Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kastet ut fra hybel


Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Hei, jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har blitt kastet ut fra hybelen, jeg har akkurat betalt husleie for september, men henne sier alt må være vekk fra hybelen innen Tirsdag.

 

Har henne lov til dette? Har jeg ikke krav på 3 uker eller noe sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje denne delen av huseierloven kan brukes (av utleier, ikke deg):

 

§ 9-9. Utleierens hevingsrett

 

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

 

d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller

e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

 

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

 

Står det noe i kontrakten om hva som må til før du kastes ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har blitt kastet ut fra hybelen, jeg har akkurat betalt husleie for september, men henne sier alt må være vekk fra hybelen innen Tirsdag.

 

Har henne lov til dette? Har jeg ikke krav på 3 uker eller noe sånn?

Om du er 10 dager sein med husleien, så er det nok mer enn at politiet fant hasj i leiligheten din.

 

Politiet kommer ikke på døra for å ransake bare fordi de mistenker at du er i besittelse av "noe hasj".

Lenke til kommentar

Runar har rett i sin lovhenvisning.

Imidlertid trengs det en skriftlig heving av avtalen med henvisning for hvorfor du må ut, muntlig er ikke nok. Krav om umiddelbar utflytting er fullt mulig og forholdet trenger heller ikke være nedtegnet i din egen utleieavtale for å komme til anvendelse.

Det er vel pkt. e) som er sekkebestemmelsen for dette. (Pkt. d krever skriftlige varsler forut for heving.)

Jfr. pkt e)

e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

Paragraf § 9-9 er i utgangspunktet ment å være uttømmende, men i og med at man har inntatt pkt. e) så blir den utvidet til også å gjelde andre forhold enn dem som er nevnt i pkt a) – d).

 

Hvilke type forhold som kan komme til anvendelse er/kan være for. eks. håndgemeng mellom leier og andre beboere eller utleieren. Det kan være at boligen brukes til bordell eller til narkoomsetning og/eller gauking.

 

Og hvis umiddelbar heving kommer til anvendelse, så må leier selv ta de tap det medfører i form av utlegg, tapt leie osv.

 

Jfr. siste ledd.

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.

Kort oppsummert i forhold til topic:

I den grad forholdene er av slik karakter at utleier kan påberope seg heving av utleieavtalen, så skal det være en skriftlig (og begrunnet) beskjed om oppheving (hvilket du ikke har fått) og du kan bli bedt om å flytte umiddelbart (altså ikke 3 ukers frist).

 

Nå vet vi jo ikke forhistorien til dette her. Vi vet jo ikke om bakgrunnen for at politiet foretar rassia, og vi vet heller ikke hva funnet av narkotika oppklarer/forklarer i forhold til denne bakgrunnen. Derfor blir det rene spekulasjoner å forsøke å utrede om forholdene faktisk er av slik karakter at utleier kan kaste deg rett ut.

 

Gidder ikke å utrede den "moralske" jussen i dette her. Det er mange nok som kommer til å dømme deg etter den. Du får heller se om du kommer inn under de tilfellen som loven oppsetter.

 

G :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Kanskje denne delen av huseierloven kan brukes (av utleier, ikke deg):

 

§ 9-9. Utleierens hevingsrett

 

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

 

d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller

e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

 

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

 

Står det noe i kontrakten om hva som må til før du kastes ut?

 

 

Leietakeren vedtar at tvangsfravikelse kan kreves dersom leien eller avtalte tillegg ikke betales innen 14 dager etter at skriftlig varsel etter tvangsfullbyrdelseslovens paragraf 4-18 er sendt. Varselet kan tidligst være sendt på forfallsdag. I varselet skal det stå at utkastelse blir begjært dersom manglende betaling ikke skjer, og at utkastelse kan unngås dersom leien med tillegg av renter og andre kostnader blir betalt før utkastelsen gjennomføres. Frigjørende betaling er betaling til konto oppgitt i paragraf 3. Omstridt beløp kan frigjørende deponeres iht. husleielovens paragraf 3-18. Ved leieforholdets opphør kan tvangsfravikelse kreves jfr. tvangsfullbyrdelseslovens paragraf 13-2, 3. ledd, bokstav b.

