Gå til innhold

Bruk av helikopter på Utøya


Anbefalte innlegg

Aktionen vækker beundring. Også i udlandet. 61 minutter fra alarm til anholdelse imponerer nemlig.

http://ekstrabladet.dk/112/article1593406.ece

Jeg skjønner heller ikke at folk presterer å klage på dette. En time fra melding til mannen er pågrepet er jo dritraskt og viser et meget smidig system som har kastet seg rundt nærmest på sekundet.

 

Som tidligere utenlandssoldat har jeg flere ganger vært i såkalt QRF-beredskap (Quick Reaction Force) - altså en enhet (normalt en tropp eller et par lag) som skal være klar til å rykke ut på ekstremt kort varsel.

 

Av en håndfull utrykninger jeg har vært med på opplevde jeg ikke en eneste gang at QRF var ute av leirporten på under femten minutter - og det til tross for at biler og våpen står klart og alle deltakerne er pålagt å sove med klær på osv. for å kutte beredskapstiden. Det som tar tid er jo ikke å laste opp personell o.l. men briefing og info så man vet hva man går til og hvor man skal.

 

Som nevnt tidligere i forbindelse med Utøya; flere mils avstand og problemet 'løst' på en time? Imponerende rett og slett.

Endret av satchman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ble løst på drøyt en time fordi selve aksjonen ikke krevde mer fra innsatsstyrken, og selve ankomsten til øya er nesten lik tidspunktet for pågripelsen. Det var èn mann og han gikk dem i møte for å overgi seg. Det var bare flaks at det gikk som det gikk. Tenk deg om det var tre-fire menn der og de hadde forskanset seg for å gjøre motstand. Da ville situasjonen vært en helt annen og splitt lag pluss sikring hadde vært nødvendig. Delta ville potensiellt blitt overkjørt med den ankomsten de valgte(blir feil å si valgte, det var eneste mulighet de hadde). Det vet nok du og. Over 15min på å forlate leiren er vanlig for normale styrker men ikke for innsats ala FSK. De reiser på under 10min ved full beredskap.

 

Det er skremmende å se hvor mange som er fornøyd med denne beredskapen. Når utenlandske medier skriver de er imponert så tar de neppe høyde for at dette var på en liten øy, snaut fire mil unna, og ikke en SIBO situasjon. London er aldeles ikke sammenlignbart med Utøya. Delta gjorde jobben sin bra, det ekke tvil om det, men med raskere transport hadde liv vært spart. Det å si at bil, båt, hoppe over i nye båter når båt nr.1 stopper underveis, for så ilandstige fra små rekreasjonsbåter er tilstrekkelig er faenmeg hårreisende. VI har råd til bedre stående beredskap, og selv om det er fakkeltog, roser og folk griner et par uker så skal det ikke forundre meg om Norge går tilbake i bobla si om en kort stund.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Som jeg skrev, svenskene har IKKE 7 (eller 6 for den saks skyld) hokus klare til enhver tid, som Bolson er nærmere inne på.

 

Det at Sverige har 6 helikoptre er heller ikke noe godt argument for at Norge skal ha like mange. Dobbelt så mange inbyggere, mer kriminalitet osv gjør at Sverige har mer bruk for 6 helikoptre enn Norge. Ikke det at jeg mener at ett er nok, men det virker da som danskene greier seg bra med sine null.

 

Litt off-topic her, men:

 

Aktionen vækker beundring. Også i udlandet. 61 minutter fra alarm til anholdelse imponerer nemlig.

 

- Hvis det her var sket i London, ville det have taget mere end en time at få en SAS-enhed derhen, siger sikkerhedseksperten John O’Conner, der er tidligere chef hos Scotland Yard til VG.

 

- Det ville tage dem timer at komme ind.

 

 

http://ekstrabladet.dk/112/article1593406.ece

 

imponerende lesing, skulle tru at anders kjempet en siste kamp. Men så trengte ABB ikke å kjempe så mye for hans akjson var jo fullført

 

Angående danmak og helikopterberedskap så kan man ikke sammenligne dem med norge. Flatt land som ikke har slike avstander som i norge. I tillegg så har danske veier mulighet for utrykning i hastigheter som man i norge bare kan drømme om........

