Gå til innhold

Asus N55SF test/førsteinntrykk - maskinen for deg som verdsetter god skjerm og lyd!


OC-Freak

Anbefalte innlegg

For meg hadde 80Gb blitt for lite, jeg spiller spill som world of warcraft (30Gb med filer), Skyrim (5Gb) og kommer nok til å prøve Star wars: the old republic som visstnok er rett under 40Gb med filer. Er ikke spesielt gunstig med spill på en ekstern disk, selv med usb 3.0.

 

Men om man ikke spiller noe særlig bør 80Gb holde :)

 

Riktig. Jeg spiller ikke. Kaster kun sinte fugler på telefonen.smile.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde ikke denne passe i N55SFen? http://www.dustinhome.no/intel-320-series-25-160gb-ssd-sata-300-mlc-25nm-reseller/product/ 5010586085 Litt dumt spørsmål fra min side egentlig, men er den god liksom? Eller burde jeg heller vurdere denne http://www.dustinhom...duct/5010615961 ?

 

Av de to hadde jeg valgt intel sin.

 

Intel er først og fremst troverdig og problemfritt, om de ikke er fullt så raske som de raskeste SSD'ene. Et trygt valg med andre ord, tror også den er raskere enn kingston SSD'en du linker til.

 

Er den mye større enn andre PCer med samme skjerm størrelse på 15,6"? Er den tung i forhold til andre på samme størrelse?

 

Ikke spesielt mye større, litt tykk kanskje. Men den føles en del tyngre (og mer solid? ;)) enn mange andre 15" maskiner.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Dette her er et enda bedre valg eller havner på lik linje som Intel'en i stabilitet. men dog litt raskere :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

 

Hvor mye raskere? Den er riktignok billigere, men også mindre i størrelse. Trenger gjerne plassen litt, tror jeg iallefall, ettersom jeg har planer om å ha litt spill på maskinen (og andre applikasjoner). Så har jeg film, bilder og musikk på en ekstern hdd.

Lenke til kommentar

Du kan lese denne tortur testen av SSDen her ;)

en på forumet som gjør dette :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355298&st=0

 

Så skjønner du hvor stabil den er :p

 

Lesehastigheten er bedre på crucialen, men skrive hastigheten er litt bedre på Intelen.

 

 

jeg liker lesehastighten bedre :)

 

Driter jo i om det tar et par sekunder ekstra å installere noe når det starter mye kjappere :)

 

 

jeg selv sitter på 64GB versjonen av den jeg linker til.

Å Har har jeg Win 7, Office 2010, BF3, FM12 og Starcraft 2. Har fortsatt litt ledig plass igjen.

 

På den vanlige snurredisken har jeg filmer og serier osv på.

 

Så du må nesten regne ut hvor mye plass du kommer til å bruke å hvor mange spill du faktisk spiller samtidig(nesten da)

Jeg selv spiller bare 3 spill.

Lenke til kommentar

Du kan lese denne tortur testen av SSDen her ;)

en på forumet som gjør dette :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355298&st=0

 

Så skjønner du hvor stabil den er :p

 

Lesehastigheten er bedre på crucialen, men skrive hastigheten er litt bedre på Intelen.

 

 

jeg liker lesehastighten bedre :)

 

Driter jo i om det tar et par sekunder ekstra å installere noe når det starter mye kjappere :)

 

 

jeg selv sitter på 64GB versjonen av den jeg linker til.

Å Har har jeg Win 7, Office 2010, BF3, FM12 og Starcraft 2. Har fortsatt litt ledig plass igjen.

 

På den vanlige snurredisken har jeg filmer og serier osv på.

 

Så du må nesten regne ut hvor mye plass du kommer til å bruke å hvor mange spill du faktisk spiller samtidig(nesten da)

Jeg selv spiller bare 3 spill.

 

Er forsåvidt helt enig med deg ang. lesehastighet vs. skrivehastighet. Hvor store er forskjellene? Jeg har regnet litt på det og kommet frem til at jeg står igjen med ca. 40 gb hvis jeg går for crucialen...

