Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk så heldig at jeg har nesten 700 pund i måneden etter husleie, og flybillett har jeg ordnet. Må innrømme at Erasmusstipendet hjelper utrolig når valutakursen er som den er, samtidig som jeg slipper skolepenger. Det blir likevel et spareår da jeg har planer om å studere videre i UK senere, og da blir det både skolepenger som må betales, og ikke noe Erasmusstipend.

Det er likevel irriterende å se så mange tusen forsvinne på grunn av dårlige valutakurser. Jeg har hørt fra flere steder at man regner med at krona går opp til høsen, så håper virkelig det blir bedre enn det er nå.

Lenke til kommentar

Må vel ut med 40-50k mer i år enn i fjor for å ha det samme

Håper krona stiger litt i høst i hvert fall. Den er jo ekstremt lav nå.

 

 

Forresten, jeg har et spørsmål til dere som studerer i UK. Jeg skal dit nå i september, og lurer på hva dere gjør med penger. Pengene utbetales jo til min norske konto fra Lånekassen, men jeg skal åpne britisk bankkonto der borte så fort som mulig. Pleier dere å overføre pengene direkte fra norsk konto til britisk konto hver måned, når dere får pengene? 

 

Kan være det finnes et veldig enkelt svar på dette, men har blitt litt usikker :p

 

OG melder dere om flytting til Folkeregisteret? Jeg skal bli borte i ni måneder i denne omgang, og det står på Skatteetaten sine hjemmesider at man må melde fra om man skal bo i utlandet mer enn seks måneder, men andre steder leser jeg at det ikke er vanlig å melde flytting når man studerer i utlandet. 

Endret av Linaria1
Lenke til kommentar

 

Må vel ut med 40-50k mer i år enn i fjor for å ha det samme

Håper krona stiger litt i høst i hvert fall. Den er jo ekstremt lav nå.

 

 

Forresten, jeg har et spørsmål til dere som studerer i UK. Jeg skal dit nå i september, og lurer på hva dere gjør med penger. Pengene utbetales jo til min norske konto fra Lånekassen, men jeg skal åpne britisk bankkonto der borte så fort som mulig. Pleier dere å overføre pengene direkte fra norsk konto til britisk konto hver måned, når dere får pengene? 

 

Kan være det finnes et veldig enkelt svar på dette, men har blitt litt usikker :p

 

OG melder dere om flytting til Folkeregisteret? Jeg skal bli borte i ni måneder i denne omgang, og det står på Skatteetaten sine hjemmesider at man må melde fra om man skal bo i utlandet mer enn seks måneder, men andre steder leser jeg at det ikke er vanlig å melde flytting når man studerer i utlandet. 

 

Jeg pleide å overføre hver måned eller hver uke, men det var en litt dårlig strategi mtp. at en del britiske banker tar £7 for å motta internasjonale transaksjoner og at du må også betale gebyrer for den norske banken. Du kan jo også overføre 10%, 20% whatever (Pound-cost average) månedlig for å redusere risikoen for en svak krone. 

 

Jeg har ikke meldt flytting til Folkeregisteret og jeg har ikke fått noen problemer. Jeg tror ikke det er pliktig for studenter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Når man forventes å ikke melde flytting ved innenriks studieopphold, gjelder samme regel også utenriks. (Med, egentlig, enda større begrunnelse: Hvis man skulle flytte til studiestedet, måtte man jo i tilfelle ha permanent oppholdstillatelse, og gjerne en arbeidstillatelse - dette viser i tilfelle hvor feil tankegangen blir hva angår de som mener man skal melde flytting.)

