Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det fortsatt er noe liv i denne tråden, men jeg prøver. Jeg har veldig lyst å søke på Durham University, men ser at de krever £20,900 i skolepenger hvert år mens støtte fra lånekassen til skolepenger kun er ca £14,900 og det inkluderer tilleggsstipendet. Betyr det at jeg da må gå ut med £6,000 av egen lomme (noe som betyr at jeg ikke kan søke meg inn dit eller på en del andre universiteter jeg ønsker å gå på) eller kompenserer lånekassen? :huh:

 

Jeg tror dette betyr at du må ut med resten selv. Jeg må betale mellom £15,000 og £16,000 neste år og regner med at jeg må ut med noen tusenlapper ekstra om ikke valutakursen forbedrer seg drastisk.

 

 

Flere her som har søkt på universitet i Skottland og fylt ut sånn Tuition fee status questionnaire? Skal søke på universitetet jeg er på utveksling hos nå, og vet jo at jeg regnes som Overseas student og må betale masse skolepenger, men de vil ha meg til å fylle ut skjemaet for å være sikre før jeg kan fortsette i søknadsprosessen, og det er virkelig mye  her jeg er usikker på. Er klar over at jeg kan gå og spørre dem, men føler det blir litt mye å forlange at de skal guide meg gjennom hele utfyllingen.

Endret av Linaria1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vet ikke om det fortsatt er noe liv i denne tråden, men jeg prøver. Jeg har veldig lyst å søke på Durham University, men ser at de krever £20,900 i skolepenger hvert år mens støtte fra lånekassen til skolepenger kun er ca £14,900 og det inkluderer tilleggsstipendet. Betyr det at jeg da må gå ut med £6,000 av egen lomme (noe som betyr at jeg ikke kan søke meg inn dit eller på en del andre universiteter jeg ønsker å gå på) eller kompenserer lånekassen? :huh:

 

Jeg tror dette betyr at du må ut med resten selv. Jeg må betale mellom £15,000 og £16,000 neste år og regner med at jeg må ut med noen tusenlapper ekstra om ikke valutakursen forbedrer seg drastisk.

 

 

Flere her som har søkt på universitet i Skottland og fylt ut sånn Tuition fee status questionnaire? Skal søke på universitetet jeg er på utveksling hos nå, og vet jo at jeg regnes som Overseas student og må betale masse skolepenger, men de vil ha meg til å fylle ut skjemaet for å være sikre før jeg kan fortsette i søknadsprosessen, og det er virkelig mye  her jeg er usikker på. Er klar over at jeg kan gå og spørre dem, men føler det blir litt mye å forlange at de skal guide meg gjennom hele utfyllingen.

 

 

Studerer i skottland, og har fylt ut sånn. Og helt ærlig så tror jeg ikke det er så veldig viktig. 

Vet ikke om det fortsatt er noe liv i denne tråden, men jeg prøver. Jeg har veldig lyst å søke på Durham University, men ser at de krever £20,900 i skolepenger hvert år mens støtte fra lånekassen til skolepenger kun er ca £14,900 og det inkluderer tilleggsstipendet. Betyr det at jeg da må gå ut med £6,000 av egen lomme (noe som betyr at jeg ikke kan søke meg inn dit eller på en del andre universiteter jeg ønsker å gå på) eller kompenserer lånekassen? :huh:

Du må nok ut av egen lomme, jeg betaler selv 30 000 eller mer fra egen lomme for å få hjulene til å gå rundt. Kjipt, men sann er det. Husk at du har gjerne lengre sommerferier, så om du får jobb kan du tjene en del. Greit å snakke litt med foreldre om økonomi angående dette føler jeg, greier å  betale alt fra egen lomme, men greit å ha en backup om noe skulle skjære seg. 

Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke om det fortsatt er noe liv i denne tråden, men jeg prøver. Jeg har veldig lyst å søke på Durham University, men ser at de krever £20,900 i skolepenger hvert år mens støtte fra lånekassen til skolepenger kun er ca £14,900 og det inkluderer tilleggsstipendet. Betyr det at jeg da må gå ut med £6,000 av egen lomme (noe som betyr at jeg ikke kan søke meg inn dit eller på en del andre universiteter jeg ønsker å gå på) eller kompenserer lånekassen? :huh:

 

Jeg tror dette betyr at du må ut med resten selv. Jeg må betale mellom £15,000 og £16,000 neste år og regner med at jeg må ut med noen tusenlapper ekstra om ikke valutakursen forbedrer seg drastisk.

 

 

Flere her som har søkt på universitet i Skottland og fylt ut sånn Tuition fee status questionnaire? Skal søke på universitetet jeg er på utveksling hos nå, og vet jo at jeg regnes som Overseas student og må betale masse skolepenger, men de vil ha meg til å fylle ut skjemaet for å være sikre før jeg kan fortsette i søknadsprosessen, og det er virkelig mye  her jeg er usikker på. Er klar over at jeg kan gå og spørre dem, men føler det blir litt mye å forlange at de skal guide meg gjennom hele utfyllingen.

