Gå til innhold

Poenggivning - en liten diskusjon. Ikke om, systemet, men nivået.


Anbefalte innlegg

 

Problememt med å begynne på Bra og gå oppover, er at det da mere blir kosetime enn en reell evaluering.

 

6 - Det liker jeg kjempegodt

5 - Dette liker jeg

4 - Brukbart

3 - Nesten der

2 - Fungerer ikke for meg

1 - Dette liker jeg overhode ikke

 

Ved å bruke en slik skala, så kan jeg si ifra om jeg liker bildet eller ikke. Hvis ikke, så må jeg la være å stemme. Og ved å la være å stemme, så gir jeg inntrykk av at jeg ikke bryr meg om bildet. Og det har vel vist seg at noe av det verste er å bli ignorert?

 

 

 

Jeg syns dette var en veldig grei skala. Det vi ønsker er jo å gi uttrykk for en opplevelse i en skala på 6 nivåer. Jeg tror de fleste tenker det samme, men så vil innpakningen være noe forskjellig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes også til tomsi42 ser bra ut for infosiden, lettvinn og forstå! Skal jeg legge ut denne, eller skal jeg sette opp en avstemming over forslagene som har kommet inn?

 

Jeg synes også at vi skal fremstille dette som en pekepinn for de som trenger litt veiledning på å vurdere, framfor som en fasit alle skal følge.

 

Jeg synes at de som allerede har klare formeninger om hvordan de skal stemme skal få lov til å gjøre det. Det vil si at hvis jeg gir karakter 6 ytterst sjelden så er det ikke noe galt i det, så lenge jeg er konsistent på alle bildene jeg vurderer?

Lenke til kommentar

Jeg synes også til tomsi42 ser bra ut for infosiden, lettvinn og forstå! Skal jeg legge ut denne, eller skal jeg sette opp en avstemming over forslagene som har kommet inn?

 

Jeg synes også at vi skal fremstille dette som en pekepinn for de som trenger litt veiledning på å vurdere, framfor som en fasit alle skal følge.

 

Jeg synes at de som allerede har klare formeninger om hvordan de skal stemme skal få lov til å gjøre det. Det vil si at hvis jeg gir karakter 6 ytterst sjelden så er det ikke noe galt i det, så lenge jeg er konsistent på alle bildene jeg vurderer?

Enig med du! :thumbup: (også om bruken av 6'ere)...

 

Like greit å få lagt ut en info om hva en skal legge i den enkelte score nå med en gang, så får heller kommentarer/diskusjoner komme. Dere sier jo at ingenting er "spikret" for all framtid. Likeså greit å få noe å forholde seg til, så kan dette synke litt inn hos alle.

Dere kan f.eks. fastsette en ev. framtidig dato for når det kan være passende med en evaluering/åpen høring om erfaringer så langt/forslag til endringer osv.

En blir nok fort lei, detter av, osv., når denne diskusjonen pågår "hele" tiden. Dog er det selvsagt naturlig at den kom opp nå i starten, skulle bare mangle.... .

 

Mit råd er derfor:

Dere bestemmer hvilken skala som brukes nå i starten og legger ut info snarest mulig..., muligens legg inn en dato noe fram i tid for når skalaens innhold skal/kan evalueres..... :hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Jeg synes også til tomsi42 ser bra ut for infosiden, lettvinn og forstå! Skal jeg legge ut denne, eller skal jeg sette opp en avstemming over forslagene som har kommet inn?

 

Jeg synes også at vi skal fremstille dette som en pekepinn for de som trenger litt veiledning på å vurdere, framfor som en fasit alle skal følge.

 

Jeg synes at de som allerede har klare formeninger om hvordan de skal stemme skal få lov til å gjøre det. Det vil si at hvis jeg gir karakter 6 ytterst sjelden så er det ikke noe galt i det, så lenge jeg er konsistent på alle bildene jeg vurderer?

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

Skal vi ikke bare følge karaktersystemet, da?

Karakteren 1 uttrykker at eleven har svært lav kompetanse i faget.

Karakteren 2 uttrykker at eleven har lav kompetanse i faget.

Karakteren 3 uttrykker at eleven har nokså god kompetanse i faget.

Karakteren 4 uttrykker at eleven har god kompetanse i faget.

Karakteren 5 uttrykker at eleven har meget god kompetanse i faget.

Karakteren 6 uttrykker at eleven har fremragende kompetanse i faget.

 

:D :D

Lenke til kommentar

Har lagt inn bolk om dette under infosidene nå :)

 

Dette syns jeg ser veldig bra ut - klar og tydelig veiledning og greie retningslinjer for poenggivning. :thumbup:

Hva med å gjøre det enda litt lettere tilgjengelig? Man kan f.eks. vise til infosiden på hver enkelt billedside, der hvor terningene er presentert? :)

God ide! (så sparer en seg en masse spørsmål)... :thumbup:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...