Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sendte inn all betalingene min (totalt tre) i april for det C-skjemaet, og det ble godkjent. Men rart at det skulle ta så lang tid nå med de samme dokumentene når de vanligvis bruker et par uker.

 

Hvilke dokumenter sender man inn til Lånekassen for å søke om studielån? For en stund siden sendte jeg inn karakterene fra 1. året og betalte skolepenger, men Lånekassen har ennå ikke åpnet de.

Snakker du om 2 året?

 

(Snedte inn UCAS confirmation letter og vitnemålet, begynner nå i september)

 

Ja.

 

Det var enklere og kjappere å fikse studielånet i første året. Hva skal du studere og hvor starter du?

Endret av Mladic
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Vel så, var det kommet til tiden der du får pengene fra lånekassen for semesteret. Og med dagens kronekurs så er det vel ikke akkurat så veldig positivt. Hva tenker dere andre som studere i UK? Hvor lang tid tar det før kursen eventuelt går ned igjen? Om jeg overfører penger nå kontra om jeg hadde gjort det i sommer så "taper" jeg 15 000 kroner på valutaoverføringer... Som er nesten hele budsjettet for levekostnader...

Noen økonomer der ut eller noen med peiling på hvordan de tror kronekursen i forhold til GBP vil endre seg de neste to månedene?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg fått conditional offer fra University of Leeds og skolepengene jeg må betale er: 19 500 pund. Er det slik at Lånekassen kan dekke hele summen?

 

For 2014-2015 er det maksimale tilleggsstipendet på:

 

 

 

For undervisningsåret 2014-2015 utgjør tilleggsstipendet maksimalt 65 119 kroner. Du kan bare få tilleggsstipend hvis skolepengene er høyere enn 120 433 kroner og lærestedet er omfattet av ordningen.

 

Som betyr at de maksimalt dekker skolepenger på 120 433 + 65 119 = 185 552.

 

Med dagens kurs hvor £19,500 = ~223 000, må du da dekke ~37 000 av egen lomme.

 

Husk at universiteter liker å øke skolepenger hvert år. Det gjelder nok ikke alle steder, men mine skolepenger har økt hvert eneste år siden jeg starta. Tror det starta på £12,800 og for dette året må jeg betale £17,400.

 

EDIT: Har du lest feil? På deres sider står det £17,500 for 2015/2016. Dette gjelder da bare psykologi og medisin. Vet ikke hva du skal studere.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Hei!

Bestemte meg for noen måneder siden at jeg ville søke på master i England, og har hatt kontakt med en veileder i Across the Pond som har vært veldig behjelpelig. Likevel er jeg litt usikker på studiestedene... Så langt har jeg kortet det ned til 2 steder: University of Lincoln og Oxford Brookes.

 

Lurte på om noen her har noen erfaringer med disse stedene, evt. har hørt noe fra andre studenter? :)

 

Skal studere Engelsk litteratur, om det har noe å si (ikke så veldig viktig med topp-universitetene, men er jo greit å vite litt!).

Lenke til kommentar

Søke gjennom Across the Pound versus søke selv gjennom UCAS?

Er det mer sannsynlig å få studieplass når man søker gjennom AtP (har de en kvote plasser) ?

Er man begrenset til å søke på universitetene AtP representerer eller kan man søke gjennom de og inkludere andre universiter i søknaden. Evt. søke gjennom de samt søke på andre universitet i tillegg?


Tuition fee:
Er nordmenn betraktet som EU-borgere (EØS)?

Elsewhere in the EU*: £9000
Elsewhere in the world*: £11000 - 20000


Til slutt:

Jeg tenker å søke et studie i Economics ved noen av følgende lærested:
Uo: Bath, Exeter, Bristol, Durham, Birmingham, Southampton

Noen erfaringer fra nevnte læresteder?

Har >5 i snitt fra VGS, med bl.a 6 i R2. Så karaktermessig burde jeg ha en sjanse.
Men begynner jeg å få dårlig tid?

Endret av Hårek
Fletter 3 innlegg
Lenke til kommentar

Du bør nok klare å få tilbud fra alle de stedene om du har over 5 i karakterpoengsnitt (realfag, alderspoeng og alt det der teller selvfølgelig ikke i utlandet). Jeg fikk BEng-tilbud med ~4.49 i karakterpoeng.

 

Som nordmann betaler du 'overseas'-avgift, dvs samme som de utenfor EU (så sant du ikke har bodd i UK i 3 år allerede eller har EU-pass).

