Gå til innhold

Forskjellen på W7 OEM og vanlig?


heggzor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En OEM lisens selges normalt kun med nye pcer, men det har blitt et fast valg hos de fleste nettbutikkene til folk som bygger pcer selv. En OEM lisens binder seg opp mot hovedkortet i pcen du installerer og aktiverer Windows 7 på første gangen. Det betyr at om du bytter hovedkort, så får du ikke aktivert Windows 7 igjen, uten å ringe Microsoft for å aktivere over telefon. Noen ganger går dette bra, andre ganger ikke. Så det er en risk å ta ved å velge en OEM lisens hvis du bytter pcer ofte."

 

kilde

Lenke til kommentar

Når du aktiverer en lisens av Windows, så vil det bli generert en maskinvare-ID som nøkkelen knyttes opp mot. Ved større endringer i maskinvaren vil denne maskinvare-IDen endres. Har du en OEM-lisens vil du i tilnærmet alle tilfeller ved bytte av hovedkort (annen modell enn det som satt i maskinen) ikke kunne aktivere på nytt. Du kan være heldig å få aktivert dersom du ringer produktaktivering, men dersom personen på andre siden av tråden er våken vil de be deg om å kjøpe en ny lisens.

 

Videre har du tilnærmet null support fra MS. Det samtykker du til ved å godta lisensavtalen. Du er mer eller mindre din egen support.

Lenke til kommentar

Ingenting.

Du får med en pen DVD som er litt mer praktisk på den ene pakken.

Dette svaret et rett og slett feil...

Les heller arco3 sitt svar..

 

Mange OEM lisenser fungerer på feil type hovedkort.

Enkelt og greit.

Det gjør de enkelt og greit ikke. En endring til et annet hovedkort vil gi et for stort utslag i maskinvare-IDen. RAM-brikke, ja. Hovedkort, nei.

Lenke til kommentar

La oss si det enkelt. OEM er mere bundet til maskinen det ble installert på, siden det egentlig kun skal selges med maskiner. Endres hardwaren for mye må det reaktiveres med ny key.

Men pakkeversjonen kan installeres så mange ganger man vil, eller bytte hardware så mye man vil.

 

En vanlig hardware-interessert databruker vil tjene mye mere på de hundrelappen ekstra en fullversjon koster.

Piratversjoner er pes siden diverse windows updates deaktiverer keyen så man må følge med hva som lastes ned hele tiden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ingenting.

Du får med en pen DVD som er litt mer praktisk på den ene pakken.

Dette svaret et rett og slett feil...

Les heller arco3 sitt svar..

 

Mange OEM lisenser fungerer på feil type hovedkort.

Enkelt og greit.

Det gjør de enkelt og greit ikke. En endring til et annet hovedkort vil gi et for stort utslag i maskinvare-IDen. RAM-brikke, ja. Hovedkort, nei.

Egentlig ikke.

Windows sjekker for hardware, og visse forandringer "gir poeng".

Får man "nok poeng" så må man sjekke lisensen på nytt.

 

Angående OEM: Det største problemet er at du ikke får med en ordtellig installsjonsplate, selve lisensen er 100% identisk og kan fritt misbrukes.

Så vis du finner en norsk windows 7 install plate på samme version som du har OEM på, kan du fint bruke OEM nøkkelen på en helt annen maskin med ikke OEM platen du nedlastet og brente ut.

 

Pirat? Nei: Lisensen er allerede din.

Lenke til kommentar

Ang. diskusjonen med at oem lisens låser seg til hovedkortet etter det er installert:

 

Hvorfor får jeg da ingen medlinger om at jeg da ikke kan bruke koden min lenger pga feil maskinvareid? Har drøssevis med oem koder som har kommet fra fabrikmaskiner og selvbygde maskiner, og de fungerer på helt andre maskiner den dag idag. Det bryter noe i MS sine reglemanger, det er vel det eneste tror jeg.

Lenke til kommentar

Det gjør de enkelt og greit ikke. En endring til et annet hovedkort vil gi et for stort utslag i maskinvare-IDen. RAM-brikke, ja. Hovedkort, nei.

Egentlig ikke.

Windows sjekker for hardware, og visse forandringer "gir poeng".

Får man "nok poeng" så må man sjekke lisensen på nytt.

 

Angående OEM: Det største problemet er at du ikke får med en ordtellig installsjonsplate, selve lisensen er 100% identisk og kan fritt misbrukes.

Så vis du finner en norsk windows 7 install plate på samme version som du har OEM på, kan du fint bruke OEM nøkkelen på en helt annen maskin med ikke OEM platen du nedlastet og brente ut.

 

Pirat? Nei: Lisensen er allerede din.

Kan jo fortelle at jeg jobber i Microsoft. Foretar man større endringer i maskinvaren, så vil dette oppdages og det er da ikke bare til å "sjekke" lisensen på nytt. Man vil rett og slett ikke få validert. Ringer man da produktaktivering skal man ei heller kunne få reaktivert. Vet det er enkelte som har gjort dette, men det er ikke normen. Man må da kjøpe seg en ny lisens.

