Gå til innhold

Her er Norges billigste nettbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Amentio var også en bedrift jeg glatt styrte unna i sin tid, spesielt etter lokale skrekkhistorier.

I ettertid angrer jeg ikke ett sekund, og i ettertid har jeg hatt en del returer hos Komplett, både reklamasjoner og garantisaker og resultatet er klinkende klart... Service og støtte om noe feiler er toppers hos Komplett.

 

Om jeg kunne spare 500-800 spenn ved å handle en annen plass så tør jeg ikke det.

Hadde vi levd i Socket A alderen og Pentium 3 og tidlig Pentium 4 dagene så hadde jeg hatt mot nok til å handle i andre sjapper.

Årsaken er at hardware hadde lengere levetid den gang, skjermkort GPUene holdt som oftest ut lenger, hovedkort fra riktig produsent hadde også lang levetid og harddiskene var solide.

 

Idag derimot begynner det rett og slett å gå nedover.

Med harddisker tør jeg i allefall ikke å handle hos andre enn Komplett, grunnet at disse er raske og greie på reklamasjon selv om det er nært 5 års fristen, og at de i tilegg gir deg som oftest (Har sett unntak) nytt etter prisen eller prisklassen du handlet i den gangen. (Gikk fra 300Gb til 1.5Tb.)

 

Har nå 6x harddisker i serveren hvor 3 har vist seg å ha dårlige sektorer, den ene ligger på 49 dårlige og vil sannsynligvis være den første som går i retur.

Men jeg er ikke bekymret, har RAID 6, og Komplett i ryggen, så jeg forventer ingen problemer når den dagen kommer.

 

Hadde jeg vært dust og handlet hos Pixmania, så hadde jeg nå grøsset og vært bekymret og sittet og håpet at dagen med super billige 3Tb disker skulle komme snart så jeg hadde kunnet bytte dem ut før de ryker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se resultatet av landets største pristest.

 

 

 

Fiffig sak dere har mekket til slik at vi kan bla gjennom butikken på side 1, men går det an å ta med omtale der også?

 

Jeg tror nemlig dere gjør oss forbrukere en stooor tjeneste ved å føre opp dette neste gang dere tar en pristest på butikker.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Denne lista er enten bestikka er spinnvil siden Komplett+ Dustin er de som alltid sies.

Du kan jo alltids etterprøve resultatet ved å ta et utvalg produkter og sammenlign prisene mellom de forskjellige butikkene.

 

Det er på det rene at Komplett og Dustin er blant de billigste i landet. Jeg har sjeldent funnet butikker som er billigere på en handlekurv når jeg har handlet maskinvare.

Lenke til kommentar

Med Netshop kun en 15min kjøretur unna og høyst konkurerbare på pris så blir jeg fortsatt værende å handle nesten utelukkende hos Netshop, inntil de gir meg grunn til noe annet. Visst er Komplett kun ett steinkast unna Netshop, men de er svartelistet i min bok. :)

 

Testet ut Dustin for en tid tilbake og for all del, gode prise etc, men de slår ikke Netshop på den praktiske biten (for meg).

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Jeg har i noen år brukt komplett.no, og er fornøyd med både produkter, priser, oppfølging, levering og service.

Det er ikke sjeldent at jeg heller spanderer en hundrelapp eller to på god kundeservice, kontra velge den billigste løsningen fra en obskur side.

 

Jeg har gjort så mange gode kjøp hos komplett.no at det iblant er helt akseptabelt for meg å tipse litt for god service ved å kjøpe varen der. Allikevell skal jeg ta en titt på dustinhome etter denne testen, og se hva de kan by på :)

Lenke til kommentar

Pixmania er som sagt ikke norsk og jeg regner med at frakt ikke er regnet med i undersøkelsen siden de er svindyre

 

netonnet kan være billig på noe, men utvalget deres suger

 

så disse 2 skulle ikke vært på listen i det hele tatt

 

bruker mest netshop (grei frakt og enormt utvalg) og mpx (hentebu)selv

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har erfaring med dustin så hadde jeg forventet dem høyere på listen.

 

Kompllett har stort sett grei kundebehandling .

en gang fikk jeg tilsendt feil skjermkort( fler pc generasjoner siden)

og jeg fikk ikke beskjed om lisens innmeldelse til NRK da jeg kjøpte en optaker med analog ( utgåt ) mottaker elle forespørsel om hvem som var lisensinehaver

 

 

 

CDon har god kundebehandling .

