Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Som nordmann betaler du 'overseas'-avgift, dvs samme som de utenfor EU (så sant du ikke har bodd i UK i 3 år allerede eller har EU-pass).

Er du sikker på dette? Av all info jeg finner på nettet så sidestilles EU- og EØS-medlemskap når det kommer til skolepenger.

 

"B EU/EEA fee rate EU national who is normally resident in the EEA"

"Therefore, EEA students are nationals of Iceland, Lichtenstein, Norway or Switzerland, and enjoy the same benefits as EU students."

"The same works generally for EEA and Swiss students too, although some conditions regarding public student loans and residence permit might differ for them."

"In accordance with EU regulations, if you are a national of an EU/EEA country or Switzerland, you are entitled to pay the same, subsidised tuition fees as Dutch students. Surinamese nationals are also entitled to pay this fee."

 

 

Kilde? Mye mulig at forskjellige universiteter har ulike oppfatninger om dette. Jeg vet i hvert fall at i Bath så har jeg måtte betale 'overseas'-skolepenger.

Lenke til kommentar

http://www.ed.ac.uk/schools-departments/student-funding/tuition-fees/fee-status

http://www.studyineurope.eu/who-is-an-eu-student

http://www.mastersportal.eu/articles/405/tuition-fees-at-universities-in-europe-overview-and-comparison.html

http://vu.nl/en/programmes/international-masters/tuition-fees/next-year/non-EU-EEA/index.asp

 

Men når jeg leter litt videre virker det å være en generell oppfatning om at man vi nordmenn må betale med internasjonal status. Jeg har planer om å gå Computer Science på St. Andrews, men om jeg må betale £17k i skolepenger blir nok det uaktuelt.  :hm:

Endret av Relio
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

http://www.ed.ac.uk/schools-departments/student-funding/tuition-fees/fee-status

http://www.studyineurope.eu/who-is-an-eu-student

http://www.mastersportal.eu/articles/405/tuition-fees-at-universities-in-europe-overview-and-comparison.html

http://vu.nl/en/programmes/international-masters/tuition-fees/next-year/non-EU-EEA/index.asp

 

Men når jeg leter litt videre virker det å være en generell oppfatning om at man vi nordmenn må betale med internasjonal status. Jeg har planer om å gå Computer Science på St. Andrews, men om jeg må betale £17k i skolepenger blir nok det uaktuelt.  :hm:

Neimen, tar computer science som tredje fag på st andrews. Og ja du betaler Overseas fees

Lenke til kommentar

 

Tenker å studere ved University of the West of England i Bristol. Noen som vet noe om hvordan det er der?

 

Og hva tror dere sjansene mine for å komme inn med 3,9-4,0 i snitt er?

 

Er det en spesiell grunn bak dette universitetsvalget?

 

De har et ganske bra utvalg av det jeg vil studere. Og i tillegg har jeg ikke gode nok karakterer til å komme inn på et toppuniversitet...

Lenke til kommentar

Da blir det snart UK på meg også :D

Drar til University of Edinburgh til høsten. Et år utveksling til å begynne med, så får vi se om jeg har lyst til å bli. Må finne ut hvilke muligheter jeg har, men blir nok uansett morsomt!

Så dette med bolig da. Noen som har erfaring med Edinburgh/evt. Skottland? Synes dere det er best å leie privat eller studentbolig? Jeg har kjæreste der borte, og har fått høre at de fleste foretrekker å leie privat da det er billigere og studentboligene ikke er spesielt bra, men for meg i min situasjon føler jeg at det er tryggere å søke om studentbolig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da blir det snart UK på meg også :D

 

Drar til University of Edinburgh til høsten. Et år utveksling til å begynne med, så får vi se om jeg har lyst til å bli. Må finne ut hvilke muligheter jeg har, men blir nok uansett morsomt!

 

Så dette med bolig da. Noen som har erfaring med Edinburgh/evt. Skottland? Synes dere det er best å leie privat eller studentbolig? Jeg har kjæreste der borte, og har fått høre at de fleste foretrekker å leie privat da det er billigere og studentboligene ikke er spesielt bra, men for meg i min situasjon føler jeg at det er tryggere å søke om studentbolig. 

