Gå til innhold

– Dette er en idiotisk skatteøkning


Anbefalte innlegg

Det som er urettferdig og konkurransevridende er at jeg når jeg bestiller noe på nettet som blir sendt til Norge, må jeg betale moms til landet det blei sendt fra, moms til Norge, moms på den allerede momsbelakte portoen, og moms på momsen i utlandet.

 

Da har du handlet fra feil butikk. Utenlandske butikker skal ikke kreve utenlandsk mva når de selger til norske kunder. Med andre ord blir det slik: originalpris - utenlandsk mva = pris inn til norge, * 1.25 + fortollingsavgift + frakt.

 

Regnestykket ditt er feil. Hadde det enda fungert slik hadde det vært helt rettferdig faktisk, men i praksis er det slik det fungerer, i beste fall og etter de beste intensjoner: Originalpris - utenlandsk mva = eksportpris + frakt til destinasjon (inkl. mva i avsenderlandet) = totalpris for forsendelsen * 1,25 norsk mva + evt fortollingsgebyr (dersom varen er tollpliktig) - Ser du nøye etter er forskjellen her at momsen i norge beregnes av hele forsendelsens verdi, INKL. frakt og fraktens evt avgifter! - ikke FØR påslag av frakt som du skriver.

 

Dessverre er det mange som ikke fjerner utenlandsk mva, slik at denne også er inkludert i totalprisen for forsendelsen og du i praksis ender opp med å nettopp betale, som ahreb sier: moms til landet det blei sendt fra, moms til Norge, moms på den allerede momsbelakte portoen, og moms på momsen i utlandet. Noe som ikke er rettferdig og skaper bedre vilkår for tilbydere her hjemme.... men når konkurransen er den veien er det vel ikke så viktig med konkurranseutjvening....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"I norge må du vente et år før du får behandling for kreft"

"Nesten alt sammen går til å drifte byråkratiet."

 

Snakk om å lyve så det renner av deg. Enten får du dokumentere dette, eller så får du en :fun: av meg.

Okei, jeg skal moderere meg til mange måneder venting på for eksempel kreftbehandling da. Først går det noen måneder med å få komme til hos fastlegen, og vente på time til undersøkelser, og vente på resultat fra undersøkelser og så går det enda flere måneder på å vente på behandling når du har fått diagnosen. Det er faktisk hvordan det er. Gjør du det privat og betaler selv er det samme unnagjort på noen uker, og du har i de fleste tilfeller da større sjangse for å ikke daue. Nå har regjeringen bestemt at det ikke skal ta mer enn 20 dager eller hva det er, mens folk til nå har måttet vente i månedsvis. Hvordan de har tenkt å få det til er et stort spørsmål, siden de ikke har gjort annet enn å dra et tilfeldig tall ut av baken, og ikke tildelt mer ressurser.

 

Uforholdsmessig mye går med til å drifte byråkratiet. Det klarer alle å se. Spesielt hvis man kjenner folk i byråkratiet og ser hva som foregår og hvordan ting fungerer, så er det utrolig provoserende å se hvordan pengene våre brukes.

 

 

 

 

apropo byråkrat så skal man lese : http://en.wikipedia.org/wiki/Parkinson's_Law

 

og siden man er der så får man en del ut av: Peter Principle

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Jeg har handlet mye forskjellig fra utlandet og aldri opplevd å betale utenlandsk MVA på varen. Det finnes garantert useriøse butikker rundt omkring som putter disse pengene i egen lomme, men jeg ser liten grunn til å handle fra svindlere.

 

Om jeg ikke husker feil, la Steam på "MVA" på nedlastbare produkter tilsynelatende uten noen annen grunn enn å øke prisen og dermed egen profitt. Jeg vet ikke om de har endret denne praksisen i ettertid, og med den nye loven nå så skal de jo gjøre dette, bare med den forskjell at det faktisk er MVA de krever inn og ikke 25% prispåslag. Steam selger nok mye i EU så de vil neppe ha noen store problemer med å implementere tilsvarede regler for Norge som for EU-land.

