraftig kapitalistiske og har flere monopolsituasjoner enn Apple tør jeg påstå. Office, bedriftsmarkedet osv.

 

Jeg trenger ikke mer enn å kjøpe Apple-maskiner og Apple-telefon. AirPlay er en åpen standard jeg bruker på tredje parts. Regnestykket mitt på PC-er er mye mindre med Apple, for jeg har maskinene 2-3 ganger lengre(Mac Pro-en min er fra 2006 og har kun oppgradert 1000,- i ram, 2000,- skjermkort og en SSD til en 1000-lapp). Mobiltelefon er en helt annen historie, jeg har det med å ødelegge mobilene ganske nøyaktig en gang i året.

 

Det jeg liker best med Apple er ikke at de klarer å revolusjonere med helt nye funksjoner, men de tar gamle funksjoner og gjør de meget bra og tvinger de andre til å henge seg på og i tillegg skille seg ut. Jeg tenker da spesielt på voice control, App Store og multitouch.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du har mange poeng, men du maler det veldig svart/hvitt. Har hatt windows sammen med android sammen med google sync sammen med ditt og datt. Det fungerer bare ikke akkurat som jeg vil. Jeg betaler gladelig litt mer for å få noe som fungerer godt sammen. Hvis du tror Apple er stygge og alle andre satser på åpne standarder for å være snille tar du feil. MS er også kraftig kapitalistiske og har flere monopolsituasjoner enn Apple tør jeg påstå. Office, bedriftsmarkedet osv.

 

Jeg trenger ikke mer enn å kjøpe Apple-maskiner og Apple-telefon. AirPlay er en åpen standard jeg bruker på tredje parts. Regnestykket mitt på PC-er er mye mindre med Apple, for jeg har maskinene 2-3 ganger lengre(Mac Pro-en min er fra 2006 og har kun oppgradert 1000,- i ram, 2000,- skjermkort og en SSD til en 1000-lapp). Mobiltelefon er en helt annen historie, jeg har det med å ødelegge mobilene ganske nøyaktig en gang i året.

 

Det jeg liker best med Apple er ikke at de klarer å revolusjonere med helt nye funksjoner, men de tar gamle funksjoner og gjør de meget bra og tvinger de andre til å henge seg på og i tillegg skille seg ut. Jeg tenker da spesielt på voice control, App Store og multitouch.

 

Jeg ser hva du sier, og det er egentlig ingen ammunisjon mot dette heller. Apple har kapitalisert på å utvikle sitt eget lukkede system, og det fungerer vanvittig bra for de fleste forbrukere som har penger nok.

 

Forhåpentligvis kan Samsung klare det samme med sine laptoper, nettbrett og mobiltelefoner til en hyggelig pris. Hardware er på plass, det er bare software som må komme på plass. Ja, det er kopiering, men vi trenger konkurranse.

 

Apple har også kopiert som du sier, forskjellen fra motstanderne er bare at de gjør det nesten 100% riktig hver gang.

Lenke til kommentar

På biletet har personen Macbooken rett i fanget. Det er ikkje maskina laga for å tåle! Dette blei eg fortalt av Apple sine eigne servicefolk at dei ikkje er laga for. Ja, eg blei sjokkert eg og då eg høyrde at ein ikkje kan ha ein Macbook i fanget, i sofaen eller i senga utan å risikere ei eit øydelagt viftelager etter 2-3 års normal bruk (true story). Det stod kanskje i manualen, men likevel.

 

Macbook-serien har sine fordelar (touchpad, stil), men den har jammen meg sine håplause manglar og, som sine konkurrentar. Forskjellen er vel at Apple kallar det ein feature og skryt av kor innovative dei er :p

 

Nå er det vel ikke at man ikke kan ha en laptop i fanget, sofaen eller senga, men at ved å bruke laptopen på områder hvor man kan blokkere for luftingen vil man redusere levetiden på vifter og lager pga av at de må jobbe mer. Dette gjelder både mac og PC. ;)

 

Ja, det var det eg også trudde. Men Eplefolka fortalte meg at ein Macbook _ikkje_ er ein laptop, men ein portable. Ergo, ein kan ikkje (bør ikkje?) ha den i fanget. Eg blei litt paff fordi det virka som dei kallar Macbooken, som sikkert alle trur er ein laptop, for ein portable, slik at designvalget deira med tanke på innsug kan vere der det er. Klart det er fine maskiner, mykje finare enn å ha innsug på sida, men det er utruleg upraktisk.

