Gå til innhold

SATA-grensesnittet skal bli raskere


Anbefalte innlegg

Er vel snart på tide å designe Hovedkortene og SSD slik at SSD blir plugges rett i Hovedkortet uten bruk av kabel forbindelse som en standard.

 

Det gjøres jo på noen HighEnd SSD som plugges i PCI sporet, hvorfor ikke ha dette som standard for alle Hovedkort/SSD's?

Kabelforbindelser er jo i seg selv en forsinkelse.

 

Kabel mellom Hovedkort og SSD er så utdatert. :new_woot:

 

Jeg er litt skeptisk på det du sier om en kabel alltid er en forsinkelse.

Teknisk sett er det kanskje rett med tanke på at selv strømsignalet "bare" kan bevege seg med lysets hastighet - men forskjellene mellom en direkte kontakt og en relativt kort kabel kan jeg ikke se påvirke slike enheter til noen betydelig grad (ie. så lenge vi snakker om enheter som kommuniseres til en kontroller og ikke direkte). SSDer er raske - men ikke nær raske nok til at en forsinkelse av den størrelsesorden vil ha noe å si.

 

Det er vel heller signalforringelse som er det større problemet her, men slikt spiller vel mest inn i interne CPU desingn og andre integrerte kretser som må ta hennsyn til strømforbruk og EM-forstyrrelser til andre deler av kretsen.

 

Å ha alt direkte koblet gir ihvertfall deg utrolig mye dårligere muligheter i forhold til modularitet og layout. Du vil kun ha 1 mulig layout pr. hovedkort. Da vil jeg heller ha mulighet for noen korte kabler som dette der det er ingenting som stopper for smarte modulære design - der produsentene av kabinetter kan introdusere smarte løsninger uten at det påvirker selve elektronikken i det hele tatt. Som en bonus lar det oss geeks som bygger våre egne maskiner fritt få bestemme om vi vil bruke custom løsninger for hvor ting blir plassert.

 

Til kommentaren om IDE-kabler: Vi snakker jo her ikke om IDE-størrelse kabler - men noe som er moderat bredere enn en S-ATA kabel. Vi snakker om kanskje en fjerdedel av bredden til gamle IDE. At kontakten er litt bred og klossete er jeg enig i - men det tror jeg kan være et rimelig kompromiss for at den skal kunne fungere dobbelt opp som S-ATA kontakt og PCI-E. Greit nok at den er stor - men husk på at med dobbel funksjon vil du nå ikke trenge like mange kontakter på hovedkortet heller - hvilket totlat sett kan føre til et ryddigere design i stedet for mer overcrowding.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man får slike PCI-E connectorer som dette - vetyr det i praksis at man fra nå av kan helt droppe de tradisjonelle slottene for ekspansjonskort og heller bare ha en stack-bar og mye mer modulær løsning for PCI-E enheter? (tenk noe lignende på hva vi gjør med harddisker og DVD-drev, bare med en smart løsning som kan akseptere varierende størrelser på enhetene slik at man kan få maksimal plassutnyttelse).

 

Dette måtte jo være en mye bedre løsning på alle mulige måter fremfor å ha det utrolig gammeldags og lite fleksible systemet med ekspansjonskort som står perpendikulært ut fra hovedkortet i faste intervaller.Slik som det er nå så lager det jo bare masse hodepine ut av hvordan ting må plasseres. Muligehet for SLI skjermkort og denslags må ha spesiell layout og blokkerer andre spor. Antall spor du kan ha er kunstig begrenet av selve høyden på kortet og hvert spor også må ha plass for kortet det skal ha koblet i seg selv om det er masse annen plass i resten av kabinettet. Kjølingen til de korten som trenger det er ofte ineffektiv pga. plasseringen og dårlig mulighet for å innkapsle enheten i en boks som man kan optimisere luftflyten i osv. osv.

 

Hvis jeg forstår det riktig at dette åpner for å kunne koble vilkårlige PCI-E enheter via kabel så er det et laaangt steg fremover sålangt jeg ser det - av rene praktiske grunner.

 

-Stigma

opp

Nå kan du faktisk få pci-e kabler. http://www.adexelec.com/pciexp.htm opp til 15" finnes også andre løsninger men de krever vanligvis en konvertering av signalet.

