Gå til innhold

Terrorsiktede har et poeng


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel. Det at de er muslimer betyr jo ikke at de ikke ønsker demokrati.

 

I England har regjeringen allerede sett seg nødt til å tillate Sharia-domstoler i visse områder hvor muslimer har nådd "kritisk masse", muligens for å unngå opptøyer av sorten vi ser i de lovløse delene av Frankrike.

 

Sharia i England

Kortvarig? La oss håpe!

 

Det virker som muslimer generelt har vanskeligere for å la seg integrere enn andre folkeslag, muligens fordi det er straffbart i mange muslimske land å kritisere islam (vi har vel alle fått med oss at det ikke er lov å tegne profeten, f.eks.), og religionen derfor ikke har fått utfordret idésystemet sitt ofte nok. Det blir vanskelig å tilpasse seg en vestlig livsstil når man baserer livet sitt på tankegodset til en krigsprofet fra år 600.

Endret av XE800
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel. Det at de er muslimer betyr jo ikke at de ikke ønsker demokrati.

 

I England har regjeringen allerede sett seg nødt til å tillate Sharia-domstoler i visse områder hvor muslimer har nådd "kritisk masse", muligens for å unngå opptøyer av sorten vi ser i de lovløse delene av Frankrike.

 

Isåfall skulle jeg jo ønsket at du tok tak i Beth Din i UK.

Lenke til kommentar

Isåfall skulle jeg jo ønsket at du tok tak i Beth Din i UK.

Sikkert ikke alle som vet hva Beth Din-domstol er, men det er altså en jødiske domstoler i England. Så både jøder og muslimer får altså ha egne "konfliktråd"

 

Og det er ikke slik at en bankraner eller drapsmann kan dømmes i slike domstoler. Derimot tar de seg av sivil-rettslige forhold (hvis begge parter ønsker) og mindre alvorlige tingen (slik som Konfliktrådet i Norge)

 

Ser ikke noe problemet med det. Problmet er heller at noen fremstiller det helt feil for å skape skremmebilder

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Isåfall skulle jeg jo ønsket at du tok tak i Beth Din i UK.

Sikkert ikke alle som vet hva Beth Din-domstol er, men det er altså en jødiske domstoler i England. Så både jøder og muslimer får altså ha egne "konfliktråd"

 

Two wrongs make a right, er det poenget? Målet for en integreringsprosess må være at man ender opp med respekt for vertslandets lovsystem, ikke krav om paralelle domstoler. Du trivialiserer Sharia-domstolene, men de er som det påpekes en kilde til diskriminering. Du sier den gjelder for "de som vil", men siden kulturen er som den er, vil det si alle som ikke er villige til å risikere å bli utstøtt av familie, slekt og venner. Det er uansett store forskjeller på jødedommen og islam når det kommer til "mindset", slik jeg ser det. Islam virker mindre sofistikert og definitivt mer krigersk. Jødedommen bekymrer meg ikke, men islam gjør, basert på ting som skjer i Europa nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse sharia domstolene er en frivillig sak, om ikke begge parter vil ta en sak der går man bare til vanlig rett. Av det jeg har lest kan det nesten sammenlignes med forliksrådet vi har i Norge.

 

Bare for å ha sagt det, så er jeg mot denne form for domstol, men når det er sagt så er jeg sterkt imot denne svartmalingen av muslimer i Norge.

Lenke til kommentar

Målet for en integreringsprosess må være at man ender opp med respekt for vertslandets lovsystem, ikke krav om paralelle domstoler.

Siden de ikke kan dømme vanlige straffesaker (ordinær kriminalitet) vil jeg ikke kalle det paralelle domstoler. Som sagt kun aktuelle for sivilrettslige disputter. Er jo bare fint om ting kan løses uten å belaste det ordinære domstolsapparatet med trivielle saker. Er da nok av skrekkeksempler fra Norge hvor f.eks. naboer har har belastet offentlig domstol i årevis med tøvete nabokrangel om noen trær eller et gjerde.

