Gå til innhold

Flere skyttere i Utøya-massakren.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gir ingen mening

 

I teorien, hvis noen ønsker å avvæpne befolkningen, kan de få i stand terror mellom sivile. Som i neste omgang vil gjøre at alle våpen blir inndratt fra befolkningen.

De sivile vil seinere stå igjen med høygafler, kjøkkenkniver og slikt, nøyaktig som de gjorde på 1700-tallet.

Lenke til kommentar

Angående sympatibølge: http://politisk.tv2.no/spesial/partibarometeret/

 

Her ser man at Arbeiderpartiet gikk til værs 6. juli, og nådde en topp 31. juli. Arbeiderpartiet var tilbake på normalen 2. oktober. Hvis AP hadde stått bak dette, så hadde det vært rimelig idiotisk å gjøre det 2. år før valget... De har uansett vunnet valget mange ganger før, uten å ta livet av sine egne politikere og sprenge opp regjeringskvartalet.

 

At mange ønsker å stramme inn på våpenloven er dessverre, etter min mening, en naturlig reaksjon for mange.

 

Frankline, anbefaler deg å komme med noe håndfast snart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ABB er "unik", og godt det ikke finnes mange kopier av ham.

Men siden det kun kan bevises at ABB var på øya, så vil jeg heller stole på det, enn andre rykter.

 

Bare tenk på alt det de stakkars ungdommene hadde i hodet etter de hørte det første skuddet, så masse blod, venner bli drept, den usikkerheten, så er det ikke rart at enkelte ikke har fått med seg at det var samme gjerningsmann, og at skuddene de hørte og kunne være ekko.

 

F.eks så har vitner og vært 100% sikre, og likevel har avgitt feil svar.

Som f.eks bilulykken på Klepp, der ei dame kjørte ned en, og stakk fra stedet.

Feilen der var at politiet stolte for mye på vitnenes forklaring, noe som holdt på å ødelegge hele etterforskningen pga bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ABB er "unik", og godt det ikke finnes mange kopier av ham.

Men siden det kun kan bevises at ABB var på øya, så vil jeg heller stole på det, enn andre rykter.

 

Bare tenk på alt det de stakkars ungdommene hadde i hodet etter de hørte det første skuddet, så masse blod, venner bli drept, den usikkerheten, så er det ikke rart at enkelte ikke har fått med seg at det var samme gjerningsmann, og at skuddene de hørte og kunne være ekko.

 

F.eks så har vitner og vært 100% sikre, og likevel har avgitt feil svar.

Som f.eks bilulykken på Klepp, der ei dame kjørte ned en, og stakk fra stedet.

Feilen der var at politiet stolte for mye på vitnenes forklaring, noe som holdt på å ødelegge hele etterforskningen pga bevis.

 

Som sagt før, ett skudd høres ikke ut som ett skudd, om det gir mening. Står du forran en som skyter, eller blir skutt på, vil dette oppleves, lydmessig, fullstendig anderledes fra å stå bak eller lengre på siden. Forskjellen mellom smellet fra våpenet og knipsingen fra kulene er enorm, og det vil for den utrente høres ut som to forskjellige våpen.

Lenke til kommentar

Jeg sitter av og til i graven på skytebanen for å anvise. Da sitter man under bakken ved skyteskivene. Først hører man, som herzeleid beskriver, et høyt "knips" før man hører et smell. Husker jeg rett, så er knipset mye høyere enn smellet. En slik lyd hører man aldri dersom man står bak våpenet, eller skyter selv.

Lenke til kommentar

Det er sant.

 

 

Og, at regjeringen var med på det, med AP i spissen, det er forferdelig ulogisk. Hvorfor skulle Ap og resten av regjeringen drepe personer fra sin egen ungdomsorganisasjon?

Reklame

 

Man får masse oppmerksomhet og kan åpne alle taler med "Ja la oss ta et øyeblikk og minnes ofrene på Utøya..."

Lenke til kommentar

Dersom det var flere skyttere var skytter nummer to og tre elendige, da de verken traff eller drepte mennesker, og ei heller trær -- og de brukte revolver, da det ikke finnes tomhylser.

 

Noe som gjør det irrelevant om det var flere skyttere, da det bare var en person som faktisk drepte noen.

Dersom det var flere skyttere var skytter nummer to og tre elendige, da de verken traff eller drepte mennesker, og ei heller trær -- og de brukte revolver, da det ikke finnes tomhylser.

 

Noe som gjør det irrelevant om det var flere skyttere, da det bare var en person som faktisk drepte noen.

 

Løsningen er jo selvfølgelig at det er en superomfattende konspirasjon. Enten spesiallagde våpen med identiske eller politi som er infiltrert og kontrollert av "de". Hylseproblemet kan løses med en hylsefanger.

 

Problemet er bare det at det ikke er noen grunn til å tro at en så omfattende konspirasjon finnes eller skulle kunne la seg gjennomføre. VI snakker tross alt en omfattende kontroll av både politi og helsevesen samt alle kontrollorgan og etterforskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reklame

 

Man får masse oppmerksomhet og kan åpne alle taler med "Ja la oss ta et øyeblikk og minnes ofrene på Utøya..."

 

Jeg tror rett og slett ikke at AP ville drept folk fra sin egen ungdomsorganisasjon, som kanskje en gang kommer til å jobbe for nettopp AP.