 

jeg har kjøpt nesten hele startrek trilogien hos dem.

Ved 2 tilfeller var det feil på platene ( samme pakke måtte byttes 2 ganger ) .

Dette tok de uten spørsmål

 

Så jeg ville gi dem:

CDON: 6/6

komplett : 4/6

Lenke til kommentar

Pixmania er som sagt ikke norsk og jeg regner med at frakt ikke er regnet med i undersøkelsen siden de er svindyre

 

netonnet kan være billig på noe, men utvalget deres suger

 

så disse 2 skulle ikke vært på listen i det hele tatt

 

bruker mest netshop (grei frakt og enormt utvalg) og mpx (hentebu)selv

Du burde kanskje sjekke hva de tar i frakt. Ofte viser det seg at konklusjonene man kommer fram til blir feil om man baserer de på antakelser...

 

Netshop tar 134 kr, Komplett tar 120, Pixmania tar 116 og Dutstin tar 99. Dette er da vanlig pakkepost med billigste alternativ, uten oppkrav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble litt overrasket over resultatet. Komplett har gradvis falt ut av radaren min pga pris, men nå ser det ut til at de har en ny policy.

Uansett så bruker jeg alltid prisguide og sammenligner før jeg handler. I tillegg må selvsagt ebay og noen andre utenlandske nettsteder sjekkes, når det er småtteri som handles.

Prisguide suger mildt sagt hardt. Prisjakt, derimot, fungerer strålende.

Veldig enig der, lenge siden eg har tatt skikkelig i bruk prisguiden, prisjakt er mye enklere og langt bedre for min del.

 

Nå for tiden når eg skal handle noe med tanke på hardware ender eg som regel opp med å bestille alt fra dustinhome.no pga best pris og frakt for min del. Også liker eg veldig godt navigeringen og andre funksjoner på dustinhome.no sine sider når eg leiter etter deler og annet "hardware".

Lenke til kommentar

Har utelukkende positive erfaringer med Pixmania: rask levering, og veldig god retur-service. Senest i dag måtte jeg returnere en defekt LaCie disk. Veldig hyggelig dame som ordnet med alle returpapirer og pickup-service mens vi snakket i telefonen.

Det stemmer at man ved retur også må fylle ut en proforma-faktura, men det skyldes at Norge ikke er EU-medlem og alle varer må gjennom et "middelaldersk" tollvesen.

 

Trenger ikke å gjøre noe sånt tull når man f.eks. returnerer til Dustin, som har lager i Sverige, som er et EU-land.

 

Og hver gang jeg har handlet hos Dustinhome har alle varene vært på lager eller "1-3 dager" og den tidsfristen har de alltid holdt. Virker som de har god dekning på det meste, men selvsagt må man huske at en del nye varer legges ut før de kommer til landet generelt, for å få forhåndssalg.

 

Dustin må få den ære det fortjener i forhold til service ja.

Jeg tror aldri jeg har fått så god service før i noen annen online butikk - så det skal de ha. Service kommer ofte ettter pris og andre kriterier for meg personlig, men akkurat dette kan de tydeligvis. Det er ikke mange butikker du kan maile inn til og få snakke direkte med varelagersjefen som bestiller varene og etterspørre produkter som ikke er tilgjengelig osv. Dette er nettop det jeg opplevde på Dustin dog - og svarene var forte i tillegg. Det skal faktisk en del til for å slå dette på akkurat det området. Alle mine erfaringer av Dustin hittil er den rake motsetning til denne "automatiserte standardsvar" holdingen som mange firma har beveget seg mot i nyere tid. Det er forfriskende å kunne snakke med et menneske for en gangs skyld - og det resulterer i salg for Dustin sin del...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Garanti kan produsenten gjøre hva de vil med, det har sjelden noe som helst å si i praksis, da den nesten alltid er kortere enn reklamasjonstiden. Garanti er noe helt frivillig fra produsentens side.

 

Reklamasjonstiden, derimot, er enten 2 eller fem å. På PC-er er den fem, fordi de er beregnet å være ment å vare vesentlig lenger enn to år.

 

en det gir jo en god indikasjon på hvor solid PC-en er...

Lenke til kommentar

Som flere her allerede har påpekt er det helt absurd at Pixmania er inkludert i denne listen. Ivertfall at de plasseres så høyt oppe!