 

 

Du trivialiserer Sharia-domstolene, men de er som det påpekes en kilde til diskriminering. Du sier den gjelder for "de som vil"

Jeg hadde ikke vært fremmed sjøl hvis det var aktuellt (og mulig) å la en disputt hvor jeg var part, løses i en jødisk eller muslimsk rett. Jeg er pragmatisk, og hvis ting kan løses internt og enkelt, bare bra.

 

men siden kulturen er som den er, vil det si alle som ikke er villige til å risikere å bli utstøtt av familie, slekt og venner. Det er uansett store forskjeller på jødedommen og islam når det kommer til "mindset", slik jeg ser det.

Når det gjelder religiøse domstoler som skal dømme sivil-rettslig, er det mindre forskjell på Sharia og Beth Din enn det mange muligens tror.

 

 

Islam virker mindre sofistikert og definitivt mer krigersk. Jødedommen bekymrer meg ikke

Det kan liksågodt være fordi du deler enn utbredt agenda om skittkaste islam. Men som sagt, disse to domstolene er like i natur, og man kan ikke forskjellsbehandle dem.

 

(Og er "selvfølgelig" også de der ute som gyver på med kritikk mot den jødiske domstolen, så kritikere er på begge sider

 

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/scandal-of-women-trapped-in-marriages-by-jewish-courts-1765888.html

http://www.thejc.com/news/uk-news/the-council-house-single-mother-seven-divorced-against-her-will

 

Og for å gjenta, slike domstoler kan ikke dømme i kriminalsaker. Og før noen slenger det ut, -nei, de kan heller ikke idømme piskeslag! Dvs. ikke dømme til noe som er i strid med vanlig lov.

 

Det kan godt hende vi ikke skal ha slikt i Norge, men i såfall avgjøres jo det på demokratisk måte ved avstemming i Stortinget

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Isåfall skulle jeg jo ønsket at du tok tak i Beth Din i UK.

Sikkert ikke alle som vet hva Beth Din-domstol er, men det er altså en jødiske domstoler i England. Så både jøder og muslimer får altså ha egne "konfliktråd"

 

Two wrongs make a right, er det poenget? Målet for en integreringsprosess må være at man ender opp med respekt for vertslandets lovsystem, ikke krav om paralelle domstoler. Du trivialiserer Sharia-domstolene, men de er som det påpekes en kilde til diskriminering. Du sier den gjelder for "de som vil", men siden kulturen er som den er, vil det si alle som ikke er villige til å risikere å bli utstøtt av familie, slekt og venner. Det er uansett store forskjeller på jødedommen og islam når det kommer til "mindset", slik jeg ser det. Islam virker mindre sofistikert og definitivt mer krigersk. Jødedommen bekymrer meg ikke, men islam gjør, basert på ting som skjer i Europa nå.

 

Kan så være. Men dette med religiøse domstoler var ikke et moment før en gjeng anså at islam skulle, bokstavelig, pule seg til flertall. Enig at det er ideelt sett at en skal ha ett lovsystem, men du ble nå forsåvidt kledd av siden det har det ikke vært i UK, selv før shariadomstoler kom på tapeten.

 

Og det er tvilsomt at du har opplevd haredifolk, på nært hold. Isåfall skulle du nok få slukt ordene du ytrer til slutt ganske så brutalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å kondensere det han sier slik at det blir mer håndgripelig. Jeg har ikke lest hele manifestet, men slik jeg skjønner det så er hovedproblemet, i hans øyne, at norsk kultur blir overkjørt og erstattet av en grusom multikultur. Han later også til å tro at muslimene forsøker å gjøre Europa til en muslimsk koloni. Spørsmålene i første omgang blir jo da om disse to påstandene holder mål? Et argument som ofte brukes mot muslimene er at de får så mange flere barn enn oss (demografisk krigføring som ABB kaller det), men vi kan strengt tatt ikke bruke dette mot muslimene. Det er ikke deres feil at det er forskjell i fødselsratene, og det er på ingen måte et bevis for at de forsøker å kolonisere oss.

