Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Velkommen til diskusjonstråden for alle studenter i UK!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

FAQ (ofte stilte spørsmål):

 

 

1. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, finnes det noen jeg kan snakke med?

 

Du kan bare spørre her i tråden eller så finnes det organisasjoner som Study Across The Pond. Vi her inne kan som oftest svare på alle spørsmål, men om du vil ha hjelp hele veien bør du bruke en hjelpeorganisasjon.

 

2. Hvor mye koster det?

 

Dette vil variere fra universitet til universitet og avhenge av hva slags type studie du er interessert i. I det store og hele ligger tuition fee på mellom £9000-£16000 per år.

 

3. Dekkes studiet av Lånekassen?

 

Jada. Det hele dekkes av Lånekassen. Om man søker om fullt lån og stipend vil man få lån nok til å dekke for hele tuition fee (studieavgiften) samtidig som at man vil ha det mye mer romslig med penger sammenlignet med i Norge. Man får utbetalt akkurat like mye stipend som norske studenter. Som oftest pleier man å sitte med ca 10000 kroner per måned å leve for. Når du har bestått hele graden vil 60% av lånet gjøres om til stipend (70% om du kun tar mastergrad, om du allerede har en bachelorgrad).

 

4. Hvilket universitet er best for meg?

 

Dette er en totalvurdering du selv må gjøre. Skal du for eksempel søke på noe naturvitenskaplig, bør de se hvor stor tyngde de har i research og hvor mye penger de bruker til utvikling. Om et universitet har penger å rutte med vil du også kunne se på dette i hvor mye de pusser opp eller bygger. Tenk også på om du har lyst til å studere i en storby hvor det ikke gjør deg noe at ting er spredd, eller om du vil studere utenfor en mindre by hvor alt er samlet på et campus. En siste ting du bør se på, er hvor gode forbindelser universitetet har med bedrifter (det vil gjøre det lettere for deg å søke om jobb i etterkant).

 

Om dette enda ikke hjelper, kan du alltids titte på rankinglister. Disse vil variere en hel del. The Sunday Times sin liste er kanskje den mest annerkjente og blir offentliggjort én gang i året i september.

 

5. Kan jeg ta hele graden der?

 

Det kan du selvfølgelig. En bachelorgrad varer i 3 år mens en mastergrad varer i 4 år. Disse er verdt like mye som norske grader.

 

6. Hvordan søker jeg?

 

Du må søke gjennom UCAS. Før du begynner må du finne ut hvilke krav de som oftest setter i tilbudene sine. Alle er ikke like flinke på dette, så det kan hende at det står noe veldig generelt alá "4 i snitt i alle fag". Ofte så vil de at du har ekstra gode karakterer i relevante fag fra videregående. Sammen med karakterene dine, må du også ha med et anbefalningsbrev fra en lærer og et "personal statement". Der må du gi en lengere avklaring på hvorfor du er en god kandidat for studieplassen. Som fyllmasse må man som oftest også få med andre ting man gjør på fritiden som fremmer interessen i det feltet du ønsker å studere. De aller, aller fleste søker sett rett fra videregående i UK og har derfor sjelden veldig mye spennende å vise til (og dermed skriver mye svada). Om du f.eks har lyst til å søke på Computer Science, er det meget bra om du kan skrive om alt du har fått av erfaring med programmering på egenhånd - dette viser at du har en klar interesse. Universiteter vil aldri at noen skal hoppe av, så da er det viktig at de har engasjerte og interesserte studenter. I Storbritannia kan man i tillegg vise til at man har vunnet noe alá Duke of Edinburgh, men slikt finnes ikke i Norge. Det er din faglige tyngde eller interesse som vil være det viktigste i ditt personal statement som norsk.