Lenke til kommentar

Problemet ble løst på drøyt en time fordi selve aksjonen ikke krevde mer fra innsatsstyrken, og selve ankomsten til øya er nesten lik tidspunktet for pågripelsen. Det var èn mann og han gikk dem i møte for å overgi seg. Det var bare flaks at det gikk som det gikk. Tenk deg om det var tre-fire menn der og de hadde forskanset seg for å gjøre motstand. Da ville situasjonen vært en helt annen og splitt lag pluss sikring hadde vært nødvendig. Delta ville potensiellt blitt overkjørt med den ankomsten de valgte(blir feil å si valgte, det var eneste mulighet de hadde). Det vet nok du og. Over 15min på å forlate leiren er vanlig for normale styrker men ikke for innsats ala FSK. De reiser på under 10min ved full beredskap.

 

Det er skremmende å se hvor mange som er fornøyd med denne beredskapen. Når utenlandske medier skriver de er imponert så tar de neppe høyde for at dette var på en liten øy, snaut fire mil unna, og ikke en SIBO situasjon. London er aldeles ikke sammenlignbart med Utøya. Delta gjorde jobben sin bra, det ekke tvil om det, men med raskere transport hadde liv vært spart. Det å si at bil, båt, hoppe over i nye båter når båt nr.1 stopper underveis, for så ilandstige fra små rekreasjonsbåter er tilstrekkelig er faenmeg hårreisende. VI har råd til bedre stående beredskap, og selv om det er fakkeltog, roser og folk griner et par uker så skal det ikke forundre meg om Norge går tilbake i bobla si om en kort stund.

Uansett hvor mye eventuelle gjerningsmenn hadde forskansa seg så hadde delta fortsatt vert der etter under en time og det er det som er den imponerende biten, om det hadde tatt dem flere dager å pågripe gjerningsmennene pga at de forskansa seg har absolutt ingenting å si for om utrykkninga var rask eller ikke. Om jeg ikke husker feil er dagens utrykkningskrav for delta (dvs kravet for når de senest skal kjøre fra basen) på 45 minutter. Det vil si at man kunne rissikert at delta brukte nesten like lang tid på å komme seg ut fra basen som hele utrykkninga deres tok tilsammen. Skulle gjerne hatt en kilde på hvor du har 10 minutters utrykkningstid på FSK fra.

 

Må også gjerne forklare hvorfor man ikke kan sammenligne London med Utøya, om noe burde da London ha bedre beredskap siden det er betydelig tettere befolkning der. Og forventer du virkelig at politiet i norge skal ha en båt som kan holde 12+ personer i hver eneste insjø i landet? Det er faktisk mange politidistrikt langs kysten som ikke har tilgang på politibåt i heletatt. For eksempel er det bare en politibåt i hele hordaland, selv om enkelte av politidistriktene består av svært mye sjø og øyer. Så om det er noe steder en ny politibåt burde vert satt inn er det i et slikt distrikt og ikke i en liten pytt utenfor Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet ble løst på drøyt en time fordi selve aksjonen ikke krevde mer fra innsatsstyrken, og selve ankomsten til øya er nesten lik tidspunktet for pågripelsen. Det var èn mann og han gikk dem i møte for å overgi seg. Det var bare flaks at det gikk som det gikk. Tenk deg om det var tre-fire menn der og de hadde forskanset seg for å gjøre motstand. Da ville situasjonen vært en helt annen og splitt lag pluss sikring hadde vært nødvendig. Delta ville potensiellt blitt overkjørt med den ankomsten de valgte(blir feil å si valgte, det var eneste mulighet de hadde). Det vet nok du og. Over 15min på å forlate leiren er vanlig for normale styrker men ikke for innsats ala FSK. De reiser på under 10min ved full beredskap.

