Gå til innhold

– PC-en er død


Anbefalte innlegg

Steve Jobs på D8 2010 kom med en liten kommentar til PC-ens "død"

 

The Post-PC Era: Will the Tablet Replace the PC?

 

Jobs gave an analogy about how the tablet form factor might indeed end up displacing the personal computer to a significant degree in the not-too-distant future: “When we were an agrarian nation, all cars were trucks. But as people moved more towards urban centers, people started to get into cars. I think PCs are going to be like trucks. Less people will need them. And this is going to make some people uneasy.”

 

He goes on to admit it’s not necessarily the iPad in particular that might play this role alone: “Is it the iPad, who knows?” He also says the time frame for this displacement is unclear, whether one year or five or even ten. Walt says the lack of a keyboard leads some to posit that the iPad isn’t a great device for content creation. Jobs responds: “Why wouldn’t they be? When I am going to write that 35-page analyst report I am going to want my bluetooth keyboard. That’s one percent of the time.”

 

He appeals to a more long-range view of the tablet as a form factor and how it may evolve to encompass a lot of the things we need our laptops and desktops for today: “The software will get more powerful. I think your vision would have to be pretty short to think these can’t grow into machines that can do more things, like editing video, graphic arts, productivity. You can imagine all of these content creation on these kind of things.” He says “time takes care” of a lot of the issues that remain as barriers to using an iPad as more of a primary device.

 

Kort oppsummert mener han at i fremtiden vil 1 av 25 mennesker virkelig ha behov for en PC og de menneskene bruker da PC'en for å lage innhold (content creation). Må neste si meg enig i hans fremtidsvisjoner, uavhenig av Apples produkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gammel sprø mann.

 

For å ta spekteret; jeg vil si vi har:

1. smarttelefon

2. nettbrett / pads

3. ultraportable

4. andre bærbare

5. stasjonære (store og små, mediesentra etc)

6. større servere

7. superdatamaskiner

 

At 5. stasjonære plutselig skulle være død finner jeg svært lite sannsynlig. Det er vel vekst i alle de syv kategoriene, og det kommer til å fortsette å være det. Stasjonære er et svært godt design som gir det beste av ytelse og god funksjonalitet til vanlige forbrukere. Bærbare kan ikke utkonkurrere stasjonære.

 

til goliath og Steve Jobs-referansen. Ja, men hvordan tolker du da f.eks. veksten i salg av speilreflekskameraer når både kompaktkameraer og mobilkameraer blir bedre. Kommer speilrefleks også til å dø ut? Behov er en ting, ønske en annen. Folk flest ønsker høy ytelse og er ikke fornøyd med "second best".

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Lurer på hvilke jobber utenom servitør der det er greit å holde i brettet hele tiden. Skulle man bruke det i kontorsammenheng i stedet for vanlig pc måtte man hatt en arbeidspult mer lignende det som arkitekter bruker :ohmy: . Nei, da har jeg mer sansen for noe som Microsoft Surfaces eller hva det heter.

Du mener en skrivepult med skjerm, tastatur og mus på? Eller tegnebrett, som de brukte på nittitallet og tidligere, før PCen kom inn som arbeidsverktøy? :p

 

Arkitekter er ikke analoge!

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

En Tablet/Pad er jo likevel en PC. Synes det er tåplig av IBM å komme ut å si noe som dette.

 

All utvikklingen av disse Tablets er jo utført på "boks" PCer... :whistle:

les:

Det er først og fremst det tradisjonelle PC-designet kontrollert med mus og tastatur Dean har i tankene

 

Ellers er jeg fryktelig uenig i Dean, den dagen jeg kan spille FPS og MMO uten noe problem og redigere i photoshop med masse snarveier (ala ctrl+T osv) på en tablet, skal jeg kanskje tro han.

Akkurat nå ser jeg ikke den dagen komme på en lang stund, en touch skjerm får alt for få funksjoner kontra mus + tastatur.

Jup touch skjermer er fint til sit formål: å redusere størelsen på enheten og ha en så stor skjerm som mulig. De er håpløse å skrive på, sms eller facebook komentarer virker, prøv å skrive en side.

 

De har håpløs kontroll, ja du kan få ganske god kontroll med en pen, men det har man gått bort i fra siden det er vanskligere å miste fingerne og du har flere.

Du ønksker ikke å ha skjermen der du skriver men foran deg så du må uansett ha to eneheter evt den bærbare med to skjermer, du ønsker også en større skjerm slik den har og jeg kaller det en bærbar pc. den løser heller ikke skrive eller kontroll problemene som er fysiske begrensninger som ikke kan løses enkelt.

 

Ja pcer overbrukes i dag, mange hadde klart seg med enklere systemer som en ipad, godt netbank, facebook og vg.no gruppen slutter å bruke pcer.

for seriøs bruk er han langt ute på jordet så langt at jeg lurer på hva han tenker på. har han studert arbeidsoppgavene til de andre i firmaet sitt?