 

Newton: klart ein kan vere heldig med vifta og. Men saken vert ikkje bedre for Apple av den grunn...

 

Alle dagens MacBook maskiner har da vifte utgangene i underkant av skjermen, altså det blåses opp ved bunnen av skjermen så det er jo ingenting å blokkere for verken under eller på sidene?

Skjønner egentlig ikke helt hva du snakker om hmm.gif

 

Javel, dei fortalte meg at MB sug luft inn underskjermen, dvs på baksida. Dersom det skulle stemme, så er MB også ein prima støvsugar, noko som eg føler kona har bevist med sitt eksemplar ettersom den var full av støv då vifta tok kvelden. Kva er det som er uklart for deg?

 

Men eg tolkar ditt innlegg som ein påstand om at lufta vert sugd inn på framsida. Det ville i tilfelle motstride informasjonen eg fekk frå smartingane på Eplehuset.

Lenke til kommentar

 

Da jeg kjøpte den første iPhonen(betalte 1800,- for den forøvrig) var det starten på å selge sjela mi til Apple da jeg fant ut hvor bra ting samarbeidet med hverandre.

 

Har i etterkant vært innom mange andre operativsystem på mobil og PC og det har bare fått meg til å elske OS X og iOS mer. Det stikker litt i meg, for jeg har solgt sjela mi til noe jeg ikke kan sette opp nøyaktig som jeg vil, men du og du så deilig det er at det meste funker uten at jeg trenger å knote med å sette opp.

 

Vel, et lukket system vil som regel bli bra. Apple kjører sitt eget løp. De legger stadig inn hindringer for å sørge for at folk kjøper flere av sine produkter. Du kjøper en iphone. Så finner du ut at den snakker best sammen med en Macbook. Du kjøper den. Så finner du ut at du har lyst på en mellomting og vurderer en tablet. Siden du allerede har en iphone og en macbook innser du at de snakker best sammen med en ipad.

 

Disse enhetene finner du ut at ikke fungerer særlig bra med din router hjemme. Hva fungerer best? Jo, da blir det en Airport Extreme. Men samlingen er jo ikke komplett ennå. Du må jo koble til TV'en. Da må du ut for å kjøpe tilbehør. Kanskje ender du med en Apple TV? Eller du må kjøpe diverse adaptere for å kunne koble til TV'en. For HDMI-port mangler på macbooken.

 

Til slutt sitter du med et solid regnestykke. Apple gnir seg i hendene siden de da har klart å låse deg som bruker, og de selger sine produkter med solid fortjeneste.

 

Andre produsenter satser på åpne standarder. Forskjellen på Microsoft og Apple er at Apple også selger hardwaren, og de er eneste som selger hardware som støtter sitt operativsystem. Microsoft leverer bare operativsystemet og lar forbrukerne nyte godt av konkurranse mellom hardware-leverandørene.

 

Jada, det er absolutt fint at Apple-produktene fungerer sammen, for det gjør de jo. Men det er dyrt... Og som forbruker hater jeg slike monopolsituasjoner som skapes.

Det er jo bare å se hvor mye journalistens opplegg koster... Og alt han egentlig har fått er en Macbook med egentlig helt ordinær hardware, og en 27"-skjerm.

 

 

 

Jeg skjønner hva du mener, men samtidig drar du ting litt vell langt her.

Apple er genier på det å integrere produktene sine med hverandre, og dette er nok mye av grunnen til at flere liker å ha samkjøre flere Apple produkter fordi "it just works" enkelt og greit.

 

Men Apple har da på ingen måte gjort sånn at iPhone eller iPod fungerer bedre med en Mac kontra enn Windows maskin? Hva i allverden er det som er bedre med å koble en iPod eller iPhone til en Mac kontra en Windows maskin? Jeg kan si meg enig i at iTunes for Mac er bedre enn iTunes for Windows, akkurat som MSN Messenger / Live Messenger for Windows er langt bedre enn den miserable Messenger for Mac versjonen fra Microsoft, men selve iPod / iPhonen integreres jo ikke noe spesielt bedre med en Mac maskin kontra en Windows maskin?