 

Etter du har sendt inn denne søknaden, vil du enten gå videre til å få et "conditional offer" eller "unconditional offer". Om du får et unconditional offer betyr det at du har fått studieplass. Med et conditional offer betyr det at de mener du ikke har oppfylt kravene de stilte. Dette kan være alt fra at du har glemt å oversette et dokument, til at du må ta opp flere fag som privatist i Norge. Om man ikke fyller kravene for engelsk, vil de kreve at du tar en TOEFL eller IELTS-test. Disse blir holdt flere steder i Norge, eller på nett om du vil.

 

Et mindretall av universitetene vil, før de sender tilbud, kalle deg inn til et intervju og/eller be deg om å ta en test. En slik test vil gjerne ha litt tenkespørsmål og realfagsspørsmål (matte, kjemi, biologi, fysikk etc). Hva de inneholder kommer selvfølgelig ann på hva du søker deg inn til. Om du for eksempel søker på et elektroingeniørstudie vil de være om matte og fysikk.

 

7. Jeg studerer i Norge, kan jeg alikavel ta et år i UK?

 

Det kan du, men dette er noe du må spørre ditt eget universitet om. De vil kunne fortelle deg om hvilke partnere de har i ulike land.

 

8. Trenger jeg visum?

 

Nei.

 

9. Kalkulatoren til Lånekassen vil ikke gi meg nok penger til å dekke alt - hjelp!

 

Enkelte universiteter er på Lånekassens tilleggsstipendliste. Det kan gi opptill 62770kr ekstra i stipend/lån, for å dekke høyere studieavgift.

 

10. Hvor flink må jeg være i engelsk?

 

Som oftest vil kravet være å ha 4 eller 5 i engelsk. Har du ikke det må du ordne IELTS eller TOEFL-test, men vært universitet har ulike krav, så du må se på deres hjemmeside eller kontakte dem for å få vite det spesifikt.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Flere spørsmål du ønsker svar på her? Si i fra!

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres interessant ut. Har ett spørsmål, er det mulig å ta hele master(5 år) i England?

 

Hei, ja det går an. Man blir finansiert til maks 8 år i utlandet via lånekassen (10 år hvis phd). Men univ i England er dyrt og alt skal (desverre) tilbakebetales en dag! :)

 

Skal til å begynne på siste år på min BA historie i Newcastle - bachelor of arts, i England skiller man arts og science fag. Sitter for tiden å forbereder bacheloroppgaven/dissertation min, da jeg var så heldig å få et stipend fra universitetet for å reise til arkiv osv for min dissertation - ergo ikke mye sommerferie. Kan vel også legge til at det å dra til Newcastle og England for min BA er nok det beste valget jeg noen sinne har tatt!

Lenke til kommentar

Liker ikke Across the Pond så godt. En får minst like nyttig informasjon andre steder på nettet(evt spør her), og du slipper å bli ledet mot spesifikke universiteter som ikke nødvendigvis er det beste valget for en.

 

Uansett, tips én:

Kjøp deg Railcard så fort som mulig, og bestill togbilletter en uke i forveien - prisene går opp når det nærmer seg avgang.

to:

Velg flyselskap/flyplass etter hvor i landet du studerer - går mye penger/tid i public transport hvis man prøver å "spare" ved å ta RyanAir, og man må dra gjennom London etterpå. Uansett er SAS ungdomsbillett ganske billig, og en mer behagelig reise. Første turen over er eventuelt Norwegians andre kolli for 60kr ganske ålreit(om det fortsatt er prisen).

tre:

Bli med på ANSA-samlinger. Mye moro, vi liker å se nye fjes. Billig er det også; gjerne 20-30 pund for en helg på hotell, med frokost - ved visse anledninger får du også reiserefusjon.

