Gå til innhold

Terrorsiktede har et poeng


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, det har ingenting med Islam å gjøre.

 

Jo, de samles i et område og virker derfor større enn de er. På den måten sees de på som en trussel, og mange føler de har en god og fornuftig sak som de klarer å finne mye dokumentasjon for.

 

 

"De". Us and them. Sukk... Fremmedfrykt er så latterlig enkelt.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Ok, det har ingenting med Islam å gjøre.

 

Jo, de samles i et område og virker derfor større enn de er. På den måten sees de på som en trussel, og mange føler de har en god og fornuftig sak som de klarer å finne mye dokumentasjon for.

 

 

"De". Us and them. Sukk... Fremmedfrykt er så latterlig enkelt.

 

Om man skal tenke på den måten blir det ingen diskusjon - bare mange innesluttede meninger.

 

Jeg argumenterte jo faktisk også mot denne adskillelsen av innvandrere og etniske nordmenn, men det er vel irrelevant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Først vil jeg gjøre det helt klart for alle sosialister som ønsker å misforstå meg her at det er helt uakseptabelt å utøve en slik handling som Anders Behring Breivik har gjort. Å ramme uskyldige bør straffes på samme måte tilbake!

 

Etter og ha lest en del av budskapene til Breivik må jeg si meg enig i mye av det han sier. Jeg har sagt det samme selv at Norge er på vei i helt feil rettning når vi tar inn så mange innvandrere og lar de få så mange goder og fordeler i Norge. Vi bygger moskeer etc. Visste dere at man kan bli norsk statsborger uten å kunne et eneste norsk ord? Bare se hvor mange muslimer det var på AUF. Det er faktisk sjokkerende å se at så mange innvandrere er på vei inn i NORSK politikk og styresmaktene her i Norge. Det skremmer meg! I løpet av 30 år har muslimene overtatt store deler av verden fordi vestlige land er naive. Dette vet muslime å utnytte til sin fordel.

 

Visste du at: for 25 år siden gikk INGEN muslimer med hijab? (Hijab er et moderne fenomen, og ingen tradisjon)

 

Vi må gå sammen å bekjempe denne utviklingen på en demokratisk måte uten vold. Ser du ikke hvor vi er på vei synes jeg synd på deg. Du er blind!

 

Før du som sosialist eller islamist angriper meg for min menng MÅ du se dokumentaren "Det Muslimske Brorskap" som gikk på TV2 i 2010. Hvis du ikke tar deg denne tiden kan du spare deg for å bruke tid på en kommentar.

 

Denne dokumentaren er faktisk interessant og spennende å se. Du vil bli like skremt som meg. Jeg vet at etter å ha sett denne dokumentaren vil du ha et helt annet syn på innvandringspolitikk.

 

 

 

Nå er det slik at jeg kjenner en del mennesker som ikke har fått Norsk statsborgerskap selv om de har vært i Norge i over 20+ år, så det du sier her er vell feil? At det kommer flere og flere innvandrer til Norge ser jeg som positivt, og at du blir skremt av at det kommer så mange, synes jeg er rart. Hvorfor skal ikke innvandrere som kommer her for å få et bedre liv ikke får komme? Det bør heller skremme deg ekstra at det er Høyreekstreme mennesker her i Norge (som ABB) som vil skade andre pga deres ideologi.

Lenke til kommentar

Les gjennom hva du har skrevet, og bytt ut muslimene med vampyrer. Ser du poenget?

 

Nei, for jeg har ikke skrevet muslimer. Jeg ser forøvrig heller ikke på islam som noen stor trussel for Norge.

 

Om jeg skal presisere litt, så siktet jeg til "de" som personer med minoritetsbakgrunn, ikke muslimer.

 

Så du så ikke poenget... Sukk... Poenget er at du er redd for noe du ikke kjenner, noe du innbiller deg er farlig fordi du har blitt fortalt av deres motstandere at de er farlige. Det er ingenting som tyder på at de faktisk er farlige, det er ingen som blir "snikislamisert", det er ingen som har blitt drept av muslimske terrorister i Norge, og fremfor alt: hvis du faktisk snakker med muslimene selv vil du oppdage at de ELSKER Norge! Det er jo derfor de kom hit! De er minst like nasjonalistiske som den gjennomsnittlige Nordmann, og både ved valg og ellers viser de at de støtter demokratiet 100 %! Og vet du hvorfor? Fordi de ikke tar Norge som en selvfølge! De selv, deres foreldre eller besteforeldre måtte jobbe aktivt for å komme hit, i motsetning til oss som tilfeldigvis ble født med gullskje i rævva og diamanter i øynene. De vet å sette pris på det demokratiet ABB angrep. De vet nemlig i større grad en oss hva alternativet er...

 

TL;DR: du er redd for din egen skygge.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Jeg vil fremdeles ha bevis for denne snikislamiseringen.

Noen som vet om noen som har blitt snikislamisert? Eller snikkristnet for den saks skyld...