Jeg leide privat, både gjennom agency og direkte, i Edinburgh. Standard på leiligheter er varierende, generelt får man det man betaler for, men prisene varierer en del. De årene jeg byttet leilighet, bodde jeg en periode rundt studiestart på hostel mens jeg lette etter leilighet. Folk har forskjellige løsninger, noen leier alene, mange leier samme med noen, men jeg møtte også noen som valgte å bo hele utvekslingperioden på hostel.

 

Jeg har ingen erfaring med studentboligene til Edinburgh University, men på generelt grunnlag kan jeg si at det virker som mange leier privat etter det første studieåret.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med studentboligene til Edinburgh University, men på generelt grunnlag kan jeg si at det virker som mange leier privat etter det første studieåret.

 

Det er min erfaring fra Cardiff også. Jeg tror (og skjønner det veldig godt) at folk blir dritlei studentboliger (eller "halls", som de kalles der borte) etter ett år. Stort sett bare 18-åringer som bor der, mye festing og rølping og generelt høy ha-det-gøy-faktor, på bekostning av studier. Første-året er ikke dette megakrise (selv om det også da er karakterkrav for å kunne gå videre til andre-året), men etter det begynner studiene å bli såpass krevende, både tidsmessig og konsentrasjonsmessig, at folk heller vil bo litt roligere - gjerne med folk dem kjenner - i privat leide leiligheter.

 

Jeg leide privat leilighet gjennom byrå alle tre årene. Angret ikke på det, selv om det utleiebyrået vi hadde ene året var noen drittsekker. Varm anbefaling: Gjør noen nettsøk på anbefalinger/skrekkhistorier på det utleiebyrået du eventuelt vurderer å leie via. Det er mye useriøst i den bransjen. Det vet jeg godt, siden studentavisen jeg jobbet med/for skrev en større sak om dette for to år siden.

 

Kuriosa: Jeg måtte skifte bank ene sommeren, fordi vår nye utleier (ikke den useriøse) krevde betaling av husleie i form av sjekk! NatWest, banken jeg hadde vært kunde hos i to år, kunne ikke tilby meg sjekkhefte (fordi jeg var ikke bare utlending, men ikke-EU-medlem ...). Da byttet jeg til HSBC, og fikk med litt overtalelsesevne og god kontakt med hun som jobbet i bankfilialen sjekkhefte som jeg (kvartalsvis) kunne betale husleia med. Det er de fire første, og sannsynligvis siste, sjekkene jeg noengang har skrevet. Og fordi jeg var HSBC-kunde står jeg sikkert på en liste hos norske skattemyndigheter ... Fine dager.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen erfaring med studentboligene til Edinburgh University, men på generelt grunnlag kan jeg si at det virker som mange leier privat etter det første studieåret.

 

Kuriosa: Jeg måtte skifte bank ene sommeren, fordi vår nye utleier (ikke den useriøse) krevde betaling av husleie i form av sjekk! NatWest, banken jeg hadde vært kunde hos i to år, kunne ikke tilby meg sjekkhefte (fordi jeg var ikke bare utlending, men ikke-EU-medlem ...). Da byttet jeg til HSBC, og fikk med litt overtalelsesevne og god kontakt med hun som jobbet i bankfilialen sjekkhefte som jeg (kvartalsvis) kunne betale husleia med. Det er de fire første, og sannsynligvis siste, sjekkene jeg noengang har skrevet. Og fordi jeg var HSBC-kunde står jeg sikkert på en liste hos norske skattemyndigheter ... Fine dager.

 

Jeg har det samme problemet akkurat nå. Jeg får ikke tak i sjekkhefte med min nåværende bank, RBS, fordi de mener at credit ratingen min er for lav, selv om den ligger midt på "fair" (sjekket dette hos et credit rating byrå). Heldigvis får jeg bruke en av de jeg bor med sin bankkonto og sjekkhefte, og dermed må jeg overføre til han månedlig.  