 

Men i motsetning til å melde flytting, som man altså ikke skal gjøre, ville jeg ha ringt ambassaden og registrert meg der når jeg hadde ordnet registrering ved studiestedet og skaffet bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det er vits i å melde flytting, så sant du ikke bor med foreldrene dine. Når det kommer til åpning av bankkonto så må du ha bevis på at du er student og har britisk adresse så dette får du ikke ordnet før du kommer dit. Mobilabonnement er enklere å fikse om du kun skal ha ringkontant, men om du skal ha et abonnement som går per år eller måned må du også kunne vise til din adresse når du skal registrere abonnementet. Prøv å gjør litt research på hvem som har best dekning i ditt område. Det er litt mindre å huske på om du skal bo i 'halls' på campus første året, så overgangen er litt mykere da enn om du skal bo i hus eller leilighet med en gang. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er vits i å melde flytting, så sant du ikke bor med foreldrene dine. Når det kommer til åpning av bankkonto så må du ha bevis på at du er student og har britisk adresse så dette får du ikke ordnet før du kommer dit. Mobilabonnement er enklere å fikse om du kun skal ha ringkontant, men om du skal ha et abonnement som går per år eller måned må du også kunne vise til din adresse når du skal registrere abonnementet. Prøv å gjør litt research på hvem som har best dekning i ditt område. Det er litt mindre å huske på om du skal bo i 'halls' på campus første året, så overgangen er litt mykere da enn om du skal bo i hus eller leilighet med en gang. :)

Så jeg som bor hos foreldrene mine i sommer bør melde flytting? Det er vel en del studenter i utlandet som har folkeregistrert adresse hos foreldrene sine?

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det er vits i å melde flytting, så sant du ikke bor med foreldrene dine. Når det kommer til åpning av bankkonto så må du ha bevis på at du er student og har britisk adresse så dette får du ikke ordnet før du kommer dit. Mobilabonnement er enklere å fikse om du kun skal ha ringkontant, men om du skal ha et abonnement som går per år eller måned må du også kunne vise til din adresse når du skal registrere abonnementet. Prøv å gjør litt research på hvem som har best dekning i ditt område. Det er litt mindre å huske på om du skal bo i 'halls' på campus første året, så overgangen er litt mykere da enn om du skal bo i hus eller leilighet med en gang. :)

Så jeg som bor hos foreldrene mine i sommer bør melde flytting? Det er vel en del studenter i utlandet som har folkeregistrert adresse hos foreldrene sine?

 

 

Mente om du ikke bor hjemme hos mamma og pappa. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke det er vits i å melde flytting, så sant du ikke bor med foreldrene dine. Når det kommer til åpning av bankkonto så må du ha bevis på at du er student og har britisk adresse så dette får du ikke ordnet før du kommer dit. Mobilabonnement er enklere å fikse om du kun skal ha ringkontant, men om du skal ha et abonnement som går per år eller måned må du også kunne vise til din adresse når du skal registrere abonnementet. Prøv å gjør litt research på hvem som har best dekning i ditt område. Det er litt mindre å huske på om du skal bo i 'halls' på campus første året, så overgangen er litt mykere da enn om du skal bo i hus eller leilighet med en gang. :)

Så jeg som bor hos foreldrene mine i sommer bør melde flytting? Det er vel en del studenter i utlandet som har folkeregistrert adresse hos foreldrene sine?

 

 

Mente om du ikke bor hjemme hos mamma og pappa. ;)

 

Haha! Gir mer mening :p Da er det jo dumt å være folkeregistrert et sted man ikke har tilknytning til lenger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Starter i Glasgow til høsten (om en uke). Har fulgt spent med på denne i hele vår og sommer, virker som den er litt på vei ned, uten at jeg er noen valutaekspert. 

"Ekspertene" tror vel at den norske kronen kommer til å forsterke seg nå som sommeren er over, siden det er som oftest lite aktivitet i den norske finansnæringen under sommerferien. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet ikke om det fortsatt er noe liv i denne tråden, men jeg prøver. Jeg har veldig lyst å søke på Durham University, men ser at de krever £20,900 i skolepenger hvert år mens støtte fra lånekassen til skolepenger kun er ca £14,900 og det inkluderer tilleggsstipendet. Betyr det at jeg da må gå ut med £6,000 av egen lomme (noe som betyr at jeg ikke kan søke meg inn dit eller på en del andre universiteter jeg ønsker å gå på) eller kompenserer lånekassen? :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...