Gå til innhold

– Dette er en idiotisk skatteøkning


Anbefalte innlegg

Det er latterlig å peke på helseforsikringen i USA, som grunn til at vi skal bli flådd av skatt og avgift her til lands. Har du jobb i usa så dekker arbeidsgiver som regel helseforsikringen. Eller hvis du iløpet av livet kjøper deg en bil, så kan du i USA ta de pengene du sparte i forhold til hva bilen koster i norge, og så har du penger til helseforsikring resten av livet. I tillegg så får du ordentlig behandling i USA med helseforsikring. I norge må du vente et år før du får behandling for kreft, og sykehusene hadde vært stengt av arbeidstilsynet på grunn av den elendige tilstanden, hadde det ikke vært for at det ikke lar seg gjøre. Det er forskrekkelig lite som er som det burde her til lands, med tanke på hvor mye av våre penger som går til fellesskapet. Nesten alt sammen går til å drifte byråkratiet. Mens alt annet forfaller, så skal det bygges nytt og flott for å huse alle byråkratene og politikerne og rådgiverene og departementene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg synes dere tenker feil. Tenk istedenfor å ta bort inntektsskatt og bare har forbruksskatt. Da spiller det ingen rolle om påsan har konto i Monaco, eller har ett aksjebolag som gjør at han er nullskatteyter. Man må likevel ut med skatt når man bruker penger.

 

Eller som svakheter i alle systemer, så vil man kanskje dra dobbelt så hyppig til Sverige :)

 

 

 

en god ide, men en svak het er at de som tjener mest har best råd.

ikke det at alle skal kjøre rundt i mercedes og kun spise på restaurant.

problemet er at det finnes varer som er beregnet for alle som de likevel ikke har råd til.

tar man vekk momsen så har de i hvertfall 13 eller 25% bedre råd

men systemet fungerer jo ikke slik. Staten kommer ikke sånn uten videre å ta vekk inntekter, så hvis man reduserer en så tar de det igjen ett annet sted.

Skulle man fått til at også de med dårlig råd hadde kommet bedre ut så må man ta mer fra dem som får mye i dag. Dvs lavere lønninger til sjefer og økonomer f.eks :D

 

 

 

 

Nå er en del som tjener mere en de strengt ta trenger .

offentlig sekter , d.v.s de som jobber der ser opp til lønningen som de private får .

Nå ble det for en tid siden påstått at de private tjente mere en de som jobber offentlig.

slik jeg husker det så kunne man konkludere med at det ikke var riktig .

Det er lederne i private bedrifter som kan ta ut høyere lønn . noen gjør også det

Lenke til kommentar

Og selv om USA har lav skatt, så har de helseforsikring og alt mulig annet de må betale, så de er på ingen måte "avgiftsfrie" ;)

 

Før du begynner med den der, foreslår jeg at du tar en titt innom http://www.frittsykehusvalg.no/start/

 

Sjekk ventetidene på diverse behandlinger. Selv noe så kritisk som en hjertebypass er det minimum 4 ukers ventetid på, og det er faktisk fort i forhold til andre ting. De fleste undersøkelser tar det mange måneder bare å få time til utredning på i utgangspunktet, som koster samfunnet milliarder på milliarder av kroner i form av folk som går syke lenge, får ikke lønn fra arbeidsgiver å må gå gå sykepenger, blir uføre fordi de ikke får behandling raskt nok osv. Amerikanerne betaler for forsikringen sin, men til gjengjeld får de mye mer igjen for den i form av rask behandling, toppmoderne utstyr osv. Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å betale mindre i skatt og gi pengene til et forsikringsselskap i stedet, hvis det var det som var resultatet.

 

Fikk forresten et fint brev her om dagen om en undersøkelse jeg trenger:

 

"I følge pasientrettighetslovens § 2.1, annet ledd, har du ikke rett til nødvendig helsehjelp innen en gitt dato, da du ikke tilhører den høyest prioriterte pasientgruppen."

 

Det er altså dette vi betaler penger til staten for. Jeg reiser til utlandet om en måned og blir borte i lengre tid, så jeg må sannsynligvis finne meg en annen løsning.

 

har du fått med deg den saken ( for en tid tilbake) der arbeidsgiveren betalte et privat sykehus for en operasjon til en av de ansatte , slik at han slapp å stå i køen.firmaet ville få til bake arbeidskraften rimelig raskt samtidig som de sparte staten for ekstra utgifter . belønningen ble ekstra skatt til arbeidstakeren.

nå husker jeg ikke hvordan det ente til slutt.