 

Angående Master: Innen for science-fakultetene kan du ta en fireårig integrert master(tilsvarende den mer "korrekte" beskrivelsen av siving/øk.). Denne er på 4*10 mnd, og skal(når Bologna og UK er i mål med regelverkene sine) tilsvare nivå 7 i EQF. Det vil si en Master på lik linje med femårig i Norge. Selve prosjektarbeidet, og antall timer blir jo litt mindre enn i Norge - men arbeidsmengde og kvalitetsmessig så tror jeg de fleste vil være enig i at det ikke kan sammenliknes med å ta fire år i Norge. Da spesielt på de mer kravstore universitetene.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Liker ikke Across the Pond så godt. En får minst like nyttig informasjon andre steder på nettet(evt spør her), og du slipper å bli ledet mot spesifikke universiteter som ikke nødvendigvis er det beste valget for en.

 

Jeg fikk veldig god hjelp første gangen jeg var i kontakt med dem, men etter hvert når jeg fikk andre veildere så fant jeg ut at jeg kunne finne ut ting raskere selv.

 

Nevnte dette faktisk når jeg var på samling arrangert av Across the Pond, fikk beskjed om at det skulle tas opp. Strengt tatt bryr jeg meg ikke så mye lenger, da jeg slipper å forholde meg til de fra nå av.

 

Akkurat dette var noe av grunnen til at jeg opprettet denne tråden. Har mange ganger lest om folk som har relativt grunnleggende spørsmål om studier i UK, men det er ingen samletråder for det her på forumet. Tanken er da at denne tråden skal løse mange av de problemene. Siden jeg måtte søke 2 ganger for å komme inn, så kan jeg det meste inn og ut.

 

Kjøp deg Railcard så fort som mulig, og bestill togbilletter en uke i forveien - prisene går opp når det nærmer seg avgang.

 

En uke? Jeg bestilte mine i juni. :D Jo tidligere, jo bedre. Jo nærmere avgang man er, jo dyrere blir det. Kjøper man billett samme dag som man reiser er det svindyrt.

 

Velg flyselskap/flyplass etter hvor i landet du studerer - går mye penger/tid i public transport hvis man prøver å "spare" ved å ta RyanAir, og man må dra gjennom London etterpå. Uansett er SAS ungdomsbillett ganske billig, og en mer behagelig reise. Første turen over er eventuelt Norwegians andre kolli for 60kr ganske ålreit(om det fortsatt er prisen).

 

Enig i den. Siden jeg har vært i Bath mange ganger har jeg etter hvert funnet ut at å fly til Gatwick med Norwegian er lite gunstig. Jeg betaler gjerne litt mer for raskere transport og mer komfort med SAS, Heathrow Express og direkteavgang fra London Paddington rett til Bath. Skal man dit fra Gatwick må man sitte på et knølete lokaltog i 1,25 time til Reading, for så å ta hurtigtoget videre.

 

Med tanke på transport så vil dette selvfølgelig være helt forskjellig fra universitet til universitet. For fremtidige søkere anbefaler jeg uansett at man tar med lokasjon i vurderingen, slik at man ikke trenger å ta 50 lokaltog for å komme seg til Wales hver gang man skal tilbake fra ferie i Norge.

Lenke til kommentar

Vil heller ikke anbefale SONOR om du ikke skal søke på de universitetene de samarbeider med. Hun ene (som vikarierte for en fyr) ble litt småforbanna når jeg ikke søkte til noe av deres samarbeidspartnteruniversiteter. Jeg påstår ikke at de er dårlige eller noe, men de virkelige gode har ikke det programmet jeg leter etter.

 

Når det gjelder min soon-to-be-sent-søknad, så håper jeg at jeg får de siste svara etter IELTS-testen, så slipper jeg å ha insurance choice, og dermed slipper jeg å miste accomodation-garantien.

 

Jeg er nesten ferdig, fikk oversatt vitnemål i dag. :) Det eneste jeg mangler er å bli påmeldt en IELTS-test.

Lenke til kommentar

Hei, har noen spørsmål!

1: Går det an å få Railcard sendt til Norge før jeg reiser over?