 

Pixmania er [irrelevant avsnitt].

 

Jeg har selv brent meg på [irrelevant avsnitt].

 

Det at prisen er lavere enn en del andre nettbutikker er selvsagt da [irrelevant avsnitt].

 

Retur og reparasjon tar [irrelevant avsnitt]

 

Pixmania har mange negative sider med seg. Det finnes gode grunner til å velge noe annet enn Pixmania med mindre prisforskjellen er virkelig stor. However, dette er en prissammenligning. Pixmania selger mot norske kunder, så det er naturlig å inkludere dem i prissammenligningen. Og når de først blir inkludert i sammenligningen, er alt annet enn prisene irrelevant.

 

Når man sammenligner ("sorterer på") priser, er det prisene som avgjør hvem som er billigst. Ikke servicen.

 

Hvis dette var en webshopanbefaling, eller rating-liste, ville Pixmania falt som en stein. Men dette er en prissammenligning.

 

Og det er flott. For hardware.no har OGSÅ en rating-liste for webshops. Der kommer Pixmania dårlig ut. Det er opp til hver enkelt forbruker å finne ut hva som er den riktige vektingen mellom pris (representert her) og renomé (representert i nettbutikk-ratinga). Personlig så vekter jeg dette helt forskjellig ut fra hva slags produkt jeg kjøper, fra handel til handel. Pixmania brukte for eksempel å være mange tusenlapper billigere på digitalkameraer, men jeg ville aldri i verden kjøpt en TV derfra. Har kjøpt mye billig hardware fra Amentio, men dersom jeg forventet et forhøyet behov for support, ville jeg valgt en dyrere nettbutikk. Osv.

 

Denne prislista skal sammenligne priser. Det er ingen fornøydhetsmåling.

 

Men problemet her er at når en butikk som har så dårlig rykte som Pixmania kommer på andre plass og kan begynne å reklamere om dette på sin hjemme side så er det "mange" nye kunder som automatisk vil komme til å handle hos de ene og alene fordi at prisen på det produktet de skal ha er "billig". Dette gjør at flere kunder brenner seg på Pixmania tabben og at Hardware.no får et "dårligere" rykte.

 

Det hadde vært mye bedre om HW.no hadde laget en webshopanbefaling, som vi alle vet så er ikke pris det eneste som betyr noe lengre. Langt der ifra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Smålig unødvendig sammenligning da de fleste små nettbutikker uansett har Netshop, MPX og Komplett som leverandører og dermed kommer hakket opp i pris.

 

Produktene som ble valgt var heller ikke de beste da det ikke er der man ser de største forskjellene - datadeler, kamera, data, telefoner, hvitevarer og tv har som regel mellom 2 og 20% prosent fortjeneste - og prisene mellom nettbutikker blir svært like i slike tilfeller. Man ser det ved for eksempel Logitech sin nettradio som kun varierer 2-3hundre kroner da de med beste Logitech avtaler fortsatt får den inn for rund 1050kr (ja de fleste selger den med tap). Det samme gjelder produkter som OCZ Vertex 3 120GB som blir importert til de fleste firma for rundt 1900kr og solgt for 2000kr - med en margin på 5% og det før transport.

 

Produkter som minnebrikker, kabler og annet tilbehør har derimot fortjeneste prosenter på opp mot 14200% altså produkter man tjener 142 ganger innkjøpsverdien på og man ser derfor på slikt hvem som priser ned og hvem som priser opp. En "high end" hdmi kabel kan koste firma så lite som 7kroner og forbrukeren 1000kr for eksempel.

 

De firmaene som skiller seg ut med høyere priser er de som har råd til å betale lønn til sine ansatte. De med lave priser har enten gjort et kupp av en avtale med leverandørene sine eller så selger de nok med ganske store tap. Komplett er en av de med gode avtaler og Elkjøp en av de med store tap.

 

Uansett flott å se kundeservice eksperten komplett på toppen :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg svært god erfaring med komplett.no og kjøper det meste der. De tar 5 års garanti på pc-komponenter seriøst, i motsetning til for eksempel mshop.no. Jeg har også god erfaring med dustin.no, men de anklaget en kamerat av meg for å ha ødelagt en prosessor han sendte i retur, noe han ikke hadde gjort. Derfor er det kun komplett.no som gjelder for min del, har alltid fått god service og nokså bra priser. Ps-data har jeg også dårlig erfaring med, likens med Pixmania.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...