Gå til innhold

Samletest: Høstens nye nettbrett


Anbefalte innlegg

Eller vi kan se på en skikkelig smartmobil som iPhone 4, som gir stort sett nøyaktig de samme mulighetene. Det er ikke enorme forskjeller i specs mellom smarttelefonene i den bedre delen av markedet i dag, men specs er sterkt overfokusert blant enkelte, fordi det er så enkelt å sammenligne MHz mot MHz, osv. Sammenligning av specs gir sjeldent mer enn et grovt overforenklet bilde, og lite informasjon om faktiske og praktiske bruksegenskaper. Har sett det så mange ganger i forumet her - folk er overstadig forventningsfulle etter å ha lest specs og omtale av en kommende telefon - og når de endelig får kjøpt den blir nedturen desto større når det viser seg at de har kjøpt et buggete mareritt.

I realiteten er det summen av en rekke egenskaper som er vanskelig å kvantifisere som har avgjørende betydning for hvordan brukeropplevelsen blir. Brukervennligheten og effektiviteten i OSet har relativt stor betydning, sammen med solide og gode underliggende rammeverk for app-utviklere - men det er i hovedsak kvaliteten og tilgangen til apps som avgjør hva brukerne kan gjøre og hvordan man gjør det i praktisk bruk.

Specs og OS er ingen ting verdt uten gode apps. Gode apps er derimot gode apps, relativt uavhengig av 5-10-20% teoretisk ytelsesforskjell i hardware.

 

Specs er viktig. Det er det vanskelig å forandre på. Er man ikke happy med SW bytter man det bare ut. Se for eksempel på HTC HD 2. Windows Mobile er vel ikke så mye å rope hurra for lengre, men med android blir det en meget bra telefon. Se på Iphone, ikke noe spesielt å skryte av når man pakker den ut, men med jailbreak blir den langt bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner en del feil i testen av PlayBook i alle fall. Når man presenterer såpass åpenbare feil så er det rimelig tydelig at "testen" ikke er gjort spesielt grundig.

 

PlayBook-enhetene som selges i Norge i dag er dessuten amerikanske utgaver. Det betyr at du ikke får norske menyer, og Trigcom garanterer heller ikke at den vil få norske menyer gjennom oppdateringer. Den har likevel norsk skjermtastatur.

 

Norske menyer kom i OTA-oppdateringen i juli.

 

Gjennom testperioden har vi måttet bruke timesvis på å installere PC-programvaren på nytt. Vi har også brukt mye tid på å lade nettbrettet før vi faktisk fikk overført data til det.

 

Alle nettbrett må lade en del før du kan bruke dem til noe annet. De aller fleste nettbrettene kan heller ikke lades fra PC med skjermen på, slik at man er nødt til å bruke vegglader innimellom. Trist men sant.

 

Hva skulle dere med programvaren på PC? Jeg har brukt min PlayBook i månedsvis uten å ha lagt inn noe som helst. Og skal man først trekke for knoting med PC-programvare, så gleder jeg meg til å lese testen av Samsung Galaxy Tab 10.1, da Kies er en av de tingene jeg vet folk plages mye med...

 

De virkelige akilleshælene til dette brettet er mangelen av en native e-post og kalenderløsning, samt lite utvalg av tredjeparts programvare. Resten av det dere babler om i testen er i beste fall subjektiv synsing basert på egen knoting.

 

-KJ

 

EDIT: Og derr gikk det opp for meg at dette slettes ikke er en samletest der man har sett på alle under ett, men derimot samlet sammen alle tester gjort de siste månedene og skrevet noe rundt disse.

 

Når man kaller det en samletest så burde man kanskje ha testet dem side om side samlet, slik ordet forutsetter?

 

Det minste man burde forvente av en "test" er at den stemmer overrens med produktene som testes på den datoen den slippes...

Endret av jevel
Lenke til kommentar

@ Newton

 

du må jo være full? "en skikkelig smart-telefon"? iOs og iphone 4 er jo ikke annet en dyr og firkantet :/

 

har hatt min iphone 4 i 4mndr 3 ganger på reprasjon, fordi den henger seg hele tida, og iOS er så kjedlig og mulighetene er så SMÅ. Uten jailbreak er den useless, med jailbreak er den bedre, men ikke god nokk. lite muligheter, lite nyheter, dyr iforholdt til innholdet man får, ikke minnekort(som er viktig for meg). i mitt øye er den ikke god nokk i det hele tatt. og ikke minst iTunes dritet, værste jeg har vært med på.