 

 

Studerer i skottland, og har fylt ut sånn. Og helt ærlig så tror jeg ikke det er så veldig viktig.

 

 

Takk for svar. Virket som om det var så mye styr da jeg var på Visiting Students Office i dag, men da bare fyller jeg det ut som jeg tror det skal gjøres. Kommer jo ikke til å slippe unna de skolepenga uansett. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Vet ikke om det fortsatt er noe liv i denne tråden, men jeg prøver. Jeg har veldig lyst å søke på Durham University, men ser at de krever £20,900 i skolepenger hvert år mens støtte fra lånekassen til skolepenger kun er ca £14,900 og det inkluderer tilleggsstipendet. Betyr det at jeg da må gå ut med £6,000 av egen lomme (noe som betyr at jeg ikke kan søke meg inn dit eller på en del andre universiteter jeg ønsker å gå på) eller kompenserer lånekassen? :huh:

 

Jeg tror dette betyr at du må ut med resten selv. Jeg må betale mellom £15,000 og £16,000 neste år og regner med at jeg må ut med noen tusenlapper ekstra om ikke valutakursen forbedrer seg drastisk.

 

 

Flere her som har søkt på universitet i Skottland og fylt ut sånn Tuition fee status questionnaire? Skal søke på universitetet jeg er på utveksling hos nå, og vet jo at jeg regnes som Overseas student og må betale masse skolepenger, men de vil ha meg til å fylle ut skjemaet for å være sikre før jeg kan fortsette i søknadsprosessen, og det er virkelig mye  her jeg er usikker på. Er klar over at jeg kan gå og spørre dem, men føler det blir litt mye å forlange at de skal guide meg gjennom hele utfyllingen.

 

 

Studerer i skottland, og har fylt ut sånn. Og helt ærlig så tror jeg ikke det er så veldig viktig.

 

 

Takk for svar. Virket som om det var så mye styr da jeg var på Visiting Students Office i dag, men da bare fyller jeg det ut som jeg tror det skal gjøres. Kommer jo ikke til å slippe unna de skolepenga uansett. 

 

Hvilket universitet?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vet ikke om det fortsatt er noe liv i denne tråden, men jeg prøver. Jeg har veldig lyst å søke på Durham University, men ser at de krever £20,900 i skolepenger hvert år mens støtte fra lånekassen til skolepenger kun er ca £14,900 og det inkluderer tilleggsstipendet. Betyr det at jeg da må gå ut med £6,000 av egen lomme (noe som betyr at jeg ikke kan søke meg inn dit eller på en del andre universiteter jeg ønsker å gå på) eller kompenserer lånekassen? :huh:

 

Jeg tror dette betyr at du må ut med resten selv. Jeg må betale mellom £15,000 og £16,000 neste år og regner med at jeg må ut med noen tusenlapper ekstra om ikke valutakursen forbedrer seg drastisk.

 

 

Flere her som har søkt på universitet i Skottland og fylt ut sånn Tuition fee status questionnaire? Skal søke på universitetet jeg er på utveksling hos nå, og vet jo at jeg regnes som Overseas student og må betale masse skolepenger, men de vil ha meg til å fylle ut skjemaet for å være sikre før jeg kan fortsette i søknadsprosessen, og det er virkelig mye  her jeg er usikker på. Er klar over at jeg kan gå og spørre dem, men føler det blir litt mye å forlange at de skal guide meg gjennom hele utfyllingen.

 

 

Studerer i skottland, og har fylt ut sånn. Og helt ærlig så tror jeg ikke det er så veldig viktig.

 

 

Takk for svar. Virket som om det var så mye styr da jeg var på Visiting Students Office i dag, men da bare fyller jeg det ut som jeg tror det skal gjøres. Kommer jo ikke til å slippe unna de skolepenga uansett. 

 

Hvilket universitet?

 

Edinburgh, og du?

Endret av Linaria1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Studiet ditt er ikke hardt nok om du har mye fri :p

 

Vet, jeg bruker jo hele dagen på universitetet, men jeg liker ikke å ha noe fri i det hele tatt. Jeg kan være på universitetet åtte timer om dagen, så dra hjem og spise middag og begynne å kjede meg med en gang. Jeg er så utrolig rastløs! Det er slitsomt. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hva gjør de fleste ferdigutdannede norske studentene som har studert i England? Vender dere hjem til Norge for å jobbe eller blir dere værende i England?

 

Og hvordan er det med jobbtilbud og internships osv? Er det "enklere" å få jobb i England enn i Norge? Hvordan er arbeidstiden og lønn i England sammenlignet med Norge?