 

Det er skremmende å se hvor mange som er fornøyd med denne beredskapen. Når utenlandske medier skriver de er imponert så tar de neppe høyde for at dette var på en liten øy, snaut fire mil unna, og ikke en SIBO situasjon. London er aldeles ikke sammenlignbart med Utøya. Delta gjorde jobben sin bra, det ekke tvil om det, men med raskere transport hadde liv vært spart. Det å si at bil, båt, hoppe over i nye båter når båt nr.1 stopper underveis, for så ilandstige fra små rekreasjonsbåter er tilstrekkelig er faenmeg hårreisende. VI har råd til bedre stående beredskap, og selv om det er fakkeltog, roser og folk griner et par uker så skal det ikke forundre meg om Norge går tilbake i bobla si om en kort stund.

Uansett hvor mye eventuelle gjerningsmenn hadde forskansa seg så hadde delta fortsatt vert der etter under en time og det er det som er den imponerende biten, om det hadde tatt dem flere dager å pågripe gjerningsmennene pga at de forskansa seg har absolutt ingenting å si for om utrykkninga var rask eller ikke. Om jeg ikke husker feil er dagens utrykkningskrav for delta (dvs kravet for når de senest skal kjøre fra basen) på 45 minutter. Det vil si at man kunne rissikert at delta brukte nesten like lang tid på å komme seg ut fra basen som hele utrykkninga deres tok tilsammen. Skulle gjerne hatt en kilde på hvor du har 10 minutters utrykkningstid på FSK fra.

 

Må også gjerne forklare hvorfor man ikke kan sammenligne London med Utøya, om noe burde da London ha bedre beredskap siden det er betydelig tettere befolkning der. Og forventer du virkelig at politiet i norge skal ha en båt som kan holde 12+ personer i hver eneste insjø i landet? Det er faktisk mange politidistrikt langs kysten som ikke har tilgang på politibåt i heletatt. For eksempel er det bare en politibåt i hele hordaland, selv om enkelte av politidistriktene består av svært mye sjø og øyer. Så om det er noe steder en ny politibåt burde vert satt inn er det i et slikt distrikt og ikke i en liten pytt utenfor Oslo.

 

Største problemet med Norsk politi er at med en politibåt tenker man mest på å passe på at båtfolket holder seg innen for fartsreglene. Tviler på at noen har tenkt noe særlig på utrykning/terrorangrep.......

Lenke til kommentar

Største problemet med Norsk politi er at med en politibåt tenker man mest på å passe på at båtfolket holder seg innen for fartsreglene. Tviler på at noen har tenkt noe særlig på utrykning/terrorangrep.......

Når jeg tenker etter.. Har det egentlig noensinne vært et terrorangrep hvor man har hatt et behov for båt før?

 

Kommer ikke på noen i farten.

Lenke til kommentar

Største problemet med Norsk politi er at med en politibåt tenker man mest på å passe på at båtfolket holder seg innen for fartsreglene. Tviler på at noen har tenkt noe særlig på utrykning/terrorangrep.......

Når jeg tenker etter.. Har det egentlig noensinne vært et terrorangrep hvor man har hatt et behov for båt før?

 

Kommer ikke på noen i farten.

Det har ikke vært behov for noe av det som diskuteres her i tråden på et tidligere tidspunkt. Det er derfor vi ikke har noen av disse tingene heller. Klart det er trist, men realiteten er at man kjøper ikke inn masse utstyr man ikke har bruk for.

Spørsmålet nå er jo hvorvidt politikerne er villige til å bevilge middler til å ha utstyr stasjonert rundt i landet slik at man kan takle slike situasjoner raskere i framtiden. Jeg håper i alle fall det, nå som det er bevist at et slikt behov faktisk eksisterer.

 

 

Ang. bruk av skarpskytter fra helikopter, så syns jeg den filmen fra New Zealand (eller hvor det nå var) er en dårlig sammenligning. Her kan helikopteret sveve rett over hodene til dyrene, samt holde lik fart som dyrene.