 

hurra ,jeg klarte å finne artikkelen

Lenke til kommentar

Dotten: hele poenget er at digitale varer SKAL være rimeligere nettopp fordi det er mer miljøvennlg, og man slipper flere mellomledd som også skal tjene penger på samme vare, og man slipper frakten. "Den store stygge forurensende Frakten". Det sier seg nærmest selv.

 

 

Her blander du vel moms og miljøavgift? Om det er miljøet man vil verne, legger man til sistnevnte. Poenget med momsfritak er i så måte ikke av hensyn til miljø, det har det vel aldri vært. Da ville de i så fall lagt til en slik avgift på cd'er, bøker og annet - ikke redusert momsen. Ikke at det skjer, støtte til papiravisformat kommer i både form av momsfritak og pressestøtte.

 

Når man har en praksis med miljøavgift er det smør på flesk å også bruke momspolitikk som påskudd til å slippe. Det er et argument man - forståelig nok - ikke kommer langt med overfor politikere.

Lenke til kommentar

Dotten: hele poenget er at digitale varer SKAL være rimeligere nettopp fordi det er mer miljøvennlg, og man slipper flere mellomledd som også skal tjene penger på samme vare, og man slipper frakten. "Den store stygge forurensende Frakten". Det sier seg nærmest selv.

 

 

Her blander du vel moms og miljøavgift? Om det er miljøet man vil verne, legger man til sistnevnte. Poenget med momsfritak er i så måte ikke av hensyn til miljø, det har det vel aldri vært. Da ville de i så fall lagt til en slik avgift på cd'er, bøker og annet - ikke redusert momsen. Ikke at det skjer, støtte til papiravisformat kommer i både form av momsfritak og pressestøtte.

 

Når man har en praksis med miljøavgift er det smør på flesk å også bruke momspolitikk som påskudd til å slippe. Det er et argument man - forståelig nok - ikke kommer langt med overfor politikere.

 

Når man fik moms reduksjon på matvarer ( lit diffus definisjon der ) så må vel det kalles for et miljøtiltak .

med tenke på at Momsen var for begrense kjøpene så er det nettopp det de gjør nå .

Nå ble det også påstått at Momsen kun var for få inntekter , da blir denne momsen meningsløs

Lenke til kommentar

Ellers så vet jeg om bare to systemer som løser dine problemer.

1. gull som betalingsmiddel slik det var tidligere. Men da bytter man jo bare en ting med en annen.

2. ett pengeløst kommunistisk system hvor du får etter behov.

Bitcoin says otherwise. Det blir spennende å se om dette eller noe liknende kan oppstå som et 3.alternativ. Og hvis det oppstår, kanskje enda mer spennende å se de tradisjonelle maktsentra gå bananas for å prøve å stoppe det.

Lenke til kommentar

Og selv om USA har lav skatt, så har de helseforsikring og alt mulig annet de må betale, så de er på ingen måte "avgiftsfrie" ;)

 

Før du begynner med den der, foreslår jeg at du tar en titt innom http://www.frittsykehusvalg.no/start/

 

Sjekk ventetidene på diverse behandlinger. Selv noe så kritisk som en hjertebypass er det minimum 4 ukers ventetid på, og det er faktisk fort i forhold til andre ting. De fleste undersøkelser tar det mange måneder bare å få time til utredning på i utgangspunktet, som koster samfunnet milliarder på milliarder av kroner i form av folk som går syke lenge, får ikke lønn fra arbeidsgiver å må gå gå sykepenger, blir uføre fordi de ikke får behandling raskt nok osv. Amerikanerne betaler for forsikringen sin, men til gjengjeld får de mye mer igjen for den i form av rask behandling, toppmoderne utstyr osv. Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å betale mindre i skatt og gi pengene til et forsikringsselskap i stedet, hvis det var det som var resultatet.

 

Fikk forresten et fint brev her om dagen om en undersøkelse jeg trenger:

 

"I følge pasientrettighetslovens § 2.1, annet ledd, har du ikke rett til nødvendig helsehjelp innen en gitt dato, da du ikke tilhører den høyest prioriterte pasientgruppen."

 

Det er altså dette vi betaler penger til staten for. Jeg reiser til utlandet om en måned og blir borte i lengre tid, så jeg må sannsynligvis finne meg en annen løsning.

 

Du har kanskje rett, men se hvordan det går med USA nå, hundre tusen milliarder ha de i gjeld hvis jeg hørte rett på radioen.

Lenke til kommentar

"I norge må du vente et år før du får behandling for kreft"

"Nesten alt sammen går til å drifte byråkratiet."

 

Snakk om å lyve så det renner av deg. Enten får du dokumentere dette, eller så får du en :fun: av meg.