 

 

det er hva det står. Denne kjerringa som eier blokka er det værste kvinnemennesket jeg har møtt. Maken til kynisk person må du lete lenge etter.

 

Leietakeren vedtar at tvangsfravikelse kan kreves dersom leien eller avtalte tillegg ikke betales innen 14 dager etter at skriftlig varsel etter tvangsfullbyrdelseslovens paragraf 4-18 er sendt. Varselet kan tidligst være sendt på forfallsdag. I varselet skal det stå at utkastelse blir begjært dersom manglende betaling ikke skjer, og at utkastelse kan unngås dersom leien med tillegg av renter og andre kostnader blir betalt før utkastelsen gjennomføres. Frigjørende betaling er betaling til konto oppgitt i paragraf 3. Omstridt beløp kan frigjørende deponeres iht. husleielovens paragraf 3-18. Ved leieforholdets opphør kan tvangsfravikelse kreves jfr. tvangsfullbyrdelseslovens paragraf 13-2, 3. ledd, bokstav b.

 

 

det er hva det står. Denne kjerringa som eier blokka er det værste kvinnemennesket jeg har møtt. Maken til kynisk person må du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Er konklusjonen at jeg skal ha et skriftlig varsel? Uten den kan henne ikke kaste meg ut umiddelbart? Hva med pengene for leie som jeg har betalt for resten av måneden?

 

Politiet fant ca 100gram hasj i hybelen og 100 benzo piller.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har blitt kastet ut fra hybelen, jeg har akkurat betalt husleie for september, men henne sier alt må være vekk fra hybelen innen Tirsdag.

 

Har henne lov til dette? Har jeg ikke krav på 3 uker eller noe sånn?

Om du er 10 dager sein med husleien, så er det nok mer enn at politiet fant hasj i leiligheten din.

Du er vanligvis flink i det du skriver, Alastor, men her må jeg "buste" deg. Hvor tar du det i fra at han er 10 dager sein med husleien?

 

Jeg har bodd på 2 forskjellige hybler på videregående, og nå to forskjellige på universitetet. Felles for alle er at en måneds leie betales midt i samme måned osv, pga. utbetalingen fra lånekassen kommer da.

 

Dessuten _skal_ huseier begrunne oppsigelsen, så å spekulere i årsaker bør ikke være noe vits..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

ok. Men huseier er ekstremt kynisk og kompromissløs, hva gjør jeg? Er redd for at hun ringer politi hvis jeg ikke er uten på tirsdag, selv om jeg ikke har fått skriv. Hun har bare sagt i fra muntlig.

 

et eksempel på hennes kynisme er at henne tar depositum på sin egen konto og får renter og nekter å betale depositumsgebyret banken tar.

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

Jeg tviler på om en forbrytelse (som ikke påvirker utleier) er grunn til oppsigelse, langt mindre heving.

 

Politiet kaster uansett ingen ut fordi utleier tar en telefon, det gjøres gjennom Namsmannen og er en omstendelig prosess. Denne prosessen vil ende med at utleier taper hvis du løfter en finger for å forsvare deg.

 

 

 

 

 

Når det gjelder depositum er vel den enkleste måten å håndtere slikt på å vente til du snart skal flytte ut, og så la være å betale husleie tilsvarende depositum de siste månedene. Når utleier klager påpeker du at husleieloven klart og tydelig forbyr denne typen "depositum", og at du anser det som forskuddsbetaling på leie. Du bør spare på pengene du ikke betaler i husleie, så du kan tilby utleier et skikkelig depositum i bank etter husleieloven hvis hun insisterer.

 

(Dette krever at du håndterer det formelle korrekt hvis utleier prøver å si opp avtalen. Husk også at du er pliktig å erstatte skader på boligen selv om du ikke har depositum.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

jo, men politiet kan gjøre en feil og bryte loven. Kan jeg vifte med loven i hånden hvis de kommer?

 

Utleier kommer til å prøve å misbruke sin makt til det ytterste. Henne er en skikkelig hvitsnippkriminell.

 

Kan jeg få noen tips til hva jeg kan gjøre, forutenom å bare vente.

 

jeg opprettet depositumskonto i banken, men henne nektet å betale gebyret, noe henne skulle gjort. unnskyldte seg ved at henne tilbudte å betale til hennes privatkonto

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...