Gå til innhold

Islam er verre enn nazisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har det skapt så stor ståhei at mannen sier han er for dødsstraff? Er det plutselig ulovlig å mene det?

 

Det handler selvsagt ikke om å være for eller mot dødsstraff, men å mene at det er uforenlig med Islam, og at alle muslimer som er MOT dødsstraff er "kafir". Det er selvsagt en av tingene det skal være dødsstraff for. Dette er noe helt annet enn å være for dødsstraff for drapsmenn og lignende. Han forfekter en fundamentalistisk tolkning av koranen med sharia som høyeste lov. Dette er fullstendig inkompatibelt med vestlige verdier som menneskerettigheter, likeverd, ytringsfrihet og demokrati.

 

Har du lest artikkelen på minervanett?

 

Det er heller ingen som har påstått at det er ulovlig, men det må være lov til å bli bekymret om større grupper ønsker seg et fundamentalistisk teokrati uten grunnleggende friheter som vi tar for gitt i dag.

 

Er dere like positive til f.eks Westboro Baptist Church? Det er ikke ulovlig det heller, men det er like fullt noe man bør være kritisk til.

Lenke til kommentar

men å mene at det er uforenlig med Islam, og at alle muslimer som er MOT dødsstraff er "kafir".

Hva så? Til sammenligning er det mange kristene som mener du er "frafallen" eller ikke ordentlig kristen hvis du feks. støtter homofile prester eller er for fri abort, etc.

 

Dvs. alltid noen (uansett religion) som er mer bokstavtro enn andre, og gjerne de som er mest høylytt også.

 

Og akuratt i denne saken er vel mannen i mindretall blandt norske muslimer vil jeg tro. De fleste påberoper seg nok å få ha en egen oppfattning vedr. dødsstraff og likeledes tillate andre samme retten.

 

Selv om ingen av de største religionene har noe forbud mot dødsstraff, så betyr ikke det at man må "støtte det" på personlig plan.

 

Jeg skjønner liksom fortsatt ikke alt oppstyret

Lenke til kommentar

Har du lest artikkelen?

 

Det finnes mange forvaklede kristne og, som også fortjener kritikk. Hvis du finner noen kristne som ønsker seg lovene fra gamle-testamentet innført (steining for sex før ekteskapet f.eks) og kaller de som er uenig i dette for vantro, skal jeg være den første som kommer med kritikk. Likeledes om en kristen menighet legitimerer vold mot kvinner og barn.

 

IslamNet har 1400 betalende medlemmer og mange tusen tilhengere på facebook.

 

Du har nok rett i at han er i mindretall, men det er fortsatt en skremmende utvikling i helt feil retning som bør konfronteres og kritiseres.

 

Edit:

 

her er lenken igjen, regner med du ikke har lest den:

 

http://www.minervanett.no/2011/09/01/motstandere-av-dodsstraff-kan-ikke-vaere-muslimer/

Endret av pifler
Lenke til kommentar

joda, jeg har lest linken, og fastholder at det er "storm i et vannglass" iflg. min oppfattning.

 

Han og evt. likesinnede vil for alltid utgjøre en liten sær minorietet. Les dine egne linker, så ser du jo at andre muslimer forbeholder seg retten til å ha egen oppfattning om dødsstraff, og fortsatt kalle seg muslimer.

 

Paradoksalt nok blir "moderate" muslimer ofte bemøtt med samme typen retorikk fra anti-islamister, dvs. få slengt etter seg at de ikke er ordentlig muslim (hvis de har en liberal holdning i ett eller annet spørsmål) Liberale muslimer vil man liksom ikke ha noe av der i gården..

Lenke til kommentar

Likeledes om en kristen menighet legitimerer vold mot kvinner og barn.

Kvinner vet jeg ikke, men overfor barn er det tendenser til å innføre egne sharia-lover, selv godeste Carl Ivar

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/25/516134.html

 

http://www.vl.no/samfunn/article8553.zrm

 

Nå er det der ganske langt unna sharia, og det vet du godt. Like fullt er det kritikkverdige uttalelser, og som du kan se i kommentarfeltet mangler det ikke på kritikk. Det er slik berettiget kritikk jeg mener det må være rom for også når det gjelder menneskefiendtlige holdninger innen islam. Det ser ut som om mange mener, i toleransens navn, at islam skal være fritatt for kritikk.

