Gå til innhold

– PC-en er død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Tablet/Pad er jo likevel en PC. Synes det er tåplig av IBM å komme ut å si noe som dette.

 

All utvikklingen av disse Tablets er jo utført på "boks" PCer... :whistle:

les:

Det er først og fremst det tradisjonelle PC-designet kontrollert med mus og tastatur Dean har i tankene

 

Ellers er jeg fryktelig uenig i Dean, den dagen jeg kan spille FPS og MMO uten noe problem og redigere i photoshop med masse snarveier (ala ctrl+T osv) på en tablet, skal jeg kanskje tro han.

Akkurat nå ser jeg ikke den dagen komme på en lang stund, en touch skjerm får alt for få funksjoner kontra mus + tastatur.

Ser for meg noe som dette:

Zeichenmaschine.jpg

 

med flerfinger-støtte osv.

 

MMO kan funke, siden en for det meste driver å roter med mål og evnevalg. RTS har blitt demonstrert hvor en kan foreta gruppe-seleksjon osv basert på hvor mange fingere en drar over skjermen. FPS er ganske spesiell, siden en der basere seg på ratio mellom mus og skjerm. Altså at bevegelse på på mus omgjøres til tilsvarende bevegelse på skjermen. dette samt at musa følger hånden, slik at en kan sette den ned over alt og få bevegelse. Greit nok, en stor nok pekeflate med mulighet for å ignorere håndflater skulle komme nært, men usikker på om det har blitt prøvd (Apple sin nye sak for mac er vel det nærmeste en kommer utenom grafikerverktøy).

Lenke til kommentar

hmm, det er vell en grun til at en GTO 68 enda er populær.

pcen kommer aldri til og dø fordi det er et så bredt spekter av dem.

så lenge det finnes produsenter av kabinett så vill folk altid bygge egne pcer.

pluss at jeg ser på egentlig det meste som en pc nå om dagene(ja stemmer det! mac er en pc;))

Lenke til kommentar

Må si spørsmålet "Hva er definisjonen på en PC?" presser seg mer og mer på etterhvert som "PC-en" er i utvikling og nye produkter kommer på banen.

 

Påstander som "PC-en er død" gjør det ikke mindre interessant å finne ut en gang for alle hva en PC egentlig er. Opprinnelig var det jo egentlig IBM som lagde PC og det var deres merkevare. Så kom det etterhvert IBM PC-kompatible, og nettopp disse kompatible er jo de som frem til nå har vært omtalt som PC-er.

 

Eksempelvis wikipedias definisjon

 

a computer whose original sales price, size, and capabilities make it useful for individuals

vil jo medføre at omtrent alt av forbrukerelektronikk idag kan klassifiseres som PC...

 

Er det rett og slett begrepet PC som er utdatert? I og med at alle datamaskiner idag kan fylle definisjonen til wikipedia?

 

 

Jeg har ingen tro på at personlige datamaskiner vil dø ut, de vil tvert imot utfolde seg i mange varianter... bil-PC, baderoms-PC, soveroms-PC, kjøkken-PC, Buss/Trikk-PC og HTPC. De som hevder at "stasjonære" pc'er er på vei til å dø ut er nok helt på jordet, hele hjemmet til folk flest vil nok være en eneste PC til slutt.

Lenke til kommentar

For det første, jeg har selv vært en gamer men har likevel ikke noen problemer med å se litt lenger enn nesetippen ;)

Gamer-rigs er nisjemarked i den store store verdens-sammenhengen. Selv om det ganske sikkert er gaming som er med å pushe behovet for stadig heftigere hardware framover, så er det vel under utenfor enhver tvil at det er ikke gamer-rigs de STORE produsentene lever av. HP, IBM, Lenovo, Dell, Fujitsu, osv osv. Hvor mange av dere gamere som har sagt "no way" i kommentar her, har en gamer pc fra noen av de store produsentene ? Ikke så mange tipper jeg.

Hvor mange av Ola Dunk har pc fra de store ? Og hvor mange bedrifter har pc fra de store ?