 

Ikke leveres den med firewire 800 eller noe heller som gjør at du synkroniserer raskere med en Mac maskin, og nå har jo iCloud kommet og det fungerer jo med både Windows og Mac det også, elle faktisk så sitter jo alle Snow Leopard brukere å river seg i håret fordi Windows brukere ha fått iCloud og ikke dem selv.

 

 

Og router eksemplet ditt blir bare vås, det sitter helt normale Broadcom NIC's i siste generasjon MacBook Pro og Air, det gjorde det også i forrige generasjon så du må vell et par år tilbake i tid og da satt det helt normale Atheros NIC's i Mac maskinene. Disse har ikke noe større problem med å kommunisere med en hvilke som helst router som en vanlig Windows maskin. Du har ytterst få tilfeller hvor en router og en maskin kjører to NIC's som rett og slett ikke samarbeider så godt men dette kan skje like fult med en Windows maskin som med en Mac maskin.

 

 

Så du svartmaler rett og slett. Jeg vil heller påstå at Apple er flinkere enn konkurrentene til å integrere produktene og programvaren sin fremfor å påstå at de hindrer produktene sine fra å fungere optimalt på konkurrenter sin maskinvare og programvare.

 

 

 

På biletet har personen Macbooken rett i fanget. Det er ikkje maskina laga for å tåle! Dette blei eg fortalt av Apple sine eigne servicefolk at dei ikkje er laga for. Ja, eg blei sjokkert eg og då eg høyrde at ein ikkje kan ha ein Macbook i fanget, i sofaen eller i senga utan å risikere ei eit øydelagt viftelager etter 2-3 års normal bruk (true story). Det stod kanskje i manualen, men likevel.

 

Macbook-serien har sine fordelar (touchpad, stil), men den har jammen meg sine håplause manglar og, som sine konkurrentar. Forskjellen er vel at Apple kallar det ein feature og skryt av kor innovative dei er :p

 

Nå er det vel ikke at man ikke kan ha en laptop i fanget, sofaen eller senga, men at ved å bruke laptopen på områder hvor man kan blokkere for luftingen vil man redusere levetiden på vifter og lager pga av at de må jobbe mer. Dette gjelder både mac og PC. ;)

 

Ja, det var det eg også trudde. Men Eplefolka fortalte meg at ein Macbook _ikkje_ er ein laptop, men ein portable. Ergo, ein kan ikkje (bør ikkje?) ha den i fanget. Eg blei litt paff fordi det virka som dei kallar Macbooken, som sikkert alle trur er ein laptop, for ein portable, slik at designvalget deira med tanke på innsug kan vere der det er. Klart det er fine maskiner, mykje finare enn å ha innsug på sida, men det er utruleg upraktisk.

 

Newton: klart ein kan vere heldig med vifta og. Men saken vert ikkje bedre for Apple av den grunn...

 

Alle dagens MacBook maskiner har da vifte utgangene i underkant av skjermen, altså det blåses opp ved bunnen av skjermen så det er jo ingenting å blokkere for verken under eller på sidene?

Skjønner egentlig ikke helt hva du snakker om hmm.gif

 

Javel, dei fortalte meg at MB sug luft inn underskjermen, dvs på baksida. Dersom det skulle stemme, så er MB også ein prima støvsugar, noko som eg føler kona har bevist med sitt eksemplar ettersom den var full av støv då vifta tok kvelden. Kva er det som er uklart for deg?

 

Men eg tolkar ditt innlegg som ein påstand om at lufta vert sugd inn på framsida. Det ville i tilfelle motstride informasjonen eg fekk frå smartingane på Eplehuset.

