Gå til innhold

Poenggivning - en liten diskusjon. Ikke om, systemet, men nivået.


Anbefalte innlegg

Det er klart det kan alltid diskuteres hva som er et godt bilde og det er jo det som gjør hele bildekritikken interessant.

Og selvfølgelig blir det en subjektiv mening man gir uttrykk for - jeg mener absolutt ikke at man skal føye seg etter det som måtte være den gjengse mening! Tvert imot liker jeg veldig godt når man har ulike oppfatninger og kan utveksle velfunderte synspunkter.

 

Det jeg har i tankene er vel snarere at man ikke lar seg rive med av begeistring eller avsky som bygger på hva man tilfeldigvis liker eller ikke liker - jeg for min del kan godt bli begeistret for et "dårlig" bilde hvis det inneholder noe som treffer meg ut fra mine personlige preferanser. Jeg kan godt finne på å gi uttrykk for denne begeistringen i en kommentar, hvis jeg synes det passer og tror det kan være av en viss interesse at jeg deler det, men jeg vil ikke la en slik begeistring ta overhånd når jeg skal gi poeng til bildet - da vil den begeistringen jeg evnt. føler bli relatert til bildets evne til å kommunisere på et mer alment grunnlag.

;)

Jau, då forstår seg...! :cool:

 

Ja, ikke sant? Kanskje er dette helt selvfølgelig for de aller fleste, men jeg tror likevel det kan finnes ganske mange gråsoner hvor det kan være greit å ha dette i tankene... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Siden 2005 har jeg fulgt denne debatten om hvordan tall og poenggivning skal oppfattes eller gis. Og det har vært nok av dem som har kommet heseblesende og styrtforbanna til disk.forumet for å ta rotta på de som ga topp score til et ræva bilde.

 

 

 

Så spørs det da : har du sett elg i solnedgang for første gang, eller har du blitt stappmett av det ? Derfor et godt innspill av Astrid over her. Og enig i at det er et sunnhetstegn for bildet når det blir vurdert ulikt.

 

(Å ja, jeg stusser alt nå på enkelte poengsummer)

 

 

 

Helt OK for meg om noen bare vil bruke tall, noen bare skrive, og kanskje lurt å gjøre begge deler.

 

 

 

Tror vi må leve med ( les: tåle) at ståsted vil variere sterkt, og trolig vanskelig å diktere hvilken terning som skal brukes. Det man tydelig erfarte fra tidligere var at de mest aktive ble de som også fikk flest poenggivninger, og oftest høye score, og flest skriftelige evalueringer.

 

 

 

Faremomentet nå, som i 05/06, er at man kan registrere seg med flere brukernavn, og dermed manipulere stemmegivningen. Skal ikke nevne hva som videre skjedde..... Får håpe vi håndterer dette bedre denne gang.

Lenke til kommentar

(Å ja, jeg stusser alt nå på enkelte poengsummer)

Du er ikke alene :) f.eks. denne har foreløpig kun fått en 1-er.

 

Skulle vært interessert å sett en statistikk på første evaluering (snitt-karakter, og tid fra tråden opprettes til evalueringen gis, gjerne sett i forhold til karakter).

 

Faremomentet nå, som i 05/06, er at man kan registrere seg med flere brukernavn, og dermed manipulere stemmegivningen. Skal ikke nevne hva som videre skjedde..... Får håpe vi håndterer dette bedre denne gang.

Akkurat det tror jeg diskusjon.no har noen rutiner rundt - sjekker bl.a. posting fra samme IP-adresse.

Lenke til kommentar

Tittelen din kan muligens ha hatt en innvirkning på sarte sjeler ja :)

 

Vi kan lage spørringer der vi får opp en liste over alle de som har stemt som ikke har lagt inn bilder i bildekritikken, det er nok her eventuelle "juksere" finnes (kontoer opprettet for å stemme). Ellers kan vi jo kreve f.eks. minimum 5 bilder i bildekritikken for å ha mulighet til å stemme eller noe, hvis dette blir et problem?

Lenke til kommentar

Vi kan lage spørringer der vi får opp en liste over alle de som har stemt som ikke har lagt inn bilder i bildekritikken, det er nok her eventuelle "juksere" finnes (kontoer opprettet for å stemme). Ellers kan vi jo kreve f.eks. minimum 5 bilder i bildekritikken for å ha mulighet til å stemme eller noe, hvis dette blir et problem?

Krav på et visst minimumsantall av biler for å kunne stemme er en mulighet.

 

En annen mulighet er at man må gi en kommentar hvis man stemmer 1 eller 6.