 

byttet til android med en Samsung Galaxy S II, den følelsen, de mulighetene, og alle de ekstra løsningene var helt konge.

 

Widgets, lag hjemme skjermer åssen du vill (mulighetene er endless), ha oppe masse apps og den er like kjapp, 16GB pluss minnekort leser opp til 32gb(som kan skiftes)installere apps og spill som fullversjoner(disse laster du ned ulovlig da fra en torrent side og installerer dem med app installer i android market) uten jailbreak/rooting som det heter for android tlfner.

 

skjønner forsatt ikke at folk kan ta iphone 4 over androids nye tlfner :/ de taper jo så mye. iphone 4 er OK for dem som ikke trenger annet en en tlf som kan ringe, sms, og ha været, litt apps på app store, høre litt musikk, ta litt bilder og filmer and thats it. Det er en god tlf, men den kan ikke sammenlignes med andre, er derfor den ikke kommer langt opp heller.

Lenke til kommentar

Lista er egentlig sånn jeg forventa den skulle være :)

Så får vi bare vente på at fanboywars braker løs lengere ned :D

 

Helt grei liste, har iPad2 sjøl og er forsåvidt fornøyd med det, men har tuklet litt på diverse Android baserte nettbrett og ser helt klart fordelene - litt upolert OS enda, men potensialet er enormt. Greit med litt frihet også.... Men fanboysene vil nok gå amok ja, og ingen tvil om at eplefolket er klart værst ;-)

:w00t:

 

Eplefolket verst? Etter utallinge innlegg jeg har lest er det svært sjelden en Apple fan mener at Samsung er ræva, men Android folket mener apple bare produserer crap. Det eplefolket prøver på er å få Android folket til å innrømme at iPhone/iPad er gode produkter. Eplefolket innrømmet lett at Samsung leverer bedre både telefon og nettbrett, men vi er fornøyd med produktene våre selv om andre har bedre

 

Begge "sider" har sine troll, jeg kan gjerne peke på noen eple-troll også om du savner det :) Det lureste er nok å ikke høre på de mest ekstreme, hverken i den ene eller andre retningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

@jevel

 

har hatt iphone og vet åssen den er, erke vits å diskutere da vettu :) Android var bedre for meg og skal mye til for ios å bli bedre, de har jo nå kopiert fra andre og fått widgets drag ned notifications i ios5.. de blir nokk saksøkt på noe der også.

 

og jeg nevnte jo ikke engang alt på android tlfner..:)

 

min søster hadde iphone 3gs, hun var drit lei den, og gikk på smellen folk gjorde da iphone 4 kom. 2mndr etter hun fikk den hang den seg, hun sendte den inn og fikk den tilbake. 5mndr etter skjedde det samme.. hun har hatt til nå 4 iphone 4.... det sier litt ? hun kjøpte just en av HTC incredible s, som ikke har dualcore what so ever, og hun likte den bedre og er stor fornøyd.

 

denne apple demien er så lame :/ folk må virkelig prøve noe først før de sier noe, og at du sier annet er okay, alle har forskjellige meninger, men i mitt øye er det ekstremt rart at folk tar iphone over android.

Lenke til kommentar

Det er ikke enorme forskjeller i specs mellom smarttelefonene i den bedre delen av markedet i dag, men specs er sterkt overfokusert blant enkelte, fordi det er så enkelt å sammenligne MHz mot MHz, osv. Sammenligning av specs gir sjeldent mer enn et grovt overforenklet bilde, og lite informasjon om faktiske og praktiske bruksegenskaper. Har sett det så mange ganger i forumet her - folk er overstadig forventningsfulle etter å ha lest specs og omtale av en kommende telefon - og når de endelig får kjøpt den blir nedturen desto større når det viser seg at de har kjøpt et buggete mareritt.

 

Og specs er sterkt underfokusert av enkelte, specs har faktisk ganske mye å si på en telefons ytelse, og dermed den daglige bruken. Specs er ikke alt, men det er langt ifra ingenting også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ovrebrekk.

 

Bare min erfaring fra de postene jeg har vært aktiv på de siste dagene. Glad jeg klarer å se at begge leverer bra produkter. Det jeg kan si er at spesielt telefonene appelerer til forskjellige brukergrupper. High End brukere velger naturlig nok Samsung :-)

Greit om du snakker for deg selv, men vennligst ikke ta "eplefolket" til inntekt for dine synspunkt her. Sorry, men jeg mener ikke at Samsung leverer bedre telefoner og nettbrett. Spec-wankers kan muligens tro at så er tilfelle, men brukbarheten og kvalitetene i et nettbrett er ikke noe man leser ut av en liste med teoretiske spesifikasjoner - det handler ikke om noen MHz fra eller til, noe hakkebrettet Galaxy Tab 10.1 er en utmerket illustrasjon på.