 

Jeg tror folk overdriver effektene av innvandring til en viss grad. Det er ikke så fryktelig mange innvandrere i Norge som praktiserer islam (150 000 i 2005 iflg. Wikipedia). Svært mange av innvandrerne har også blitt integrert. Oslo er en internasjonal by, og vi må nok være beredt på å se en del ikke etnisk norske der. Det er også noe med at man lettere legger merke til de som er forskjellige.

 

Det virker også som at ABB mener kulturen på 1950-tallet var fin, men betyr det at alle må være enige med han? Kulturer kan utvikles, vet dere. Synet på kvinner har f.eks fått et positivt løft (noe ABB ikke liker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trivialiserer Sharia-domstolene, men de er som det påpekes en kilde til diskriminering. Du sier den gjelder for "de som vil"

Jeg hadde ikke vært fremmed sjøl hvis det var aktuellt (og mulig) å la en disputt hvor jeg var part, løses i en jødisk eller muslimsk rett. Jeg er pragmatisk, og hvis ting kan løses internt og enkelt, bare bra.

men siden kulturen er som den er, vil det si alle som ikke er villige til å risikere å bli utstøtt av familie, slekt og venner. Det er uansett store forskjeller på jødedommen og islam når det kommer til "mindset", slik jeg ser det.

Når det gjelder religiøse domstoler som skal dømme sivil-rettslig, er det mindre forskjell på Sharia og Beth Din enn det mange muligens tror.

Islam virker mindre sofistikert og definitivt mer krigersk. Jødedommen bekymrer meg ikke

Det kan liksågodt være fordi du deler enn utbredt agenda om skittkaste islam. Men som sagt, disse to domstolene er like i natur, og man kan ikke forskjellsbehandle dem.

 

"There are concerns that women who agree to go to tribunal courts are getting worse deals because Islamic law favours men.

 

Siddiqi said that in a recent inheritance dispute handled by the court in Nuneaton, the estate of a Midlands man was divided between three daughters and two sons.

 

The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts"

 

Og hva hadde skjedd om kvinnene hadde sagt nei til sharia-dommen og tatt det via det engelske systemet? Jeg tror ikke det ville blitt godt likt. Så innføring av Sharia-domstol har ført til mulighet for mer diskriminering, til at konservative muslimske menn kan fortsette å favorisere seg selv og holde kvinner nede. Kvinnene KAN gjøre noe med det, men lar være fordi konsekvensene vil bli for store. England har sviktet muslimske kvinner ved å tillate sharia, heldigvis har de begynt jobben med å revidere.

 

Målet mitt er ikke å kaste skitt på islam, men å diskutere ting ved ideologien som bekymrer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å kondensere det han sier slik at det blir mer håndgripelig. Jeg har ikke lest hele manifestet, men slik jeg skjønner det så er hovedproblemet, i hans øyne, at norsk kultur blir overkjørt og erstattet av en grusom multikultur. Han later også til å tro at muslimene forsøker å gjøre Europa til en muslimsk koloni. Spørsmålene i første omgang blir jo da om disse to påstandene holder mål? Et argument som ofte brukes mot muslimene er at de får så mange flere barn enn oss (demografisk krigføring som ABB kaller det), men vi kan strengt tatt ikke bruke dette mot muslimene. Det er ikke deres feil at det er forskjell i fødselsratene, og det er på ingen måte et bevis for at de forsøker å kolonisere oss.

 

Jeg tror folk overdriver effektene av innvandring til en viss grad. Det er ikke så fryktelig mange innvandrere i Norge som praktiserer islam (150 000 i 2005 iflg. Wikipedia). Svært mange av innvandrerne har også blitt integrert. Oslo er en internasjonal by, og vi må nok være beredt på å se en del ikke etnisk norske der. Det er også noe med at man lettere legger merke til de som er forskjellige.