En gal mann med skytevåpen kan ha en ekkel tendens til å besvare ild, noe som gjør det lite aktuelt å sveve rett over hodet hans. Dessuten traff ikke skytteren på alle skuddene heller, og dette var på nært hold. Jeg har fortsatt mine tviler for at det er en så vanvittig god idé å skyte fra helikopter når det er sivile i nærheten.

Lenke til kommentar

Problemet ble løst på drøyt en time fordi selve aksjonen ikke krevde mer fra innsatsstyrken, og selve ankomsten til øya er nesten lik tidspunktet for pågripelsen. Det var èn mann og han gikk dem i møte for å overgi seg. Det var bare flaks at det gikk som det gikk. Tenk deg om det var tre-fire menn der og de hadde forskanset seg for å gjøre motstand. Da ville situasjonen vært en helt annen og splitt lag pluss sikring hadde vært nødvendig. Delta ville potensiellt blitt overkjørt med den ankomsten de valgte(blir feil å si valgte, det var eneste mulighet de hadde). Det vet nok du og. Over 15min på å forlate leiren er vanlig for normale styrker men ikke for innsats ala FSK. De reiser på under 10min ved full beredskap.

 

Det er skremmende å se hvor mange som er fornøyd med denne beredskapen. Når utenlandske medier skriver de er imponert så tar de neppe høyde for at dette var på en liten øy, snaut fire mil unna, og ikke en SIBO situasjon. London er aldeles ikke sammenlignbart med Utøya. Delta gjorde jobben sin bra, det ekke tvil om det, men med raskere transport hadde liv vært spart. Det å si at bil, båt, hoppe over i nye båter når båt nr.1 stopper underveis, for så ilandstige fra små rekreasjonsbåter er tilstrekkelig er faenmeg hårreisende. VI har råd til bedre stående beredskap, og selv om det er fakkeltog, roser og folk griner et par uker så skal det ikke forundre meg om Norge går tilbake i bobla si om en kort stund.

 

At tid for ankomst er tilnærmet lik tid for pågripelse er ikke bare flaks nei.

 

Det at det var en liten øy gjør ikke aksjonen mindre imponerende, tvert imot. Jeg hadde tatt en "SIBO-situasjon" (hva du nå legger i det, beleiret bygning eller noe ala Mumbai) foran en skytemassakre på en isolert øy anytime. Som en annen sa her, det at London ikke er sammenlignbart med Utøya, er helt korrekt. En utrykning i London skal og bør gå mye fortere av flere årsaker.

 

Jeg skal ikke argumentere mot at liv kunne vært spart hvis det var transporthelikopter tilgjengelig. Derimot er det ikke gitt at fastroping på selve øya hadde vært det beste alternativet. Det kunne fort blitt "helikopter, båt, hoppe over i nye båter når båt nr.1 stopper underveis, for så ilandstige fra små rekreasjonsbåter". For som du sa, hva hvis det hadde vært 3-4 gjerningsmenn der? Sykt lett å legge et bakhold på personell som kommer ned tau. Samkjørt med termisk fra politihelikopteret kunne man riktignok klarert en nedfiringsplass nok til at man kan få ned noe personell relativt trygt.

 

At det er behov for forbedring av beredskap, er helt klart. Men utifra sånn som ståa var før 22 juli, gjorde politiet absolutt det de kunne, mer er det ikke å forlange fra deres side. De som bevilger derimot...

 

Angående danmak og helikopterberedskap så kan man ikke sammenligne dem med norge. Flatt land som ikke har slike avstander som i norge. I tillegg så har danske veier mulighet for utrykning i hastigheter som man i norge bare kan drømme om........

 

Det at Danmark er et mindre land er da ikke noe argument for at de ikke burde ha politikelikopter. Norges politihelikopter brukes nesten bare i Oslo-området, tviler sterkt på at behovet i Oslo er større enn i København.

At danske veier er bedre egnet for utrykning er selvsagt riktig, er bare deler av E6 og E18 som kan måle seg med danske motorveier. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Største problemet med Norsk politi er at med en politibåt tenker man mest på å passe på at båtfolket holder seg innen for fartsreglene. Tviler på at noen har tenkt noe særlig på utrykning/terrorangrep.......

