Gå til innhold

Asus N55SF test/førsteinntrykk - maskinen for deg som verdsetter god skjerm og lyd!


OC-Freak

Anbefalte innlegg

Kjipern. Skal hovedsaklig brukes med linux, så da er det faktisk virkelig STUCK med optimus. Maskina er til dama og hun har så og si ikke brukt annet en linux på 5 år. Man har jo bumblebee prosjektet, men det er alt for mye i startgropa til å vurdere en maskin hvor man er stuck med optimus desverre. Synd siden dette virkelig var maskina med stor M i denne prisklassen. Finnes det noe annet godt alternativ kanskje, som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har subwooferen slutta å virke. Har såvidt brukt den. Den blir ikke registert av maskina når den kobles til.

 

Bruker mest et headset grunnet dette og denne flimre-lyden ved visste frekvenser, eller at lyden rett og slett bare kuttes ut av og til.

 

Ser at komplett ikke fører denne maskinen lenger. Kunne tenkt meg en versjon med i7 2670QM cpu, prøvde å spørre kundeservice, men de sa maskina var utgått, og ikke visste om det kom noen "ny versjon" evt. til våren.

 

Er dette noe å vente på før jeg sender den tilbake?

Lenke til kommentar

Det kommer alltid noe nytt, er bare hva og når som er spørsmålet.

 

For meg var det viktigste den matte skjermen og det lave støynivået ved bruk, om asus kommer med en ny maskin som innfrir på dette området vet jeg ikke. Tipper ja, men man vet aldri.

 

Det har kommet en ny versjon som komplett hadde på lager inntil for en uke eller to siden;

 

N55SL; http://www.prisjakt.no/product.php?p=1045093

Men ikke la deg lure, den er 99% identisk med N55SF, eneste jeg fant som var endra er navnet på grafikkortet. Endra fra GT555M til GT635M, men dette er samme kort, nvidia har bare gitt det et nytt navn for at folk skal bli lurt til å tro at de får noe nyere. Klokkehastighet og ytelse er helt identisk.

 

Edit:

Kommer garantert et skred av nye bærbare med de nye ivy bridge prosessorene til intel, trolig dukker det da opp noe som tilsvarer N55. Disse er ventet papirlansert i april/mai, med tilgjengelighet fra mai/juni/juli i butikkene.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Kjøpte en N55SF brukt. Modellen med 1920x1080, i7 2630QM. Ga 5000Kr for den og er absolutt fornøyd!

Min kom faktisk med Intel Wi-Fi kort, ble virkelig glad da jeg så det : D

 

Kan også gledelig rapportere at den bruker Sata 3, satte inn en Samsung 830 64GB, og ytelsen er fantastisk! Slenger med et bilde fra AS SSD.

 

Det eneste jeg ikke liker til å er at prosessoren blir utrolig varm. Etter 10 min med Minecraft er den på over 90 grader. Kjølingen er stille, og GPUen er passe kjølig, men det kan virke som om heat-pipen på CPUen ikke er festet riktig da den kan gå fra 40 til 90 grader veldig kjapt.

 

Skal skru den opp og undersøke dette. Har også bestilt et adapter som muliggjør å bytte ut Blu-Rayen med HDDen som fulgte med. Skal også eksprimentere med hybrid-grafikk i Linux, ved hjelp av Bumblebee.

post-119224-0-83136800-1330775866_thumb.png

Lenke til kommentar

Virker som ingen nettbutikker selger Asus N55SF lenger..

 

Noen som vet hvorfor?

 

Er noen som har enkelte utgaver på lager, f.eks netonnet: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-15---16-tom/asus-n55sf-s1232v/162422.3003/

 

Digital Impuls har også et par på lager.

 

Er vel for at asus ikke vil ha for mange maskiner på lager rundt forbi når nye maskiner kommer med nesten intel CPU generasjon (mai/juni).

 

Neste generasjon heter N56VM (Nvidia GT630M = GT540M skjermkort), og N56VZ (Nvidia GT635M = GT555M skjermkort).

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Sliter med subwooferen på min N55SF i7. Kontakten var skikkelig hard første gang jeg satt den inn. Funket greit i starten, men nå registrerer den ikke at subwooferen kobles til. Av og til når den ikke er koblet til oppdager Realtek HD Audio Manager den selv om den ikke er der og switcher mellom å slå den av og på. Dette resulterer i støy i høytalerne.

 

Jeg vil tro at det er kontakten som er dårlig. Kan ha forårsaket skaden selv da jeg løftet pcen uten å tenke på subwooferen som ble hengende med.

 

Bruker ikke subwooferen mye, men irriterende at den ikke funker. Vunderer å sende den inn, men er redd for at skaden ikke dekkes av garanti.

 

Er det noen som sliter med samme problem?

Lenke til kommentar

Hvis dytter pluggen inn og holder den der med trykk (hvis det er lov å si) kan jeg bruke den. Er jeg heldig funker det når jeg slipper igjen. Tenker kanskje å ha på noe loddetinn på pluggen for å gjøre den bittelitt større.

 

Har fått svar fra asus om reparasjon... Infocare skal ha 450 + moms og frakt i gebyr dersom det ikke dekkes av garanti. I tillegg kan de ikke si noe om hvor lang tid en rep kan ta. Ettersom jeg ikke bruker subwooferen så mye gidder jeg neppe sende den inn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje på tide å skrive hva jeg syns om maskinen etter en del bruk.

 

Positivt: Støynivå, skjerm, stort sett høyttalere, ytelse.

 

Negativt: Tastatur, høyttalerskurr ved lyse toner, orginalt trådløst nett, pekeplate.

 

Spesielt tastaturet irriterer meg, hva tenkte de med når de fant ut at de skulle trykke bokstavene i mørkt grått på lys grå taster? I mørkt rom er det helt håpløst å skrive på, tastene er heller ikke gode. Pekeplaten er heller ikke mer enn middelmådig, den er ikke glatt/jevn nok.

 

Et bedre tastatur og intel trådløst kort er stort sett det som skal til for å gjøre den bortimot perfekt. De kunne godt fikset på høyttalere/kabinett slik at det ikke kommer skurring/resonans ved lyse toner og gitt pekeplaten en bedre overflate.

Lenke til kommentar

Ja jeg tror jeg må bytte jeg også. Sliter stadig med at nettet detter ut, selv om routeren bare står i etasjen over.

 

Noen som har overklokket skjermkortet? Hva er det klokket til og hvor mye øker temperaturen? Tenkte jeg skulle prøve å presse ut litt flere frames sånn at jeg ikke lider alt for mye når jeg tar opp gameplay. Er ikke så rutinert på sånt, så tar gjerne imot litt tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...