Gå til innhold

Samletest: Høstens nye nettbrett


Anbefalte innlegg

Vi har korrigert beskrivelsen av PlayBook i samletesten. Vi endrer dog ikke rangering på denne. RIM oppdaterer så ofte og så mye at vi vurderer om denne skal testes igjen. Inntil vi kommer så langt får de opprinnelige erfaringene stå, om enn med et lite forbehold.

 

Terningen på Asus Transformer skal ganske riktig være 5. Terningsystemet vårt har hatt litt hikke, og det skal nå (forhåpentligvis) være rettet opp i :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig litt interessant å se testene listet opp side-ved-side på denne måten. Man kan ganske enkelt se at plusser og minuser deles ut ganske så på slump tatt i betraktning at de jeg sikter til kjører Honeycomb på Tegra2.

 

Hva gjør Iconia Tab "God på multimedia" i motsetning til de andre Honeycombtablets med Tegra2?

Hvorfor er Xoom "Enkelt", i positiv forstand?

Hvordan blir Iconia med sine 730g "litt tung", mens Xooms 730g er "tung"? Tranformer er "stor og tung" med sine 680g?

Xoom trekkes for proprietær ladeløsning. Hva med Transformer? Bruker den USB-kontakt til lading? (Nei)

Transformer får bonus for Flash-støtte. Er den eneste Honeycombtablet som støtter Flash? (Nei.)

Hva gjør "store og tunge" Transformer til "God som lesebrett" sett i forhold til resten?

Hvordan er GalaxyTab "stort" til å være 10.1"? Ingen bonus for å være markedets letteste?

Hvordan kan et nettbrett som kjører Gingerbread havne på tredjeplass?! (?!?!)

 

Virker på meg som om terningkastene, plusser og minuser avgjøres mye av dagsformen til anmelder. Skal man sammenligne så i utgangspunktet like produkter, bør man kanskje ha et felles regelsett og et felles utvalg av plusser og minuser. Det kan virke som om plusser og minuser er "noe obligatorisk som må fylles ut" når kaffekoppen er tom og kveldsmaten frister.

 

Når det er sagt, mener jeg selv Transformer er den åpenbare vinner av denne generasjonens tablets. Mye på grunn av docken, såklart. Kan ikke se for meg å bruke "bare en tablet" like mye som jeg bruker Transformeren med dock. Idet andre legger fra seg tableten og tar opp netbooken/laptoppen, docker jeg min. Men smaken er som kjent som baken. Har inntrykk av at de fleste top-tabletene er gode kjøp.

Endret av Dummst
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig litt interessant å se testene listet opp side-ved-side på denne måten. Man kan ganske enkelt se at plusser og minuser deles ut ganske så på slump tatt i betraktning at de jeg sikter til kjører Honeycomb på Tegra2.

 

Hva gjør Iconia Tab "God på multimedia" i motsetning til de andre Honeycombtablets med Tegra2?

Hvorfor er Xoom "Enkelt", i positiv forstand?

Hvordan blir Iconia med sine 730g "litt tung", mens Xooms 730g er "tung"? Tranformer er "stor og tung" med sine 680g?

Xoom trekkes for proprietær ladeløsning. Hva med Transformer? Bruker den USB-kontakt til lading? (Nei)

Transformer får bonus for Flash-støtte. Er den eneste Honeycombtablet som støtter Flash? (Nei.)

Hva gjør "store og tunge" Transformer til "God som lesebrett" sett i forhold til resten?

Hvordan er GalaxyTab "stort" til å være 10.1"? Ingen bonus for å være markedets letteste?

 

Virker på meg som om terningkastene, plusser og minuser avgjøres mye av dagsformen til anmelder. Skal man sammenligne så i utgangspunktet like produkter, bør man kanskje ha et felles regelsett og et felles utvalg av plusser og minuser. Det kan virke som om plusser og minuser er "noe obligatorisk som må fylles ut" når kaffekoppen har blitt tom og verandaciggen frister.

 

Når det er sagt, mener jeg selv Transformer er den åpenbare vinner av denne generasjonens tablets. Mye på grunn av docken, såklart. Kan ikke se for meg å bruke "bare en tablet" like mye som jeg bruker Transformeren med dock. Idet andre legger fra seg tableten og tar opp netbooken/laptoppen, docker jeg min. Men smaken er som kjent som baken. Har inntrykk av at de fleste top-tabletene er gode kjøp.

 

Ja, enig med mye av dette. Du glemte å ta med at Galaxy'en får trekk for manglende minnekortstøtte, hvor iPad'en ikke får trekk for det samme.

Lenke til kommentar

Dummst: Takk for innspill. Vi ser helt klart problematikken, og vi jobber med den daglig.

 

Plussene og minusene er ofte preget av det generelle inntrykket et brett gir. To så godt som like brett får av og til forskjellige ting på pluss- og minus-listen.

 

Dette kan komme av at det ene brettet har andre funksjoner som overskygger en funksjon det andre brettet har fått pluss for.

 

Det kan også komme av at funksjonen har gjort et ekstra godt inntrykk - selv om de funksjonsmessig kan gjøre det samme. Kanskje er designen spesielt god, for eksempel.

 

Det er ikke til å komme unna at testing baserer seg på testerens tidligere erfaringer og til en viss grad preferanser. 100 prosent objektivitet er vanskelig å oppnå, selv om vi streber etter det.

