Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Ser at prisene er noe forskjellig for medlemmer av EEA og ikke medlem. Teller vi som medlem siden vi er medlem i EFTA?

 

"..... fri utveksling av varer, tjenester, arbeidskraft og kapital." - EØS.

 

Jeg betaler 'overseas', dvs samme som de fra Kina og India. Fullt mulig at enkelte plasser har litt ulike regler. Du må nesten bare sende en e-post til stedene du har tenkt til å søke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, tenkte å søke studieplass ved middlesex uni om et år, og lurte på hva som lønner seg av private eller university accomondation ? :)

 

Vil anbefale university accomondation det første året. På den måten blir du kjent med andre litt fortere. Det kan bli ensomt om du bor alene det første året, så sant du ikke er vant til det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det mulig for meg å bytte skule i UK, og fortsette utdanninga eg har begynt på? Er i første året mitt no, Mechanical Engineering, men stussar litt på kor godt skulen min scorar, om eg kanskje burde bytta eller noko sånt.

Går på Robert Gordon i Aberdeen, og universitetet har fått pris for "Best UK university for employment" og noko "Best modern university" om eg ikkje huske feil, men skulen ligge litt nede på forskjellige lister då... Finst det forresten andre norske studentar i Aberdeen? Har ikkje sett ei sjel.. :p

Lenke til kommentar

(Føles litt rart at det bare er jeg som svarer i denne tråden, vet det er andre der ute som også kan svare! ;) )

 

Er det mulig for meg å bytte skule i UK, og fortsette utdanninga eg har begynt på? Er i første året mitt no, Mechanical Engineering, men stussar litt på kor godt skulen min scorar, om eg kanskje burde bytta eller noko sånt.

Går på Robert Gordon i Aberdeen, og universitetet har fått pris for "Best UK university for employment" og noko "Best modern university" om eg ikkje huske feil, men skulen ligge litt nede på forskjellige lister då... Finst det forresten andre norske studentar i Aberdeen? Har ikkje sett ei sjel.. :p

 

Jeg kan ikke si dette med sikkerhet, men jeg vil tippe at du sannsynligvis må begynne på nytt om du bytter til et annet universitet. Jeg vet om et par som både byttet fra og til der jeg går og de måtte begynne på nytt.

 

Hvorvidt du syntes det er verdt å bytte er opp til deg. Husk at det vil bety ~100 ekstra laken i lån. Om du har planer om å dra hjem igjen etter studie så vet jeg ikke hvor mye navnet betyr, men på den annen side ville jeg ikke hatt problemer med å anbefale et annet universitet hvor du kanskje kan få hakket bedre læring og oppfølging. Om norske venner betyr noe, så kan du vel sikkert se om det er andre universiteter som har en større mengde nordmenn. Her jeg går vet jeg at det finnes en del nordmenn, men personlig er jeg aldri sammen med de.

Lenke til kommentar

(Føles litt rart at det bare er jeg som svarer i denne tråden, vet det er andre der ute som også kan svare! ;) )

 

Er det mulig for meg å bytte skule i UK, og fortsette utdanninga eg har begynt på? Er i første året mitt no, Mechanical Engineering, men stussar litt på kor godt skulen min scorar, om eg kanskje burde bytta eller noko sånt.

Går på Robert Gordon i Aberdeen, og universitetet har fått pris for "Best UK university for employment" og noko "Best modern university" om eg ikkje huske feil, men skulen ligge litt nede på forskjellige lister då... Finst det forresten andre norske studentar i Aberdeen? Har ikkje sett ei sjel.. :p

 

Jeg kan ikke si dette med sikkerhet, men jeg vil tippe at du sannsynligvis må begynne på nytt om du bytter til et annet universitet. Jeg vet om et par som både byttet fra og til der jeg går og de måtte begynne på nytt.