Kan kansje være relevant for noen som ønsker lydløs kjøling av et kraftig skjermkort da det gir mere frihet for å plasere kortet.

 

Og ja en pci-e 1x kontakt til en kabel som du så plugger inn i en ssd, hadde gitt mening. kansje den kontakten på en side og sata på den andre, enda mer morsomt men mindre fleksibelt med en plugg du stapper i pci-e og så setter ssd disken oppi denne.

 

Men dette ser mest ut som to sata kontakter etter hverandre og et strøm utak som om du kjører to sata kontakter i paralell noe som vil gi 12 GB/s

Lenke til kommentar

Når man får slike PCI-E connectorer som dette - vetyr det i praksis at man fra nå av kan helt droppe de tradisjonelle slottene for ekspansjonskort og heller bare ha en stack-bar og mye mer modulær løsning for PCI-E enheter? (tenk noe lignende på hva vi gjør med harddisker og DVD-drev, bare med en smart løsning som kan akseptere varierende størrelser på enhetene slik at man kan få maksimal plassutnyttelse).

 

Dette måtte jo være en mye bedre løsning på alle mulige måter fremfor å ha det utrolig gammeldags og lite fleksible systemet med ekspansjonskort som står perpendikulært ut fra hovedkortet i faste intervaller.Slik som det er nå så lager det jo bare masse hodepine ut av hvordan ting må plasseres. Muligehet for SLI skjermkort og denslags må ha spesiell layout og blokkerer andre spor. Antall spor du kan ha er kunstig begrenet av selve høyden på kortet og hvert spor også må ha plass for kortet det skal ha koblet i seg selv om det er masse annen plass i resten av kabinettet. Kjølingen til de korten som trenger det er ofte ineffektiv pga. plasseringen og dårlig mulighet for å innkapsle enheten i en boks som man kan optimisere luftflyten i osv. osv.

 

Hvis jeg forstår det riktig at dette åpner for å kunne koble vilkårlige PCI-E enheter via kabel så er det et laaangt steg fremover sålangt jeg ser det - av rene praktiske grunner.

 

-Stigma

opp

Nå kan du faktisk få pci-e kabler. http://www.adexelec.com/pciexp.htm opp til 15" finnes også andre løsninger men de krever vanligvis en konvertering av signalet.

Kan kansje være relevant for noen som ønsker lydløs kjøling av et kraftig skjermkort da det gir mere frihet for å plasere kortet.

 

Og ja en pci-e 1x kontakt til en kabel som du så plugger inn i en ssd, hadde gitt mening. kansje den kontakten på en side og sata på den andre, enda mer morsomt men mindre fleksibelt med en plugg du stapper i pci-e og så setter ssd disken oppi denne.

 

Men dette ser mest ut som to sata kontakter etter hverandre og et strøm utak som om du kjører to sata kontakter i paralell noe som vil gi 12 GB/s

 

Ja, det finnes, men det er spsialutstyr og er dyrt og lite tilgjengelig og klumpete (bare se på de enorme ekstenderkortene =P ). Men point taken, det var vel ikke det du prøve å argumentere for heller.

 

Jeg har ikke sett så mye videre på den tkeniske løsningen i bruk her, så jeg skal ikke utrope den til noen suksess enda. Jeg bare ser de fine mulighetene vi kan få dersom PCI-E kna bli standardisert med kabel slike som dette. Jeg vet ikke hvilken båndbredde dette kan dytte gjennom når det er koblet til en PCI-E enhet, men det må nesten være raskt nok til å dekke alt (altså godt nok til skjermkort i praksis) for å være en god nok løsning.

 

16x pci-e på 2.0 standarden er jo 8Gbit/sek, så i så fall burde det jo kunne passe innenfor 12Gbit (jeg anntar du mente Gbit og ikke Gbyte?) som du sier. Det høres jo ikke helt feil ut det egentlig og burde kunne holde for selv de heftigste skjermkortene for en stund fremover - ved mindre jeg regner noe åpenbart feil her noe sted?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Slippe strømkabelen? Ikke pokker!

Vi sliter allerede med å levere nok strøm til hovedkortet.

Siste jeg vil ha er brente strømkontakter på HKet, 8RDA+¨n min fikk det på ATX pluggen.