Lenke til kommentar

Steve Jobs på D8 2010 kom med en liten kommentar til PC-ens "død"

 

The Post-PC Era: Will the Tablet Replace the PC?

 

Jobs gave an analogy about how the tablet form factor might indeed end up displacing the personal computer to a significant degree in the not-too-distant future: “When we were an agrarian nation, all cars were trucks. But as people moved more towards urban centers, people started to get into cars. I think PCs are going to be like trucks. Less people will need them. And this is going to make some people uneasy.”

 

He goes on to admit it’s not necessarily the iPad in particular that might play this role alone: “Is it the iPad, who knows?” He also says the time frame for this displacement is unclear, whether one year or five or even ten. Walt says the lack of a keyboard leads some to posit that the iPad isn’t a great device for content creation. Jobs responds: “Why wouldn’t they be? When I am going to write that 35-page analyst report I am going to want my bluetooth keyboard. That’s one percent of the time.”

 

He appeals to a more long-range view of the tablet as a form factor and how it may evolve to encompass a lot of the things we need our laptops and desktops for today: “The software will get more powerful. I think your vision would have to be pretty short to think these can’t grow into machines that can do more things, like editing video, graphic arts, productivity. You can imagine all of these content creation on these kind of things.” He says “time takes care” of a lot of the issues that remain as barriers to using an iPad as more of a primary device.

 

Kort oppsummert mener han at i fremtiden vil 1 av 25 mennesker virkelig ha behov for en PC og de menneskene bruker da PC'en for å lage innhold (content creation). Må neste si meg enig i hans fremtidsvisjoner, uavhenig av Apples produkter.

 

Det virker som et relativt sannsynlig fremtidsscenario ja, den generelle PCens død har jo blitt spådd i flere tiår, men den er fortsatt endel i bruk, det har seg jo slik at nesten alt en PC kan gjøre, gjør den også best. Men ettervhert så blir det færre ting som ikke andre enheter gjør godt nok.

 

AtW

Lenke til kommentar

Surrealistisk teknobabbel som vanlig dette her.

 

Så lenge nye grensesnitt ikke er mer effektive enn gamle så kan du glemme at man skal skrive store mengder tekst eller kode på andre måter enn det tradisjonelle.

 

At mange tradisjonelle enheter vil bli erstattet av nettbrett og lignende enheter har jeg dog større tro på men det vil alltid være et behov for de tradisjonelle løsningene. I det minste inntil vi får et fullverdig alternativt UI ala noe i denne Tom Cruise filmen jeg aldri husker navnet på.

 

Selv har jeg eks. min smarttelefon som er uten tastatur og mus. Jeg kunne også fint hatt en type nettbrett maskin på kjøkkenet samt kontrollert HTPCen via et type nettbrett. At det blir mer av maskiner uten mus/tastatur er nok sikkert men denne spådommen om død, for n'te gang, tror jeg ikke på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Steve Jobs har jo et poeng der i kommentaren fra D8 2010. En del mennesker har ikke bruk for en "komplett" PC. Men jeg er uenig at det bare er content creators (forstått som musikere, fotografer og den slags "kunstnere" som brukermassen til Mac tradisjonelt sett har bestått av). Jeg mener: ja, man kan sikkert koble tastatur og skjerm opp til enkelte tablet-PCer, men det er et spørsmål om kraft og at man har egnet programvare til det. Om man bruker tablet PC med eksternt tastatur og mus så blir det fremdeles litt smått om man skal arbeide med dette over lengre tid.

 

Får man mer kraft ut av tablet-PCene så er jo spørsmålet: er den eneste forskjellen at tablet-PCen har skjerm og ikke tastur integrert? For da er det jo fremdeles en PC. Selv bruker jeg bærbare maskiner nå. Skjermen der er større enn på tabletene, men det er fremdeles noe slitsomt å bare bruke 13.3" over lengre tid, spesielt om man liker å leke litt med musikkprogram og slikt. For ikke å snakke om at selv disse bærbare jeg har, bærbare kjøpt for en 5000-6000 kr, er noe for svake til f.eks. å dra musikkprogram. Og når man har store prosjekt, så blir skjermen også for liten.

 

15.4" (eller 15.6" som er det vanlige nå) duger til å skrive på for min del, så lenge de ikke kjører fullHD-oppløsning. Et annet aspekt med folks databruk nå er at, ja, mange bruker kun facebook og slikt, der man sender avgårde korte meldinger og slikt. Man trenger ikke nødvendigvis tastatur. Men, om vi ser på diskusjon.no f.eks. så har det jo en solid brukermasse, og det er mange som er på forum rundtom på nettet. Om man bare leser det som blir skrevet på forumene klarer man seg nok med en tablet-PC, men skal man selv delta i noen større grad, så er det for de fleste slik at det lønner seg med en litt større maskin.

Lenke til kommentar

Hahaha, for noe svada..

 

For eksempel for spilling er kontrollmetoden i en touchscreen rett og slett for upresis og ustabil for seriøs bruk. Og flere spillsjangre er avhengig av LANGT bedre kontrollmetoder. For eksempel en FPS på en touchscreen er fullstendig meningsløst.