 

Skjønner ikke helt hva du snakker om når du begynner å prate om at du ikke kan ha en MacBook Pro i fanget. Det er da ingenting som forhindrer deg å ha den i fanget, akkurat som med hvilken som helt annen bærbar maskin. Og sammenligner vi med endel Windows bærbare som faktisk har vifte og luftinntak under maskinen som faktisk blir dekket til om du har dem på fanget eller i senga så kan det jo faktisk bli et reelt varmeproblem, men ettersom en MacBook Pro suger varmen inn via en stripe helt bak på maskinen (i skjermsømmen) og blåser den opp i det lille mellomrommet som åpner seg ovenfor tastaturet og skjermen når skjermen åpnes så skjønner jeg ikke hvilke problemer du skulle få med en MacBook Pro på fanget eller om du har den i senga.

 

Har selv maskinen på fanget hele tiden og bruker den i senga stort sett hver dag uten et eneste problem og det har aldri vært noe problem overhode. Hadde langt større problemer med min tidligere Lenovo ThinkPad W510, men det var jo bare når jeg la den oppå dyna så alt av luftinntak ble sperret, selv dette er ikke noe problem på min MacBook Pro på grunn av hvordan luftinntaket og uttaket er plassert.

 

 

Hva støv angår så er alle vifter en støvmagnet, og her er jo ikke Mac maskiner noe magisk unntak fra regelen. Men i et røykfritt miljø og uten bøttevis med hybelkaniner ved hvert hjørnet så burde ikke støv være noe reelt problem før etter et par år, min MacBook Pro 17" 2010 modell er hvertfall relativt støv fri enn så lenge.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener, men samtidig drar du ting litt vell langt her.

Apple er genier på det å integrere produktene sine med hverandre, og dette er nok mye av grunnen til at flere liker å ha samkjøre flere Apple produkter fordi "it just works" enkelt og greit.

 

Men Apple har da på ingen måte gjort sånn at iPhone eller iPod fungerer bedre med en Mac kontra enn Windows maskin? Hva i allverden er det som er bedre med å koble en iPod eller iPhone til en Mac kontra en Windows maskin? Jeg kan si meg enig i at iTunes for Mac er bedre enn iTunes for Windows, akkurat som MSN Messenger / Live Messenger for Windows er langt bedre enn den miserable Messenger for Mac versjonen fra Microsoft, men selve iPod / iPhonen integreres jo ikke noe spesielt bedre med en Mac maskin kontra en Windows maskin?

 

Og router eksemplet ditt blir bare vås, det sitter helt normale Broadcom NIC's i siste generasjon MacBook Pro og Air, det gjorde det også i forrige generasjon så du må vell et par år tilbake i tid og da satt det helt normale Atheros NIC's i Mac maskinene. Disse har ikke noe større problem med å kommunisere med en hvilke som helst router som en vanlig Windows maskin. Du har ytterst få tilfeller hvor en router og en maskin kjører to NIC's som rett og slett ikke samarbeider så godt men dette kan skje like fult med en Windows maskin som med en Mac maskin.

 

Så du svartmaler rett og slett. Jeg vil heller påstå at Apple er flinkere enn konkurrentene til å integrere produktene og programvaren sin fremfor å påstå at de hindrer produktene sine fra å fungere optimalt på konkurrenter sin maskinvare og programvare.

 

Apple er absolutt flink til å integrere. Men det er nettopp det som også er grunnen til deres suksess. De kjører et lukket løp. De sørger for å ha full kontroll på hele verdikjeden. Utvikler OS'et selv, og sørger for å tvinge brukerne til å kjøpe Apples egen hardware for å få bruke OS. De kjører på med egne standarder for å holde andre produsenter unna. Der andre produsenter prøver å enes om en standard for forbrukernes beste (lettere å forholde seg til, større utvalg av hardware, lavere priser grunnet konkurranse), nekter Apple å følge med og legger heller opp sitt eget løp.

 

Greit nok at det "påtvungne" ikke er så firkantet som jeg ga uttrykk for i innlegget mitt, men se bare på hvordan Apple-fansen ender med iDitt og iDatt. Hvorfor? Jo, fordi det er nettopp de som fungerer sammen. Man kjøper Macbook'en fordi den er den eneste notebook man får levert med OS X. Man kjøper iMac eller Mac Pro/Mini fordi man vil ha noe som matcher og fordi det er eneste stasjonære maskinene som leveres med OS X. Man kjøper Time Capsule fordi det er den eksterne disk som best støtter Apples løsninger. Man kjøper Airport Extreme fordi det er en router man vet snakker best med Mac'ene sine. Man kjøper Airport Express fordi det er den enhet som støtter airplay. Eller Apple TV. Etc.

