Gå til innhold

Samletest: Høstens nye nettbrett


Anbefalte innlegg

Jeg syns Transformer burde gå høyere opp på listen. Mest pga tastaturet, byggekvaliteten og batteritid. Jeg har nå testet den i jobbsammenheng i 1 uke hittil og bare ladet den 3 ganger iløpet av den tiden i aktiv bruk. Tastaturet er behagelig, USB-portene har smart magnetisk deksel og det er nordisk.

 

Dersom det bare er skjermdelen som skal dømmes; skal jeg være enig i at den er tung og kanskje litt for tykk. Men HDMI(1080p youtube playback fungerer bra), metallbakside(usikker på hvilket metall) og rask responstid burde dra den høyere opp på lista. Er ikke noe Sense, TouchWiz eller annen drit som sløver ned denne.

 

Og dessuten, den har Android 3.2 nå. OTA-oppdatering. Greit å nevne ;)

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke dere som oppjusterte Transformern til 5, eller er jeg helt på bærtur?

 

Edit: Jeg er forresten 100% enig med deg Khaffner. Har TF selv, og er storfornøyd. Bra batteri, kjempekjapp, responsiv og god skjerm, og plass til både SD, Micro SD og USB. At Flyer slår denne er bare tull.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jeg har en Galaxy Tab 10.1 og liker Android (har også den gamle Galaxy tabben og telefonen min er en HTC Desire).

Ting som irriterer meg på GT10.1 er dette:

 

1: Det går ikke an å kopiere inn filer større enn 4 GB (så mine 4.4Gb mkv filer kan ikke kopieres over uten å måtte kjøre de via noe komprimering for å få fila mindre). Har forsøkt med ftp, dropbox, vanlig kopiering via filexplorer, bluetooth. Alle stopper opp. Har ikke testa via Kies(se neste punkt), men den komprimerer vel bare fila så den passer.

 

2: jeg har nå forsøkt med 4 forskjellige pcer (1 xp, 3 win 7) for å koble Kies opp mot Galaxy Tab10.1. Poenget er å kjøre firmware update og andre ting via Kies. Men det er ikke en sjans i hel.... at noen av dem vil koble til via Kies. Kies kjenner ikke igjen tabben og sier ingen ting er kobla til. Via filexplorer funker det fint å få lista opp kataloger osv, men det er FW updaten via Kies jeg er ute etter.

(ja, jeg har installert drivere via Kies softwaren, men det hjelper ikke og det er ingen gule utropstegn i device manager).

 

3: Som noen sier, etter en stund blir tabben slugish som faen, noe som trolig kommer av dårlig koda apps. En rask boot fikser problemet, men allikevel plagsomt.

 

4: Gamle kjøpte programmer (som feks Sygic GPS) fungerer ikke på min Galaxy Tab 10.1 (mens det funker fint på den gamle Galaxy tabben min). Man finner ikke en gang sygic gps programmet på market om man bruker 10.1.

 

Om noen har tips, kom gjerne med de her.

 

 

Det er ikke tabben sin feil, det er filsystemet på minnekortet (FAT32) som begrenser filstørrelsen. Om tabben støtter det kan du omformatere til f.eks NTFS. Alternativet er å dele opp i flere filer, antar det er det eller komprimering Kies gjør.

 

Når det gjelder kompabilitet så vises ikke apps i Market som du likevel ikke kan bruke. Begrensningene kan være OS-versjon, skjermstørrelse eller annet. Ta kontakt med Sygic for videre hjelp.

Lenke til kommentar

Er jo ikke så rart at Samsung tableten var litt treg i butikken. Det har nok vært MANGE i forkant som har brukt den og åpnet mange forskjellige programmer, uten å avslutte dem. Dermed kjørte det sikkert mange programmer i bakgrunnen slik at tableten oppførte seg tregt.

Endret av Snasent
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt meg en Galaxy Tab, men minne størrelsen ( altfor lite ) og mangelen på kortplass gjør den uaktuell desverre.