Lenke til kommentar

Hei, en kompis av meg avinnstallerte noe "bloatware" på maskinen min - slik som power2go, video magic, et program som inneholdt media espresso, og noe andre greier. Han har fagbrev i IT så han kan sakene sine, men vil for sikkerhetsskyld forhøre meg med dere. Det er ikke noe av den bloatwaren jeg nevnte over og bloatwaren generelt på maskinen som er viktig for hvordan pcen fungerer, det være seg ytelse i spill og f.eks videoavspilling? Taper jeg noen programmer jeg har bruk for med andre ord?

 

Mvh Hovi. Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hei, en kompis av meg avinnstallerte noe "bloatware" på maskinen min - slik som power2go, video magic, et program som inneholdt media espresso, og noe andre greier. Han har fagbrev i IT så han kan sakene sine, men vil for sikkerhetsskyld forhøre meg med dere. Det er ikke noe av den bloatwaren jeg nevnte over og bloatwaren generelt på maskinen som er viktig for hvordan pcen fungerer, det være seg ytelse i spill og f.eks videoavspilling? Taper jeg noen programmer jeg har bruk for med andre ord?

 

Mvh Hovi. Takker for svar :)

 

Når er jeg ingen ekspert, men så lenge du ikke slettet noen drivere (f.eks til grafikkortet) så skal det gå helt fint.

Lenke til kommentar

Du kan lese denne tortur testen av SSDen her ;)

en på forumet som gjør dette :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355298&st=0

 

Så skjønner du hvor stabil den er :p

 

Lesehastigheten er bedre på crucialen, men skrive hastigheten er litt bedre på Intelen.

 

 

jeg liker lesehastighten bedre :)

 

Driter jo i om det tar et par sekunder ekstra å installere noe når det starter mye kjappere :)

 

 

jeg selv sitter på 64GB versjonen av den jeg linker til.

Å Har har jeg Win 7, Office 2010, BF3, FM12 og Starcraft 2. Har fortsatt litt ledig plass igjen.

 

På den vanlige snurredisken har jeg filmer og serier osv på.

 

Så du må nesten regne ut hvor mye plass du kommer til å bruke å hvor mange spill du faktisk spiller samtidig(nesten da)

Jeg selv spiller bare 3 spill.

 

Når jeg skal bytte ut hdden, så trenger jeg bare å skru ut en luke, løsne på hdden. Montere SSDen, lukke luken, installere os, recovery og drivere, ikkesant? Trenger jeg noe ekstramonteringsfeste el.?

Lenke til kommentar

Du kan lese denne tortur testen av SSDen her ;)

en på forumet som gjør dette :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355298&st=0

 

Så skjønner du hvor stabil den er :p

 

Lesehastigheten er bedre på crucialen, men skrive hastigheten er litt bedre på Intelen.

 

 

jeg liker lesehastighten bedre :)

 

Driter jo i om det tar et par sekunder ekstra å installere noe når det starter mye kjappere :)

 

 

jeg selv sitter på 64GB versjonen av den jeg linker til.

Å Har har jeg Win 7, Office 2010, BF3, FM12 og Starcraft 2. Har fortsatt litt ledig plass igjen.

 

På den vanlige snurredisken har jeg filmer og serier osv på.

 

Så du må nesten regne ut hvor mye plass du kommer til å bruke å hvor mange spill du faktisk spiller samtidig(nesten da)

Jeg selv spiller bare 3 spill.

 

Når jeg skal bytte ut hdden, så trenger jeg bare å skru ut en luke, løsne på hdden. Montere SSDen, lukke luken, installere os, recovery og drivere, ikkesant? Trenger jeg noe ekstramonteringsfeste el.?

 

Det stemmer. Det sitter en ramme på orginaldisken som du må flytte over på SSD'en når du bytter disk, trenger ikke noe ekstra.

Lenke til kommentar

Er det fremdeles et problem med grafikkort-driverene, med at spill starter med intel grafikkløsning isteden for gt555m, eller har nvidia kommet med en løsning? Dårlig oppløste ikoner, er det også fremdeles et problem?

 

Hvis jeg bytter nettverkskort + HDD til SSD, bryter jeg noe garanti da?

