Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte Risen 2 på steam nå. Håper det er i omtrent samme kvalitet som Risen (1).

Flott det kommer ut nå som det blir langhelg, :)

 

Må si jeg følte på skepsisen når jeg fikk høre at det skulle bli et pirat spill, men det har jeg lagt bak meg. Nå kan ikke fredagen komme fort nok.

 

Den delen at det er piratspill må jo være det beste med hele spillet! Dog tror jeg ikke dette utarter seg like bra som jeg håper, har jo spilt mye Sid Meier's Pirates, og det var herlig. Skulle ønske det kom flere ordentlige piratspill, som også har fokus mye på skipskamper(ala sid meiers pirates), erobringer, og å bli en mektig og fryktet pirat. Av det jeg har lest om Risen 2 lever det ikke helt opptil det men, skulle ønske flere spill hva som sid meiers pirates!

 

 

Husker bare når jeg seilet gjennom caribbean i sid meiers pirates, og man plutselig møtte på en stor og beryktet piratskip/kaptein.. den følelsen.. eller når man nettopp blir stor og mektig selv, fantastisk :D

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det jeg er redd, er at spillet er...

 

-Dumbed down: statiske skills, kampsystem uten dybde, lav vanskelighetsgrad, repeterende, generisk plot.

-Begrenset: ingen åpen verden, små områder med lite å utforske, on rails, lite å utforske.

-Ensformig: enkle quests, mange fetch quests, ensformige kamper.

-Overfladisk: generisk setting, disney-pirater istedet for klassiske buccaneerer, svak bakgrunnshistorie.

-Lavbudsjett: billige menyer, dårlig stemmeskuespill, stive animasjoner.

 

Hadde vært fint om noen som har spilt det kunne kommentere punktene over.

Lenke til kommentar

Noen som har fått en rar melding når de aktiverer pre-ordre koden fra CDON ?

Jeg fikk opp ett eller annet om valve_test_app etc..

Ingen aning hva det betyr

 

NM..fant ut at alt var ok.

Nå sliter jeg bare med at spillet ikke vil starte med mitt corsair headset satt til 7.1

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Det jeg er redd, er at spillet er...

 

-Dumbed down: statiske skills, kampsystem uten dybde, lav vanskelighetsgrad, repeterende, generisk plot.

-Begrenset: ingen åpen verden, små områder med lite å utforske, on rails, lite å utforske.

-Ensformig: enkle quests, mange fetch quests, ensformige kamper.

-Overfladisk: generisk setting, disney-pirater istedet for klassiske buccaneerer, svak bakgrunnshistorie.

-Lavbudsjett: billige menyer, dårlig stemmeskuespill, stive animasjoner.

 

Hadde vært fint om noen som har spilt det kunne kommentere punktene over.

 

Ettersom jeg ikke har spilt det selv, kan jeg jo egentlig ikke svare. Men har da lest de anmeldelsene som har kommet. De sier. At verdenen på en måte er begrenset, at det er mange små øyer, så vanskelig å gå seg bort. At animasjonene ER stive og dårlige, samt at stemmeskuespillet er dårlig. Men Questene skal vist være godt likt av mange. Mange løsninger å gjøre questene på og lignende. Noen synes skilsene er dårlig, andre ikke.

 

For de som har spilt Gothic spillene og Risen, er det jo ingen overaskelse at stemmeskuespillet er som det er, og at animasjonene er stive. Det har nesten blitt en "greie", en del av sjarmen nesten. Så spørsmålet er om helheten er god.

 

Ha ha, kom pluttselig på, når det var snakk om stemmeskuespill. Fra da Jeg hadde gothic 2 på engelsk, også fikk jeg tak Night of the Raven på tysk, som da er expansion pakka til Gothic 2. Den pakka blandet masse nytt innhold i eksisterende Gothic 2, mange nye quest og områder osv. Med den følgen at av alt det gamle innholdet snakket de engels og alt nytt snakket de tysk. Noen ganger hadde gamle karakterer fått nye ting å si. Da var det en salig blanding av Tysk og Engelsk fra en og samme fyren. Haha det var rimelig latterlig, men sjarmerende, på en måte bare Gothic 2 kan få til.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det moro med spillet de første få timene i allfall, så jeg satser på at dette blir en fin spillhelg :-)

 

Jeg merket dog fort at view distance på mye (spesielt NPCs) er latterlig lavt. Monstre spretter jo plutselig frem bare 20 m fremfor meg, noe som blir litt vel tullete i 2012 syns jeg. Hvis andre skulle være interesserte så viste det seg dog å være enkelt å fikse i fila

C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\risen 2\data\ini\ConfigDefault.xml

Der endret jeg ganske enkelt linje 913 til 938 til dette:

 

 

  <High
Item_Small="8000.0"
Item_Medium="10000.0"
Item_Large="12000.0"
NPC_Small="10000.0"
NPC_Medium="12000.0"
NPC_Large="14000.0"
Level_Small="10000.0"
Level_Medium="16000.0"
Level_Large="26000.0"
Object_Small="4000.0"
Object_Medium="8000.0"
Object_Large="12000.0"
SpeedTree_Small="8000.0"
SpeedTree_Medium="16000.0"
SpeedTree_Large="26000.0"
Events_Small="8000.0"
Events_Medium="12000.0"
Events_Large="16000.0"
Effects_Small="8000.0"
Effects_Medium="12000.0"
Effects_Large="16000.0"
Lights="12000.0"
Terrain="100000.0"  
  >
  </High>

 

 

Evt. kan man fint sette inn andre tall, men disse fungerer tilsynelatende fint hos meg (HD 5870). Disse linjene gjelder når man kjører på "high".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då har eg, den nest største Piranha-fanboyen på forumet, fått spelt nokre timar.