 

Vi forsøker å diskutere tvilstilfeller så godt som mulig i redaksjonen underveis, og vi korrekturleser også hverandres tester. Likevel kan det av og til forekomme forskjeller i pluss- og minus-listene som har utgangspunkt i individuelle testere.

 

Det aller viktigste er at funksjoner og inntrykk vektes likt i det underliggende karaktersystemet. For å tydeliggjøre dette har vi valgt å plukke frem igjen delkarakterene i testene våre, i form av en karakter på 0,5 − 5 stjerner på syv forskjellige områder. Stjernene henter innhold rett fra karaktersystemet. To brett som har like egenskaper på et felt skal ha likt antall stjerner.

 

Foreløpig har vi kun en test ute med stjerner (Iconia Tab), men fremover skal det bli enda enklere å se hvilket brett som er best på de ulike funksjonene.

 

Jeg håper dette klargjorde litt :)

Lenke til kommentar

Faktisk så kan Honeycomb benytte tastatur, mus og til og med gamepad via USB (en kan bruke en hub om en vil koble til alt på en gang, også lagringsenheter). Jeg vil påstå at med honeycomb så er det mer programvaren fra tredje part en venter på den os-funksjoner (noe som garantert tar tid fordi Google dro en Osborne og annonserte ice cream sandwich veldig tidlig).

Lenke til kommentar

Det er ikke tabben sin feil, det er filsystemet på minnekortet (FAT32) som begrenser filstørrelsen. Om tabben støtter det kan du omformatere til f.eks NTFS. Alternativet er å dele opp i flere filer, antar det er det eller komprimering Kies gjør.

Lurer på hvorfor UDF ikke har blitt gjort til format for HDD og minnekort allerede. Er det MS som er ute å blokkerer slik at dem kan pushe XFAT i stedet tro?

Lenke til kommentar

Dummst: Takk for innspill. Vi ser helt klart problematikken, og vi jobber med den daglig.

 

Plussene og minusene er ofte preget av det generelle inntrykket et brett gir. To så godt som like brett får av og til forskjellige ting på pluss- og minus-listen.

 

Dette kan komme av at det ene brettet har andre funksjoner som overskygger en funksjon det andre brettet har fått pluss for.

<cut>

 

Hva om dere hadde standardisert "plussene" og "minusene" ved å setter opp en liste over specs og funksjoner som man forventer å finne på et solid nettbrett? Da kan dere krysse av på listen hvorvidt produktet dere tester innfrir til disse funksjonene. I teksten og i den endelige karakteren burde det selvsagt bli tatt forbehold om pris, kvalitet osv, men det blir litt merkelig at f.eks to nettbrett med samme vekt får to ulike kommentarer på "pluss og minus".

Lenke til kommentar

Lista er egentlig sånn jeg forventa den skulle være :)

Så får vi bare vente på at fanboywars braker løs lengere ned :D

 

Helt grei liste, har iPad2 sjøl og er forsåvidt fornøyd med det, men har tuklet litt på diverse Android baserte nettbrett og ser helt klart fordelene - litt upolert OS enda, men potensialet er enormt. Greit med litt frihet også.... Men fanboysene vil nok gå amok ja, og ingen tvil om at eplefolket er klart værst ;-)

:w00t:

 

Eplefolket verst? Etter utallinge innlegg jeg har lest er det svært sjelden en Apple fan mener at Samsung er ræva, men Android folket mener apple bare produserer crap. Det eplefolket prøver på er å få Android folket til å innrømme at iPhone/iPad er gode produkter. Eplefolket innrømmet lett at Samsung leverer bedre både telefon og nettbrett, men vi er fornøyd med produktene våre selv om andre har bedre

 

Liker!!! Er så lei at folk hater Apple. Jeg liker ikke Android, men det er ok at andre liker det!

Lenke til kommentar

Jeg bruker stort sett Apple produkter men tilhører ikke menigheten. Det er da bare flott at Apple får konkurranse men foreløbig har de en alvorlig stor markedsandel med iPad 2 og det endrer seg nok ikke med det første. Det mange ser ut til og glemme totalt i sin omtale av disse produktene er at iPad har en enorm infrastruktur i form av Apps. Det at de har full kontroll over både hardware og software gir det og bruke deres produkter til en god opplevelse. Android har jo det problemet at de ulike produsentene klasker sine egne menyer og systemer på toppen av OSet med de problemer det medfører.

 

Med iOS 5 oppgraderingen som er rett rundt hjørnet så faller også dette med og koble opp mot iTunes bort. Det blir ikke lenger nødvendig hverken for iPhone eller iPad.

 

Jeg skjønner ikke riktig hvorfor Blackberry er med for den er vel mer eller mindre oppgitt av produsenten i likhet med HP som kastet inn håndkleet i dette markedet. Men ingen kan vel ha noe i mot at en eller annen lager et nettbrett som kan hamle opp med iPad? Det at vi er individuelle og foretrekker et produkt framfor et annet betyr jo ikke at alt annet enn det jeg bruker er noe dritt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange nettbrett som kun har wifi? Mye av vitsen, synes jeg, er jo nettopp å kunne sitte på bussen eller på en stein langt ute i skogen og likefullt kunne lese avisen.

 

Jeg har fremdeles en Galaxy tab 7, og den har ihvertfall plass til SIM-kortet mitt, + at jeg faktisk kan ringe med den. Har ikke mobil lengre, og trives med det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...