Aner ikke hva du mener med "High End Brukere", men mistenker at du mener folk som er mer opptatt av å fikle med custom-ROMs og skifte grafiske tema på hjemmeskjermen annen hver dag, enn å faktisk gjøre noe produktivt.

Menn jøss så hårsår da. Det er jo bare å lese videre på forumet her så bekrefter det akkurat det jeg sier.

 

Nei, "High End" trenger ikke nødvendigvis å være de som fikler med rom. Men de som har bruk for funksjoner langt over det folk flest trenger.

Lenke til kommentar

Lista er egentlig sånn jeg forventa den skulle være :)

Så får vi bare vente på at fanboywars braker løs lengere ned :D

 

Helt grei liste, har iPad2 sjøl og er forsåvidt fornøyd med det, men har tuklet litt på diverse Android baserte nettbrett og ser helt klart fordelene - litt upolert OS enda, men potensialet er enormt. Greit med litt frihet også.... Men fanboysene vil nok gå amok ja, og ingen tvil om at eplefolket er klart værst ;-)

:w00t:

 

Eplefolket verst? Etter utallinge innlegg jeg har lest er det svært sjelden en Apple fan mener at Samsung er ræva, men Android folket mener apple bare produserer crap. Det eplefolket prøver på er å få Android folket til å innrømme at iPhone/iPad er gode produkter. Eplefolket innrømmet lett at Samsung leverer bedre både telefon og nettbrett, men vi er fornøyd med produktene våre selv om andre har bedre

 

Begge "sider" har sine troll, jeg kan gjerne peke på noen eple-troll også om du savner det :) Det lureste er nok å ikke høre på de mest ekstreme, hverken i den ene eller andre retningen.

 

AtW

 

Du har helt klart rett i det. Men jeg har fortsatt inntrykk av at Android folket har flere "hatere" Men egentlig en diskusjon jeg ikke gidder å fortsette med. Egentlig klekkende likegyldig hva folk mener.

Lenke til kommentar

Eplegutta hylte fælt om specs da iPhone 4 kom med retina *knis* display så specs-roping kommer vel fra begge sider av gjerdet. Jeg har eid mobiler med stort sett de fleste OSene der ute, fra den første telefonen på markedet som var markedsført som en "smartphone" (R380s i 2000 med Symbian 5,1 og UIQ), til Windows Mobile, iPhone og Android. Eneste OS jeg kommer på i farten som jeg ikke har hatt i en mobil jeg har eid er vel Bada og Windows Phone 7.

Uansett, der iPhone føltes som å være innestengt blant Jobs mange murer, også etter jailbreaking, var bare følelsen av å slippe iTunes og kalendersync med kabel en enorm befrielse. Pr nå er definitivt Android det operativsystemet som passer best med mine behov i en mobil. Men ser at begrensningene gjør iPhone til en stabil platform samtidig som den er lett å bruke. Perfekt for nybegynnere og noe f.eks min mor vil kunne forstå. Jeg og mine nærmeste bekjente som er mer erfarne smartphone-brukere foretrekker Android. Med ett hederlig unntak, en som jobber som konsulent for Windows klient og server-miljøer sverger til WP7. Selv min bedre halvdel som er frisør og ikke spesielt teknologi-interessert foretrekker sin Neo med Android framfor iPhone.

 

Så kan vi vel heller være glade at det finnes mobiler for de flestes behov, fra de enkle til de avanserte.

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal helt riktig være ZTE og ikke ZVE. Det er fikset nå :)

 

Thinkpad Tablet har foreløpig ikke kommet inn til test - men skal ikke være langt unna. Sony Tablet S er heller ikke testet ennå. Vi har sett på uferdige utgaver ved lansering og på messer, men i denne samletesten dreier alt seg om det som er tilgjengelig i dag.

 

Windows 8 pusler vi litt med om dagen, men det er kun en Beta som er ute. Et svært kort førsteinntrykk foreløpig er at det grafiske er på plass, mens det gjenstår mye på brukeropplevelsen i Metro-grensesnittet. Vi regner med at Microsoft til slutt har planer om at det skal fungere like godt på brett som Windows Phone 7 gjør på telefoner.

 

Vi kommer tilbake med en nærmere titt på Windows 8 om relativt kort tid :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt meg en Galaxy Tab, men minne størrelsen ( altfor lite ) og mangelen på kortplass gjør den uaktuell desverre.