Det er Ola Dunk og bedrifter som skal bytte ut sin stasjonære/laptop, og ikke designers og gamers. Det blir jo som å si til en snekker at nå har vi funnet opp spikerpistolen, så du kan bare kaste hammeren din. Gjør jo ikke det :)

 

Det som Jobs sa om Content Creators blir de som bruker pc, synes jeg var ett utrolig bra og beskrivende utsagn på hvordan han ser framtiden foran seg.

Tenker man litt over hva som ligger i "Content Creators" så skjønner man plutselig hva Jobs mener, og stusser på hvorfor man ikke tenkte det samme selv :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

det er når de 2 sistnevnte kommer for fult man kan begynne å snakke om tradisjonelle pc død.

æh... Det er jo bare nye I/O enheter. Der var jo ikke sånn at en slutta å kalle det for PC når musa ble introdusert.

Lenke til kommentar

En person som kan si noe så dumt er tydeligvis ikke en heavy PC-bruker, eller en aktiv multitasker. Om man er en av delene så er man sannsynligvis helt avhengig av forskjellige hotkeys. Hele grunnen til at vi bruker PC er for å være effektive, så er helt på tryne å gå over til touch som er mindre effektivt i de aller fleste tilfeller. Kan nevne i fleng; koding, redigering, gaming, surfing (om du er en heavy surfer) m.mer.

 

MMO kan funke, siden en for det meste driver å roter med mål og evnevalg.

Helt avhengig av hva man gjør og hvor raskt man vil gjøre det. Veit ikke hvor mye du veit om MMO, men etter å ha spilt det en god stund begynner man å bli helt avhengig av forskjellige hotkeys om du skal klare deg greit på høyere nivå i enten PvP(player vs player) eller PvE(drepe forskjellige monstre). F. eks bruker jeg;

ctrl+: 1, 2, 3, |

shift+: 1, 2, 3, 4, Q, T, |, V

alt+: 1, 2, 3, 4, 5, V

<, V, G, T, mousebtn5, mousebtn4, |, F5, F6

 

Og sikkert en haug med forskjellige jeg har glemt. Ikke sjangs i havet at noe som kontrolleres med touch (som er flatt som en vanlig skjerm) har sjangs mot et tastatur i en slik sammenheng.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En person som kan si noe så dumt er tydeligvis ikke en heavy PC-bruker, eller en aktiv multitasker. Om man er en av delene så er man sannsynligvis helt avhengig av forskjellige hotkeys. Hele grunnen til at vi bruker PC er for å være effektive, så er helt på tryne å gå over til touch som er mindre effektivt i de aller fleste tilfeller. Kan nevne i fleng; koding, redigering, gaming, surfing (om du er en heavy surfer) m.mer.

 

MMO kan funke, siden en for det meste driver å roter med mål og evnevalg.

Helt avhengig av hva man gjør og hvor raskt man vil gjøre det. Veit ikke hvor mye du veit om MMO, men etter å ha spilt det en god stund begynner man å bli helt avhengig av forskjellige hotkeys om du skal klare deg greit på høyere nivå i enten PvP(player vs player) eller PvE(drepe forskjellige monstre). F. eks bruker jeg;

ctrl+: 1, 2, 3, |

shift+: 1, 2, 3, 4, Q, T, |, V

alt+: 1, 2, 3, 4, 5, V

<, V, G, T, mousebtn5, mousebtn4, |, F5, F6

 

Og sikkert en haug med forskjellige jeg har glemt. Ikke sjangs i havet at noe som kontrolleres med touch (som er flatt som en vanlig skjerm) har sjangs mot et tastatur i en slik sammenheng.

 

Problemet med touch er at man ikke får noen tilbakemelding om at tasten er trykket ned .

hvordan doble taster ( shift + en annen tast samtidig ) fungere på diss vet jeg ikke . men det er neppe lett å skrive på den måten

Lenke til kommentar

Eg synest uttalelsen er ganske korttenkt og flåsete. Det er riktig at ein tablet vil kunne ta over ein del av PC-en sine bruksområder, men at PC-en dør ut er tull. Mus og tastatur er og vil i lang tid vere uvurderleg i veldig mange samanhengar. Ingenting er meir presist enn ei mus.

Lenke til kommentar

det er når de 2 sistnevnte kommer for fult man kan begynne å snakke om tradisjonelle pc død.

æh... Det er jo bare nye I/O enheter. Der var jo ikke sånn at en slutta å kalle det for PC når musa ble introdusert.