 

Får vel i verste fall ta en titt på Apple men det frister ikke det heller.

 

Ipad støtter ikke minnekort den heller så det er ikke noe vits å se den veien.

Det hjelper å kjøpe en iPad 2 med 64GB innebygget minne da...

Lenke til kommentar

Ovrebrekk.

 

Bare min erfaring fra de postene jeg har vært aktiv på de siste dagene. Glad jeg klarer å se at begge leverer bra produkter. Det jeg kan si er at spesielt telefonene appelerer til forskjellige brukergrupper. High End brukere velger naturlig nok Samsung :-)

Greit om du snakker for deg selv, men vennligst ikke ta "eplefolket" til inntekt for dine synspunkt her. Sorry, men jeg mener ikke at Samsung leverer bedre telefoner og nettbrett. Spec-wankers kan muligens tro at så er tilfelle, men brukbarheten og kvalitetene i et nettbrett er ikke noe man leser ut av en liste med teoretiske spesifikasjoner - det handler ikke om noen MHz fra eller til, noe hakkebrettet Galaxy Tab 10.1 er en utmerket illustrasjon på.

Aner ikke hva du mener med "High End Brukere", men mistenker at du mener folk som er mer opptatt av å fikle med custom-ROMs og skifte grafiske tema på hjemmeskjermen annen hver dag, enn å faktisk gjøre noe produktivt.

Lenke til kommentar

Yeesss!

Endelig en test som ikke favoriserer Eple opp i skyene.

Jeg mener at feks. Asus Transformer burde komme høyere opp og forbi Eple brettet i testen, fordi Asus har både HDMI, USB og SD-brikke muligheter.

Dette har jo ikke Samsung og Eple - som i stedet har properitære tilkoblinger.

Vekta på Asus blir omtalt som tung, i forhold til Eple - 70 til 80 gram, i forhold til Samsung - ca 120 gram. Ikke så mye at det burde slå negativt ut.

Spennende å se hva Sony og Toshiba kommer med rundt hjørnet. Disse er litt spenstigere i designet enn de gørr kjedelige Eple kopiene.

Ellers var testen bra den

:new_woot:

Lenke til kommentar

Mangler vel Thinkpad Tablet i testen? Samt en paragraf om det kommende Windows 8 kanskje?

Ja, er nok ikke lenge til vi har flere Windows tablets på markedet. Nokia kommer kanskje med noe, samt Lenovo sin. Og neste år forventer jeg flere kraftige Windows-8 tablets basert på x86-arkitekturen, slik at de blir mulige laptop-erstattere (gitt at Win8 kommer neste år, da).

 

Selv har jeg Windows 8 tableten fra Samsung med i5-prosessor, 64Gb SSD etc,; den kjører lett Visual Studio (2011) og andre Photoshop, og er absolutt en fullverdig laptop-erstatter, iallfall med dock og tastatur, som fulgte med. Tror dette blir veldig spennede neste år :-)

 

Har forøvrig også asus transformer, og er veldig fornøyd med den, men litt skuffa over at den ikke klarer å spille av hd-video - trodde tegra2 ville være bedre til det enn den er.

 

Det jeg ikke har er laptop - har kikka på Vaio S, msi x460, Samsung Series 9 etc. Men med de to tabletene mine nå vet jeg ikke lenger om jeg har behov for det lenger.

Lenke til kommentar

Eller vi kan se på en skikkelig smartmobil som iPhone 4, som gir stort sett nøyaktig de samme mulighetene. Det er ikke enorme forskjeller i specs mellom smarttelefonene i den bedre delen av markedet i dag, men specs er sterkt overfokusert blant enkelte, fordi det er så enkelt å sammenligne MHz mot MHz, osv. Sammenligning av specs gir sjeldent mer enn et grovt overforenklet bilde, og lite informasjon om faktiske og praktiske bruksegenskaper. Har sett det så mange ganger i forumet her - folk er overstadig forventningsfulle etter å ha lest specs og omtale av en kommende telefon - og når de endelig får kjøpt den blir nedturen desto større når det viser seg at de har kjøpt et buggete mareritt.