 

Det virker også som at ABB mener kulturen på 1950-tallet var fin, men betyr det at alle må være enige med han? Kulturer kan utvikles, vet dere. Synet på kvinner har f.eks fått et positivt løft (noe ABB ikke liker).

Hvis du hadde sett dokumentaren jeg la ut, ville du sett hvilken fremgangsmåte man bruker for å gjøre Europa om til en muslimsk koloni. Du nevner også at ''du tror'' folk overdriver innvandringseffekten. Men hadde du tatt turen til Oslo-øst ville du sett hvor på tryne innvandringspolitikken er. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror folk overdriver effektene av innvandring til en viss grad. Det er ikke så fryktelig mange innvandrere i Norge som praktiserer islam (150 000 i 2005 iflg. Wikipedia). Svært mange av innvandrerne har også blitt integrert. Oslo er en internasjonal by, og vi må nok være beredt på å se en del ikke etnisk norske der. Det er også noe med at man lettere legger merke til de som er forskjellige.

Det er nok riktig at en del overdriver effektene av innvandringen, spesielt når du begynner å snakke om sharia, men at innvandringen har allerede skjedd betyr ikke at vi skal forsette samme utvikling som før.

 

Norge har forsatt svært få innvandre, derfor er ikke problemene store ennå. Problemet er hva som skjer når konsentrasjonen på østkanten øker. Siden 2000 har innvandringen doblet fra 150K til 300K. Om vi ikke begrenser vil det bli over en million ikke-vestlige innvandre i 2040. Kanskje 200K av dem bosetter seg på østkanten i Oslo. En slik konsentrasjon vil føre til ny radikalisering, fattigdom, arbeidsledighet og sosiale problemer. I tilegg vil det bli dyrt for den norske stat.

 

Jeg tror nordmenn kommer til å bli ganske sure, eller triste om Norge feiler på alt vi prøver å være flinke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å kondensere det han sier slik at det blir mer håndgripelig. Jeg har ikke lest hele manifestet, men slik jeg skjønner det så er hovedproblemet, i hans øyne, at norsk kultur blir overkjørt og erstattet av en grusom multikultur. Han later også til å tro at muslimene forsøker å gjøre Europa til en muslimsk koloni. Spørsmålene i første omgang blir jo da om disse to påstandene holder mål? Et argument som ofte brukes mot muslimene er at de får så mange flere barn enn oss (demografisk krigføring som ABB kaller det), men vi kan strengt tatt ikke bruke dette mot muslimene. Det er ikke deres feil at det er forskjell i fødselsratene, og det er på ingen måte et bevis for at de forsøker å kolonisere oss.

 

Jeg tror folk overdriver effektene av innvandring til en viss grad. Det er ikke så fryktelig mange innvandrere i Norge som praktiserer islam (150 000 i 2005 iflg. Wikipedia). Svært mange av innvandrerne har også blitt integrert. Oslo er en internasjonal by, og vi må nok være beredt på å se en del ikke etnisk norske der. Det er også noe med at man lettere legger merke til de som er forskjellige.

 

Det virker også som at ABB mener kulturen på 1950-tallet var fin, men betyr det at alle må være enige med han? Kulturer kan utvikles, vet dere. Synet på kvinner har f.eks fått et positivt løft (noe ABB ikke liker).

Hvis du hadde sett dokumentaren jeg la ut, ville du sett hvilken fremgangsmåte man bruker for å gjøre Europa om til en muslimsk koloni. Du nevner også at ''du tror'' folk overdriver innvandringseffekten. Men hadde du tatt turen til Oslo-øst ville du sett hvor på tryne innvandringspolitikken er. ;)

 

Nå overdriver du litt vel her - jeg er på Oslo øst støtt og stadig pga jobb, kan ikke si jeg er mer bekymret der enn hva jeg er andre steder, og jeg er normalt på vestkanten :)

Lenke til kommentar

"There are concerns that women who agree to go to tribunal courts are getting worse deals because Islamic law favours men.