Lenke til kommentar

Jeg kvalifiserte egentlig ikke til det hos HSBC heller, men med litt smooth talking og overbevisning om at jeg var snill gutt, gikk det greit. Da gikk jeg inn i samtalen med en klar beskjed om at jeg var interessert i å bytte bank, og ville gå til de første som kunne tilby meg det jeg ville ha. Var det umulig, ville jeg gå videre. NatWest nektet, og da gikk jeg over gata til HSBC - og fikk napp.

Lenke til kommentar

 

Da blir det snart UK på meg også :D

 

Drar til University of Edinburgh til høsten. Et år utveksling til å begynne med, så får vi se om jeg har lyst til å bli. Må finne ut hvilke muligheter jeg har, men blir nok uansett morsomt!

 

Så dette med bolig da. Noen som har erfaring med Edinburgh/evt. Skottland? Synes dere det er best å leie privat eller studentbolig? Jeg har kjæreste der borte, og har fått høre at de fleste foretrekker å leie privat da det er billigere og studentboligene ikke er spesielt bra, men for meg i min situasjon føler jeg at det er tryggere å søke om studentbolig. 

Jeg leide privat, både gjennom agency og direkte, i Edinburgh. Standard på leiligheter er varierende, generelt får man det man betaler for, men prisene varierer en del. De årene jeg byttet leilighet, bodde jeg en periode rundt studiestart på hostel mens jeg lette etter leilighet. Folk har forskjellige løsninger, noen leier alene, mange leier samme med noen, men jeg møtte også noen som valgte å bo hele utvekslingperioden på hostel.

 

Jeg har ingen erfaring med studentboligene til Edinburgh University, men på generelt grunnlag kan jeg si at det virker som mange leier privat etter det første studieåret.

 

Takk for svar. Jeg endte opp med å søke på studentbolig. De har bygget noen fine, nye studentboliger med en-suite bad i år, og selv om det koster LITT ekstra, føler jeg det blir mye lettere å slippe å tenke på ekstra utgifter, og å ha litt privatliv.

 

Har endelig fått mitt unconditional offer også. Det tok veldig lang tid, og jeg var nervøs en stund, men det ordnet seg. Deilig å endelig kunne begynne å ordne ting der borte.

Lenke til kommentar

Jeg har fått skoleplass på University of Kent til høsten og siden jeg er svensk statsborger så skal jeg betale home fees. Problemet er at det ikke står noe om tuition fees på mitt offer letter, noe jeg trenger når jeg skal søke om støtte til utdanningen. Har det vært sånn for noen av dere også, og hvordan oppga dere tuition fees til Lånekassen da?

Lenke til kommentar

Jeg har fått skoleplass på University of Kent til høsten og siden jeg er svensk statsborger så skal jeg betale home fees. Problemet er at det ikke står noe om tuition fees på mitt offer letter, noe jeg trenger når jeg skal søke om støtte til utdanningen. Har det vært sånn for noen av dere også, og hvordan oppga dere tuition fees til Lånekassen da?

Hei! Skal også studere ved Kent til høsten, og slik jeg har forstått det så vil man få en mail i august der man får info om å fullføre registreringen til skolen. Jeg tror at man etter det vil få et offer letter der det står om tuition fees, men jeg vet ikke. Jeg håper forsåvidt ikke at dette er tilfelle, da Lånekassen kan bruke lang tid på å behandle søknader om utenlandsstudier.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen andre som begynner å bli litt bekymret for valutakursen? Begynner virkelig å kjenne det nå. Etter å betale skolepenger og bokostnader har jeg 2000 kroner per semester å leve på (Dekker flybillett en vei)...

Begynner virkelig å lure på om dette var det riktige valget...

Lenke til kommentar

Noen andre som begynner å bli litt bekymret for valutakursen? Begynner virkelig å kjenne det nå. Etter å betale skolepenger og bokostnader har jeg 2000 kroner per semester å leve på (Dekker flybillett en vei)...

Begynner virkelig å lure på om dette var det riktige valget...

Det var ganske lite. Etter å ha betalt skolepenger, bokostnader, flybilletter og diverse faste kostnader har jeg i overkant av 3500 kr per måned å leve på. Mindre enn første året, men nok å leve på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...