 

Eller, snikbudd... errr.... Snik...buddi...fi...sert?

** Mindre ytringsfrihet

Som en følge av de såkalte Muhammed-karikaturene tok advokat og Venstre-politiker Abid Raja til orde for at Norge måtte få en ny blasfemiparagraf som beskyttet mot det som kan oppfattes som religiøst krenkende. Regjeringens forslag om å gjenopplive paragrafen var et knefall for dette kravet.

 

** Egen eldreomsorg for muslimer

Høyres Afshan Rafiq og Aps stortingsrepresentant Saera kahn foreslo i 2005 at innvandrere måtte få egen eldreomsorg som var tilpasset deres kultur. De to ville ha egne muslimske avdelinger på sykehjemmene.

 

** Halal-mat i fengsler

I 2002 krevde lederen i innvandrerrådet i Drammen og daværende Ap-politiker, Yousef Gilani, at muslimske fanger måtte få kjøtt slaktet og tilberedt på muslimsk vis. I etterkant har flere muslimer, deriblant har Venstres stortingskandidat i Akershus Abid Raja, krevd det samme.

 

** Alkoholfrie dager

Leder i Internasjonal Helse og Sosialgruppe, Fahim Naeem krever at norske myndigheter må innføre alkoholforbud på puber, diskotek og restauranter noen dager i uken, fordi det er forbudt for muslimer å drikke.

 

** Offentlige muslimske høytider

ApsYousef Gilani, SVs Akhtar Shaundry og Høyres Afsan Rafiq gikk for tre år siden sammen om å kreve at muslimer må få fri for å feire sine høytidsdager.

 

** Kjønnsdelte svømmebasseng

I et møte med daværende kommunalminister Erna Solberg i 2004 krevde Norsk Muslimske Ungdom at det ble innført kjønnsdelt svømmeundervisning ved norske skoler, og at det etableres egne dusjer.

 

Ved Møllergata skole i Oslo har rektor, etter press fra foreldre og etter velsignelse fra Oslo kommune, innført kjønnsdelt svømmeundervisning.

 

** Bønnerom på arbeidsplassen

I fjor gikk Somalisk Drosjeforening til Oslo Drosjeeieres Innkjøpslag fordi muslimske taxisjåfører ikke fikk gjennomslag for kravet om et eget bønnerom i taxidepotet på Gardermoen.

 

** Shariadomstoler

SV-politiker Reza Rezaee krevde for to år siden et prøveprosjekt med shariadomstoler i familesaker.

 

** Grisebilde

Etter flere henvendelser fra muslimer måtte ledelsen ved sykehuset i Kristiansand fjerne bildet av en gris på barneklinikken ved sykehuset.

 

** Islam-bank

Ifølge islamsk tro er det forbudt å ta økonomisk risiko og det er heller ikke tillatt å kreve rente på lån. Derfor krever stadig flere muslimer at Norge får egne banker for muslimer der det ikke tas renter på lånte penger.

 

** Imamutdanning

Ap-politiker Abdelmajid Jerad (Ap) tok tidligere denne måneden til orde for at Norge bør ha en egen imamutdanning. Også forstanderen i Det Islamske Forbundet Basim Ghozlan har tidligere krevd dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva i alle dager tror du politisk debatt ER hvis det ikke er en samling krav fra enkeltgrupper?

Det kommer an på bakgrunnen for kravet. Vil kravet medføre en økt levestandard for så godt som alle individer uahvengig av kultur og religion? Eller er kravet der for at medlemmer av en religion eller en gruppe med en kultur vil få det likere hjemlandet?

Systemet vi har ikke dag skader ikke mennesker, så å radikalt endre på det fordi en minoritet forventer det blir for dumt. Da kan de dra til et lanad hvor kulturen de har, føres.

Lenke til kommentar

Det blir litt mye snørr og kanel her. Forsøk på prinsipp:

 

Jeg synes det er et viktig liberalt prinsipp at ikke andre skal gjøre krav på at jeg skal endre min livsstil så lenge jeg ikke skader noen.

 

Men poenget med prinsipper er at de gjelder alle og går alle veier. Det betyr at det er legitimt å stille saklige krav til alle, også muslimer, om å tilpasse seg noen felles grunnverdier som må til for at samfunnet skal fungere. Og krav om at andre har toleranse for at jeg velger å leve som jeg vil. Men jeg MÅ stille de samme kravene til meg selv! Hvis ikke, er det ingenting som skiller det fra trynefaktoren, og trynefaktor på etnisk eller kulturelt grunnlag er det man kaller rasisme (om rase ikke er en del av spørsmålet er det strengt tatt ikke rasisme, men det er egentlig irrelevant, for grunnlaget er det samme: "jeg liker deg ikke siden du har en annen bakgrunn enn meg, derfor synes jeg det skal gjelde et annet sett med rettigheter, moral og regler for deg enn for meg". Siden det er det samme, kaller jeg det bare rasisme for enkelhets skyld).

