Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Hvordan oppbevarer dere studielånet? Hittil har jeg lagt inn pengene på DNBs sparekonto, men problemet er at de har begrensning på uttak og jeg bare 5 uttak igjen i år.

 

I første året tells ikke karakterne på vitnemålet og vi må bare bestå med 40% (gjelder for meg og mange andre universiterer). Vil det også gjelde for oss nordmenn når vi kommer tilbake til Norge og henviser vitnemålet vårt til norske arbeidsgivere? Vil norske arbeidsgivere vurdere første året vårt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort det, men banken (RBS) tar gebyr for å overføre fra deres bankkonto til min. Det blir likegyldig hvis jeg skal overføre hver gang til min norske konto og likevel bli pålagt gebyr.

 

Jeg overfører hele studielånet med en gang jeg får det. Penger tar banken uansett.

Lenke til kommentar

Noen andre som studere/skal studere på Queen Mary University of London?

 

Jeg har takket ja til plass på BEng Mechanical engineering fra høsten av. Satser på at jeg har gjort et kurant skolevalg, selv om det ikke er oxford/Cambridge :)

 

Målet er å ta en mastergrad på et prestisjetungt universitet I etterkant (southampton/leeds/bath).

 

Vurderer også å søke utveksling til University og California (berkeley/san diego/santa barbara) andre året. Evt erasmus I denmark technical uni.

 

Noen erfaringer med å studere I london / qmul?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva gjør folk når de får utbetalt penger av lånekassen, setter det over på en britisk konto? Hvordan er det med mobil. Kjøper folk et helårs abonnement i england, og ikke bruker mobil I norge?

Hvor mange pund vil et greit budsjett ligge på I måneden/uken?

Lenke til kommentar

Jeg burde egentlig overføre pengene til min britiske konto, men hittil har jeg latt det ligge i min norske sparekonto. Jeg betaler månedlig for giffgaff (£12 pr mnd for fri data, fri sms og 250 min taletid) og bruker kontantkort når jeg kommer tilbake til Norge. Du lever godt av det du får av lånekassen, og budsjettet mitt ligger på £112 uken. Mange av mine venner har dobbelt så lavt budsjett som meg, og de klarer seg passe greit. Det du får av Lånekassen er en del, og mitt andre semester er snart over og jeg står igjen med mye av studielånet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som har kjøpt ordbøker på nettet? Engelsken min er ikke helt på topp og vurderer sterkt å skaffe meg Clue eller ordnett. Bare lurte på om hva som blir brukt evt. at en bare bruker google?

 

Jeg bruker Clue. Kjekt av og til når jeg leter etter et spesielt ord. Det siste året har det også blitt brukt til å oversette ting tilbake til norsk... :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Begynte søknadsprosessen veldig seint, og sendte inn det aller siste i dag. Noen som veit hvor lang tid man bør regne med å vente? Jeg er så spent.

 

Dette vil nok variere fra universitet til universitet. Har sett en her inne som fikk tilbakemelding veldig fort (1-2 uker), mens jeg ventet i mer enn en måned.

Lenke til kommentar

 

Begynte søknadsprosessen veldig seint, og sendte inn det aller siste i dag. Noen som veit hvor lang tid man bør regne med å vente? Jeg er så spent.

 

Dette vil nok variere fra universitet til universitet. Har sett en her inne som fikk tilbakemelding veldig fort (1-2 uker), mens jeg ventet i mer enn en måned.

 

Jeg fikk svar i dag. 3 dager tok det.

 

Veldig ivrig på å begynne på master. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvilke dokumenter sender man inn til Lånekassen for å søke om studielån? For en stund siden sendte jeg inn karakterene fra 1. året og betalte skolepenger, men Lånekassen har ennå ikke åpnet de.

Snakker du om 2 året?

 

(Snedte inn UCAS confirmation letter og vitnemålet, begynner nå i september)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...