 

Minner om politiske utsagn a'la Michele Bachman. Alt slukes rått av Tea Party...

http://www.politifact.com/truth-o-meter/article/2011/jun/16/fact-checking-michele-bachmann/

 

True 1

Mostly True 0

Half True 2

Barely True 4

False 9

Pants on Fire 7

Lenke til kommentar

Ellers så vet jeg om bare to systemer som løser dine problemer.

1. gull som betalingsmiddel slik det var tidligere. Men da bytter man jo bare en ting med en annen.

2. ett pengeløst kommunistisk system hvor du får etter behov.

Bitcoin says otherwise. Det blir spennende å se om dette eller noe liknende kan oppstå som et 3.alternativ. Og hvis det oppstår, kanskje enda mer spennende å se de tradisjonelle maktsentra gå bananas for å prøve å stoppe det.

 

 

 

 

tja, dette er vel ett alternativ til alt.1 Dvs istedenfor hvor mange kg gull du har så går det på hvor mange primtall (eller hvordan nå de kodene ser ut) du har som bestemmer din kjøpekraft. Og fordi det utvinnes så lite gull/primtall i forhold til hva som eksisterer i dag så kan man bruke det til å fastsette hvor mye hver krone/bitcoin er verd. Men det er vel knappest noe nytt, og har vel også begrensninger utover netthandel.

 

 

 

Lenke til kommentar

For å ikke snakke om halv MVA på mat.

 

Som førte til hva? Vi har jo ikke akkurat fått noe billigere mat her til lands siden vedtaket ble tatt, snarere tvert imot.

 

Poenget var at staten har redusert sine avgifter. At de private puttet det i sin egen lomme er en annen sak.

Lenke til kommentar

For å ikke snakke om halv MVA på mat.

 

Som førte til hva? Vi har jo ikke akkurat fått noe billigere mat her til lands siden vedtaket ble tatt, snarere tvert imot.

 

Poenget var at staten har redusert sine avgifter. At de private puttet det i sin egen lomme er en annen sak.

 

At man putter flere penger i egen lomme kommer jo av at man vil ha mer penger .

Når ting blir dyrere så er det ikke så rart

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på om du leste han riktig, de private som har puttet penger i egen lomme er ikke vanlige mennesker, men de som eier butikkene... ALtså de som gjør ting dyrere.

 

jeg tro da det .

De rike vil ha dyre ting. når de går opp i pris så trenger de mere penger .

 

Strengt ta så dreier det seg om hvor pengen skal brukes.

- De som tar det til luksus

- De som vil bruke det i bedriften

- eller at staten vil bruk det på seg selv , for vi merker ikke så mye til alle pengene staten tar.

Lenke til kommentar

Jeg savner en norsk politicalfact ekvivalent.

Kunne egentlig tenkt meg å jobbe med noe sånt. Og det kunne blitt veldig interessant nå opp mot valget.

 

Ja absolutt, det hadde vært positivt. Vår fjerde statsmakt burde jo allerede gjøre denne jobben, men der er det kun tabloide overskrifter som selger. Grundig journalistikk er et sitat som er for dyrt å ta i bruk. Dårlig journalistikk med oversettelser ved hjelp av Google translate selger, og kan man kjøre det motsatte budskapet dagen etter, så har man profitt...

Lenke til kommentar

"I norge må du vente et år før du får behandling for kreft"

"Nesten alt sammen går til å drifte byråkratiet."

 

Snakk om å lyve så det renner av deg. Enten får du dokumentere dette, eller så får du en :fun: av meg.

Okei, jeg skal moderere meg til mange måneder venting på for eksempel kreftbehandling da. Først går det noen måneder med å få komme til hos fastlegen, og vente på time til undersøkelser, og vente på resultat fra undersøkelser og så går det enda flere måneder på å vente på behandling når du har fått diagnosen. Det er faktisk hvordan det er. Gjør du det privat og betaler selv er det samme unnagjort på noen uker, og du har i de fleste tilfeller da større sjangse for å ikke daue. Nå har regjeringen bestemt at det ikke skal ta mer enn 20 dager eller hva det er, mens folk til nå har måttet vente i månedsvis. Hvordan de har tenkt å få det til er et stort spørsmål, siden de ikke har gjort annet enn å dra et tilfeldig tall ut av baken, og ikke tildelt mer ressurser.

 

Uforholdsmessig mye går med til å drifte byråkratiet. Det klarer alle å se. Spesielt hvis man kjenner folk i byråkratiet og ser hva som foregår og hvordan ting fungerer, så er det utrolig provoserende å se hvordan pengene våre brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...