 

Det betyr at jeg ikke kan ha innsigelser mot at noen har en annen religion enn jeg, eller mot at de kjøper en tomt og bygger en moske. Jeg kan ikke kreve at ingen skal bruke niqab eller hijab hvis de ønsker det og så lenge det ikke strider mot allmenne krav til at man demper uttrykket i jobben sin (feks lærere, dommere eller uniformerte yrker). Jeg kan ikke kreve at private banker SKAL ha renter, eller at private bedrifter ikke skal stå fritt til å tilpasse seg sine ansattes særinteresser og ha røykerom, eller bønnerom, hvis de synes det er hensiktsmessig.

 

Jeg kan mislike disse tingene, på samme måte som at jeg misliker at musikken til Guns 'n Roses eller Oasis eksisterer og at det fins folk som liker sånt(!). Men hvis jeg mener at demokratiet, moderniteten, fornuften og vestlig kultur har noe som helst for seg, og hvis jeg er forskjellig fra Irans ayatollah'er og Anders Breivik, kan jeg ikke kreve at disse tingene endrer seg.

 

Igjen, det betyr ikke at man ikke kan, og skal, kritisere de konkrete personene som krever at vestlige personer skal endre seg fordi de segl er muslimer. Det betyr ikke at man ikke skal stille krav til å tilpasse seg der det konkret trengs for å fungere sammen. Og det betyr heller ikke at tilpasning og god fungering sammen skjer av seg selv: vi trenger denne debatten og vi trenger å legge noen bedre rammer for integrering.

 

Men det er ikke det Anders Breivik gjør, og det burde være helt åpenbart. Om man kan finne fragmenter som gir mening, løsrevet fra helheten av de han mener, spiller det ingen rolle. Det blir like patetisk som å si at Hitler hadde et poeng, siden staten som kaller seg jødisk i dag begår overgrep, eller at Stalin hadde et poeng siden det er store forskjeller mellom fattig og rik. Eller for den saks skyld siden begge også pustet luft og spiste mat.

 

Anders Breivik har utelukket andre som ikke deler hans meninger eller ikke har hans bakgrunn, fra grunnleggende rettigheter. Det er fundamentalt forskjellig fra det samfunnet jeg tror vi alle sammen er enige i at vi sikter mot, til syvende og sist. Og det er der noen av dem som bare kaller seg "islamkritikere" går i samme fella: hvis det ikke bare er saklig kritikk, men også tanker som ikke kan gjennomføres i praksis uten å bryte andres rettigheter (feks å frata folk et statsborgerskap etter at det har blitt innvilget, eller å forby klær, religiøse bygg eller andre kulturuttrykk), er man allerede i gang med "målet helliger midlet"-tenkinga.

 

 

 

 

----------------

 

Jeg synes forresten ofte at det litt for ofte kommer antagelser om at alle innenfor et land, etnisitet eller religion, "har felles kultur".

 

Kulturer er sinnssykt sammensatte greier, det er ofte mye større forskjeller mellom enkeltpersoner innenfor en gruppe enn det er mellom hovedtendensene i to forskjellige grupper. Debatten blir helt virkelighetsfjern hvis man tar det for gitt at det er én kultur i enkel kontrast til en annen, eller at "vi" må beskytte "vår" kultur.

 

For eksempel er jo en etniske nordmann som mener at "Norsk Kultur" må beskyttes fra all innflytelse, helt klart fremmedkulturell fra det fellesskapet mellom etniske nordmenn og den norske kulturen som ble markert i rosetogene nå nettopp. Og som definitivt utgjør majoriten i det politiske spekteret.

Endret av Onkel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det er så viktig å bevare norsk kultur i en uendret form. Det må da være livskvaliteten som er det viktigste den korte stunden vi er her på jorden, og man kan ha en utmerket livskvalitet uavhengig av kultur.

 

Det har du rett i. Kultur forandres, og kultur skal forandre seg. Men, det er ikke all kultur som er til det bedre. Et bilde av en bombe i en turban bør ikke avstedkomme drap. En slik kultur er ikke av det gode. For å si det mildt.

 

Kultur og livskvalitet henger godt i hop.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Kultur forandres, og kultur skal forandre seg. Men, det er ikke all kultur som er til det bedre. Et bilde av en bombe i en turban bør ikke avstedkomme drap. En slik kultur er ikke av det gode. For å si det mildt.

 

Kultur og livskvalitet henger godt i hop.

 

...på samme måte som at arbeiderpartipolitikk ikke skal avstedkomme en massakre. I begge tilfeller blir det for enkelt å legge skylda på en hel kultur.

 

Å ikke ha doble standarder betyr å ikke bedømme andre kulturer etter andre kriterier enn sin egen. Norsk kultur er like lite representativ for det Anders Breivik gjorde som islam er for det jihadistene gjør. Selv om det er det overgriperne bruker som unnskyldning, og selv om det er enkelt å finne folk innenfor begge kulturene som synes at terroristene har et poeng.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...