Gå til innhold

Nå skifter vi ut Windows XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skulle gjerne hatt muligheten til å fortsatt kjøpe windows XP, bedre operativsystem har ikke jeg prøvd!

 

Da har du åpenbart ikke prøvd Windows 7...

 

ehh, jo ;) Sitter på det nå i min selvbygde rigg til 13k, men er skuffet over kompabiliteten til eldre spill... Har King of the Road og Need for Speed som jeg gjerne skulle spilt, men det går ikke ... skuffende. Ellers så er Windows 7 knakende godt det og!!

Lenke til kommentar

Hvis bare det er anke punktene til hvorfor xp er bedre enn w7, ja da veit jeg nå ikke, hva hadde du egentlig trodd?

Er det ikke slik at vista og da w7 er ett OS som er bygd helt ifra grunnen av, ikke noe XP/NT greier som ligger i bunnen.

Spørs hvor gamle spill vi snakker, mitt midtown madness funker knall i vista som jeg testa det på og det er jo ett rimelig gammelt spill.

 

Jeg for min del hadde ikke blitt overraska om ett gammelt spill ikke funka i vista/w7, får ringe MS å klage å be de fikse det i neste SP eller noe.

 

Personlig syns jeg xp var mer ustabilt og buggy enn vista og w7, men det er nå bare min mening, mulig jeg gjorde noe feil, men det ville nå vært rart ettersom jeg ikke akkurat har forandret meg så mye, men godt mulig jeg gjorde noe feil.

Lenke til kommentar

Pleier personlig å forbinde ordet vi med noe mer nærliggende enn alle i hele verden. Vet ikke om Statcounter viser ett mer eller mindre pålitelig bildet av andelene, men på denne siden er det enkelt å sortere utifra flere kriterier. Her er hvordan det ser ut i Norge, og for å se andelen over tid viser denne tabellen andeler over en 3 års periode (kan være verdt å nevne at W7 ikke kom ut før rundt oktober 2009, derfor liten øking under testperioden).

 

Scandinavia ser ut til å være raskere til å oppgradere seg enn svært mange andre land. På IE6CD ser det ut til at på nåværende stadiet at samtlige Scandinaviske land er de eneste i verden som er på grønt nivå (altså færre en 1% brukere av versjon 6 av IE).

 

Synes det er bra at andre operativsystemer får litt mer markedsandeler på skrivebordet og blir mer relevante her også, selv om det går svært sakte oppover for disse.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Skulle ønske det var mulig å se hvor stor andel som her er bedrifter, for jeg vil tro at det er en stor andel bedrifter som bruker XP, og som nødig vil bytte.

 

XP hadde også dårlig bakoverkompabilitet! Man kunne ikke spille Liero på XP! :-( Fytti for et ræva OS! Det var jo det vi spilte mest på skolen!

Lenke til kommentar

Skulle ønske det var mulig å se hvor stor andel som her er bedrifter, for jeg vil tro at det er en stor andel bedrifter som bruker XP, og som nødig vil bytte.

 

XP hadde også dårlig bakoverkompabilitet! Man kunne ikke spille Liero på XP! :-( Fytti for et ræva OS! Det var jo det vi spilte mest på skolen!

Når det gjelder Windows XP så er en stor del av disse bruerne i Kina. Ta en titt på Statcounter som jeg linker til og sett land/region til Kina.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Oppgraderingslisens er en pest og plage når man skal reinnstallere OS-et. Dessuten inneholder ikke Home Premium mulighet for kjøring av programmer i XP-miljø. Oppgraderingsversjonene krever Vista og fungerer ikke fra XP. Alle begrensningene tatt i betraktning så er det kanskje ikke verd særlig mye heller.

 

Tull og tøys.

 

Det eneste som stemmer i den posten er at du ikke kan bruke XP-mode med Home Premium, alt annet er feil.

 

Du kan bruke enten XP eller Vista lisens.

 

Denne pakken gir deg mulighet til å oppgradere 3 maskiner til Windows 7, krever at du har lisens på XP eller Vista.

 

Når du vil reinstallere er det bare å sette inn CDen og kjøre på. Veldig enkelt og veldig greit.

 

Av alle begrensningene du har tatt i betrakting så er det bare en av de som er korrekt og den er ganske liten også, er mange måter å kjøre XP på og det er heller ikke noe man har veldig bruk for, så har du kommet til en konklusjon basert på feil informasjon og konklusjonen er ikke veldig god.

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Oppgraderingslisens er en pest og plage når man skal reinnstallere OS-et. Dessuten inneholder ikke Home Premium mulighet for kjøring av programmer i XP-miljø. Oppgraderingsversjonene krever Vista og fungerer ikke fra XP. Alle begrensningene tatt i betraktning så er det kanskje ikke verd særlig mye heller.

 

Tull og tøys.

 

Det eneste som stemmer i den posten er at du ikke kan bruke XP-mode med Home Premium, alt annet er feil.

 

Du kan bruke enten XP eller Vista lisens.

 

Denne pakken gir deg mulighet til å oppgradere 3 maskiner til Windows 7, krever at du har lisens på XP eller Vista.

Netshop omtaler videre produktet med:

BitLocker krever TPM 1.2

 

BitLocker To Go krever en USB-flashstasjon

 

Windows XP-modus krever 1 GB ekstra RAM, 15 GB ekstra tilgjengelig plass på harddisken og en prosessor som kan takle maskinvarevitualisering med Intel VT eller AMD-V på

Dette er selvsagt bare tull og vas.