Når jeg tenker etter.. Har det egentlig noensinne vært et terrorangrep hvor man har hatt et behov for båt før?

 

Kommer ikke på noen i farten.

Eneste jeg kommer på sånn uten å tenke meg nøye om er USS Cole. Men med tanke på at militære spesialstyrker av naturlige årsaker allerede var på plass blir det ikke noen god sammenligning med tanke på uttrykning.

Lenke til kommentar

Problemet ble løst på drøyt en time fordi selve aksjonen ikke krevde mer fra innsatsstyrken, og selve ankomsten til øya er nesten lik tidspunktet for pågripelsen. Det var èn mann og han gikk dem i møte for å overgi seg. Det var bare flaks at det gikk som det gikk. Tenk deg om det var tre-fire menn der og de hadde forskanset seg for å gjøre motstand. Da ville situasjonen vært en helt annen og splitt lag pluss sikring hadde vært nødvendig. Delta ville potensiellt blitt overkjørt med den ankomsten de valgte(blir feil å si valgte, det var eneste mulighet de hadde). Det vet nok du og. Over 15min på å forlate leiren er vanlig for normale styrker men ikke for innsats ala FSK. De reiser på under 10min ved full beredskap.

 

 

At tid for ankomst er tilnærmet lik tid for pågripelse er ikke bare flaks nei.

 

Det at det var en liten øy gjør ikke aksjonen mindre imponerende, tvert imot. Jeg hadde tatt en "SIBO-situasjon" (hva du nå legger i det, beleiret bygning eller noe ala Mumbai) foran en skytemassakre på en isolert øy anytime. Som en annen sa her, det at London ikke er sammenlignbart med Utøya, er helt korrekt. En utrykning i London skal og bør gå mye fortere av flere årsaker.

 

Jeg skal ikke argumentere mot at liv kunne vært spart hvis det var transporthelikopter tilgjengelig. Derimot er det ikke gitt at fastroping på selve øya hadde vært det beste alternativet. Det kunne fort blitt "helikopter, båt, hoppe over i nye båter når båt nr.1 stopper underveis, for så ilandstige fra små rekreasjonsbåter". For som du sa, hva hvis det hadde vært 3-4 gjerningsmenn der? Sykt lett å legge et bakhold på personell som kommer ned tau. Samkjørt med termisk fra politihelikopteret kunne man riktignok klarert en nedfiringsplass nok til at man kan få ned noe personell relativt trygt.

 

At det er behov for forbedring av beredskap, er helt klart. Men utifra sånn som ståa var før 22 juli, gjorde politiet absolutt det de kunne, mer er det ikke å forlange fra deres side. De som bevilger derimot...

 

 

Selvfølgelig var det flaks at de tok han så tidlig. De brukte stemme for å få gjerningsmann til å skifte fokus, og det fokuset kunne like gjerne vært bruk av ild mot Delta istedet for overgivelse, forskansing og mer ild mot sivile eller rømme vekk fra Delta med fortsatt ildgivning mot tilfeldige mål før de fikk tatt han. De traff en mann i skogen med hendene høyt hevet over hodet, og våpenet hadde han lagt fra seg. Hadde det vært flere gjerningsmenn(noe de ikke visste helt sikkert) ville det vært enda mer flaks.

 

Det å si at du tar strid i SIBO istedet for en øy med vegetasjon og oversiktlig terreng er jo din sak men har du vært i en SIBO(strid i bebygd område) situasjon før så skifter du fort mening. Det kan jeg love deg. Hva angår fastrope så går det veldig fort å tømme et heli for 10 mann. Risikoen for å bli truffet er alltid der men det er også jobben deres å ta en slik risiko i sånne situasjoner, hvis det ikke er mulig å få en oversikt før drop. Pri er alltid å uskadeligjøre trussel når vi snakker om innsatsstyrker. Vi snakker ikke om halvfeite trafikkonstabler her, hvor sikring av eget liv går foran alt annet. Her er det sikring av publikum og sivile som går foran, hadde det vært noe annet så kan du jo spørre deg selv om hvorfor de satt fot på øya i det hele tatt.