 

Her mener jeg at den tradisjonelle pcen har mus og tastatur. når det blir erstattet av pekeskjerm og stemmestyring så er ikke pcn tradisjonell lenger og vil da være definert som en død standard .

det betyr ikke at den ville være umulig å få takk i.

Det vill være på nivå med lp platene som er vanskelig å få tak i for dem som ønsker det .

Lenke til kommentar

En person som kan si noe så dumt er tydeligvis ikke en heavy PC-bruker, eller en aktiv multitasker. Om man er en av delene så er man sannsynligvis helt avhengig av forskjellige hotkeys. Hele grunnen til at vi bruker PC er for å være effektive, så er helt på tryne å gå over til touch som er mindre effektivt i de aller fleste tilfeller. Kan nevne i fleng; koding, redigering, gaming, surfing (om du er en heavy surfer) m.mer.

 

MMO kan funke, siden en for det meste driver å roter med mål og evnevalg.

Helt avhengig av hva man gjør og hvor raskt man vil gjøre det. Veit ikke hvor mye du veit om MMO, men etter å ha spilt det en god stund begynner man å bli helt avhengig av forskjellige hotkeys om du skal klare deg greit på høyere nivå i enten PvP(player vs player) eller PvE(drepe forskjellige monstre). F. eks bruker jeg;

ctrl+: 1, 2, 3, |

shift+: 1, 2, 3, 4, Q, T, |, V

alt+: 1, 2, 3, 4, 5, V

<, V, G, T, mousebtn5, mousebtn4, |, F5, F6

 

Og sikkert en haug med forskjellige jeg har glemt. Ikke sjangs i havet at noe som kontrolleres med touch (som er flatt som en vanlig skjerm) har sjangs mot et tastatur i en slik sammenheng.

 

Problemet med touch er at man ikke får noen tilbakemelding om at tasten er trykket ned .

hvordan doble taster ( shift + en annen tast samtidig ) fungere på diss vet jeg ikke . men det er neppe lett å skrive på den måten

Nå er greia at en ikke trenger keycomboes med en touchskjerm siden en kan trykke rett på ikona. En kan til og med erstatte visse av dem med "gestures". Altså at antallet fingre og bevegelsene utført fører til forskjellige handlinger. Å bare emulere ett tastatur på skjermen blir feil siden en da ikke virkelig utnytter de muligheter så er. Men jeg skal si meg enig i at mangelen på haptic feedback kan gi en ulempe.

Lenke til kommentar

En person som kan si noe så dumt er tydeligvis ikke en heavy PC-bruker, eller en aktiv multitasker. Om man er en av delene så er man sannsynligvis helt avhengig av forskjellige hotkeys. Hele grunnen til at vi bruker PC er for å være effektive, så er helt på tryne å gå over til touch som er mindre effektivt i de aller fleste tilfeller. Kan nevne i fleng; koding, redigering, gaming, surfing (om du er en heavy surfer) m.mer.

 

MMO kan funke, siden en for det meste driver å roter med mål og evnevalg.

Helt avhengig av hva man gjør og hvor raskt man vil gjøre det. Veit ikke hvor mye du veit om MMO, men etter å ha spilt det en god stund begynner man å bli helt avhengig av forskjellige hotkeys om du skal klare deg greit på høyere nivå i enten PvP(player vs player) eller PvE(drepe forskjellige monstre). F. eks bruker jeg;

ctrl+: 1, 2, 3, |

shift+: 1, 2, 3, 4, Q, T, |, V

alt+: 1, 2, 3, 4, 5, V

<, V, G, T, mousebtn5, mousebtn4, |, F5, F6

 

Og sikkert en haug med forskjellige jeg har glemt. Ikke sjangs i havet at noe som kontrolleres med touch (som er flatt som en vanlig skjerm) har sjangs mot et tastatur i en slik sammenheng.

 

Problemet med touch er at man ikke får noen tilbakemelding om at tasten er trykket ned .

hvordan doble taster ( shift + en annen tast samtidig ) fungere på diss vet jeg ikke . men det er neppe lett å skrive på den måten

Nå er greia at en ikke trenger keycomboes med en touchskjerm siden en kan trykke rett på ikona. En kan til og med erstatte visse av dem med "gestures". Altså at antallet fingre og bevegelsene utført fører til forskjellige handlinger. Å bare emulere ett tastatur på skjermen blir feil siden en da ikke virkelig utnytter de muligheter så er. Men jeg skal si meg enig i at mangelen på haptic feedback kan gi en ulempe.