 

Jeg er alltid kritisk til ideer om totalitære styreformer uten grunnleggende menneskerettigheter. Jeg er også kritisk til ønsker om redusert frihet for andre basert på religiøse dogmer.

Lenke til kommentar

Nå er det der ganske langt unna sharia, og det vet du godt.

Det er forbudt ved norsk lov å rise barn, men fordi Carl Ivar synes det er fortreffelig ide, er det liksom greit. Ingen formanene pekefinger fra Frp-generalen om å innordne seg "norske lover" slik vi vanligvis hører fra det holdet.

 

 

Like fullt er det kritikkverdige uttalelser, og som du kan se i kommentarfeltet mangler det ikke på kritikk.

Den samme type kritikk i kommentarfelt (fra andre muslimer) ser du i artikkel/saken om dødsstraff, og hvor de ber seg frabedt å bli stemplet som ikke-muslim av Fahad Qureshi

 

 

Det er slik berettiget kritikk jeg mener det må være rom for også når det gjelder menneskefiendtlige holdninger innen islam. Det ser ut som om mange mener, i toleransens navn, at islam skal være fritatt for kritikk.

Det er strengt tatt den mannens synspunkt (som til og med kan være feil, teologisk sett) som bør kritiseres, ikke islam som helhet. Det er liksom ikke noe nytt at enkelte troende (uavhengig av religion) hevder at andre med avvikende syn enn dem selv er frafallende eller ikke rettroende.

 

 

Jeg er alltid kritisk til ideer om totalitære styreformer uten grunnleggende menneskerettigheter. Jeg er også kritisk til ønsker om redusert frihet for andre basert på religiøse dogmer.

De må gjerne få mene hva de vil for min del. Er Stortinget som uansett lager lover i Norge, og vi kommer garantert aldri å gå tilbake til tiden hvor religion hadde større innflytelse på samfunnet.

Lenke til kommentar

Dette var da veldig å gre alle med samme kamb? Selv om en crazy muslimsk prest mener dette, så er ikke nødvendigvis alle like domme i hodet? Selv religiøse kan tenke LITT.

 

Uansett så er jeg ikke så interresert i hvilken religion det er snakk om... religion generelt er noe dritt, og er rota til alt vondt.

Lenke til kommentar

Hvor får du det fra at det "liksom er greit"? Finner ikke en eneste person i kommentarfeltet som mener det. Derimot er det flere muslimer som er enige med IslamNet i den andre saken.

 

Du ser ikke poenget med å kritisere ekstreme holdninger? Da regner jeg med at du ikke løfter stemmen om noen sier at de ønsker seg et samfunn basert på nazismen, med utryddelse av jøder, homofile og handicappede. De kommer jo uansett aldri til å få noen større innflytelse de heller...

 

Dette var da veldig å gre alle med samme kamb? Selv om en crazy muslimsk prest mener dette, så er ikke nødvendigvis alle like domme i hodet? Selv religiøse kan tenke LITT.

 

Uansett så er jeg ikke så interresert i hvilken religion det er snakk om... religion generelt er noe dritt, og er rota til alt vondt.

 

Kom gjerne med et eksempel der det blir dratt over samme kam.

Lenke til kommentar

Vell jeg tror neppe at de muslimske familiene som bor i mitt nærmiljø er ute etter en væpnet revolusjon. De flyktet jo nettopp fra krig, hvorfor skal de starte en ny en? Mannen(her, muslimen) i gata, som nok er i overtall i forhold til ekstremistene, er nok ikke ute etter å ta over verden.

Lenke til kommentar

Vell jeg tror neppe at de muslimske familiene som bor i mitt nærmiljø er ute etter en væpnet revolusjon. De flyktet jo nettopp fra krig, hvorfor skal de starte en ny en? Mannen(her, muslimen) i gata, som nok er i overtall i forhold til ekstremistene, er nok ikke ute etter å ta over verden.