 

Jeg har blitt trukket norsk MVA fra Amazon, men da kom også varen ferdig fortollet og med betalt MVA til meg.

Lenke til kommentar
Du har kanskje rett, men se hvordan det går med USA nå, hundre tusen milliarder ha de i gjeld hvis jeg hørte rett på radioen.

 

Slik går det når man bruker penger man ikke har;

 

*enormt militærbudsjett

*åpen grense

*oppblåst byråkrati

 

To av tre gjelder for Norge også, er sikker på at Afghanistan og andre feilslåtte fadeser på vegne av North Atlantic Terrorist Organization koster flesk men neppe en stor del av statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Nå lurer jeg på hva du legger i "åpen grense"?

 

Mener du at vi skulle låst oss inne, og hvordan er det store utgifter i den sammenheng?

 

 

 

 

Oppblåst byråkrati er det jo ikke tvil om uansett hvor du er, og militærbudsjettet er jo for stort i Norge, og enormt i USA

 

 

Lenke til kommentar

Folkene på "tinget" skjønner dessverre ikke stort av hva Internett er. Slik sett er de nær i slekt med gutta i Hollywood som heller ikke aner noe om hva som foregår. De sitter og tenker på det gamle "palestinakartet" vi hadde på skolen og tenker på geografi og grenser stakkar. De henger ikke med på så veldig mye. Det gjør ikke velgerne deres heller dessverre.

Lenke til kommentar
Nå lurer jeg på hva du legger i "åpen grense"?

 

Enorm innvadering.

 

Mener du at vi skulle låst oss inne, og hvordan er det store utgifter i den sammenheng?

 

Ja, jeg mener grensen burde stenges.

 

Hva er det du spør om forresten; 1. hvilke utgifter medfører en åpen grense. eller 2. hvilke utgifter en stengt grense eventuelt ville medført?

 

Hvis det er 1 du lurer på er det selvfølgig velferdstaten som gjør utslaget, mange stater i USA er i alvorlige økonomiske problemer grunnet massiv innvadering og utgiftene dette medfører.

Lenke til kommentar

An10bill - jo, jeg har kommet over det at fraktprisen har blitt tatt med i verdigrunnlaget. Det er vel heller unntaket men, og i de fleste tilfeller er fraktprisen såpass lav at det ikke er store kronene om å gjøre. Derimot hvis fraktprisen gjør at en vare kommer over 200 kroners grensen og du må betale moms på det, mener jeg at du har grunnlag for å klage. Med fortollingsgebyr kan noe slikt fort ende opp med å koste det dobbelte.

Lenke til kommentar

apropo byråkrat så skal man lese : Parkinson's Law

 

og siden man er der så får man en del ut av: Peter Principle

Korrekt lenke til Parkinson's Law: http://en.wikipedia.org/wiki/Parkinson%27s_Law

 

Fascinerende og morsomme, og viktigst av alt, teorier som har vist seg å stemme.

 

Rask oppsummering for de som ikke gidder å lese wiki:

 

Parkinson's Law: "Work expands so as to fill the time available for its completion."

- a mathematical equation describing the rate at which bureaucracies expand over time.

Det viste seg at ...the total of those employed inside a bureaucracy rose by 5-7% per year "irrespective of any variation in the amount of work (if any) to be done."

 

The Peter Principle:

- The Peter Principle states that "in a hierarchy every employee tends to rise to his level of incompetence", meaning that employees tend to be promoted until they reach a position at which they cannot work competently.

 

Når disse to jobber sammen, og jeg er helt sikker på at jeg har sett begge i aksjon her til lands, så MÅ det bli bra :)

Lenke til kommentar
Nå lurer jeg på hva du legger i "åpen grense"?

 

Enorm innvadering.

 

Mener du at vi skulle låst oss inne, og hvordan er det store utgifter i den sammenheng?

 

Ja, jeg mener grensen burde stenges.