 

Det høres bare for ekstremt ut.

 

Løsningen er jo selvfølgelig at det er en superomfattende konspirasjon. Enten spesiallagde våpen med identiske eller politi som er infiltrert og kontrollert av "de". Hylseproblemet kan løses med en hylsefanger.

 

Problemet er bare det at det ikke er noen grunn til å tro at en så omfattende konspirasjon finnes eller skulle kunne la seg gjennomføre. VI snakker tross alt en omfattende kontroll av både politi og helsevesen samt alle kontrollorgan og etterforskere.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har nå lest gjennom hele denne tråden (som dessverre i stor grad er skadet av en lang rekke useriøse angrep frem og tilbake). Uansett, det jeg ønsker å ta frem er det jeg mener er det mest sentrale og viktigste i dette spørsmålet (jeg påstår ikke å ha noe svar), nemlig artiklene hvor en andre gjerningsmann er beskrevet detaljert av flere Utøya-overlevende.

 

"Vedkommende var i følge dem rundt 180 centimeter høy, hadde tykt mørkt hår... Han hadde en pistol i høyrehånden og et gevær på ryggen." http://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrorangrepet-22-juli-ofrene/oeyenvitne-til-vg-det-foerste-han-gjorde-var-aa-skyte-den-soeteste-jenta-han-saa/a/10080627/ "Vitner til massakren på Utøya sier i dommeravhør at de så en annen, mørkhåret gjerningsmann samtidig som de hørte skuddsalver et annet sted på øya." http://www.dagbladet.no/2011/09/02/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/utoya/17942302/ "En rekke vitner skal ha beskrevet at de så to gjerningsmenn - og i motsetning til pågrepne Anders Behring Breivik hadde ikke den andre mannen politiuniform på seg." http://www.dagbladet.no/2011/07/23/nyheter/terroraksjon/oslo/utoya/innenriks/17426104/

 

At Breivik kan ha blitt beskrevet som "skallet" av enkelte er ikke så vanskelig å forstå, men at flere personer skal ha beskrevet Breivik som å ha "tykt mørkt hår" finner jeg veldig vanskelig å forklare. Den andre skytteren blir som nevnt også beskrevet som å ikke ha hatt på seg politiuniform. I tillegg beskriver en overlevende i dommeravhør at han svømte ved siden av en mørkhåret mann han aldri hadde sett før (dette siste kan naturligvis ha en enkel forklaring, men er likevel interessant). http://www.dagbladet.no/2011/09/02/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/utoya/17942302/

 

Oppsummert kan en teori være følgende: det var en andre skytter på Utøya som kan ha vært på øyen før Breivik ankom. Denne personen som har klare forskjeller i utseende fra Breivik deltar også i skyting med identiske våpen som Breivik, som dermed i praksis gjør det tilnærmet umulig for etterforskere å skille patroner/hylser fra Breiviks våpen. Den andre skytteren kan i kaos etter ungdommer som løper vekk fra skyting ha kommet seg til et annet sted på øyen og deretter mulig ha lagt på svøm fra øyen og senere blandet seg med andre. Det var som kjent rundt 600 personer på Utøya, som vil ha gjort det relativt enkelt å blande seg i mengden og rømme.

 

Går nå over i noe mer spekulativt som jeg likevel synes burde nevnes (har ikke sett det nevnt), nemlig at gruppen Ansar al-Jihad al-Alami som skal ha vært ledet av Abu Suleiman al-Naser i tiden like etter angrepene faktisk påtok seg ansvaret for angrepene. Vet fullstendig godt at dette på ingen måte trenger å bety noe mer enn at også andre grupper godt kunne tenkt seg å angripe samme mål, men interessant er det likevel. Det er for øvrig skrevet en bok av en prisvinnende journalist etter Oklahoma-bombingen i USA om en mulig jihadist-forbindelse i planleggingen, og muligens utføringen av angrepet med noen relativt sterke indisium - altså lignende et mulig scenario. At høyreekstreme/anti-government militante kan ha samarbeidet med jihadister mot et samme mål ("min fiendes fiende er min venn") er langt fra utenkelig (Breivik drepte i all hovedsak etniske nordmenn, ikke muslimer, og har sagt åpent at han var taktisk inspirert av Al-Qaida): Gaddafi støttet f.eks. i sin tid serberne fordi de var i krig med amerikanerne/NATO, til tross for at de var i krig med og skal ha massakrert muslimer. Samme personer kan derimot ha vært mindre tilbøyelig til å innrømme at de har samarbeidet med "fienden" etter angrepet. Like godt som at øyevitner som beskriver en andre skytter kan ha vært påvirket av feilaktige inntrykk (som beskrevet av andre), er det også mulig at vitner kan ha vært påvirket av myndighetenes etterhvert iherdige insistering på at det bare var en gjerningsmann, og venstreorienterte AUFere kan meget mulig ha vært ekstra tilbøyelige til å fornekte minner om en andre skytter med Midtøsten-lignende utseende.

 

Igjen, jeg påstår ikke å ha noe svar, og har i grunnen ikke store problemer med å akseptere at det bare var Breivik som utførte angrepene - det er ille nok i seg selv. Likevel synes jeg det er noen ting som ikke er gitt en god nok forklaring på, og ønsker ellers å dele noen tanker jeg har fått om mulige forklaringer som ikke tidligere har vært oppe til diskusjon.

Endret av invest1g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...