 

Får vel i verste fall ta en titt på Apple men det frister ikke det heller.

iPad har da heller ikke noe minnekort. Galaxy Tab fås i samme størrelser som iPad 2 gjør. Bare i 16GB akkurat når, men det er ikke lenge.

Lenke til kommentar

Har hatt Samsung Galaxy Tab 10.1 en stund nå. Hadde egentlig tenkt å vente på 64 GB utgaven, men Ipaden holdt bare ikke lengre. Begynte med 2 stk i familien, og vi var så fornøyd at det ble 4 stk til.

 

Bekymringen om at 16 GB ville bli for lite, har roet seg etter at jeg tok den i bruk.

Til musikk bruker jeg spotify og Wimp online. Skulle jeg finne på å fly, gjør jeg en spilleliste offline. Så musikk tar ikke opp noen plass.

 

Film/video/tv, blir det streamet fra HTPC eller en Internett. Dette tar heller ikke opp noen plass.

 

Når det kommer til bilder, tar jeg 90% av bildene mine med mobiltelefonen. De går automatisk til picasa og jeg kan se dem umiddelbart på tabben. Bilder fra ferie osv tatt med kamera laster jeg uansett opp til picasa, og da har jeg dem også på tabben.

Bildene dukker opp i galleriet på samme måte som bilder som ligger lagret i tabben, så bortsett fra et symbol som viser at de ligger på picasa og ikke lokalt, merker jeg ikke forskjell. Det er ingen venting når man blar i bilder osv. Det er også fort å gjøre bildene man ønsker fra picasa tilgjengelig offline. Så bilder tar for meg ingen plass.

 

Apps blir større og størrre, men jeg håper 16 GB holder til det er på tide å bytte nettbrett.

 

Jeg/vi kommer til å kjøpe inn litt tilbehør på deling. Minnekort/USB adapter til noen skal på ferie/reiser og kanskje vil tømme kamera eller se bildene på tabben på hotellet. Og noen Docking Stationer for tv.

 

Ingen av tabbene vi har her er på noen måte slugish. Og da er det 6 helt forskjellige brukere, men forskjellige apps osv. Alle tabbene er lynrask.

Jeg liker spesielt muligheten til å spille f.eks Nintendo 64 spill med en fysisk trådløs kontroller. Jeg har lite glede av spill på touch mobilen/ipad, men dette er helt rått.

 

Det jeg har bommet på med dette kjøpet, er at jeg kjøpte Pure White. Den ser kanskje pen ut men Soft Black er utrolig mye bedre å holde. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle tenkte over forskjellen, men etter og holdt både svart og hvit angrer jeg på at jeg valgte den hvite. Angrer veldig.

 

Jeg hadde også vært enda mer fornøyd om tabben kom med ren android rett ut av esken. Og at TouchWiz kom som en egen oppdatering. Slik var det jo i statene.

Jeg liker ikke TouchWiz på telefon eller tablet. Jeg foretrekker ren android eller sense.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Galaxy Tab 10.1 som etterfølger til min iPad(1), og er ikke helt fornøyd. Opplevelesen er dessverre at den er treg, tregere enn iPad(1). F.eks. noe så banalt som å flytte ikoner på skjermen er hakkete og tregt; ikke bra. Dersom hardwaren i denne virkelig er vassere enn i iPad2 er det mye dårlig kode her.

 

En annen ting er nettleseren, som insisterer på å lese mobilsider av alle nettsteder i stedet for fullversjonen. Jeg har kjørt en about:debug i URL-feltet og satt den til "Desktop", men ofte laster nettleseren mobilsider allikevel. Jeg endte opp med å installere Dolphin nettleser som er OK (fant ikke ut av det med Opera heller).

 

Et annet irritasjonsmoment; manøverknappene nede til venstre. Det er enklere med én hjem knapp som på iPad. Du behøver ikke å sikte med fingrene, men kan føle deg frem.

 

Mulig en nyere versjon av Android vil fikse slikt, men det burde vært i orden fra dag én. Jeg ønsket virkelig mer av brukeropplevelsen enn dette.

 

Men tynn og lett, det er den.

Lenke til kommentar

Eplegutta hylte fælt om specs da iPhone 4 kom med retina *knis* display så specs-roping kommer vel fra begge sider av gjerdet. Jeg har eid mobiler med stort sett de fleste OSene der ute, fra den første telefonen på markedet som var markedsført som en "smartphone" (R380s i 2000 med Symbian 5,1 og UIQ), til Windows Mobile, iPhone og Android. Eneste OS jeg kommer på i farten som jeg ikke har hatt i en mobil jeg har eid er vel Bada og Windows Phone 7.