 

Jeg kjøpte for en stund siden en Airport Express fordi jeg ville ha trådløs overføring av musikk fra både laptop'ene og ipod'en. Det var et mareritt å sette opp denne. Tre uker tok det med mye frem og tilbake før den endelig fungerte noenlunde stabilt. Og da var det en Macbook jeg måtte bruke for å sette den opp. Jeg ville ha den som et aksesspunkt i tillegg til min Asus-router. Etter kort tid begynte Asus'en å fuske. Den mistet stadig forbindelsen. Og Airport Express'en måtte støtt og stadig resettes. Streamingen fungerte så som så. Selv med under 5 meter mellom ipod og Airport Express mistet jeg stadig forbindelsen. Jeg kjøpte meg ny router, og problemene var de samme. Når jeg hadde Airport Express deaktivert en måneds tid fungerte routeren helt perfekt. Ingen driftsavbrudd. Skrudde på Airport Express og satte den opp som aksesspunkt igjen. Router ble ustabil.

 

Jeg tenkte så jeg skulle høre med både Elkjøp, Lefdal, Expert og Eplehuset. Alle selgerne kom med samme anbefaling: kjøp en Airport Extreme. Så hva tror du da skjer med vanlige forbrukere?

Lenke til kommentar
Hvis du tror Apple er stygge og alle andre satser på åpne standarder for å være snille tar du feil. MS er også kraftig kapitalistiske og har flere monopolsituasjoner enn Apple tør jeg påstå. Office, bedriftsmarkedet osv.

 

Jeg trenger ikke mer enn å kjøpe Apple-maskiner og Apple-telefon. AirPlay er en åpen standard jeg bruker på tredje parts. Regnestykket mitt på PC-er er mye mindre med Apple, for jeg har maskinene 2-3 ganger lengre(Mac Pro-en min er fra 2006 og har kun oppgradert 1000,- i ram, 2000,- skjermkort og en SSD til en 1000-lapp). Mobiltelefon er en helt annen historie, jeg har det med å ødelegge mobilene ganske nøyaktig en gang i året.

 

Vel, mitt regnestykke med PC'er er mindre enn med Apple. Grunn: jeg får PC'er (underforstått: Windows-maskiner) med de specs jeg behøver til langt lavere pris enn hos Apple. Min eldste laptop er min Acer Travelmate. Den har holdt følge med meg i ca 10 år nå, uten feil. Den holdt uten problemer i mange svært aktive år som student, på turer etc. Min Fujitsu-Siemens har jeg hatt i 5 år. Også den uten problemer og fungerer ennå i beste velgående. Billig var den også (5000 kroner), og fungerer ennå til både videoredigering (dog ikke særlig godt til full HD) og bilderedigering. Den har fått sin avløsning nå til fordel for en rimelig Acer med god ytelse. Tilsvarende Macbook finnes faktisk ikke (krav: ca 13", godt skjermkort, god lagringsplass, godt batteri, god ytelse). Tilsvarende Macbook Pro ville kostet meg 10400 kroner, men da ville jeg ikke fått tilfredsstilt skjermkort-kravet mitt. Måtte eventuelt opp på en 15" til minst 15000 kroner, hvilket er mye ettersom jeg fikk min TimelineX for 6000 kroner. Et annet krav er også at jeg kan bruke minnepenn samtidig med andre USB-enheter. Det går IKKE på en Macbook grunnet USB-portene står altfor tett sammen.

Skal da ikke være noe problem for meg å beholde den nye Acer'n i mange, mange år fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javel? Hvilken 13-tommer air er det rent konkret jeg får for 7890?

Beklager, jeg tok utgangspunkt i 11", det var en feiltagelse. Ikke at tommer har så mye å si, imo; det er oppløsning det går på. Og MBA 11" har like høy oppløsning som de aller fleste PC-er med 15" har: 1366 x 768.

