Gå til innhold

Hvordan få kreditt kort? Og hvordan funker det?


bkf_94

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg blir 18 om ca 6 måneder og lurte på noe med kreditt kort.

1. Hva er kravene for å få kreditt kort?

 

2. Hvordan fungerer det med betalingen? Dersom jeg bestiller noe for f.eks 500 kr, må jeg betale beløpet + f.eks 5% rente til banken?

 

3. Må jeg betale et beløp til banken hver måned selv om jeg ikke bruker det? Eller vil jeg ikke få noen regning den perioden jeg ikke bruker kortet?

 

 

Takk til de som svarer :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en god ide kan være å spørre banken ;)

 

1.

krav? de gjør en kredit vurdering på deg. hvis du ikke har noen ulumskheter der går det fint.

 

2.

avhengig av hvor du har korte fra. men de jeg bruker kan du kjøpe ting med og det er gratis å bruke hvis du betaler inn igjen innen 45 dager. (du får regning innen dette) men hvis du tar ut penger med dem koster det %er

 

3.

igjen, avhenger av hvilket selskap.

 

 

jeg har et kort som gir meg %er på div ting (jeg har 4% på bensin)og er gratis generelt

 

husk sund kreditt kort bruk. kun bruke som buffer, når du vet du kan betale igjen.

Lenke til kommentar

Ville holdt meg unna kredittkort om du ikke har noen annen utvei.

Rentene er helt hinsides, 5% er vel drømmetekning. Det rette er vel +20% elns. Men det varierer fra bank til bank.

 

Er altfor lett å få seg et kredittkort når man er myndig. Vet ikke hva kravene er men jeg får da hvertfall ukentlig tilbud ifra diverse steder.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Kredittkort er idiotens løsning, i det fleste tilfeller..

 

Har du ikke råd med en gang så SPAR.

Nå var du vel litt ivrig. Kredittkort har mange fordeler for de som kan bruke de fornuftig og "unytte systemet". Men selvsagt, å kjøpe noe grom hardware uten å vite at man har råd til å betale det ned før rentene kommer er lite lurt.

Lenke til kommentar

Kredittkort er idiotens løsning, i det fleste tilfeller..

 

Har du ikke råd med en gang så SPAR.

Nå var du vel litt ivrig. Kredittkort har mange fordeler for de som kan bruke de fornuftig og "unytte systemet". Men selvsagt, å kjøpe noe grom hardware uten å vite at man har råd til å betale det ned før rentene kommer er lite lurt.

 

''Kredittkort er idiotens løsning, i det fleste tilfeller..''

Lenke til kommentar

Snakk for deg sjøl :p

Kredittkort er en knalldeal i 98% av mine tilfeller (bruker kredittkort til dagligvarer, bensin, klær, møbler ++++).

 

Er du så sikker på det? Når så mange "smarte" unge ikke klarer å tenke fremover og tenke at det kommer en regning ved en senere anledning er ikke dette noe fornuftig alternativ. Dersom du klarer å planlegge og sette av penger er det ikke noe problem, men som de fleste sier, ikke skaff deg kredittkort vedmindre du til nøds trenger det.

Lenke til kommentar
Er du så sikker på det?

Har endel tussinger på Trumf-saldoen og ditto i cashback-historikken som tyder på det ja :)

Men ja, som du sier, det krever at man har kontroll på forbruket og ikke bruker over evne. For de som klarer det er det potensielt flere tusen kroner å spare/tjene ila et år. For andre er det flere tusen kroner å tape ila et år, hvis det går ille.

Lenke til kommentar

Kredittkort er veldig lønnsomt å bruke dersom man innfrir til forfall og holder seg unna kontantuttak. Da er det rentegevinster, diverse cashback/bonuspoeng-ordninger, tilleggsforsikringer osv. Det gir også langt bedre vern mot skimming og den typen ting.