Lenke til kommentar

Problemet på slike nettsider er som regel at det skrives for lite kritikker, dvs folk legger inn bilder, men gidder ikke kommentere andres bilder. Noe av vitsen med stemmegivning uavhengig av å skrive kritikker, er å få flere til å være aktive. Nå fant man altså et hull, den som leter den finner :). Men at noen vil jukse ved å opprette flere brukere, tviler jeg ikke på. Vi ser jo allerede nå hvor alvorlig dette tas. Å knytte det opp mot bilder er vel nyttesløst, kan man stemme med flere brukere, kan man også legge inn bilder med flere brukere. At alle bruker nicknames, gjør det vel lettere å opprette flere brukere. Hadde man krevd at alle brukte fullt navn, tror jeg problemet hadde blitt redusert til et minimum.....men det er vel å tro på julenissen.

Lenke til kommentar

Enig med deg i mye her, Erik.

 

Jeg blir gjerne mer aktiv på DigiT, og kan gjerne skrive mer.

 

 

Det er derimot helt uinteressant å skrive noe som helst, og bortkasta tid, når jeg ikke vet hva fotografen egentlig ønsker seg av tilbakemelding. Kanskje er det bare råd og tips man ønsker til bildet sitt, en annen gang en direkte og usminka evaluering.

 

Skal ikke dra dette lenger, - venter på evalueringskoder, så tar det med ro inntil videre ......... :hmm:

Lenke til kommentar

Er det seriøst at folk lager seg flere brukere for å stemme frem sine egne bilder på et slikt nettsted som dette? Det er jo ingen ting å vinne på slikt. Heder og ære? Hvor mye er så slik ære verdt for en som selv vet at en jukser? For meg er dette uforståelig, både at man ønsker å jukse men også at man frykter slikt.

 

Jeg har nok aldri gitt lange konstruktive kritikker på bilder tidligere og kommer neppe til å gjøre det nå heller, det er fordi jeg ikke føler at jeg har noen kunnskap til å komme med slikt og ville nok bare sittet der med en litt flau smak i munnen etterpå om jeg prøvde på det. Og jeg tror ikke det å poengi et bilde heller er noe jeg kommer til å bruke mye tid på, selv om muligheten til det nå kommer, av samme grunn. Det jeg ønsker er bare muligheten til å kunne si at jeg liker noe jeg ser, ved å gi en liten kommentar omkring det. Om det ikke er bra nok, altså om det blir det samme spetakkelet som det i sin tid var på akam om de "ikke konstruktive" bildekritikkene som ble gitt, så er ikke det heller så veldig viktig for meg. Jeg vet jo allikevel hva jeg liker, og klarer fint å være stille omkring det.

 

Jeg mener ikke være pessimist, men jeg vil bare minne dere på at det er slett ikke alle som er inne på det å fremheve positive eller negative ting ved et bilde bare fordi man ser noe man liker.

Lenke til kommentar

Er det seriøst at folk lager seg flere brukere for å stemme frem sine egne bilder på et slikt nettsted som dette? Det er jo ingen ting å vinne på slikt. Heder og ære? Hvor mye er så slik ære verdt for en som selv vet at en jukser? For meg er dette uforståelig, både at man ønsker å jukse men også at man frykter slikt.

 

Jeg tror faktisk ikke det blir noe stort problem, de brukerne (ja, vi visste hvem de var) er nå ikke lenger aktive her inne - det er i det hele tatt veldig få igjen fra den tiden. Med forbehold om at jeg også har vært "ute" en god stund og ikke har fulgt veldig med, så virker det nå som det er bare fred og fordragelighet. Jeg får inderlig håpe det kommer en liten krangel iblant, ellers kan det bli for kjedelig ;)

Lenke til kommentar

All fri stemmegivning på bilder i konkurranser på nettet er uansett bare tull mener nå jeg.

 

Enhver hobbyfotograf med alt for mye tid å kaste bort kan linke til bildet sitt på x antall forum og tigge om stemmer. Det betyr ikke at bildet er noe bra.

Endret av Asahi
Lenke til kommentar

All fri stemmegivning på bilder i konkurranser på nettet er uansett bare tull mener nå jeg.

 

Enhver hobbyfotograf med alt for mye tid å kaste bort kan linke til bildet sitt på x antall forum og tigge om stemmer. Det betyr ikke at bildet er noe bra.

 

Er enig med deg i poenget ditt, mange steder er det nå slik at den med flest venner vinner konkurranser.

 

Her på digit er det annerledes da, for det første vinner man ingenting (kun evt. "ære" ved visning i max. 2 dager på forsiden), og for det andre må man registrere seg som bruker for å stemme. Tror neppe mange gidder det når det ikke er noenting å vinne for noen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser at det ikke er like attraktivt å stemmesanke på samme måte. Det jeg kan se som fremdeles kan være en utfordring er jo selvfølgelig at "prominente" og populære/aktive forumbrukere naturligvis får ekstra stemmer pga. sin status i miljøet.