 

En utrykning i London er mye vanskeligere og mer omfattende enn en så rett frem transport på 38km til en øy som vi snakker om her. Har du vært i London før? Det at SAS trenger en time på å nå frem der burde fortelle deg hvor vanskelig det er med landing, drop og plass i det hele tatt. Byer er alltid verre å forsere enn utmark uansett hvordan man ankommer. Det finnes ikke strake linjer men det finnes tusenvis av omveier og alternative ruter og muligheter man må vurdere hvis noe oppstår.

Lenke til kommentar

Det er alltid flaks involvert i skarpe operasjoner, men å si at det var "bare flaks" er tullpart, og det vet du. Ja, det var en god porsjon flaks innvolvert, men jeg tviler på at f.eks fem dårlige trente politimenn hadde brukt to minutter på arrestasjonen.

 

Forøvrig trenger du ikke anta noe om meg og hinte til at jeg aldri har vært i SIBO før. Det er nemlig feil. Det har vært mange i tråden her som har lurt på dine kilder og hva du baserer uttalelsene dine på, noe du ikke ser ut til å være interessert i å svare på. Noe som er greit nok, men det kommer med en pris.

 

Når du skrev SIBO gikk jeg utifra en beleiret bygning. Innbrudd er betraktelig vanskeligere og mer risikabelt på en øy kontra en bygning. Selvsagt er det mange faktorer som spiller inn her, men overall, heller bygning enn øy. Mumbai-scenario derimot, da ville jeg foretrukket en øy.

Endret av Sierra149
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig var det bare flaks at de tok han så tidlig. MANNEN KOM I MØTE OG OVERGAV SEG. Tror du de visste det da de entret øya du eller? SÅ godt som all tid operasjonen tok var REISETID.

 

Du hakke peil på taktiske operasjoner når du heller foretrekker å entre et bebygd område enn en liten øy. Så enkelt er det. Hvis du skal sammenligne en landsby med Utøya så kan du gange potensielle farer og skjulesteder med hundre i favør SIBO. Du kan banne på at selv innsatsstyrker ville foretrukket dette scenarioet før bebygd område i dette tilfellet, hvis de måtte velge. Det er greit å holde fingern i jorda. Dette var ingen krigssituasjon, dette var en maniac som skøt ned forsvarsløse uskyldige for fote hvor hvert sekund teller. Det var ikke satt opp noen forsvar(det var en sommerleir med hundrevis av nyskjerrige ungdommer ikke sant?). Risikoen for sivile skader er mange ganger større i bebygd område ved entring. Hvorfor? Det er i tett område, du har mye mindre oversikt og sivile kan gjemme seg bak vegger/dører/hushjørner, you name it. Faren for feil er mye større, et evt. bomskudd har større sjanse for å treffe et sted det ikke skal, nettopp fordi det er tettere og kortere avstander.

 

Hvorfor skulle jeg være interresert i å poste mine kilder? Det er sikkert viktig for sauer å finne kilder men folk som kan tenke selv klarer å legge sammen to og to. Mine kilder forblir der de er og jeg har grei erfaring. Capiche? Uansett så er det nytteløst å få folk til å åpne øya uten å stå på en talerstol med stjerner på skuldrene, så det har vel vært bortkasta tid. Om et par uker er Norge tilbake i samme tralten og vi blir like overrasket hvis det skulle skje flere ganger. Delta må vel bruke sykkel da.

Endret av kimosabi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig var det bare flaks at de tok han så tidlig. MANNEN KOM I MØTE OG OVERGAV SEG. Tror du de visste det da de entret øya du eller? SÅ godt som all tid operasjonen tok var REISETID.