 

BitLocker finnes bare i ultimate og enterprise versjonene. Det samme gjelder XP mode.

 

Så du må ta infoen til Netshop med en klype salt.

 

Angående muligheten for oppgradering fra XP trodde jeg dette ble avsluttet i desember 2009, men jeg ser nå at jeg har feiltolket denne tabellen.

 

Når du vil reinstallere er det bare å sette inn CDen og kjøre på. Veldig enkelt og veldig greit.

Men det krever vel den tidligere Windowsen og tidligere lisensen fortsatt og det blir knotete.

Lenke til kommentar
Oppgraderingslisens er en pest og plage når man skal reinnstallere OS-et. Dessuten inneholder ikke Home Premium mulighet for kjøring av programmer i XP-miljø. Oppgraderingsversjonene krever Vista og fungerer ikke fra XP. Alle begrensningene tatt i betraktning så er det kanskje ikke verd særlig mye heller.

 

Tull og tøys.

 

Det eneste som stemmer i den posten er at du ikke kan bruke XP-mode med Home Premium, alt annet er feil.

 

Du kan bruke enten XP eller Vista lisens.

 

Denne pakken gir deg mulighet til å oppgradere 3 maskiner til Windows 7, krever at du har lisens på XP eller Vista.

Netshop omtaler videre produktet med:

BitLocker krever TPM 1.2

 

BitLocker To Go krever en USB-flashstasjon

 

Windows XP-modus krever 1 GB ekstra RAM, 15 GB ekstra tilgjengelig plass på harddisken og en prosessor som kan takle maskinvarevitualisering med Intel VT eller AMD-V på

Dette er selvsagt bare tull og vas.

 

BitLocker finnes bare i ultimate og enterprise versjonene. Det samme gjelder XP mode.

 

Så du må ta infoen til Netshop med en klype salt.

 

Angående muligheten for oppgradering fra XP trodde jeg dette ble avsluttet i desember 2009, men jeg ser nå at jeg har feiltolket denne tabellen.

 

Når du vil reinstallere er det bare å sette inn CDen og kjøre på. Veldig enkelt og veldig greit.

Men det krever vel den tidligere Windowsen og tidligere lisensen fortsatt og det blir knotete.

 

Jeg har kjøpt to 3-pakker selv og installert dette på en brukt EEE-netbook med lisens, men som manglet OS på disken. Kopierte da en XP-partisjon på disken fra en annen PC (uten å kjøre denne), la Win7 installasjonsfilene på minnepinne (link), startet fra minnepinnen og gav Win7-installasjonen beskjed om å slette original C-partisjon og foreta en fersk installasjon på tom disk.

 

Home-pakken er selvfølgelig ikke så fleksibelt og avansert som en fullversjon av Ultimate til kr 2295, men hva gjør man ikke for å spare 85% (kr 1963)?

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Når du vil reinstallere er det bare å sette inn CDen og kjøre på. Veldig enkelt og veldig greit.

Men det krever vel den tidligere Windowsen og tidligere lisensen fortsatt og det blir knotete.

 

Dette stemmer heller ikke, du kan nemlig "oppgradere" fra Win7 til Win7. Du trenger altså bare de gamle greiene første gangen du gjør det.

 

PS: Den første posten min hadde en smule aggressiv tone, er litt usikker på hvorfor det ble sånn, men det var ikke meningen.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt med varierende humør i løpet av dagen. Jeg har det jeg også. :)

 

Hvis det kun kreves første gangen med oppgraderingslisensen, hvordan kan den vite om man legger inn Win7 for andre gang på en bestemt PC (reinnstallasjon uten gammel Lisens) eller om det er første gang slik at den må kreve gammel lisens eller gammel installasjon først?

Lenke til kommentar

Det er overraskende at så mange har gått over på nyere Windows enn XP.

Det er ganske tullete å prate om at folk bruker et 10 år gammelt os ved bruk av XP.

XP har forandret seg mer opp igjennom tiden, enn f.eks. overgangen fra Vista til Win 7.

 

Det er for dumt at noen omtaler XP som et uforandret operativsystem fra første lansering til "siste utgaven" som er nå. Dessuten så har det ikke gått så mange år med nyere Win enn XP.

 

Til slutt: De som leser artikler som dette her inne, er nok ikke gjennomsnittsbrukeren.

 

Mange trenger ikke mer enn XP til nettsurfing, bilder fra kamera (lagre/kopiere) og Word. Gode maskiner fra 2004-2007 holder lenge til for disse brukerne.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat hvordan det gjøres vet jeg ikke.

 

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Installing-and-reinstalling-Windows-7

 

Der står det hvordan man skal gjøre ting.

 

Der står det at man alltid får installert Win7, men får ikke aktivert Windows med mindre man hadde XP/Vista liggende på disken fra før. I verste fall må man kjøpe ny lisenskode etter 30 dager testing...

 

Det er klart at oppgradering er blitt vanskeligere enn det var med Win3.1/3.11/95/NT/98/ME/2000/XP, men de fleste som frekventerer HW bør være i stand til å legge inn et vilkårlig image av en fungerende XP før nyinstallsjon av Win7 familiepakke. I verste fall må man bruke en halvtime på tradisjonell installasjon av XP/Vista. Litt usikker på om man må ha aktivert denne pre-installasjonen, men regner med dette...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...