Gå til innhold

Bruk av helikopter på Utøya


Anbefalte innlegg

Ser at det blir nevnt dette nrk-helikopteret, og etter å ha sett nyhetene igjen idag, så er altså bildet de tar av attentatmannen mens han står blant de drepte tatt 1-2 minutter før han overgir seg. Da blir det i mine øyne bare enda mer utrolig hvor fort de klarte å komme seg til den øya...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det blir nevnt dette nrk-helikopteret, og etter å ha sett nyhetene igjen idag, så er altså bildet de tar av attentatmannen mens han står blant de drepte tatt 1-2 minutter før han overgir seg. Da blir det i mine øyne bare enda mer utrolig hvor fort de klarte å komme seg til den øya...

 

1-2 min før han ble tatt? Var under inntrykk at de bildene ble tatt en god stund før han ble arrestert.

Lenke til kommentar

Politiet i Oslo må selvfølgelig få sitt eget transporthelikopter. Dette burde kunne romme rundt 6 passasjerer.

6 mann er ikke nok til å få med f.eks. Delta ut på oppdrag.

Man kan jo dele opp Delta da....

 

Er vel bedre med halv Delta enn ingenting

Det kommer an på situasjonen. Dersom de vet nøyaktig hva de er på vei til, ja, da kan de nok helt sikkert klare seg med 6 mann. Problemet oppstår i krisesituasjoner hvor man kun vet at de må ut, men ikke har full oversikt over hva de må gjøre når de kommer frem. Delta består ikke av folk som er topptrent i alt. Man får spesialtrening i enkelte "disipliner". Hva om de dropper å ta med ekspertise på det de faktisk trenger i neste krisesituasjon?

 

Vel, vi vet jo hva som skjer om de skulle gjøre det. En haug av mennesker kommer til å sitte på diverse forum og forklare hvordan de ville løst oppgavene bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Rare greier dette her

 

I den private sektor må man tenke på alle ting innen HMS, og fylle ut sikkerhets analyse. Er det ikke påtide politikerne også begynner å tenke på slikt nasjonalt...

 

Det har de gjort. Sikkerhets- og sårbarhetsanalyser utarbeides jevnlig - blant annet av PST, Politi, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap med flere. Krise- og beredskapsplaner er utarbeidet og øves i både nasjonalt og lokalt (dvs på kommunenivå) - og innen de ulike statlige etater. Politikerne behandler med jevne mellomrom det grunnleggende prinsipper og forutsetninger for dette arbeidet.

 

En god del informasjon om dette finnes på DSB sine hjemmesider. Blant annet utgir DSB en årlig rapport med fokus på sikkerhet, sårbarhet og beredskap.

 

Ellers er offentlige etater omfattet av akkurat det samme HSM regelverket som private bedrifter.

 

Generelt er faktisk mitt inntrykk at krise-/beredskapsplaner virket som bare det. Selv om den fysiske infrastrukturen rundt regjeringen var så sterkt rammet, fungerte statsapparatet i realiteten 100 % hele tida. At man ser mangler på detaljnivå i ettertid er en sak, men det virkelig viktige i overordnet perspektiv fungerte som det skulle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet i Oslo må selvfølgelig få sitt eget transporthelikopter. Dette burde kunne romme rundt 6 passasjerer.

6 mann er ikke nok til å få med f.eks. Delta ut på oppdrag.

Man kan jo dele opp Delta da....

 

Er vel bedre med halv Delta enn ingenting

Det kommer an på situasjonen. Dersom de vet nøyaktig hva de er på vei til, ja, da kan de nok helt sikkert klare seg med 6 mann. Problemet oppstår i krisesituasjoner hvor man kun vet at de må ut, men ikke har full oversikt over hva de må gjøre når de kommer frem. Delta består ikke av folk som er topptrent i alt. Man får spesialtrening i enkelte "disipliner". Hva om de dropper å ta med ekspertise på det de faktisk trenger i neste krisesituasjon?

 

Vel, vi vet jo hva som skjer om de skulle gjøre det. En haug av mennesker kommer til å sitte på diverse forum og forklare hvordan de ville løst oppgavene bedre.

 

Ikke at jeg mener at politiet ikke gjorde det rette, men denne kjøper jeg ikke. Hvilke kapasiteter er det du mener de ville mistet som de ikke hadde klart seg uten?

Lenke til kommentar

 

Det er jo så jævla enkelt å sitte her i etterkant å si hvordan de burde ha løst situasjonen, uten noen som helst erfaring eller trening på hva som faktisk fungerer i ulike situasjoner., slik som enkelte har. F.eks. Delta.

 

Man kan, på et ganske godt grunnlag, diskutere om det bør være bedre kapasitet for fremtidige situasjoner for Delta, men når politiet og forsvaret selv sier at et helikopter ikke ville hjulpet i denne situasjonen, vil jeg nok tro at de har et mye bedre grunnlag for sine uttalelser enn de som sitter og drømmer om Ramboaksjoner fra lenestolen.