2: Har dere noen erfaringer når det gjelder å leve så billig som mulig, men fortsatt sunt (mat merker, kuponger, legater etc..)?

3: Jobb! Det varierer vel fra sted til sted, men det burde da ikke være for vanskelig å få seg en liten deltidsjobb i UK?

Lenke til kommentar

Hei, har noen spørsmål!

1: Går det an å få Railcard sendt til Norge før jeg reiser over?

 

http://www.16-25railcard.co.uk/

 

I følge den siden får man kun sendt til UK-adresser

 

2: Har dere noen erfaringer når det gjelder å leve så billig som mulig, men fortsatt sunt (mat merker, kuponger, legater etc..)?

 

Mange kjeder har billigmerker ala 'Sainsburys Basics' og 'Tesco Value', men om man vil leve sunt er kanskje ikke disse helt gode alternativer, da de ofte inneholder mye 'filler' i stedet for f.eks kjøtt, for å holde prisene nede. Har prøvd 'Sainsburys Basics Sausages' et par ganger og de smaker mer av mel enn kjøtt. Det finnes selvfølgelig flere unntak som smaker akkurat det samme som de dyrere varene.

 

Det er veldig ofte 'take 2/3, pay for 1'-tilbud, selv om det ikke så ofte er sånt for ferskvarer (kjøtt og grønnsaker), men man ser det ofte med yoghurter og lignende.

 

Bruker man fornuften og lager alt selv kan man veldig fint leve på norsk stipend og fortsatt ha en liten slump penger igjen til kvelder ute, kino, klær og alt det som hører med.

 

3: Jobb! Det varierer vel fra sted til sted, men det burde da ikke være for vanskelig å få seg en liten deltidsjobb i UK?

 

Det går helt sikkert ann å få en deltidsjobb men du må ikke glemme at man da ikke en gang vil tjene halvparten av det man ville gjort i Norge. Timelønnene pleier å være veldig kjipe.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Kjøp deg Railcard så fort som mulig, og bestill togbilletter en uke i forveien - prisene går opp når det nærmer seg avgang.

 

En uke? Jeg bestilte mine i juni. :D Jo tidligere, jo bedre. Jo nærmere avgang man er, jo dyrere blir det. Kjøper man billett samme dag som man reiser er det svindyrt.

 

Haha, det fins grenser for hvor god jeg er til å planlegge lenge i forveien. I det siste er det blitt Last Minute-billetter med SAS, ie. jeg bestemmer meg fort dagen før jeg reiser:p (Trengs ikke langdistansetog for meg fra Heathrow evt Birmingham).

 

Angående å budsjettere på mat; vil ikke anbefale det. En av de viktigere tingene å gjøre riktig synes jeg. Holder meg unna Tesco Value - Premium e.l. ftw. Det som brenner mest penger er å dra ut; minitips er å skaffe seg ei fin lommelerke og vatte noe whiskey e.l. i den og ta den med på utestedene. Der jeg bor er det ingen som sjekker deg i hvert fall.

 

Og som sagt over; du skal være glad hvis du får 7-8 pund i timen på standard part time-jobs der borte. Men det holder lenge med pengene fra lånekassen, om en ikke bor i London.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

3: Jobb! Det varierer vel fra sted til sted, men det burde da ikke være for vanskelig å få seg en liten deltidsjobb i UK?

 

For å svare spesifikt på dette spørsmålet. Jeg jobbet selv for universitetets IT-avdeling (FLS/oppsett av nettverk), og tjente £6.74 i timen (men dette var utenfor London).

 

Du har rett til å jobbe i England, men må skaffe et National Insurance number. I mitt tilfelle måtte jeg bestille 'intervju' (som tok 5 minutter og besto av ID-sjekk samt kopi av passet mitt), før kortet dumpa ned i postkassa noen uker senere. Merk at du kan begynne å jobbe før dette, men vil ikke få utbetalt lønn før NI-nummeret er på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...