 

Du hakke peil på taktiske operasjoner når du heller foretrekker å entre et bebygd område enn en liten øy. Så enkelt er det. Hvis du skal sammenligne en landsby med Utøya så kan du gange potensielle farer og skjulesteder med hundre i favør SIBO. Du kan banne på at selv innsatsstyrker ville foretrukket dette scenarioet før bebygd område i dette tilfellet, hvis de måtte velge. Det er greit å holde fingern i jorda. Dette var ingen krigssituasjon, dette var en maniac som skøt ned forsvarsløse uskyldige for fote hvor hvert sekund teller. Det var ikke satt opp noen forsvar(det var en sommerleir med hundrevis av nyskjerrige ungdommer ikke sant?). Risikoen for sivile skader er mange ganger større i bebygd område ved entring. Hvorfor? Det er i tett område, du har mye mindre oversikt og sivile kan gjemme seg bak vegger/dører/hushjørner, you name it. Faren for feil er mye større, et evt. bomskudd har større sjanse for å treffe et sted det ikke skal, nettopp fordi det er tettere og kortere avstander.

Det at det er betydelig mange flere skjulesteder i et SIBO scenario gjelder for begge sider. Innsatsstyrkene vil ha mye mer dekning og lettere kunne bevege seg fra dekkning til dekkning for å komme seg i stadig bedre posisjoner. Det er betydelig større sjangse for at innsatsstyrken skal skade sivile, men dette er relativt skjeldent at skjer med mindre det er svært vanskelige situasjoner. Ved SIBO er det også mye høyere sjangse for at sivile klarer å uskadeliggjøre gjerningsmannen på egenhånd, som nok er en av grunnene til at ABB stort sett ungikk å gå inn i bygninger.

 

Dersom flere bevepna personer hadde barrikadert seg på øya hadde det derimot vert svært vanskelig å komme seg innpå dem. Ut fra øya har man svært god oversikt, og noen få godt utvalgte forsvarsstillinger rundt øya ville gjort det svært rissikabelt å prøve å komme seg til øya. Du kan jo selv tenke deg hvordan det hadde gått om beredskapsstyrken når de nesten var framme på øya hadde blitt overraska av en godt valgt stilling med god dekkning.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg være interresert i å poste mine kilder? Det er sikkert viktig for sauer å finne kilder men folk som kan tenke selv klarer å legge sammen to og to. Mine kilder forblir der de er og jeg har grei erfaring. Capiche?

 

Haha! Dette poster folk? :blush:

 

sånn det er når kildene dine er CS, Call of Duty og Rainbow Six

  • Liker 7
Lenke til kommentar

For det første så er det usaklig å gå vekk fra topic og skrike etter kilder så fort man er uenig med noe, tenk sjøl, sjekk det opp, eller rett og slett få innblikk. Jeg har sagt hvorfor jeg ikke velger å referere til kilder, det er mange andre som heller ikke poster kilder her men grunnen til at dere velger å hoppe på meg pga. lite kildereferanser viser bare at jeg har et poeng. For det andre så er det til stadighet andre som trekker frem spill i denne sammenhengen. Se dere i speilet og kom dere litt ut istedet. Kan hende det vil gjøre dere godt, forumkrigere. ;)

 

@Hattybusk: Et heli går veldig mye raskere og er langt mer sikkert ved inntreng på en sivil øy enn to båter. Hadde de hatt forsvar så ville båtene blitt plukket vekk ganske kjapt, et heli ekke så lett å få has på med små automatvåpen. Noe som egentlig er det opprinnelige poenget mitt, ting fløt ut litt bare når bleietroppen startet med barnslige hersketeknikker. ;)

 

Sierra149: Respekt går begge veier så kom deg ned fra hesten din. Jeg sier til deg når du kommer med tull, det får du tåle. Litt het diskusjon har alle godt av og hvis man er hårsår er det like greit å holde kjeft, ikke sant? Når jeg sier at du ikke vet hva du snakker om hvis du foretrekker aksjon i bebygd område før oversiktlig terreng så har du faktisk ikke særlig peil.

 

Men, det blir mest runde å runde her nu og mer og mer usakligheter så da tar jeg kvelden. :)

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...