 

Hvorvidt du syntes det er verdt å bytte er opp til deg. Husk at det vil bety ~100 ekstra laken i lån. Om du har planer om å dra hjem igjen etter studie så vet jeg ikke hvor mye navnet betyr, men på den annen side ville jeg ikke hatt problemer med å anbefale et annet universitet hvor du kanskje kan få hakket bedre læring og oppfølging. Om norske venner betyr noe, så kan du vel sikkert se om det er andre universiteter som har en større mengde nordmenn. Her jeg går vet jeg at det finnes en del nordmenn, men personlig er jeg aldri sammen med de.

Om eg må begynne heilt på nytt, så blir nok det litt mindre aktuelt. Kan sikkert forhøyre meg med skulen ang. det. Er forsåvidt berre ein tanke eg har, ikkje noko meir enn det! :)

 

Tenker å reise tilbake til Norge etter studier, ja. Vil jo tru at universitetet mitt har eit greitt rykte på seg, det går ivertfall ikkje usynleg forbi mtp. at det har fått prisar, så desperat etter å skifte er eg jo ikkje. Var vel berre det at eg stussa på kor godt stiller eg egentlig fem år fram i tid :)

Nordmenn er ikkje så nøye med, hadde berre vert artig å vite om her var noken i området! :p

Endret av Skrapelodd
Lenke til kommentar

Meinte ikkje at eg ville bytte, men lurte på muligheten til å gjere det. Har den ratinga mykje å sei for meg når eg 5 år fram i tid skal ha jobb? Isåfall vil det jo vere lurt å bytte. Men blir sjølvsagt ikkje noko topp 10 skule, så om det ikkje er så nøye med ratinga for skular lenger nede på lista, så treng eg sjølvsagt ikkje bytte!

 

Kan forresten ikkje skjønne at skulen min skal ligge så langt nede då, med tanke på kåringar/prisar skulen har fått. Siste er vel "Best modern university in the UK" 2013, av både The Guardian og The Times om eg huskar rett.

Men for å slenge ut eit klart spørsmål; ser det ut som ein grei plass å ta utdanninga si, og samtidig få seg ein god (og forsåvidt rimelig lønna, hehe...) jobb i Norge?

Endret av Skrapelodd
Lenke til kommentar

Kan forresten ikkje skjønne at skulen min skal ligge så langt nede då, med tanke på kåringar/prisar skulen har fått. Siste er vel "Best modern university in the UK" 2013, av både The Guardian og The Times om eg huskar rett.

 

Husk at når det refereres til "modern university", så betyr det at de fikk universitetsstatus etter 1992. Ofte så betyr dette (nå drar jeg veldig mye over en kam) at de ikke har oppnådd det samme forsknings- og læringsnivået som det er på eldre universiteter.

 

Dog, så er det viktigeste at man trives der man er, og det er helt uavhengig av alle type guider. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Halloen, har planlagt å søke UK til høsten. Vil det gi utslag å søke så sent som nå? Regner med at man kan søke så fort som mulig før jeg har tatt IELTS og få conditional offer, slik å forstå? Må jeg ta IELTS, eller kan jeg ta TOEFL istedet?

Lenke til kommentar

Halloen, har planlagt å søke UK til høsten. Vil det gi utslag å søke så sent som nå? Regner med at man kan søke så fort som mulig før jeg har tatt IELTS og få conditional offer, slik å forstå? Må jeg ta IELTS, eller kan jeg ta TOEFL istedet?

Jeg søkte rundt denne tiden og fikk conditional offer hos alle fem jeg søkte på. Det er ikke alle skoler som krever engelsktester, for mange skoler holder det med 4 i eller 5 i engelsk.

Lenke til kommentar

Vil det gi utslag å søke så sent som nå?

 

Det kommer ann på hvor fancy universitetet du søker på, men det er nok plasser overalt enda, siden briter ikke får bekrefta plasser før sommern, men søk asap for størst sjanse.

 

Regner med at man kan søke så fort som mulig før jeg har tatt IELTS og få conditional offer, slik å forstå?

 

Du kan sende inn søknad uten å ha tatt språktest. Tilbudet ditt vil si hva slags karakter de forventer.

 

Må jeg ta IELTS, eller kan jeg ta TOEFL istedet?

 

Begge pleier å bli godtatt.