 

"Litt over halvparten" er da i den virkelig verden "litt over 5150 kr", noe man lett får en vanlig bærbar for med spesifikasjoner som er tilsvarende MBA https://prisguiden.no/produkt/fujitsu-lifebook-ah531-i5-2410m-4gb-151568 feks, koster bare 4k.

Hvordan mener du at denne kan måle seg med MBA? 15 tommer, enormt stor og klumpete, ikke SSD-disk, osv. I tillegg har den alle ulempene Windows-PC-er stort sett har i at de er bygget i billig Fisher Price-plast, er fulle av klistremerker, og har et design som ikke ligner grisen. Ikke at dét har noe med ytelse å gjøre, men det må være med i vurderingen.

 

Hvis du tar PC-en du har brukt som eksempel her, bytter ut intern disk med SSD, krymper den til langt under halve tykkelsen, reduserer skjermstørrelsen til 11" samtidig som du beholder oppløsningen, vil du fort havne på 7890 kr, uten at du får OS X, designet eller byggekvaliteten som Apple er alene om.

 

MBA er et nisjeprodukt, det er ikke noe galt med det, men man betaler åpenbart ganske mye for størrelsen. Å påstå at "en vanlig 13-tommer" i praksis er dyrere å kjøpe er virkelighetsfjernt.

Det er ganske mange markedsanalytikere og teknologi-skribenter som er uenige med deg i at MBA er et nisjeprodukt. F.eks. Apple's MacBook Air just kills the competition og MacBook Air Q3 sales to double combined sales of all Macs last quarter, report claims. Salgsrapportene sier at det er en god del kunder som også er uenig med deg i dette.

 

Dessuten sammenligner du MBA med veldig feil PC-er. PCWorld og TechCrunch har skrevet litt om reelle alternativer til MBA, og stort sett alle PC-er kommer ut dårligere enn MBA på ytelse eller pris. I tillegg er alle naturligvis i billig Fisher Price-plast, de fleste er stygge som nøkken og ingen av dem har OS X.

 

Ja, docken kan fjernes, greit nok, men det har seg sånn at folk gjerne ikke gjør det av en eller annen grunn, men greit nok, jeg kunne gjort det om jeg ønsket. Men det er ikke det eneste som gjør OSX dårligere fungere på en liten skjerm, og jeg ser ikke helt hva som skal gjøre det bedre fungerende på en liten skjerm heller.

Docken tar ikke mer plass enn Windows 7 sin Task Bar, så jeg begriper ikke hva det er du mener at stjeler mer skjermplass i OS X enn Windows 7.

 

Folk fleste evner å installere applikasjoner selv, OSX er bedre om man ikke ønsker å installere enn eneste applikasjon, men hvor reelt er det?

Mac App Store gjør det mye enklere å finne og innstallere applikasjoner på OS X enn på Windows. Nå finner jeg ingen oppdaterte tall, men bare første dagen etter at App Store ble gjort tilgjengelig, ble det lastet ned én million apps.

 

Ellers baserer jeg påstanden på erfaring, oppgraderingene har vært små i mange år, og nyeste versjon er det jo ganske mange som ikke finner bedre enn forrige i det hele tatt.

Hvilken erfaring er det du har med OS X som tilsier at de 250 nye egenskapene i OS X Lion ikke eksisterer, eller eventuelt ikke er noe å bry seg om?

 

Selvfølgelig eksisterer det mye drit, eksisterer det mye, så eksisterer det mye drit. Det gjør det på OSX og IoS også. Men jeg skal gi deg ett tips, ikke installer driten.

Jeg innstallerer selvfølgelig ikke drit med viten og vilje, men poenget mitt er at det er langt enklere å finne perler i havet av OS X-applikasjoner, enn det for Windows (som jeg forøvrig har brukt hver dag i snart 20 år).

 

Jeg holder meg til kremen av applikasjoner, og der er windows mye bedre i mine øyne. Media-håndtering har store hull i OSX

Hvilke hull? Er det QuickTime som ikke er bra nok? Eller standard-applikasjonen for all video-redigering i norges største og mest profesjonelle AV-miljø i Norge, NRK; FinalCut Pro? Eller iTunes? Hva er det du savner?