 

Sant nok er det jo også sånn at en jury ikke alltid er 100% objektiv heller.

 

Kan ikke tro det er lett å ta en avgjørelse for hvilken metode som er best. Blir som oftest den metoden som gir minst merarbeid for arrangør. ;)

Lenke til kommentar

Interessant debatt å følge med på dette her. Synes det er veldig mange som har gode innspill, noe som igjen viser hvor vanskelig eller enkelt dette med poeng er. Kåre sier det genialt i innlegget over (Elg i solnedgang). Poenggivning er vanskelig, og spesielt vanskelig blir det når man skal ha mange regler knyttet til det. Man blir fort opptatt av det negative, altså finne de opplagte "feilene", isteden for å finne det man synes er fint. Ofte er det vanskeligere å beskrive hva man liker/hvorfor man liker. Jeg synes heller fokuset skal settes på det positive, og se bortifra det som kan trekke ned.

"Kritikk" blir for meg et negativt ord. Og samtidig, hvem er jeg til å kritisere deg. Viktig å se at brukere er på forskjellige nivåer, og den enkelte bruker vokser etterhvert. Det jeg synes var perfekt i går, oppleves som middels i dag. Og omvendt. Det rævva-bildet jeg ikke skjønnte i fjor, står for meg som genialt i dag. Skal man drive bildekritikk med mange reglelpunkter, kreves det at alle er på et visst nivå og er åpne for det meste. Har forsøkt å finne et annet ord enn bildekritikk, men kommer ikke på noe genialt der. Som sagt tror jeg en riktig vei kan være å heller satse på positive, og kun positive tilbakemeldinger.

Endret av ramses
Lenke til kommentar

Terningkastpoeng er greit. Kanskje man ikke trenger så lang skala heller. Kanskje det holder med 1-4.

4- Dette likte jeg kjempegodt

3- Dette likete jeg godt.

2 -Fint bilde

1 -Bra

 

Tror også det kan være lurt å ikke gjøre ting så generelt. Det er min kritikk og jeg vurdere selv hva jeg synes om det.

Et regelsett blir uttømmende, og kan også være grunnlag for å være uenig med den som har gitt kritikk. Det er genrelt ikke ønskelig å lage et system som kan invitere til å kritisere kritikken som er gitt.

Trekk kun frem det positive kan være hovedregelen.

Men det kan også være åpnng for å komme medforslag , men da med utgangspunkt i egne oppfatninger. Feks Kan en skrive: Jeg hadde likt det bedre om du hadde dratt opp kontrasten noe. I steden for: for lite kontrast. Men som sagt. Den enkelte trenger ikke negative kommentarer. De fleste vil, over tid, selv kunne vurdere egne bilder og se svakhetene

 

 

(Edit noen skriveleif. Begynner å bli sent, gitt)

Endret av ramses
Lenke til kommentar

Ja, dette med bildekritikk er et vanskelig tema.

 

Ofte kan bilder som hverken er skarpe eller teknisk gode være mye mer spennende og aktuelle enn et teknisk perfekt bilde hvis det klarer å fange et øyeblikk eller stemning.

 

Som når en annerledes og/eller større gruppe mennesker nås enn akkurat den som kritikeren tilhører.

Lenke til kommentar

Terningkastpoeng er greit. Kanskje man ikke trenger så lang skala heller. Kanskje det holder med 1-4.

4- Dette likte jeg kjempegodt

3- Dette likete jeg godt.

2 -Fint bilde

1 -Bra

Problememt med å begynne på Bra og gå oppover, er at det da mere blir kosetime enn en reell evaluering.

 

6 - Det liker jeg kjempegodt

5 - Dette liker jeg

4 - Brukbart

3 - Nesten der

2 - Fungerer ikke for meg

1 - Dette liker jeg overhode ikke

 

Ved å bruke en slik skala, så kan jeg si ifra om jeg liker bildet eller ikke. Hvis ikke, så må jeg la være å stemme. Og ved å la være å stemme, så gir jeg inntrykk av at jeg ikke bryr meg om bildet. Og det har vel vist seg at noe av det verste er å bli ignorert?

 

Men det kan også være åpnng for å komme medforslag , men da med utgangspunkt i egne oppfatninger. Feks Kan en skrive: Jeg hadde likt det bedre om du hadde dratt opp kontrasten noe. I steden for: for lite kontrast. Men som sagt. Den enkelte trenger ikke negative kommentarer. De fleste vil, over tid, selv kunne vurdere egne bilder og se svakhetene

Det er et godt poeng at man skriver på en utfyllende måte istedet for stikkordsform.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...