 

 

Dette er fasiten. Er så sinnsykt lei å lese om alle "ekspertene" på diverse forum som uttaler seg om hva politiet burde gjort. Tror de virkelig ikke at de som har best peiling på hva som bør gjøres og hva som er raskest, er politiet selv? Neida, hadde politiet bestått av utvalgte personer på Diskusjon.no og VGD hadde nok responstid blitt halvert, minst! Delta er fullt på høyde med tilsvarende antiterrorenheter i resten av verden, så å tro at svensk, dansk, tysk, britisk, amerikansk eller whatever politi ville hatt raskere responstid på en tilsvarende situasjon er i beste fall naivt.

 

Derimot synes jeg at Delta burde ha tilgang til rask helikoptertransport 24/7. Hvordan dette bør løses rent praktisk kan jeg ikke uttale meg om, men at nærmeste helikopterstyrke er stasjonert på Rygge er vel ikke ideelt mtp at Delta er i Oslo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke at jeg mener at politiet ikke gjorde det rette, men denne kjøper jeg ikke. Hvilke kapasiteter er det du mener de ville mistet som de ikke hadde klart seg uten?

De kunne klart seg uten flere kapasiteter på Utøya. Problemet er at det er noe de ikke visste før de kom frem. Hva om de kom frem til Utøya, ABB hadde tatt turen ut i båt for å skyte på ungdommer som svømmer, og de kun hadde med seg folk som er spesialisert i "lydløs" arrestasjon? Hadde det blitt mindre kritikk da, siden de tross alt kom frem raskere, bare uten noen som kunne aksjonert hurtig?

 

Det er bedre å ha med noen spesialiteter for mye, enn å risikere å stå der uten noen som er spesialisert i det de faktisk trenger når de kommer frem.

Lenke til kommentar

Angående bruk av skarpskyttere fra helikopter, så er dette noe som trenes på. Men sånn som situasjonen var på Utøya var det lite aktuelt. Ikke bare mtp tilgangen helikopter, det er mange andre faktorer som spiller inn. Først og fremst er det ekstremt risikabelt, avstanden kunne ikke vært lang, og selv på 100 meter skal det ikke mye til for at gjerningsmannen tar dekning bak en stein og bare eksponerer en liten del av kroppen, da blir det nesten umulig selv for trente skarpskyttere å treffe. Gjerningsmann derimot, har en enkel skyteskive som henger stille i lufta. Bruk av skarpskyttere her hadde nesten kun vært aktuelt hvis gjerningsmannen var synlig fra fastlandet, det er vel en 600-700 meter, og selvsagt også et vanskelig mål å treffe, hvertfall hvis han er i bevegelse. Men langt bedre enn å skyte fra helikopter.

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Ikke at jeg mener at politiet ikke gjorde det rette, men denne kjøper jeg ikke. Hvilke kapasiteter er det du mener de ville mistet som de ikke hadde klart seg uten?

De kunne klart seg uten flere kapasiteter på Utøya. Problemet er at det er noe de ikke visste før de kom frem. Hva om de kom frem til Utøya, ABB hadde tatt turen ut i båt for å skyte på ungdommer som svømmer, og de kun hadde med seg folk som er spesialisert i "lydløs" arrestasjon? Hadde det blitt mindre kritikk da, siden de tross alt kom frem raskere, bare uten noen som kunne aksjonert hurtig?

 

Det er bedre å ha med noen spesialiteter for mye, enn å risikere å stå der uten noen som er spesialisert i det de faktisk trenger når de kommer frem.

 

Det er jo ikke slik at man ville sendt inn en gjeng med spesialisering innenfor noe som fort kunne bli helt unovendig. Man sender jo da inn en patrulje, med temmelig standard oppsett som har ett mest mulig bredt spekter. Igjen, hvilke kapasiteter tror du man ville manglet?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke slik at man ville sendt inn en gjeng med spesialisering innenfor noe som fort kunne bli helt unovendig. Man sender jo da inn en patrulje, med temmelig standard oppsett som har ett mest mulig bredt spekter. Igjen, hvilke kapasiteter tror du man ville manglet?

Det er jævla lett nå i etterkant å si hva de kunne ha gjort. Det du kan få lov til istedet er å gjøre et utvalg på følgende basert kun på samme informasjon som de hadde når de måtte komme seg til Utøya. Du har fire divisjoner med to team i hver divisjon. Vi er begrenset til 6 mann, så du får med deg ett team.

 

  • Tauentringsteam
  • Bilentringsteam
  • Skarpskytterteam
  • Båtteam
  • Stille entringsteam
  • Sprengningsteam
  • Sanitetsteam
  • Dykkerteam

Når du ikke aner hvor mange personer det er, hvor de befinner seg på øya og hva de er utstyrt med, hvem ville du valgt for å få med 6 mann i helikopteret, og fortsatt være sikker på at du kan gjøre det som trengs? Husk, hva du vet er fullstendig irrelevant.

 

Du skal gå ut fra det de visste når de måtte komme seg avgårde. Skyting på Utøya, ukjent antall gjerningsmenn, ukjent antall ofre, vet ikke hvor på Øya gjerningsmenn befinner seg, eller i det hele tatt om det kommer til å være noen gjerningsmann på øya lenger, når dere kommer frem.