 

3D-tegning har store hull.

Hvilke hull? Autodesk, som vel er verdens største leverandør av 3D-applikasjoner, har 22 produkter tilgjengelig for Mac OS X. Hvilke bortsett fra dette er det du savner på Mac?

 

Mens andre ting er mer eller mindre på høyden, feks bildebehandling.

Ja, bransjestandarden Photoshop kom til Mac OS mange år før den kom til Windows.

Endret av asbjornu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel? Hvilken 13-tommer air er det rent konkret jeg får for 7890?

Beklager, jeg tok utgangspunkt i 11", det var en feiltagelse. Ikke at tommer har så mye å si, imo; det er oppløsning det går på. Og MBA 11" har like høy oppløsning som de aller fleste PC-er med 15" har: 1366 x 768.

 

"Litt over halvparten" er da i den virkelig verden "litt over 5150 kr", noe man lett får en vanlig bærbar for med spesifikasjoner som er tilsvarende MBA https://prisguiden.no/produkt/fujitsu-lifebook-ah531-i5-2410m-4gb-151568 feks, koster bare 4k.

Hvordan mener du at denne kan måle seg med MBA? 15 tommer, enormt stor og klumpete, ikke SSD-disk, osv. I tillegg har den alle ulempene Windows-PC-er stort sett har i at de er bygget i billig Fisher Price-plast, er fulle av klistremerker, og har et design som ikke ligner grisen. Ikke at dét har noe med ytelse å gjøre, men det må være med i vurderingen.

 

Hvis du tar PC-en du har brukt som eksempel her, bytter ut intern disk med SSD, krymper den til langt under halve tykkelsen, reduserer skjermstørrelsen til 11" samtidig som du beholder oppløsningen vil du fort havne på 7890 kr, uten at du får design, byggekvalitet eller OS X som Apple er alene om.

 

MBA er et nisjeprodukt, det er ikke noe galt med det, men man betaler åpenbart ganske mye for størrelsen. Å påstå at "en vanlig 13-tommer" i praksis er dyrere å kjøpe er virkelighetsfjernt.

Det er ganske mange markedsanalytikere og teknologi-skribenter som er uenige med deg i at MBA er et nisjeprodukt. F.eks. Apple's MacBook Air just kills the competition og MacBook Air Q3 sales to double combined sales of all Macs last quarter, report claims. Salgsrapportene sier også at det er en god del kunder som også er uenig med deg i dette.

 

Dessuten sammenligner du MBA med veldig feil PC-er. PCWorld og TechCrunch har skrevet litt om reelle alternativer til MBA, og stort sett alle PC-er kommer ut dårligere enn MBA på ytelse eller pris. I tillegg er alle naturligvis i billig Fisher Price-plast, de fleste er stygge som nøkken og ingen av dem har OS X.

 

Ja, docken kan fjernes, greit nok, men det har seg sånn at folk gjerne ikke gjør det av en eller annen grunn, men greit nok, jeg kunne gjort det om jeg ønsket. Men det er ikke det eneste som gjør OSX dårligere fungere på en liten skjerm, og jeg ser ikke helt hva som skal gjøre det bedre fungerende på en liten skjerm heller.

Docken tar ikke mer plass enn Windows 7 sin Task Bar, så jeg begriper ikke hva det er du mener at stjeler mer skjermplass i OS X enn Windows 7.

 

Folk fleste evner å installere applikasjoner selv, OSX er bedre om man ikke ønsker å installere enn eneste applikasjon, men hvor reelt er det?

Mac App Store gjør det mye enklere å finne og innstallere applikasjoner på OS X enn på Windows. Nå finner jeg ingen oppdaterte tall, men bare første dagen etter at App Store ble gjort tilgjengelig, ble det lastet ned én million apps.

 

Ellers baserer jeg påstanden på erfaring, oppgraderingene har vært små i mange år, og nyeste versjon er det jo ganske mange som ikke finner bedre enn forrige i det hele tatt.

Erfaring? Hvilken erfaring er det du har med OS X som tilsier at de 250 nye egenskapene i OS X Lion ikke eksisterer eller, eventuelt ikke er noe å bry seg om?