Lenke til kommentar

Ok, flott å høre. Fikk 4 i engelsk, men dette var riktignok i VG1 og nå 4 år siden. Har peilet meg inn på Arkitektur, og Bath er naturligvis et førstevalg for meg. Lest mye bra om univeritetet, spesielt innen fagområdet ark/ing. Hva er det som vektlegges mest i en søknad, feks hos Bath? Er det en fordel med førstegangstjeneste, og er det en naturlig måte å vise dette på i søknaden (vanlig å nevne dette i personal statement)?

Lenke til kommentar

Ok, flott å høre. Fikk 4 i engelsk, men dette var riktignok i VG1 og nå 4 år siden. Har peilet meg inn på Arkitektur, og Bath er naturligvis et førstevalg for meg. Lest mye bra om univeritetet, spesielt innen fagområdet ark/ing. Hva er det som vektlegges mest i en søknad, feks hos Bath? Er det en fordel med førstegangstjeneste, og er det en naturlig måte å vise dette på i søknaden (vanlig å nevne dette i personal statement)?

 

Du kan begynne her: http://www.bath.ac.uk/study/international/country/norway/

 

Jeg måtte ha 5 i engelsk eller 6.5 på IELTS pluss 4.5 i snitt for å komme inn på bachelor og 5.0 for master. Endte opp med å få tilbud på kun bachelor (hadde 4.49 i snitt >_>), men det var enkelt å bytte. Så sant du oppnår et snitt på rundt 50-60% gjennom de første årene så pleier de å være veldig greie med sånne ting. Kan dog være bittelitt annerledes for arkitektur. Det eneste jeg vet om arkitekturstudiet er at det har mange fler jenter enn elektroingeniør... :p

 

Vet ikke hvor nøye det er med at du skriver søknaden spesifikt for Bath, men det skader nok ikke. Om du har egne grunner for hvorfor du akkurat vil studere der er det fin fyllmasse. Det er karakterene som teller aller mest uansett. Om du følte førstegangstjeneste (det er frivillig med militær for briter) var nyttig for å forberede deg til studiet kan du sikkert skrive litt om det.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sitter nå med tre valg:

St Andrews; Economics and management

Durham; economic with management

Bath; economics (spurt om det er mulig å bytte til business administration)

 

Sånn det ligger ann er jeg litt usikker på hvilket valg, men at st andrews eller bath (om jeg får byttet) er de to jeg ser på. Hvis det er noen som kunne sagt litt om å studere på enten durham eller bath så hadde jeg vert veldig takknemlig :)

Lenke til kommentar

Trives bra i Bath. Kjekt med campus hvor alt ligger sammen sånn at alt er innen rekkevidde. Setter pris på at det ikke ligger midt i byen, men litt unna i grønne omgivelser.

 

Det er forholdvis dyrt med husleie her sammenlignet med mange andre steder i England, men med norsk stipend går det greit nok så lenge man ikke går helt bananas (jeg betaler £375/mnd i husleie uten regninger).

 

Jeg er ikke den mest sporty personen, men sportsanlegget her er veldig populært for de som liker å trene når man har fri (det brukes av og til av folk som trener til OL) --tilgang til dette anlegget er gratis for de som betaler overseas tuition fee (nordmenn etc).

 

Fakultetet jeg tilhører er forholdsvis lite men er stort sett fornøyd med undervisningen og tilbakemeldingen. At det er litt intimt hjelper på å bli kjent med foreleserne også; er på fornavn med et par av de.

 

Det er ikke alt for vanskelig å komme seg hit fra Norge heller. Jeg flyr til Heathrow og så tar jeg toget fra London Paddington til Bath (om du vil spare litt penger kan du også fly med Norwegian og ta et ekstra tog) -- en hel del enklere enn for de som f.eks studerer langt utti Wales. Om du er et festmenneske er kanskje ikke Bath det beste stedet, men det er fortsatt et par steder for studenter. Det er også greie shoppingmuligheter. Om du vil ha enda bedre shopping eller uteliv kan du alltids dra til Bristol som er 15min unna med tog.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...