 

Siddiqi said that in a recent inheritance dispute handled by the court in Nuneaton, the estate of a Midlands man was divided between three daughters and two sons.

 

The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts"

 

Hadde vært ok med kilde, men ja religiøse tvistedomstoler er ikke av et gode. Men, når man allerede har det, i de jødiske, som vil også dømme eksakt som ovenfor, står du ovenfor følgende dilemma: Vil jeg diskriminere, eller vil jeg forby!

 

Du er villig til å diskriminere, da tatt hensyn på at du "ikke bryr deg om jødedommen".

 

Og hva hadde skjedd om kvinnene hadde sagt nei til sharia-dommen og tatt det via det engelske systemet? Jeg tror ikke det ville blitt godt likt.

 

Enkelt å tro.

 

Så innføring av Sharia-domstol har ført til mulighet for mer diskriminering, til at konservative muslimske menn kan fortsette å favorisere seg selv og holde kvinner nede. Kvinnene KAN gjøre noe med det, men lar være fordi konsekvensene vil bli for store. England har sviktet muslimske kvinner ved å tillate sharia, heldigvis har de begynt jobben med å revidere.

 

Målet mitt er ikke å kaste skitt på islam, men å diskutere ting ved ideologien som bekymrer meg.

 

Må jo smile litt til den siste setning, da prinsippet mot religiøse tvistedomstoler ikke ser ut til å bry deg nevneverdig, før det kommer noen arabiske skrifttegn inn i bildet.

 

Skal man ha et godt bilde av hvordan shariadomstoler kan fungere er det å ta en titt på Israel/Palestina. For det motsatte KSA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"There are concerns that women who agree to go to tribunal courts are getting worse deals because Islamic law favours men.

 

Siddiqi said that in a recent inheritance dispute handled by the court in Nuneaton, the estate of a Midlands man was divided between three daughters and two sons.

 

The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts"

 

Og hva hadde skjedd om kvinnene hadde sagt nei til sharia-dommen og tatt det via det engelske systemet? Jeg tror ikke det ville blitt godt likt. Så innføring av Sharia-domstol har ført til mulighet for mer diskriminering, til at konservative muslimske menn kan fortsette å favorisere seg selv og holde kvinner nede. Kvinnene KAN gjøre noe med det, men lar være fordi konsekvensene vil bli for store. England har sviktet muslimske kvinner ved å tillate sharia, heldigvis har de begynt jobben med å revidere.

 

Målet mitt er ikke å kaste skitt på islam, men å diskutere ting ved ideologien som bekymrer meg.

Nå er det såvidt jeg vet kun UK i hele Europa som har tillat slike religiøse-domstoler. Og det vil jeg tippe muligens også har historisk årsak. Som vi vet var UK et av de mest imperalistiske land i verden og tok seg til rette og opprettet kolonier worldwide. Det var ikke alltid "folketomme områder" slik som Australia, men også siviliserte land som India og Hong Kong (Kina). Og jeg kan love dere at UK ikke "tilpasset seg kulturen" i de aktuelle landene, men tvert imot innførte alt som var engelsk, inkl. british rule of law & domstoler. Nå som menneskestrømmen har snudd andre veien, kommer derfor UK i en særstilling.

 

Jeg er enig med deg i at slike domstoler nok "favoriserer" mannen/familie-struktur i.h.t. gammel konservativ kjønnsrollemønster. Av den grunn tviler jeg derfor sterkt på om evt. ønske om slikt i Norge overhodet ville fått gehør. Stortinget er proppfullt av både kvinnelige og mannelige feminister, så det blir nok tommelen ned.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...