 

Man må dessuten skille på OEM. Det er mange forskjellige varianter. OEM, OEM COA, OEM SLP, OEM OA osv. En type er den du selv kjøper i butikken, en annen type er de som er preinstallert på maskinen. De er det igjen flere forskjellige typer av. Videre har de forskjellige installasjonsmedia forskjellige "part numbers", som ingen har forskjellige nøkkelserier. Derfor er det ikke gitt at du bare kan ta og laste ned en Windows 7 fra nettet, og aktivere og validere med nøkkelen du har under maskinen din. En nøkkel som forøvrig for de fleste faktisk ikke er den nøkkelen Windows er aktivert med, da det kun er en bevis på at du har en ekte versjon av Windows.

 

Nøkkelen du har under maskinen vil for de fleste være av typen OEM SLP, og denne er preaktivert fra leverandør i BIOS sammen med et OEM-sertifikat. Nøkkelen på klistremerket er uten betydning, og er ikke det samme som nøkkelen Windows er aktivert med, da den bare er ment for å være et bevis for at du har en lovlig lisens.

 

Selv om aktiveringen går greit så betyr det ikke at du "går fri". Maskinen vil med jevne tidsrom forsøke å validere lisensen, og du vil da kunne få problemer. Ringer du da MS for hjelp så vil de bare si at du må reinstallere med korrekt installasjonsmedia, og evt. produktnøkkel dersom det ikke er en OEM-SLP. Ringer noen inn og sier at de har tastet inn korrekt produktnøkkel, men at de ikke får aktivert, eller validert, og MS ser at det er en OEM-SLP så er det "bye bye". OEM-SLP vil aldri spørre brukeren om å taste inn produktnøkkel under installasjon.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Ang. diskusjonen med at oem lisens låser seg til hovedkortet etter det er installert:

 

Hvorfor får jeg da ingen medlinger om at jeg da ikke kan bruke koden min lenger pga feil maskinvareid? Har drøssevis med oem koder som har kommet fra fabrikmaskiner og selvbygde maskiner, og de fungerer på helt andre maskiner den dag idag. Det bryter noe i MS sine reglemanger, det er vel det eneste tror jeg.

I utgangspunktet skal dette bli fanget opp av valideringen som gjøres med gitte mellomrom. Sannsynligvis har du fått aktivert med en OEM SLP-nøkkel som da ikke allerede ligger inne med en maskinvare-ID hos MS. Da vil de ikke bli noen problem med lisensen før du gjør større endringer på maskinen.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Ang. diskusjonen med at oem lisens låser seg til hovedkortet etter det er installert:

 

Hvorfor får jeg da ingen medlinger om at jeg da ikke kan bruke koden min lenger pga feil maskinvareid? Har drøssevis med oem koder som har kommet fra fabrikmaskiner og selvbygde maskiner, og de fungerer på helt andre maskiner den dag idag. Det bryter noe i MS sine reglemanger, det er vel det eneste tror jeg.

I utgangspunktet skal dette bli fanget opp av valideringen som gjøres med gitte mellomrom. Sannsynligvis har du fått aktivert med en OEM SLP-nøkkel som da ikke allerede ligger inne med en maskinvare-ID hos MS. Da vil de ikke bli noen problem med lisensen før du gjør større endringer på maskinen.

Vel, da har jeg et spørsmål til deg. Kjøpte meg nemlig en oem lisens på komplett for et år siden, til min selvbygde maskin. Hovedkortet på maskinen skal byttes ut nå pga små defekter. Har allerede fått det nye hovedkortet, så det vil si at jeg da vil få problemer med aktiveringen?

 

Om det hadde vært OEM SLP, så hadde vel det stått OEM SLP på platen/lisensen som fulgte med?

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg et spørsmål til deg. Kjøpte meg nemlig en oem lisens på komplett for et år siden, til min selvbygde maskin. Hovedkortet på maskinen skal byttes ut nå pga små defekter. Har allerede fått det nye hovedkortet, så det vil si at jeg da vil få problemer med aktiveringen?

 

Om det hadde vært OEM SLP, så hadde vel det stått OEM SLP på platen/lisensen som fulgte med?

Du vil måtte kjøpe deg en ny OEM-lisens. Du vil i beste fall få aktivert Windows, men valideringen vil uansett feile.

 

SLP-lisenser følger kun med maskiner, så den du har kjøpt løst fra Komplett er en vanlig OEM.

Lenke til kommentar

Ny 7 lisens blir nok ikke med det første her. Men om jeg blir tvingt pga at valideringen failer til og kjøpe ny lisens, og går for og kjøpe denne versonen istedet, som ikek er oem, da trenger jeg vel ikek og tenke over lisenskødd ved bytte av hovedkort?

Ettersom at det er en retail (FPP) så kan du bytte hovedkort til krampa tar deg. :p

 

Edit: På retail har du dessuten 90 dagers full support fra MS.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...