Gå til innhold

Bulldozer er på vei til OEM-partnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Istedet for kjerner vil man bruke moduler, hver modul har to kjerner

Heltall kalkuleres fortsatt per kjerne

Flyttallskalkulasjon flyttes til ett sentralt sted som deles mellom alle modulene

Alle kjerner har sin egen L1 cache

L2 cache er delt

L3 cache er delt

Bare litt velment flisespikking igjen. :)

- Flyttallskalkulasjoner gjøres i hver enkelt modul. Altså delt mellom to kjerner.

- L2 cachen er dedikert hver modul. Altså delt mellom to kjerner.

- L3 cachen deles mellom alle modulene/kjernene.

 

Skisser over virkemåte:

 

En enkelt modul, (to kjerner):

post-3851-0-80733300-1315468373_thumb.jpg

 

En 8-kjerneprosessor med sine 4 moduler:

post-3851-0-37307700-1315468379_thumb.jpg

 

 

4. kvartal for Opteron? Da er det noen rykter som ikke stemmer (for en overraskelse :p ). FX-serien (desktop) ryktes lansert mandag 19. september. Opteron er ryktet lansert før FX-serien.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har allerede blitt lekket en ganske komplett benchmark av Zambesi, Bulldozer på desktopen.

 

SiSoftware slapp denne (og trekte den igjen med en gang egentlig), men takket være webcache, voila;

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QLn9rR2rn5oJ:www.sisoftware.net/?d=qa&f=cpu_amd_bulldozer&l=en&a=+sisoftware+bulldozer&cd=2&hl=de&ct=clnk&gl=de&client=firefox-a

 

For konkurransens skyld får vi absolutt håpe at dette ikke stemmer med hva som kommer.

Lenke til kommentar

Ikke at det har mye å si, men å sette inn DDR-1333 i et system som støtter DDR-1866 er å gi den et kunstig handicap.

 

Jeg skjønner ikke hvilken Sandy Bridge prosessor de har brukt. 3,0 GHz standard og 3,6 turbo, med 4 kjerner med HT slått på, 6 MB L3 og 95W samsvarer ikke med noen av de som er tilgjengelige i dag.

 

Ikke at jeg legger noe særlig vekt på kunstige tester uansett. Men det skal bli spennende å lese de skikkelige testene når de kommer. Håper det ser bedre ut enn dette.

Lenke til kommentar

Synd det ennå ikke finnes overklokkbare entusiastrettede G34 hovedkort. Tenk å smekke inn et par Interlagos 16-kjerner og overklokke med f.eks vann. :dribble:

 

Jeg lurer på hva du vil bruke et slikt system til? Jeg er enig i at det hadde vært ganske kult å ha, men til hjemmebruk ville jeg ikke ha hatt det. Trenger ikke den type kraft.

Jeg vet hva jeg kunne brukt ett slikt system til, folding@home, kjørt bigwu på linux.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har allerede blitt lekket en ganske komplett benchmark av Zambesi, Bulldozer på desktopen.

 

SiSoftware slapp denne (og trekte den igjen med en gang egentlig), men takket være webcache, voila;

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QLn9rR2rn5oJ:www.sisoftware.net/?d=qa&f=cpu_amd_bulldozer&l=en&a=+sisoftware+bulldozer&cd=2&hl=de&ct=clnk&gl=de&client=firefox-a

 

For konkurransens skyld får vi absolutt håpe at dette ikke stemmer med hva som kommer.

 

Hmmmm, gå til Transcoding Benchmarks.

Og da ble hele "testen" plutselig suspekt.

Bulldozer har da ikke noen APU, men faktummet de tok med motpartens innebygde bare for å påmerke det gjøre hele testen ekstremt suspekt.

Samt at mest sannsynlig har de dratt inn en tungt overklokket Sandy Bridge, siden som Simen1 sier: Den stemmer ikke med noen av de utgitte modelene.

Lenke til kommentar

Synd det ennå ikke finnes overklokkbare entusiastrettede G34 hovedkort. Tenk å smekke inn et par Interlagos 16-kjerner og overklokke med f.eks vann. :dribble:

Det er folk som har overklokket 2p G34, jeg har lest dette før på nettet. Dessverre finner jeg ikke link nå.

Det har allerede blitt lekket en ganske komplett benchmark av Zambesi, Bulldozer på desktopen.

 

SiSoftware slapp denne (og trekte den igjen med en gang egentlig), men takket være webcache, voila;

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QLn9rR2rn5oJ:www.sisoftware.net/?d=qa&f=cpu_amd_bulldozer&l=en&a=+sisoftware+bulldozer&cd=2&hl=de&ct=clnk&gl=de&client=firefox-a

 

For konkurransens skyld får vi absolutt håpe at dette ikke stemmer med hva som kommer.

Ta en kikk på Phenom II X4 965 BE mot i7-965. Phenom II-arkitekturen ble slaktet av denne banchmarken sammenlignet mot både Nehalem og Core 2, så at i7-2600k slår Bulldozer med bare 20-30% her lover nesten bra. Eneste problem er at det er 8 kjerner mot 4, og FX81** burde være nærmere i7-2600k enn dette basert på kjernetall.

Lenke til kommentar

Dette er jo tross alt en helt ny arkitektur , det skal ikke forundre meg om at mye av ytelsen man opplever er nettopp pga at programmene muligens ikke får utnyttet det fulle potensialet i Cpu'en.

 

Om Amd ikke greier å konkurrere rent ytelsemessig tror jeg nok at de kommer til å få til å konkurrere rent prismessig i alle fall.

Lenke til kommentar

Det har allerede blitt lekket en ganske komplett benchmark av Zambesi, Bulldozer på desktopen.

 

SiSoftware slapp denne (og trekte den igjen med en gang egentlig), men takket være webcache, voila;

 

http://webcache.goog...lient=firefox-a

 

For konkurransens skyld får vi absolutt håpe at dette ikke stemmer med hva som kommer.

 

Det har nå kommet fram at Cpu'ene som har vært testet på diverse nettsider har vært forskjellige utgaver av Engineering Samples og med problematiske Bios'er, som kan ha gjort til at resultatene har vært langtifra optimale i forhold til sluttversjonen som slippes.

 

Det ryktes dog at det ikke blir september lansering , men dette kommer ikke direkte fra Amd.

Lenke til kommentar

Det har nå kommet fram at Cpu'ene som har vært testet på diverse nettsider har vært forskjellige utgaver av Engineering Samples og med problematiske Bios'er, som kan ha gjort til at resultatene har vært langtifra optimale i forhold til sluttversjonen som slippes.

 

Det ryktes dog at det ikke blir september lansering , men dette kommer ikke direkte fra Amd.

Bulldozer delayed to Q4, direkte fra AMDs John Fruehe.

 

Uansett er det ingen benchmarks hittil.

Lenke til kommentar

 

Bulldozer delayed to Q4, direkte fra AMDs John Fruehe.

 

Uansett er det ingen benchmarks hittil.

 

Hmm, den hadde jeg ikke fått med meg. Det siste jeg leste var i alle fall at dette var fud , men linken din bekrefter at dette ikke stemmer.

Da spørs det om det har blitt gjort noen siste optimaliseringer nettopp for å øke ytelsen noen hakk eller rette på eventuelle problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...