 

Basert på min erfaring er jeg ikke så sikker på hvor spesielle deres 'inside-kontakter er. Tror de bare har fått tak i e-post til en av de som jobber i opptaksavdelinga og sender spørsmål dit i stedet for felleseposten. Jeg kan dog bare snakke for Bath. Tviler veldig på at de har spesielle kvoter for AtP der. Det er de med best karakterer og som søker først som får plass.

Lenke til kommentar

Søke gjennom Across the Pound versus søke selv gjennom UCAS?

 

Er det mer sannsynlig å få studieplass når man søker gjennom AtP (har de en kvote plasser) ?

 

Er man begrenset til å søke på universitetene AtP representerer eller kan man søke gjennom de og inkludere andre universiter i søknaden. Evt. søke gjennom de samt søke på andre universitet i tillegg?

 

 

Tuition fee:

Er nordmenn betraktet som EU-borgere (EØS)?

 

Elsewhere in the EU*: £9000

Elsewhere in the world*: £11000 - 20000

 

 

Til slutt:

 

Jeg tenker å søke et studie i Economics ved noen av følgende lærested:

Uo: Bath, Exeter, Bristol, Durham, Birmingham, Southampton

 

Noen erfaringer fra nevnte læresteder?

 

Har >5 i snitt fra VGS, med bl.a 6 i R2. Så karaktermessig burde jeg ha en sjanse.

Men begynner jeg å få dårlig tid?

Det er ikke mer sannsynlig at du kommer inn om du søker gjennom ATP, da de ikke har noen spesiell kontakt med skolene eller UCAS (imo).

 

Du kan søke på andre universiterer selv om du bruker ATP, men da må du gjøre det manuelt i tillegg til ATP.

Lenke til kommentar

Noen tips til hvordan og fra hvem bør skaffe et anbefalingsbrev?
For min egen del er det 2 år siden jeg gikk ut fra VGS. Er for tiden student ved et norsk universtet, innenfor et ikke direkte relevant fagområde [studerer til ingeniør, søker til økonomi].
I hvilken grad vektlegges anbefalingsbrev?

Lenke til kommentar

Noen tips til hvordan og fra hvem bør skaffe et anbefalingsbrev?

For min egen del er det 2 år siden jeg gikk ut fra VGS. Er for tiden student ved et norsk universtet, innenfor et ikke direkte relevant fagområde [studerer til ingeniør, søker til økonomi].

I hvilken grad vektlegges anbefalingsbrev?

 

Det har sikkert blitt spurt om før, om du gidder å ta en titt på alle sidene hittil. Sånn jeg skjønner det handler det kort oppsummert om å vise interesse for fagområdet, gode skoleresultater eller arbeidserfaring og sunne interesser eller hobbyer.

 

Hvorfor vil du bytte fra ingeniør til økonomi?

 

Tillater meg en bump.

Snevret ned mine studieønsker til Economics ved:

Uo: Bath, Exeter, Bristol, eller Birmingham.

 

Noen med erfaringer, akademiske og generelt som boforhold og hva byen/universitetet har å by på, fra nevnte læresteder?

 

Har sikkert pratet om Bath flere ganger lenger bak i tråden. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå skal jeg ikke studere i UK men på Malta som har likt system som på UK. Jeg lurer på dere som studerer/har studert master vet dere hva som er største forskjellen mellom UK og Norge sin master? Den på UK er jo ett år kortere så da blir alt veldig intensivt? Er det mye arbeid? Hvor lang tid har man egentlig på å skrive master oppg? Er ikke vant til så mye skolepress selv etter bacheloren jeg har tatt..

Lenke til kommentar

Som nordmann betaler du 'overseas'-avgift, dvs samme som de utenfor EU (så sant du ikke har bodd i UK i 3 år allerede eller har EU-pass).

Er du sikker på dette? Av all info jeg finner på nettet så sidestilles EU- og EØS-medlemskap når det kommer til skolepenger.

 

"B EU/EEA fee rate EU national who is normally resident in the EEA"

"Therefore, EEA students are nationals of Iceland, Lichtenstein, Norway or Switzerland, and enjoy the same benefits as EU students."

"The same works generally for EEA and Swiss students too, although some conditions regarding public student loans and residence permit might differ for them."

"In accordance with EU regulations, if you are a national of an EU/EEA country or Switzerland, you are entitled to pay the same, subsidised tuition fees as Dutch students. Surinamese nationals are also entitled to pay this fee."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...