 

Selvfølgelig eksisterer det mye drit, eksisterer det mye, så eksisterer det mye drit. Det gjør det på OSX og IoS også. Men jeg skal gi deg ett tips, ikke installer driten.

Jeg innstallerer selvfølgelig ikke drit med viten og vilje, men poenget mitt er at det er langt enklere å finne perler i havet av OS X-applikasjoner, mens det for Windows sin del (som jeg forøvrig har brukt hver dag i snart 20 år) er langt færre perler i et hav av drit.

 

Jeg holder meg til kremen av applikasjoner, og der er windows mye bedre i mine øyne. Media-håndtering har store hull i OSX

Hvilke hull? Er det QuickTime som ikke er bra nok? Eller standard-applikasjonen for all video-redigering i norges største og mest profesjonelle AV-miljø i Norge, NRK, FinalCut Pro? Eller iTunes? Hva er det du savner?

 

3D-tegning har store hull.

Hvilke hull? Autodesk, som vel er verdens største leverandør av 3D-applikasjoner, har 22 produkter tilgjengelig for Mac OS X. Hvilke bortsett fra dette er det du savner på Mac?

 

Mens andre ting er mer eller mindre på høyden, feks bildebehandling.

Ja, bransjestandarden Photoshop kom til Mac OS mange år før den kom til Windows.

 

Du får selv stå for at "tommer ikke har så mye å si", utgangspunktet for dikusjonen var at en 13 tommer MBA var billigere enn å kjøpe en vanlig 13-tommer med tilsvarende ytelse, og stikke inn en SSD, fint om du kan forholde deg til det.

 

Selvfølgelig har den ikke SSD-disk, for det er nettopp det som var utgangspunktet for diskusjonen, kjøpe en vanlig bærbar og stikke inn en SSD-disk. Og selvfølgelig er den større enn en MBA, det underbygger jo bare poenget mitt. At når det gjelder ultraportable, så betaler man ganske mye for størrelsen. Hele poenget er at man faktisk betaler endel for å få ting smått. Det er et nisjeprodukt der man får endel mindre ytelse og tilbkoblingmuligheter, men får mindre størrelse.

 

Jeg sammenlikner ikke MBA med feil PCer, hele sammenlikningen med "vanlige PCer er for å illustrere at du betaler en god del for størrelsen, noe du jobber så godt du kan med å underbygge, og vise til at andre ultraportable også koster mye.

 

Som sagt, Docken kan fjernes, som defualt er den mye høyere enn task baren.

 

 

Du svarer ikke på poenget mitt, poenget er ikke hvor lett det er å installere programmer, men at folk har en tendens til å installere programmer på OSene sine, så programvareutvalget er en vesentlig del av OSets egenskaper.

 

Ting blir ikke bedre bare av å legge til nye funksjoner vet du, gamle funksjoner kan fjernes, og ytelsen kan bli dårligere. Begge deler er tilfellet for mange.

 

Jeg sliter i liten grad med å finne "perler" til windows, men det er sant, utvalget er så stort at det kanskje er vanskeligere for endel, jeg vet ihvertfall at jeg foretrekker en perle som er vanskelig å finne, kontra at det ikke finnes noen perle på OSet i det hele tatt.

 

Itunes er ikke bra nok på langt nær. Jeg savner et skikkelig program for mediaavspilling, du har så godt som ingen seriøse muligheter for automatisering/kontroll av andre enheter i huset. HTPC-frameworks er svært begrenset i utvalg.

 

 

Hvor er revit? Støttes navisworks på OSX? Hva med moduler som svært mange av autocad-brukerene benytter, magicad? Novapoint? Andre programmer som Microstation? At noen av autocads produkter finnes på OSX er ikke akkurat nok til å lage en solid plattform for 3D-tegning.

 

 

Ellers så foreslår jeg at du i større grad forsøker å lese det jeg skriver, istedet for å gå i apple-forsvars-modus for hver eneste påstand, enda den ikke engang er spesielt kritisk til apple i utgangspunktet. (tenker da på mine vurderinger rundt ultraportable)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...