 

Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar

Jeg var ferdig på universitetet i fjor sommer. I november fikk jeg meg jobb i London. Angående hvor vanskelig det er å få jobb så vil det selvfølgelig avhenge veldig av hva slags grad du har og hva slags jobber du søker på. Det finnes selvfølgelig jobber det er vanskelige å få, men om du har en populær grad innen en industri som alltid trenger folk (ingeniører) så vil du få deg en jobb til slutt. Så sant du ikke får deg jobb som konsulent eller innen finans i London er lønn-vs-husleie helt syk. Man må da så og si alltid bo med noen andre så sant du ikke får penger hjemmefra. Utenfor London er husleie mye, mye snillere og du kan da bo komfortabelt nok. Typisk graduatelønn ligger på ~£25-30,000.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg var ferdig på universitetet i fjor sommer. I november fikk jeg meg jobb i London. Angående hvor vanskelig det er å få jobb så vil det selvfølgelig avhenge veldig av hva slags grad du har og hva slags jobber du søker på. Det finnes selvfølgelig jobber det er vanskelige å få, men om du har en populær grad innen en industri som alltid trenger folk (ingeniører) så vil du få deg en jobb til slutt. Så sant du ikke får deg jobb som konsulent eller innen finans i London er lønn-vs-husleie helt syk. Man må da så og si alltid bo med noen andre så sant du ikke får penger hjemmefra. Utenfor London er husleie mye, mye snillere og du kan da bo komfortabelt nok. Typisk graduatelønn ligger på ~£25-30,000.

Takk for inspill! Tror dere det gir flere muligheter med jobb i feks konsulentbransken i England enn i Norge fordi de kanskje ansetter flere folk eller har flere internships? Eller er det mer konkurranse der? Så feks på noen av nettsidene til UCL at det var folk som ble ansatt i Goldman Sachs og Accenture som ikke studerte ren ingeniør eller finans engang. En med feks BA i historie og filosofi kunne jobbe i Goldman Sachs.

 

Hva slags studier anbefaler dere at man velger for å få et større utbytte av oppholdet mtp jobb og lønn?

Lenke til kommentar

Jeg tror det er enklere å få jobb i konsultentbransjen i Storbritannia enn i Norge, både fordi det er flere arbeidsgivere og de ikke bryr seg så veldig om hvilken grad du har tatt så lenge du er oppegående, har bra CV og kommer fra en god skole. I Norge føler jeg at du må nesten ha mastergrad, toppkarakterer og godt nettverk for å få jobb der. Mens i UK kan du søke internship/spring week/open days, også få jobb hos dem. Hvis du vil jobbe innen finans hadde det kanskje greit å studere Economics, da briterne foretrekker det ift. Business eller Finance. 

 

Jeg fikk meg jobb i Oslo allerede før jeg var ferdig med graden min (begynte uka etter siste eksamen), og flyttet dit. Hvis ikke hadde jeg nok blitt i UK, og vurderte en mastergrad.

Hva slags jobb fikk du, og hva studerte du?

Endret av Mladic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Mladic. Du kan få jobb hos PWC eller GS i England med en ikke-relevant grad. Til gjengjeld må du da komme igjennom et veldig, veldig lite nåløye, særdeles mtp investment banking, hvor du nesten må begynne med prosessen i år 1 for å ha sjans for jobb der etter studiet. Mange påstår at de fleste får jobb der gjennom placement plus andre ting som spring week/networking events. Så lenge du har motivasjonen og er villig til å investere mye tid på det, er ingen av disse jobbene umulig å få i UK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som vet om det er mulig å starte første året av en bachelorgrad i England, for så å fortsette andre og tredje året ved en høyskole eller et universitet i Norge? Evt. omvendt - første året i Norge, og de to siste i England? Har lest overalt på nettet, men finner kun utvekslingmuligheter over et par måneder. 

 

Studiet det gjelder er sosionomutdanning/sosialt arbeid/social work om det er viktig.

 

Og er det noen som har studert social work i England, for så å fått jobb i Norge? Må man ta ekstrakurs i norsk juss/NAV for å i det hele tatt bli vurdert av arbeidsgivere?

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å starte første året av en bachelorgrad i England, for så å fortsette andre og tredje året ved en høyskole eller et universitet i Norge? Evt. omvendt - første året i Norge, og de to siste i England? Har lest overalt på nettet, men finner kun utvekslingmuligheter over et par måneder. 

 

Studiet det gjelder er sosionomutdanning/sosialt arbeid/social work om det er viktig.

 

Og er det noen som har studert social work i England, for så å fått jobb i Norge? Må man ta ekstrakurs i norsk juss/NAV for å i det hele tatt bli vurdert av arbeidsgivere?

Har snakket med en som studerte psykologi i England, og fikk jobb innen sosialarbeid i Norge før han ble ferdig med utdanningen. Jeg vet ikke om han måtte ta ekstra kurs i Norge, men det virket som om han fikk jobben ganske fort og enkelt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er sikkert spurt om før, men:

Vil en bachelor-/mastergrad tatt i England være gyldig i Norge uten noe mer om og men?

 

Dette vil selvfølgelig avhenge om det er snakk om en grad som kan være landsspesifikk, som f.eks jus eller farmasi. Om den ikke er landsspesifikk, som f.eks elektroingeniør, er det kun potensielt med en mastergrad at en sær arbeidsgiver kan sette ned foten ettersom en mastergrad i UK ikke er verdt like mange studiepoeng som i Norge, siden den bare er ett år. Bachelor bør være uproblematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...