 

Å bruke kredittkort som erstatning for penger man ikke har er gjerne dyrt. Det trenger ikke automatisk å være dumt, selv om det er dyrt. Det spørs litt på den enkeltes situasjon der og da.

Lenke til kommentar

Jeg ser mange fordeler med kredittkort for de som har styring på økonomi og forbruk. Jeg bruker kredittkort ganske hyppig, men aldri på grunn av at jeg ikke har penger på konto.

 

De fleste har sikker sett på Luksusfellen hvordan det går med kredittkortbruk når man ikke har styring på forbruket sitt.

Lenke til kommentar

1. Hva er kravene for å få kreditt kort?

 

Avhengig av inntekt. Om du har penger, kan "alle" få et kort med grense på 2500 fra banken din.

 

2. Hvordan fungerer det med betalingen? Dersom jeg bestiller noe for f.eks 500 kr, må jeg betale beløpet + f.eks 5% rente til banken?

 

Nei, du betaler ikke rente pr. kjøp. Først når du overstiger betalingsutsettelsen. Kjøper du noe til 500, betaler du bare 500. Vanlig rentefri bet. utset. er vel ca 40 dager. Dvs. om du betaler tilbake disse 500 kronene i løpet av 40 dager, så betaler du ikke noe ekstra. Om du derimot betaler etter disse 40 dagene kan det fort bli lagt på 14-30% rente avhengig av kredittkort.

 

3. Må jeg betale et beløp til banken hver måned selv om jeg ikke bruker det? Eller vil jeg ikke få noen regning den perioden jeg ikke bruker kortet?

 

Vil ikke få noen regning om du ikke bruker det. Årspris er fra 0 til ca. 300 kr.

Lenke til kommentar

Når jeg ble 18 og skulle skaffe meg visa, ble jeg "tvunget" til å ha kredittkort.

Var vist sånn at hvis jeg skulle ha visa, måtte jeg ha et kridittkort også.

Jeg makulerte kortet samme dagen det kom i posten. tror det er det smarteste jeg har gjort.

Men hvis du har stålkontroll på pengene dine og har en fast inntekt kan det være lurt å ha som en nødløsning.

Lenke til kommentar

Når jeg ble 18 og skulle skaffe meg visa, ble jeg "tvunget" til å ha kredittkort.

Var vist sånn at hvis jeg skulle ha visa, måtte jeg ha et kridittkort også.

Jeg makulerte kortet samme dagen det kom i posten. tror det er det smarteste jeg har gjort.

Men hvis du har stålkontroll på pengene dine og har en fast inntekt kan det være lurt å ha som en nødløsning.

 

 

Da tror jeg banken har sett sitt snitt til å "lure" på deg et kredittkort, gitt :)

Lenke til kommentar

Da tror jeg banken har sett sitt snitt til å "lure" på deg et kredittkort, gitt :)

Noen banker har dette i programpakkene sine. I Postbanken leve student, for eks, må(tte) man ha både VISA og MasterCard. Selvsagt kan man klippe sistnevtne med en gang dersom man vet at man ikke har stålkontroll, men det kommer automatisk nytt kort når det gamle utløper.

Lenke til kommentar
Er du så sikker på det?

Har endel tussinger på Trumf-saldoen og ditto i cashback-historikken som tyder på det ja :)

Men ja, som du sier, det krever at man har kontroll på forbruket og ikke bruker over evne. For de som klarer det er det potensielt flere tusen kroner å spare/tjene ila et år. For andre er det flere tusen kroner å tape ila et år, hvis det går ille.

 

 

De rabattene du snakker om har jeg enda til gode å vurdere som verdt "bryderiet".

Bensin for du som regel billigere, eller like billig ved å følge med på prisene i stedet for å ukritisk tro at rabatt er en garanti for god pris (rabatt på hvilken pris?).

 

Og glemmer du en innbetaling/nedbetaling av kreditten slik at "lånetiden" forlenges så koster det fort mer enn rabattfortjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...