Uansett, der iPhone føltes som å være innestengt blant Jobs mange murer, også etter jailbreaking, var bare følelsen av å slippe iTunes og kalendersync med kabel en enorm befrielse. Pr nå er definitivt Android det operativsystemet som passer best med mine behov i en mobil. Men ser at begrensningene gjør iPhone til en stabil platform samtidig som den er lett å bruke. Perfekt for nybegynnere og noe f.eks min mor vil kunne forstå. Jeg og mine nærmeste bekjente som er mer erfarne smartphone-brukere foretrekker Android. Med ett hederlig unntak, en som jobber som konsulent for Windows klient og server-miljøer sverger til WP7. Selv min bedre halvdel som er frisør og ikke spesielt teknologi-interessert foretrekker sin Neo med Android framfor iPhone.

 

Så kan vi vel heller være glade at det finnes mobiler for de flestes behov, fra de enkle til de avanserte.

 

Kalender sync med kabel? "skjønner ikke" hva du snakker om. Er da virkelig ikke nødvendig å bruke kabel til å synce kalenderen.

Lenke til kommentar

Hva er "knis" med Retina skjermen til Iphone? Den er mer enn en hel del bedre enn Galaxy S2 sin.

 

326 pixels per inch mot 218 for Galaxy.

960x640 mot 480x800.

 

Fargene kan dog oppleves som bedre på Galaxy om man ser bortifra blåskjæret.

 

 

Navnet er til å knise av. RETINA display? Come on.

Uansett, oppløsningen er qHD +100 pixler av en eller annen merkelig grunn. Hvorfor de ikke gikk for en fjerdedel av fullHD (960x540, QHD, en standard) og en korrekt formfaktor på 16:9 er hensides meg.

 

 

Uansett, der iPhone føltes som å være innestengt blant Jobs mange murer, også etter jailbreaking, var bare følelsen av å slippe iTunes og kalendersync med kabel en enorm befrielse.

 

Kalender sync med kabel? "skjønner ikke" hva du snakker om. Er da virkelig ikke nødvendig å bruke kabel til å synce kalenderen.

 

Apple fikk vel til å synce med skyen etterhvert. iPhone 2G og 3G klarte ikke det. På samme tid som en Sony Ericsson A200 (dumbphone) klarte det sømløst og på sekunder via BT straks mobilen kom nært nok PCen.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

@ Newton

 

du må jo være full? "en skikkelig smart-telefon"? iOs og iphone 4 er jo ikke annet en dyr og firkantet :/

 

har hatt min iphone 4 i 4mndr 3 ganger på reprasjon, fordi den henger seg hele tida, og iOS er så kjedlig og mulighetene er så SMÅ. Uten jailbreak er den useless, med jailbreak er den bedre, men ikke god nokk. lite muligheter, lite nyheter, dyr iforholdt til innholdet man får, ikke minnekort(som er viktig for meg). i mitt øye er den ikke god nokk i det hele tatt. og ikke minst iTunes dritet, værste jeg har vært med på.

 

byttet til android med en Samsung Galaxy S II, den følelsen, de mulighetene, og alle de ekstra løsningene var helt konge.

 

Widgets, lag hjemme skjermer åssen du vill (mulighetene er endless), ha oppe masse apps og den er like kjapp, 16GB pluss minnekort leser opp til 32gb(som kan skiftes)installere apps og spill som fullversjoner(disse laster du ned ulovlig da fra en torrent side og installerer dem med app installer i android market) uten jailbreak/rooting som det heter for android tlfner.

 

skjønner forsatt ikke at folk kan ta iphone 4 over androids nye tlfner :/ de taper jo så mye. iphone 4 er OK for dem som ikke trenger annet en en tlf som kan ringe, sms, og ha været, litt apps på app store, høre litt musikk, ta litt bilder og filmer and thats it. Det er en god tlf, men den kan ikke sammenlignes med andre, er derfor den ikke kommer langt opp heller.

 

Haff, selv om Samsung er langt bedre enn iPhone er fortsatt iPhone en smart-telefon. Uansett hvordan du vrenger å vrir på det.

 

Jeg for min del bruker min iPhone langt utover det du beskriver her. Jeg synes det er helt greit å rakke ned på et merke, men da må man også kjenne produktet såpass godt at man vet hvilke muligheter som finnes og ikke.

Endret av iPaal
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...