Lenke til kommentar

Er det fremdeles et problem med grafikkort-driverene, med at spill starter med intel grafikkløsning isteden for gt555m, eller har nvidia kommet med en løsning? Dårlig oppløste ikoner, er det også fremdeles et problem?

 

Hvis jeg bytter nettverkskort + HDD til SSD, bryter jeg noe garanti da?

 

Ja er enda noen problemer med grafikk-switching, og det kommer det nok alltid til å være. Men så langt har jeg alltid klart å tvinge programmer til å starte med nvidia grafikk ved å høyreklikke på startfilen og velge "kjør med grafikkontroller --> nvidia" i de tilfellene det ikke har virket automatisk.

 

Ikon problemene skyldes windows sin oppskalering, dette er jeg redd ikke kan fikses. Kjører du på 100% skalering er det ingen problemer, men dette blir litt smått å jobbe med på en fullHD skjerm, på 125% skalering er enkelte ikoner/bilder litt hakkete grunnet oppskaleringen - men dette sjenerer ikke meg ihvertfall (hos meg har jeg kun merket det på 1 ikon, og det er daemon tools).

 

Både harddisk og trådløst nettverkskort er enkelt tilgjengelig fra panelet på undersiden så kan ikke se at det skal føre til problemer på garantien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fremdeles et problem med grafikkort-driverene, med at spill starter med intel grafikkløsning isteden for gt555m, eller har nvidia kommet med en løsning? Dårlig oppløste ikoner, er det også fremdeles et problem?

 

Hvis jeg bytter nettverkskort + HDD til SSD, bryter jeg noe garanti da?

 

Ja er enda noen problemer med grafikk-switching, og det kommer det nok alltid til å være. Men så langt har jeg alltid klart å tvinge programmer til å starte med nvidia grafikk ved å høyreklikke på startfilen og velge "kjør med grafikkontroller --> nvidia" i de tilfellene det ikke har virket automatisk.

 

Ikon problemene skyldes windows sin oppskalering, dette er jeg redd ikke kan fikses. Kjører du på 100% skalering er det ingen problemer, men dette blir litt smått å jobbe med på en fullHD skjerm, på 125% skalering er enkelte ikoner/bilder litt hakkete grunnet oppskaleringen - men dette sjenerer ikke meg ihvertfall (hos meg har jeg kun merket det på 1 ikon, og det er daemon tools).

 

Både harddisk og trådløst nettverkskort er enkelt tilgjengelig fra panelet på undersiden så kan ikke se at det skal føre til problemer på garantien.

 

Hvis man tar "kjør med grafikkontroller ---> nvidia" velger maskinen da nvidia neste gang, eller må du gjøre dette hver gang?

 

Så da er det trolig at det er slik på alle 1080p skjermer?

 

Har du støtt på noen andre "problemer" med maskinen?

Lenke til kommentar

F.eks Skyrim er satt i driveren til å kjøre på nvidia grafikk, men det funker ikke, så jeg må høyreklikke og velge "kjør med grafikkontroller --> Nvidia" hver gang.

 

Det har ikke noe med skjerm å gjøre, det har med windows å gjøre, windows sin oppskalering gjør ikoner hakkete - så på alle maskiner hvor man velger å kjøre på høyere skalering enn 100% vil man få dette problemet. Men på 15" fullhd skjermer vil det være naturlig å kjøre med høyere skalering enn 100% for å få tekst osv passe leselig, derfor kan man nesten ikke unngå problemet.

 

Har ikke hatt noen problemer med maskinen, men tastaturet irriterer meg. At ikke asus kunne satt inn et bedre tastatur på en ellers høykvalitetsmaskin er skuffende. Svært plastikkpreget, mørkegrå tekst på lysegrå taster kan være vanskelig å se, og multimedietaster på venstre side er frustrerende når man spiller. Er nesten som å designe en kvalitetsbil og sette inn de billigste ikea stolene som seter.....

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med skjermkort o.l. på min, men har ikke full HD utgaven, om det har noe å si.

 

Multimediatastene har jeg minimalt med problemer med, tror jeg har trykket feil 1-2 ganger denne mnd, og da på Caps Lock og ikke "A" mens jeg skriver.

Under spilling har jeg aldri trykt feil, da hånda mi som regel ligger "fast" på WASD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...