 

Hva er det du spør om forresten; 1. hvilke utgifter medfører en åpen grense. eller 2. hvilke utgifter en stengt grense eventuelt ville medført?

 

Hvis det er 1 du lurer på er det selvfølgig velferdstaten som gjør utslaget, mange stater i USA er i alvorlige økonomiske problemer grunnet massiv innvadering og utgiftene dette medfører.

 

Ja det var hvilke utgifter nr 1 skaper som jeg var nysgjerrig på, men begge er jo interessante. Og jeg orker ikke å lete, så kan ikke du spore opp noe dokumentasjon som bekrefter dette. Gjerne for Norge og USA

 

 

 

Lenke til kommentar

jeg er ute og reiser 8månder av året, hvordan blir dette for meg nå da, må jeg fortsatt betale den nye momsen når eks kjøper ebøker på ipaden i si sør afrika hvor jeg skal neste gang siden jeg bruker norsk konto?

 

Det er vel avhengig av hvordan butikken implementerer kontrollen. Jeg har f.eks. hatt problemer med å bruke norsk kredittkort med Steam når jeg er i utlandet.

Lenke til kommentar

An10bill - jo, jeg har kommet over det at fraktprisen har blitt tatt med i verdigrunnlaget. Det er vel heller unntaket men, og i de fleste tilfeller er fraktprisen såpass lav at det ikke er store kronene om å gjøre. Derimot hvis fraktprisen gjør at en vare kommer over 200 kroners grensen og du må betale moms på det, mener jeg at du har grunnlag for å klage. Med fortollingsgebyr kan noe slikt fort ende opp med å koste det dobbelte.

 

Frakt tas ikke med i verdigrunnlaget for å avgjøre om varen er over eller under 200 kronersgrensen. Men det tas med i verdigrunnlaget for å beregne MVA dersom vareverdien alene er over 200. Dersom vareverdien er under 200 kan frakten være så mye den bare vil uten at det utløser MVA.

Lenke til kommentar

Argumentet om at det trengs avgifter for å sikre balanserte konkuranseforhold holder ikke mål og er kun en unnskyldning for å få dratt inn mer penger i avgift. Folk handler ikke bare etter lavest pris men tenker også på tilgjengelighet, leveringstid og service. Norske aktører står fritt til å konkurere på disse punktene. Når det handles utenlands er det ofte varer som ikke er tilgjengelig i Norge.

 

Digital nedlasting av spill er kommet for å bli. Den gamle modellen med å kjøpe spill i butikken er utgående og man kan ikke forsvare den ved å pålegge avgifter på digitale kopier. Det eneste man ender opp med å kjøpe spill i butikken er unødvendig forsøpling i tillegg til at folk blir resten av livet samlende på spillesken de ikke greier kaste pga nostalgi. Løsninger som fører til at folk ikke ender opp med ekstra fysiske gjenstander som igrunnen er pent søppel burde premieres, ikke straffes.

 

Skoen trykker muligens ikke så hard med tanke på mva på sekundærartikler som man kan velge bort men det burde ikke være mva på primærbehov som mat, klær, privat forbruk av elektrisitet og lignende. Så lenge folk fortsetter å godta hva som helst blir det over tid mva og andre avgifter på det meste.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

jeg er ute og reiser 8månder av året, hvordan blir dette for meg nå da, må jeg fortsatt betale den nye momsen når eks kjøper ebøker på ipaden i si sør afrika hvor jeg skal neste gang siden jeg bruker norsk konto?

Jeg gjetter at du da må betale norsk moms hos de forhandlerene som innfører dette opplegget, uansett hvor du måtte befinne deg når du kjøper og konsumerer produktet. Den klamme rødgrønne-hånden er trygt plantet på din skulder selv om du befinner deg i utlandet.

Lenke til kommentar

Er vel ikke lenge før man må betale moms på MMO valuta...

 

Egentlig skal du vel det, i følge reglene :). Ikke det at jeg tror kineserne bryr seg om det, siden de tross alt ikke gidder å bry seg om hva som er tillatt i selv MMO-ene.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...