Gå til innhold

Hard disken min lekker strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det blir veldig feil. Ufattelig hvis en som er lærer tror noe slikt.

Men et bilbatteri kan absolutt være farlig. Det er mye energi i et slikt batteri, og det må ikke utsettes for full kortslutning. Bla. a. kan det utvikles knallgass som eksploderer. http://en.wikipedia.org/wiki/Lead–acid_battery#Risk_of_explosion

 

Jovisst. Det kan også være veldig farlig om man kommer borti polene med en klokke i stål eller lignende, men "vanlig støt" fra polene var det jeg siktet til :) Mulig det var litt dårlig formulert....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde engang en hardcore foreleser på det årlige elsikkerhetskurset i den tiden jeg jobbet som elektriker,

Han presterte å lire fra seg klassikeren om at det ikke er spenningen som dreper - men strømmen.

 

Noe som er like korrekt som å si at det ikke er farten som dreper men smellen.

 

Problemet med dette resonnement er at uten fart blir det heller ingen smell.

Og ergo, uten spenning blir det ingen strøm

Som pifler så brilliant har prøvd å forklare i denne tråden så gjelder Ohms lov: I = U/R.

Hvis U synker, så synker jaggu I også.

 

En megger kan levere mellom 500 og 1000 volt, alt ettersom hvilken type man bruker.

Men den er ikke designet for å levere strøm, så hvis du tar borti en så får du deg en kavring, men strømmen er fryktelig liten og dermed ikke skadelig.

Det samme prinsippet gjelder for såkalte stunguns på adskillige titusner av volt. Høy piff, men liten strøm.

 

Så hva angår PCen din:

En ledende del fra primærsiden av strømforsyningen din har kommet borti godset i kabinettet. Siden PCen din åpenbart ikke er jordet, så betyr det at når du tar borti så blir du "veien" for strømmen til jord. (Og strømmen vil veldig gjerne til jord når potensialforskjellen er 120 V eller hva du nå enn har der)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... En ledende del fra primærsiden av strømforsyningen din har kommet borti godset i kabinettet.

 

Hvordan kommer du fram til en slik sikker konklusjon? Har du vurdert innlegg #11 i denne tråden?

 

Jeg leste fort over det ja, og jeg tror ikke PSUer er designet for å gi folk støt om de ikke bruker jordet stikkontakt.

Lenke til kommentar

Nei, formålet er naturligvis ikke å gi folk støt. Men det er en effekt som ikke er til å unngå.

Hensikten er å dempe utstråling av radiostøy på nettet.

 

Se på dette skjemaet av en typisk PSU: http://www.pavouk.org/hw/en_atxps.html

Se C2 og C3 rett før likeretterbroen. De går fra fase til jord. Og da blir effekten av at jord ikke tilkobles at kabinettet får et potensiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når et PSU blir koblet uten jordet kontakt er det chassis som blir jord referansen til strømkretsen.

Dvs at vi får flytende jord. Potensialet ligger ofte da ca 80-200 volt over vanlig jord.

Derfor står det eksplisitt i brukermanualer at utstyret skal tilkobles et jordet uttak.

Lenke til kommentar

For en alternativ kilde til min forklaring, se denne, svar #3.

 

I det filter indgår to kondensatorer fra hver leder til computerens stel. De er der for at kortslutte højfrekvenssignaler, men leder også nogle få mA ved 50 Hz, som er netfrekvensen.

 

Hvis stellet ikke er jordforbundet vil det på grund af de to kondensatorer komme til at svæve på en vekselspænding midt mellem liniefasespændingen og neutral. De virker som en kapacitiv spændingsdeler. Det bliver ca. 110V i forhold til jord , og man vil mærke et lille stød hvis man rører ved stel og en jordforbundet genstand samtidig. Der kan maksimalt trækkes de få mA, som kondensatorerne kan lede. Det er ubehageligt, men ikke alvorligt farligt.

Lenke til kommentar

Vent nå litt.

 

Når man kobler fra strømkabelen til PCen, så vil det jo fremdeles være spenning over kondensatoren.

Hva hindrer den da i å discharge seg på den første heldige jævelen som tar PCen og løfter den opp?

Jeg så ingen utlademotstand, og jeg har heller aldri sett "wait 5 minutes before touching PC after unplugging"-lapp på noen PC.

Lenke til kommentar

Det høyrest litt snodig ut. I mi tid har eg aldri opplevd å få støt frå ein PC, ei heller personleg snakka med nokon som meiner dei har det. At dette er ein funksjon innebygd i dei fleste PC-ar forstår eg ikkje. Greit nok at det står kondensatorar der, det ser eg, men at effekten av å plugga maskina i ein ujorda stikkontakt er støt er eg ikkje heilt med på.

 

Kva gjer at du får støt frå ein PC, men ikkje ein anna?

Lenke til kommentar

Måler jeg på min PC så er det bare ca 60V mot jord, altså for lite til å merke. Tipper det er en viss utladning via alt som er koblet til.

 

Har merket denne effekten i mange år og mange sammenhenger, f.eks fra stereoanlegg. En gang i min ungdom fikk jeg litt støt fra stereoen, og fant at det gnistret godt hvis jeg dro en ledningsende langs chassiset på forsterkeren. Jeg visste ikke da hva det kom av, men kunne nok om elektro til å sjekke at det ikke var snakk om jordfeil.

 

Er ellers sjeldent plaget av dette, antar det er fordi det er ingenting annet i rommet som er jordet. Og akkurat som med statisk elektrisitet så får man støt hvis man er godt isolert, men hvis det finnes en viss utladning i omgivelsene så forsvinner ladningen.

Har bare sett at det kommer slike innlegg på forumet en gang i blant, så noen merker det tydeligvis.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Kan ikke se hva NEK har med dette å gjøre? Det trengs jo ingen beskyttelse for dette, det er ufarlig.

For å sette det på spissen, sokkene dine har flere tusen volt ladning når du tar de ut av tørketrommelen, scotchtape likeså når du drar det av rullen (bare slå av lyset og se etter gnistene). NEK har ingen forskrifter for dette heller.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at PC egentlig skal kobles til jordet kontakt, og dermed er det ingen fare for støt. Så det er antagelig bare det NEK trenger å forholde seg til i denne sammenheng?

At strømnettet i Norge er blitt slik det er må man bare konstatere, men i det minste så blir det bedre etter hvert som nye standarder blir implementert.

Lenke til kommentar

Måtte teste dette ut, fordi eg selv blei usikker på kva som var rett.

 

Resultatet ble 115V mellom gods i strømforsyninga og jord i stikkontakt

 

Kjente også litt småstikking når eg tok på gods.

Men vill tru at motstanden mellom fasen og gods er så stor at man ikkje vill få noko nevneverdig strøm i seg, pga kondensatoren.

 

Hadde det vert ein jordfeil, uten at strømforsyninga var tilkoblet jord, og man hadde tatt på den, hadde man ikkje gjort det 2 ganger!

 

Edit: der kom bildet med!

post-49348-0-30126800-1318190891_thumb.jpg

Endret av Bobby1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...