 

Jeg ba om et eksempel på at jeg har "dratt alle over samme kam". Jeg har ikke kritisert ALLE muslimer. Jeg kritiserer de ekstreme tendensene vi ser i noen miljøer. Kritikken min støttes av f.eks Islamsk Råd, Abid Raja etc., som også mener at IslamNet er ekstreme fundamentalister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, jeg siktet til første post, hadde kanskje egnet seg med en quote.

 

:)

 

Jeg burde nok vært litt mindre sikker jeg og, men jeg antok at du siktet til den diskusjonen som har vært på de siste sidene...

Ja, det er vell kanskje litt sent å kommentere første innlegg nå, hehe. Men nok of-topic!

Lenke til kommentar

Du ser ikke poenget med å kritisere ekstreme holdninger?

Er holdningen hans om andre muslimer som er uenig, i kategorien "ekstrem" ?

 

Jeg kan forstå at muslimer evt. kan føle seg støtt, men at det liksom er ekstremt er jeg ikke med på

 

Han mener at islamsk lov (sharia) er den ultimate lov. Han henviser blant annet til en fatwa som sier at det er dødsstraff for apostasi. I sharia (som han promoterer) finner vi også straffer som steining for utroskap og dødsstraff for praktisert homofili. Han bruker nedlatende språk (kafir) når han snakker om nordmenn.

 

Ja, jeg mener at han har ekstreme og menneskefiendtlige holdninger.

 

Edit:

 

Du svarte ikke på om du ville kritisert en som ønsker et nazi-samfunn og gassing av homofile og jøder?

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Han mener at islamsk lov (sharia) er den ultimate lov.

Sharia-lov er innført i mange engelske byer (engelske lover åpnet for lenge siden at jøder, islamister og andre trossamfunn kunne det)

 

 

Han henviser blant annet til en fatwa som sier at det er dødsstraff for apostasi. I sharia (som han promoterer) finner vi også straffer som steining for utroskap og dødsstraff for praktisert homofili.

Sharia er ikke noe entydig som fungerer likt overalt det det er i bruk. Har du hørt om steining eller dødsdommer fra sharia i England? Selv ikke i muslimske land er det lik praksis. Den enste såkallte dødsdommen mot homfile i "islams hjemland" Iran feks. var løgaktig fremstillt i media. De to dømte homsene hadde voldtatt en 13-åring, og ja, da vanker det dødsdom

 

 

Du svarte ikke på om du ville kritisert en som ønsker et nazi-samfunn og gassing av homofile og jøder?

Hva er relevansen? Men nei, hadde ikke giddet engasjere meg mer enn et par innlegg på HW.no

 

Det norske flertallsdemokrati er såpass befestet at jeg sover godt om natta

Lenke til kommentar

Det er helt tragisk måten Islam blir fremstilt på. Media fokuserer kun på de radikale og ekstremistiske delene av Islam, og glemmer fulstendig den vanlige muslimske familie. I grunn så har det egentlig blitt til en slags demonisering av Islam. Kritiser heller folkene som står bak uttalelsene og "verdensherredømme ideologiene". De enkelte individene i Islam som representerer ekstremisme og handlinger gjennom terror representerer ikke hele religionen som EN enkelt enhet. Blir litt det samme som å si at Hitler representerte ideologien til hver enkelt person i "The third Reich", noe som selvfølgelig ikke stemmer med realiteten.

 

Vi fokuserer så mye på at Islam er den store stygge Ulven, og glemmer fulstendig at det media forer oss med av terrorister og ledelsesskikkelser egentlig bare tilhører en liten uakseptabel gruppe innenfor en større gruppe som i bunn og grunn egentlig har mye av de samme verdiene som mange av oss i vesten også står for. Men hvis det nå skulle stemme, at hver enkelt person innenfor Islam skulle mene det samme som presten i trådstarters eksempel, er det ikke andre steder her i vesten vi også kan se etter?

Se videon i youtube videoen under, også får du/dere heller tenke hva dere vil;

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...