 

Første førsteinntrykk: dette ser ikkje altfor lovande ut. Spelet kjennest ikkje som Risen, og eg hugsar at det meste eg las om spelet har gjort meg gradvis mindre entusiastisk.

 

Andre førsteinntrykk: eg hugsar at Gothic 2, kanskje favorittspelet mitt til PC gjennom tidene, òg ga eit svakt førsteinntrykk. Eg byrjar å like spelet meir og meir no, sjølv om der er nokre ting som ikkje er heilt som forventa. Spelet verkar mykje enklare, det er det eine. Eg har so langt berre møtt nokre få fiendar som er over mitt nivå, og der ser òg ut til å vere ein "fast travel"-funksjon. Ein annan ting er at overgongen frå det forrige spelet ikkje er so veldig glatt, historiemessig. Kor vart det av all magien som var so viktig? Kampsystemet kjennast ikkje so bra ut i starten, men eg byrjer å like det no. Det gjenstår å sjå korleis det målar seg med systemet i Risen, som eg likte veldig godt. Det er for ein erfaren magikar litt nedslåande at offensiv magi på kort tid har forsvunne frå verda.

 

På pluss-sida, verkar stemninga i spelet glimrande. I motsetnad til Risen, kjennast dette spelet ganske annleis enn Gothic-spela stemningsmessig, noko eg synest er glimrande. Gothic-spela er fantastiske, men eg likar nye opplevingar, og det ser ut til at Piranha her har skapt noko heilt nytt. Der er ikkje altfor mange gode piratrollespel der ute, og Piranha ser ut til å ha truffe spikeren midt på hovudet. Det åleine burde vere god nok grunn til å kjøpe spelet. Utforskinga er i tillegg veldig spennande, og tilsynelatande opp til normalt Piranha-nivå. Karakterutviklingssystemet er vesentleg endra, og ser svært lovande ut. Der er ei stor mengde ferdigheiter å lære, der veldig mange av dei ser både nyttige og morosame ut. Og dyre å skaffe seg. Eg har no eit stort og skrikande behov for gull, og eg likar det. Økonomien i dei fleste rollespel er fullstendig øydelagt, men det kan hende Piranha har lukkast der dei fleste andre har feila, ved å gjere gull til ein like etterlengta ressurs for spelaren som for karakterane inne i spelet.

 

For å oppsummere: eg spring for tida rundt på ei spennande øy og kjenner meg som ein pirat i eit pirateventyr. Det er fortsatt tidleg å gi nokon dom, men so langt verkar dette bra.

 

Kay

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Antar du sikter til meg som den største fanboyen KayAU. Blir spennende å lese hva du mener videre, for jeg har alltid opplevd at det du skriver om spill er veldig nær det jeg selv opplever. Husker hvordan du beskrev kampsystemet i Risen, hvilket var helt spot on.

 

Jeg har fortsatt ikke fått spillet og det begynner nesten å gå meg på nervene. Det til tross for at jeg nylig ble operert i håndleddet og er usikker på om jeg er særlig spillbar enda. Har hatt noen bekymringer vedrørende dette spillet, både fordi kampsystem fra Risen er endret og fordi det har blitt sagt av flere at spillet er blitt for lett. Stemmer sistnevnte er et av varemerkene til PB kastet ut med badevannet i casualiseringens ånd. Jeg er også noe bekymret når det gjelder valg og konsekvenser, da øvrige RPGs de siste årene har vært svært forsimplet på dette punktet og har gjort stor kommersiell suksess. Hvor mye har Deep Silver fått presset Piranha Bytes i den retningen tro?

 

Noe av det beste med PB-spill har etter mitt skjønn vært stemningen, musikken og verdenen i tillegg til utfordrende kamp og valg /konsekvenser og sist ikke minst, fravær av "holding i hånda".

 

Jeg håper stemning er godt ivaretatt til tross for at den er endret i forhold til i tidligere spill. Jeg er også litt bekymret i forhold til at det er ny komponist i dette spillet ettersom den opprinnelige har laget den beste spillmusikk jeg noensinne har hørt.

 

Edit: Glemte et par ting.

Utforskning og belønning /opplevelse av virkelig fremgang har også vært helt ubetalelig i PB-spill. Håper flere små øyer ikke reduserer den gedigne følelsen under utforskning vi har hatt i tidligere spill, der det opplevdes veldig tilfredsstillende å finne ukjente steder og tidvis nærmest gå seg vill i farlig og ukjent terreng.

 

Disse store røde kryssene der det er skatter.. er det mulig å slå det av i menyen? Synes de ble litt vel synlige (dette var mye bedre i Risen).

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Har fått spilt Risen 2 i en god del timer nå, og er stort sett enig i det KayAU sier. Spillet begynner på en egentlig ganske kjedelig måte, og kampsystemet virker direkte dårlig i begynnelsen. Selv om kampsystemet bedrer seg etter hvert som du lærer nye skills kan det fortsatt ikke måle seg med Risens kampsystem, men jeg håper og tror at det blir enda bedre når jeg kommer lengre inn i spillet.

 

Har nå virkelig begynt å like spillets atmosfære og piratsetting, og jeg gleder meg til å få utforske mer av spillets verden. Synes det nye systemet for karakterutvikling er veldig bra, spillets menyer er oversiktlige og fine, grafikken er bra, og questene har hittil vært mer interessante enn de i Risen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...