 

For produksjon/redigering av tekst er det ineffektivt, all tekstproduksjon går mye mye tregere uten den fysiske feedbacken et tastatur gir forfatteren.

 

For 3D modellering og grafisk design er maskinvaren utilstrekkelig, og de før nevnte argumenter med upresise og uegnede interfacer gjelder her også. Menneskefingeren skjelver rett og slett for mye for at touchscreen er brukbart for... Noe som helst annet enn helt enkel surfing og/eller fremvisning.

 

Nei nei nei... Dommedagsprofeter som spår PCens død har vi sett hundrevis av de siste 30 årene. De har alle tatt feil, likeså denne gangen.

Lenke til kommentar

Han karen der må jo mangle noe vesentlig mellom ørene! :!:

Han må da, for sin egen del, ha glemt ut de hundrede av tusener mennesker som hver dag sitter og spiller dataspill? Hvis ikke syns jeg litt synd på han. For en hver tulling med litt erfaring med spill på PC og touchtelefoner, vet godt, og kan med hånda på hjerte si, at touchskjermer er noe dritt når det kommer til spill som er litt mer avansert enn Snake eller Nyan Cat. Spill som CoD, og samtlige MMOs krever litt mer spesifikke kontroller enn en touchtelefon/skjerm kan by på.

 

Lenge leve mus og tastatur!

Lenke til kommentar

Heilt enig med Mark Dean. Har i årevis meint at vanlige menneske heller vil ha en appliance, og ikkje en PC med alt det rasket som følger med.

 

Windows har så å seie eit fullstendig dødt marked for applikasjonar, stort sett alle vanlige mennesker eg ser datamaskinene til, har kun antivirus, kanskje office og kanskje ein ny nettleser installert. Desse kundane brukar datamaskina kun til å surfe med.

 

Når 90% av brukarane ikkje har behov for noko meir komplisert enn eit nettbrett, så vil også laptoppen verte eit nisjeprodukt, slik som den stasjonære PCen er idag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... så vil også laptoppen verte eit nisjeprodukt, slik som den stasjonære PCen er idag.

Vet ikke din definisjon på "nisjeprodukt", men jeg betviler vel at det selges så få stasjonære.

Lenke til kommentar

Stasjonære PCer vil ikke dø ut, ei heller tastatur og mus. Mulig det kommer noen luringer med bedre løsninger, men grunn-opplegget er der. Touch-skjermer er for tregt å jobbe på og alt for lite snarveier.

 

Men for den jevne bruker ser jeg hva han mener. Personlig har jeg sagt lenge at fremtiden for "kontor-rotter" ligger i å komme på jobb, docke smartphonen slik de fleste gjør med laptoper i dag, og så er alt opp og går med skikkelig skjerm og tast/mus. Om det blir via ASP-løsninger og virtuelle desktoper eller om man jobber på den faktiske smartphonen ved at den kjører ett OS som støtter begge typer arbeidsmetoder(mobilitet med enkle touch-jobber vs full arbeidsstasjon).

 

Det er godt på vei allerede i dag med iPad, Citrix reciever for iOS og VDX.

Hadde Apple kommet med en dock til iPad/iPhone med ethernet, full usb-støtte mot applikasjoner som remote desktop og VDX(HIDs, ekstern lagring etc) og støtte for minst 1680x1024-skjermer, hadde 90% av de jevne databrukerne i kontorlokaler rundt omkring valgt seg iPad neste gang de skulle få ny PC av jobben.

Lenke til kommentar

 

Hadde Apple kommet med en dock til iPad/iPhone med ethernet, full usb-støtte mot applikasjoner som remote desktop og VDX(HIDs, ekstern lagring etc) og støtte for minst 1680x1024-skjermer, hadde 90% av de jevne databrukerne i kontorlokaler rundt omkring valgt seg iPad neste gang de skulle få ny PC av jobben.

 

iPad vil nok få en

om ikke lenge ville jeg tro
Lenke til kommentar

Han karen der må jo mangle noe vesentlig mellom ørene! :!:

Han må da, for sin egen del, ha glemt ut de hundrede av tusener mennesker som hver dag sitter og spiller dataspill? Hvis ikke syns jeg litt synd på han. For en hver tulling med litt erfaring med spill på PC og touchtelefoner, vet godt, og kan med hånda på hjerte si, at touchskjermer er noe dritt når det kommer til spill som er litt mer avansert enn Snake eller Nyan Cat. Spill som CoD, og samtlige MMOs krever litt mer spesifikke kontroller enn en touchtelefon/skjerm kan by på.

 

Lenge leve mus og tastatur!

Saken er nok at ekstremrikinger som Mark Dean ikke bruker PC, de har ansatte som tar seg av det... Og spill trenger de heller ikke, vil de kjøre bilrace så kjøper de seg en ekstrembil, vil de fly så kjøper de seg et fly, vil de krige så starter de en krig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...