 

Sett i gang å velg ett team. Hundrevis av liv avhenger av at du velger rett. Du skal være fremme og ha arrestert skytter(e) i løpet av 40 minutter.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

I følge wikipedia:

 

Medlemmer av Beredskapstroppen (delta) rekrutteres fra de forskjellige politidistriktene, og opptaket består av både fysiske og psykiske tester, intervju og sikkerhetsklarering. Grunnutdannelsen er et seks ukers langt kurs i terrorbekjempelse, én ukes innføringskurs og ett års prøvetid. De fysiske minstekravene for å komme inn på kurset er som følger:

 

3000 meter på mindre enn 12:30

50 situps

10 hangups med overtak

400 meter svømming*

Fridykk ned til 4 meter

 

 

Slik at hver enkel av dem kan da vel gjøre litt for å stoppe en terrorhandling......

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye tro på at Norges deltagruppe har så spesiell individuell opplæring. Det høres rett og slett teit ut.

 

Tenk deg at man driver med en øvelse og så blir Per og Ola satt på sidelinjen for dem skal ikke lære dette xD

 

Nei, den er nok litt for fantasifull....hehe

 

Du kan jo oppdatere deg litt ved hjelp av Wikipedia (ser du har funnet denne). Klart at alle har generell politifaglig opplæring samt en lang rekke generelle kapasiteter (fysiske og psykiske) - men de er også spesialisert som artikkelen viser og TEE forklarer. Slik inndeling har faktisk alle spesielle innsatsstyrker (politi og militære)

 

I beredskapstroppen bygger også spesialiseringen i betydelig grad på sivil kompetanse. Er du konkurranseskytter med rifle er det stor sannsynlighet for at du ender på skarpskytterteam.

 

Det betyr ikke at man f.eks bare sender båtteam når en båt skal entres - som oftest er det en gitt kombinasjon av team med ulike spesialiteter som brukes.

 

PS! De minstekravene ligger langt unna de reelle kapasitetene som beredskapstroppen har. Dette er minstekrav for kurset og krav som faktisk jeg som 25-åring klarte enkelt. De fysiske kravene har også lite med evne til å stoppe handlinger. Man trenger en god grunnfysikk - men det er helt andre ting som gjør deg egnet i "Delta".

Lenke til kommentar

Slik at hver enkel av dem kan da vel gjøre litt for å stoppe en terrorhandling......

Dersom de kravene beskriver alle som kan stoppe en terrorhandling kunne jeg vært antiterrorpersonell som 19-åring.

 

De fysiske minstekravene for å bli vurdert som søker sier fint lite om hva du egentlig kan, og hvor egnet du er til ulike oppgaver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik at hver enkel av dem kan da vel gjøre litt for å stoppe en terrorhandling......

Dersom de kravene beskriver alle som kan stoppe en terrorhandling kunne jeg vært antiterrorpersonell som 19-åring.

 

De fysiske minstekravene for å bli vurdert som søker sier fint lite om hva du egentlig kan, og hvor egnet du er til ulike oppgaver.

 

Er nok enklest å bli terrorist, krever ingen utdannelse...

Lenke til kommentar
Anbefaler folk å lese artikkelen i DN i dag. Den bekrefter mye av dette.

Slike kommentarer uten lenke eller mer konkret beskrivelse er ubrukelige.

 

Hadde selvfølgelig tatt med lenke om det fantes... Artikkelen sto bare i papirutgaven i dag, så du får heller klage til DN, også får de som er interessert kjøpe avisen..Jeg bare oppfordrer eller gir et tips om å lese den før de uttaler seg blindt her inne..

Det riktige å gjøre da er å si nøyaktig hva du snakker om, og eventuelt nevne sidetall hvis det er en papiravis.

 

"Les DN i dag" er ubrukelig. "Les papirutgaven av dagens DN på side X" er derimot den riktige måten å gjøre det på.

 

Et par "vanlige" politifolk ville antagelig kunnet nærme seg øyen, og kanskje komme på land, uten uakseptabelt høy risiko.

Jeg anbefaler mindre synsing fra deg, og mer ydmykhet. Hvis det er noe du faktisk lurer på, anbefaler jeg deg å stille ærlige spørsmål fremfor å kjøre på med egne fantasier om hvordan du mener verden fungerer.

 

De som seriøst ville ha denne infoen hadde kjøpt avisen og lest artikelen uavhengig av sidetall..men noen må tydligvis ha det inn med tskje(gjerne de som ikke leser så mye generelt?)..

Jeg har fått DN til å legge ut artikkelen til deg...så vær så god: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2188604.ece

:thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler at følgende må repeteres for enkelte:

 

Politiet sier at det hadde vært uaktuelt å bruke skarpskytter fra helikopter pga. sivile som var rundt mannen.

 

ja høres fornuftig ut...hold helikopteret på bakken...bedre å bruke laaaaang tid ut dit...de kunne jo ikke risikerere å overumple mannen som drepte flere sivile i minuttet..la oss stole på politiet..de vet ALLTID best..

:wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...