 

Det hadde vært kjekt å ha en inkludert strømkabel innebygget - som kunne levere 10-20watt ihvertfall - dvs. nok til de fleste enheter. mindre kabelsphagetti er alltid en god ting. Det blir litt slik som PCI-E leverer noe begrenset strøm nå (rundt 60watt maks tror jeg?). Det hadde blitt for dumt om selv lydkort og USB kontrollerkort osv. alle måtte ha egen strømkontakt i det systemet vi hadde nå.

 

Det sagt så må det være en mulighet til å koble på separat strøm også (rett fra PSU). Både for modulariteten sin del og for å kunne støtte neheter som trekker mye strøm blir jo det helt nødvendig. Å levere 500+ watt til en SLI oppsett gjennom hovedkortet er ikke særlig aktuellt.

 

Det er jo ikke værre enn at kabelen og kontakten splittes litt lurt slik at du kan koble på bare datadelen uten strømdelen - eller begge to samtidig - etter behov. Så lenge vi snakker om mer enn et par watt kapasitet så må vel uansett strømmen ha en egen leder - eller sansynligvis et par - inni kabelen uansett. Burde ikek være så vanskelig å få til.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Slippe strømkabelen? Ikke pokker!

Vi sliter allerede med å levere nok strøm til hovedkortet.

Siste jeg vil ha er brente strømkontakter på HKet, 8RDA+¨n min fikk det på ATX pluggen.

Har også opplevd dette men det vil jeg si er pga. ekstremt billige kontakter ift. hva de skal levere og behov for redesign de siste 5-7 år.

 

Tør nesten påstå at de fleste som opplever brente strømkontakter på hovedkort er pga. dårlig kontakt og varmegang som følge av dette og igjen som følge av dårlig design og billig produksjonskvalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forøvrig vil vel kabel baserte løsninger bli for dårlig når SSD går over fra NAND flash til PRAM. Da vil vi antagelig se SSD i DIMM eller SO-DIMM formfaktor, muligens med kontrolleren integrert på SoC/CPU.

 

Ja blir nok slik, eller kansje rett og slett som små USBer du plugger inn.

 

Teknologien er der , men siden produsentene har fabrikker med dyrt produksjonsutstyr som ikke er utslitt, så lages det gamle fortsatt, mens det nye er svindyrt.

Se på den gamle HDDn hvor billig har ikke den blitt. Kostet nok ikke noe mer for 1 år siden å lage en 1TB HDD enn i dag.

Lenke til kommentar

Når man får slike PCI-E connectorer som dette - vetyr det i praksis at man fra nå av kan helt droppe de tradisjonelle slottene for ekspansjonskort og heller bare ha en stack-bar og mye mer modulær løsning for PCI-E enheter? (tenk noe lignende på hva vi gjør med harddisker og DVD-drev, bare med en smart løsning som kan akseptere varierende størrelser på enhetene slik at man kan få maksimal plassutnyttelse).

 

Hvordan er det med skjermkort o.l, og behovet for kort signalvei? Jeg vet heller ikke hvor godt PCIe-standarden per i dag takler lengre kabler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå går det mot mindre og mindre maskiner. Det kan være en fordel å ikke sløse med plassen.

 

Kanskje på bærbar fronten, men stasjonære pc'er kommer nok til å holde seg i sammen størrelse en god stund til. Til bærbare pc'er finner de nok en løsning om de ikke får plass til pluggen. Som sagt så er nok denne pluggen også i utviklingsfasen, så den kan komme til å se veldig annerledes ut nå den er ferdig,

Lenke til kommentar
Den kan vel knapt kalles en stasjonær pc. Uansett vil de nok finne en egen løsning for bæbare pc'er vil jeg tro, og denne løsningen vil nok også brukes på mini-pc'er.

Jeg vil kalle enhver PC som du ikke bare kan ta med deg og bruke på farten for en stasjonær PC. Om PCen er aldri så liten, trenger den fortsatt ekstra strømledning, ekstern skjerm, tastatur, osv.

 

Det virker ikke logisk på meg å ikke satse på mindre komponenter og kabler. Hvis de er små nok så kan de brukes i både store og små enheter, og da slipper man haugevis av forskjellige kabeltyper i tillegg til de man har allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...