I realiteten er det summen av en rekke egenskaper som er vanskelig å kvantifisere som har avgjørende betydning for hvordan brukeropplevelsen blir. Brukervennligheten og effektiviteten i OSet har relativt stor betydning, sammen med solide og gode underliggende rammeverk for app-utviklere - men det er i hovedsak kvaliteten og tilgangen til apps som avgjør hva brukerne kan gjøre og hvordan man gjør det i praktisk bruk.

Specs og OS er ingen ting verdt uten gode apps. Gode apps er derimot gode apps, relativt uavhengig av 5-10-20% teoretisk ytelsesforskjell i hardware.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Interessant lesing og resultat omtrent som forventet. Foreløpig er jeg strålende fornøyd med min ipad. Jeg er ikke noe fanboy, men jeg synes fortsatt at ios er et bedre operativsystem enn android. Selv om Apple har sine små hindere i visse sammenhenger er det fortsatt mer stabilt enn android. Dette er basert på egen erfaring med produkter som har hatt android (htc, samsung), og det er spesielt etter å ha brukt noe over en periode på et halvt års tid eller mer at jeg synes android blir tregt og dårlig, selv etter oppdatering. At jeg ikke har flash-støtte i browser og at videofilene jeg ser på ipaden må konverteres fra mkv til mp4 kan jeg leve med.

Lenke til kommentar

Eller vi kan se på en skikkelig smartmobil som iPhone 4, som gir stort sett nøyaktig de samme mulighetene.

Hahahahah, dagens lættis :!:

 

Bare det at iPhone 4 mangler minst 50% av mulighetene som Galaxy S II har er da tvilsomt at iPhone 4 da har stort sett de samme mulighetene som Galaxy S II.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Mangler vel Thinkpad Tablet i testen? Samt en paragraf om det kommende Windows 8 kanskje?

Ja, er nok ikke lenge til vi har flere Windows tablets på markedet. Nokia kommer kanskje med noe, samt Lenovo sin. Og neste år forventer jeg flere kraftige Windows-8 tablets basert på x86-arkitekturen, slik at de blir mulige laptop-erstattere (gitt at Win8 kommer neste år, da).

 

Selv har jeg Windows 8 tableten fra Samsung med i5-prosessor, 64Gb SSD etc,; den kjører lett Visual Studio (2011) og andre Photoshop, og er absolutt en fullverdig laptop-erstatter, iallfall med dock og tastatur, som fulgte med. Tror dette blir veldig spennede neste år :-)

 

Har forøvrig også asus transformer, og er veldig fornøyd med den, men litt skuffa over at den ikke klarer å spille av hd-video - trodde tegra2 ville være bedre til det enn den er.

 

Det jeg ikke har er laptop - har kikka på Vaio S, msi x460, Samsung Series 9 etc. Men med de to tabletene mine nå vet jeg ikke lenger om jeg har behov for det lenger.

 

Lenovo har allerede en Ideapad og en Thinkpad med Android på markedet. Win-tableten kommer senere.

Hvordan har du fått tak i Windows 8 Developer tableten?

 

Ang. laptop så skal den jo nettopp være bærbar og tåle å flyttes rundt også, dermed er de totalt uaktuelt å kjøpe noe annet enn Thinkpad. Jeg vil ikke anbefale noen annen laptop til noen heller.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt meg en Galaxy Tab, men minne størrelsen ( altfor lite ) og mangelen på kortplass gjør den uaktuell desverre.

 

Får vel i verste fall ta en titt på Apple men det frister ikke det heller.

 

Ipad støtter ikke minnekort den heller så det er ikke noe vits å se den veien.

Det hjelper å kjøpe en iPad 2 med 64GB innebygget minne da...

 

Samsung Galaxy Tab 10.1 kommer også med 64 GB innebygget minne..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...