 

nå er det faktisk kun tilbakemeldingen fra tastene på skjermtastaturet som er det enste problemet her .

det er også derfor man trenger både tastatur med knapper og berørings skjerm.

 

Det ene kan ikke erstatte det andre.

skjermtastatur vil også gi noen problemer vis det måtte simulere en flerveis knapp

Derimot så funger det bedre i menyvalg og i grafisk brukergrensesnitt

Lenke til kommentar

Nå er greia at en ikke trenger keycomboes med en touchskjerm siden en kan trykke rett på ikona. En kan til og med erstatte visse av dem med "gestures". Altså at antallet fingre og bevegelsene utført fører til forskjellige handlinger. Å bare emulere ett tastatur på skjermen blir feil siden en da ikke virkelig utnytter de muligheter så er. Men jeg skal si meg enig i at mangelen på haptic feedback kan gi en ulempe.

 

nå er det faktisk kun tilbakemeldingen fra tastene på skjermtastaturet som er det enste problemet her .

det er også derfor man trenger både tastatur med knapper og berørings skjerm.

 

Det ene kan ikke erstatte det andre.

skjermtastatur vil også gi noen problemer vis det måtte simulere en flerveis knapp

Derimot så funger det bedre i menyvalg og i grafisk brukergrensesnitt

Vel det jobbes på spreng med forskjellige feedback-løsninger. Nyere mobiler vibrer når en trykker på noe på skjermen, og jeg har lest om å bruke små strømforskjeller for å variere friksjonen mellom finger og skjemflaten.

Lenke til kommentar

Nå er greia at en ikke trenger keycomboes med en touchskjerm siden en kan trykke rett på ikona. En kan til og med erstatte visse av dem med "gestures". Altså at antallet fingre og bevegelsene utført fører til forskjellige handlinger. Å bare emulere ett tastatur på skjermen blir feil siden en da ikke virkelig utnytter de muligheter så er. Men jeg skal si meg enig i at mangelen på haptic feedback kan gi en ulempe.

 

nå er det faktisk kun tilbakemeldingen fra tastene på skjermtastaturet som er det enste problemet her .

det er også derfor man trenger både tastatur med knapper og berørings skjerm.

 

Det ene kan ikke erstatte det andre.

skjermtastatur vil også gi noen problemer vis det måtte simulere en flerveis knapp

Derimot så funger det bedre i menyvalg og i grafisk brukergrensesnitt

Vel det jobbes på spreng med forskjellige feedback-løsninger. Nyere mobiler vibrer når en trykker på noe på skjermen, og jeg har lest om å bruke små strømforskjeller for å variere friksjonen mellom finger og skjemflaten.

 

ploblemet er å "føle høydeforskjellen" for hver enkelt tast .

man må også "føle" tastene selv om de ikke "trykkes ned"

Lenke til kommentar

ploblemet er å "føle høydeforskjellen" for hver enkelt tast .

man må også "føle" tastene selv om de ikke "trykkes ned"

 

Ja, det er virkelig vanskelig å erstatte fysiske "knapper" med en touch-screen (ennå).

Som musiker har jeg også sett diverse "svar" på digitale software-miksere, som ja, er oversiktlige å se på, men å bruke det kjapt og føle seg fram med flere fingre på forskjellige knapper på en konsert, nei - det vil aldri duge. Taster og knapper som er til å ta og føle på henger godt ihop med mennesket.

 

Dette ble kanskje en aldri så liten digresjon. Beklager :-)

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange ganger jeg har hørt at den stasjonære pcen er død. At laptopsalget går oppover og oppover, og at snart har ingen et ledbelyst kabinett under skrivebordet.

 

Her sitter man likevel i komfortabel sittestilling, på en stor og behagelig skjerm, og venter på at neste generasjon grafikkort skal komme, slik at man kan oppgradere ytelsen og få til ting et dusin seriekoblete alienware-lappiser ikke hadde fått til, for en brøkdel av prisen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...