Gå til innhold

Hard disken min lekker strøm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en eldre disk som lekker strøm. Om jeg tar på disken så få jeg strøm i meg, og jeg kan kjenne at det er utrolig stor spenning, men ikke like mye strøm.

 

Problemet er veldig mystisk, fordi det går bort om jeg restarter datamaskinen. Da går det en kjent tid før den plutselig begynner å lekke igjen. Om disken snurrer ned, eller om jeg setter den i hvilemodus, så er problemet fortsatt til stedet.

 

Det er verdt å nevne at datamaskinen min ikke er jordet, men jeg er redd for at det ikke ville gjort noe annet enn å ta jordfeilbryteren. Ingen av de andre hard diskene mine har dette problemet, og jeg kan til og med ta på strømforsyningen min, uten å få støt.

 

Er det noen ideer til hva som kan være galt? Er dette et typisk problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti det samme en gang, mener å huske at det var jordings-feil i kontakten/det elektriske anlegget som gjorde det.

Fikk faktisk 180v ut fra kabinettet til pc`n :ohmy:

 

Jepp, har hatt akkurat samme problem jeg og. Fikk strøm gjennom meg da jeg tokk på kabinettet. Problemet skyldtes jordingsfeil i strømkontakten.

Endret av Snurrebass1
Lenke til kommentar

Volten merker du ikke noe til. Har fått 500V gjennom kroppen, røsket litt, but thats it. Derimot ampere merker du. PSU ligger vel på 1.5 A + om jeg ikke tar helt feil (??) noe som regnes som dødelig dose. 50 mA er nok til å ta hjertet ditt (Gjennomgang hånd-hånd eller fot-fot. Finger-finger er bare morsomt.) 50 mA = 0.05 A.

 

Litt usikker på hvorvidt det at du skaffer en kontakt med jord har mye å si, strømmen vil forsatt gå igjennom pcen, og løse ut en eventuell jordfeilbryter. Det du må gjøre er å finne ut hvor det er en åpning mellom jord og strømledning (Pcen har vel ikke jord, så da er det strømledning rett på metall et eller annet sted)

Lenke til kommentar

Det er spenningen du kjenner, men strømmen som tar livet ditt! :)

 

Jeg tror problemet her er at det bygger seg opp statisk elektrisitet, nettopp fordi strømmen ikke har noen vei å gå. Enten så vil problemet fikses ved å jorde datamaskinen, eller så vil den bare ta jordfeilbryteren og jeg må sende inn PSUen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det helt med ro. Det er et velkjent problem, og er ikke farlig.

 

PSU er designet for å kobles til jordet kontakt. Den har et filter på inngangen, som består av noen kondensatorer koblet mellom fase og jord. Når det da ikke er noen kobling til jord vil kabinettet legges til et visst potensiale, f.eks 120V.

Men det går svært lite strøm gjenom en slik kondensator.

 

Er veldig mange som ikke har PC tilkoblet jordet kontakt. Men man kjenner ikke støt fordi man har god isolasjon til jord.

 

 

 

Lenke til kommentar

Volten merker du ikke noe til. Har fått 500V gjennom kroppen, røsket litt, but thats it. Derimot ampere merker du. PSU ligger vel på 1.5 A + om jeg ikke tar helt feil (??) noe som regnes som dødelig dose. 50 mA er nok til å ta hjertet ditt (Gjennomgang hånd-hånd eller fot-fot. Finger-finger er bare morsomt.) 50 mA = 0.05 A.

 

Litt usikker på hvorvidt det at du skaffer en kontakt med jord har mye å si, strømmen vil forsatt gå igjennom pcen, og løse ut en eventuell jordfeilbryter. Det du må gjøre er å finne ut hvor det er en åpning mellom jord og strømledning (Pcen har vel ikke jord, så da er det strømledning rett på metall et eller annet sted)

 

En utbredt misforståelse. Spenningen styrer strømmen, så strømmen følger spenningen lineært (så lenge man har en lineær motstand, som kroppen vår er). Du kan ikke få høy strøm gjennom kroppen uten å ha høy spenning. Noen spenningskilder kan kun levere små mengder med strøm, og i slike tilfeller er ikke høy spenning farlig. For alle "vanlige" spenningskilder, er 0.05 A ingen problem å levere, og spenningen vil være det som avgjør hvor mye strøm du får. Om PSU kan levere 0.5 eller 5 A er irrelevant så lenge spenningen bare er 12V. Et bilbatteri kan levere enorme mengder strøm, men fordi det bare er 12V er det ikke farlig å ta på.

Lenke til kommentar

Noen viktige faktorer er nok spenning til at det kan penetrere kroppen din, nok motstand i kroppen til at det går mye strøm, men alt i alt er det den totale effekten (watt) som tar livet ditt, så sant spenningen kan penetrere kroppen!

 

Litt OT, men det er ihvertfall det jeg har lært i mine år på elektro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, læreren vår sa at det var ampere som var avgjørende, og han hadde en megger han sendte strøm gjennom oss med. (Som ga opp til 500V, var et par i lenke som fikk så mye).

 

Ja, det er dessverre slik de sier på elektro. Jeg vet ikke hvorfor de overforenkler det så til de grader, men bra er det ikke. Høy strøm er en konsekvens av høy spenning. De mener kanskje at strøm er realisert spenning; altså at det ikke er potensialet som dreper. Uansett fører det til veldig mange (og alvorlige) misforståelser blant de som går på elektro.

Lenke til kommentar

Spørs om ikke læreren har rett.

Strøm er ikke automatisk en konsekvens av høy spenning. Det er også en forutsetning at strømmen kan leveres. Det kan den ikke fra f.eks en megger.

 

Ja, det skrev jeg også i mitt opprinnelige svar. Noen spenningskilder er ikke beregnet på å levere strøm. Det som skjer da er jo at man får et stort spenningsfall, så strømmen er fortsatt en konsekvens av spenningen.

 

Det jeg mener er at det ikke er godt nok forklart når elever tror at det er hvor mange A en PSU kan levere som avgjør om den er farlig. Jeg har hørt denne misforståelsen fra flere som har hørt dette av læreren på elektro, og jeg har til og med diskutert med en som trodde at et bilbatteri var livsfarlig fordi det hadde 80 amperetimer.

 

I = U/R

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...